Welke fotocamera?

05-11-2010 15:46 13 berichten
Mijn fototoestel is overleden, en nu wil ik graag een nieuwe, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Heb er ook totaal geen verstand van, en weet ook niet wat het verschil is tussen een Canon, Panasonic of Samsung bijv. Hoe hoger de megapixels hoe mooier de foto's. Maar verder? Waar moet ik op letten? Mijn budget is niet groot (150 euro) maar voor een leuk toestelletje moet ik dan toch wel kunnen slagen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe groter de megapixels, des de beter worden eventuele vergrotingen van foto's. Verder: als je een zoom wilt, let dan vooral op de optische mogelijkheden, die staat voor kwaliteit.

Kijk eens op kieskeurig.nl. Kun je ook vergelijken.

De Panasonic zijn vaak wel prima toestelletjes.
Ikzelf heb een Canon Ixus 105, maar ik ben niet weg van de kleuren (te koel). Waarschijnlijk kan je dat verbeteren/corrigeren met het programma, maar daar heb ik me nog niet in verdiept. Ik vind dat het meteen goed moet zijn.

Gebruik nog steeds mij oude toestelletje (Casio) voor een spoedkiekje.
Ik heb dit eenvoudige cameraatje van Samsung, lekker klein en maakt aardige foto's. Ik heb er 120 euro voor betaald. Hij zit standaard in mijn handtas omdat ik vrij veel foto's maak van neefjes en nichtjes en dan mis ik geen leuke momenten.

Deze camera heeft 2 displays waarvan eentje op de voorkant. Als ik de neefjes en nichtjes op de foto wil zetten dan kunnen ze zichzelf zien en dan heb ik net even meer kans dat ze in de camera kijken (zodat ik niet allemaal foto's van achterhoofdjes heb...). Bovendien zit er een functie op van een filmpje dat je op de voorkant kunt laten afspelen, dan kijken ze ook vanzelf recht in de lens.

En dan zitten er nog een hoop andere functies op. Ik weet niet of ze ook op andere camera's zitten want heb voor deze nooit een digitale camera gehad. Maar er zitten o.a. een "beautyshot" op die je gezicht schijnt te retoucheren bij het nemen van een foto (nog niet gebruikt dus weet niet hoe goed het werkt) en je kunt op de camera rode ogen verwijderen, de foto's bijknippen, soort van inzoomen en dan bijknippen enz... Verder heb je heel veel mogelijkheden voor bepaalde omstandigheden, sneeuw/strand, donkere omgeving, gedetailleerde foto's van bijvoorbeeld tekst enz...

En heel belangrijk, ik kon het ding gelijk bedienen zonder eerst een hele dikke handleiding te moeten doorlezen. Ik vind hem lekker eenvoudig in gebruik.
Ik heb zelf een Sony en mijn ouders een Canon (IXUSnogwat) Ik vind de Canon beter, ook makkelijk in het gebruik.

Ik weet niet welke camera je had, maar Sony heeft bijv. afwijkende geheugenkaartjes die je dan weer apart moet aanschaffen, dat zijn weer extra kosten.
Een foto wordt mooi door een goeie fotograaf

Groll, als je kleuren flets zijn, zou je eens naar je instellingen moeten kijken en ook opletten op welk tijdstip van de dag je foto's neemt. Je kan nog z'on goed toestel hebben, maar als je om 2 uur 's middags in de volle zon foto's neemt, dan worden de kleuren flets, dat ligt niet aan je toestel.

Pixels gaat inderdaad voor vergrotingen. Zoveel te meer pixels, zoveel te groter je uit kunt vergroten.

Tegenwoordig heb je al 12 miljoen standaard, en dat is eigenlijk niet nodig voor de gewone kiekjes.

Het verschil tussen een Canon, Panasonic en Samsung is het merk.

Dat is hetzelfde als het verschil tussen een Toyota, Volkswagen en BMW.

De verschillen zitten meer in toestel.

Voor ¤150 krijg je een redelijk toestel, hoe de aanbiedingen even in de gaten.
Ik had een canon Ixus, helaas ging het sluitertje stuk...

Deze week dus voor nieuwe wezen kijken.

Ik had eerst deze van Fujifilm op gehaald (99 euro) fuji maar de foto's waren echt superlelijk en blauwig van kleur.Hij stelde ook niet scherp dichtbij.

Toen te raden gegaan bij Kieskeurig.nl en het toestel omgeruild voor deze van Panasonic (109 euro voor betaald) Panasonic en ik ben er erg tevreden over.

Je hoef op al die megapixels niet zo af te gaan, voor normale formaten foto's heb je echt geen 14 mp nodig.

Deze camera maakt foto's in mooie kleuren, kan dichtbij ook heel goed scherpstellen (Macro functie)

Ben heel tevreden
.
Vivagirl, alle foto's waren koel van temperatuur, behalve op de "binnen" stand. Ik sluit niet uit dat je dat kan bijsturen met een optie, maar ik ben lui met gebruiksaanwijzingen. Misschien vindt een ander de kleurtemperatuur juist mooi.
quote:Sauerkraut schreef op 05 november 2010 @ 16:21:

@ Olivia: Mooie camera, ik neem aan dat je er ook mee kan filmen? Hoe is de geluidskwaliteit?Filmen kan inderdaad ook. Het geluid vind ik goed en duidelijk (genoeg) maar ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal want dit is mijn eerste digitale camera. Het geluid bij dat filmpje voor de kinderen is heel duidelijk en helder. Maar de kwaliteit van het geluid zal uiteraard afhankelijk zijn van de omstandigheden waarin het opgenomen wordt. Als de neefjes en nichtjes hier allemaal tegelijk door elkaar heen "jodelen" dan versta je er weinig van. Maar dat is live ook zo, zeg maar.
quote:Hangmat schreef op 05 november 2010 @ 16:14:

Ik had een canon Ixus, helaas ging het sluitertje stuk...

Deze week dus voor nieuwe wezen kijken.

Ik had eerst deze van Fujifilm op gehaald (99 euro) fuji maar de foto's waren echt superlelijk en blauwig van kleur.Hij stelde ook niet scherp dichtbij.

Toen te raden gegaan bij Kieskeurig.nl en het toestel omgeruild voor deze van Panasonic (109 euro voor betaald) Panasonic en ik ben er erg tevreden over.

Je hoef op al die megapixels niet zo af te gaan, voor normale formaten foto's heb je echt geen 14 mp nodig.

Deze camera maakt foto's in mooie kleuren, kan dichtbij ook heel goed scherpstellen (Macro functie)

Ben heel tevreden

Die Panasonic had ik ook gezien, maar die vond ik voornamelijk mooi door de kleur

Ga straks eens even op pad, wil bij een keten kijken voor een laptop, dus dan daar maar eens informeren. (of even online kijken wat ie daar kost, en of ie toevallig bij de winkel op de hoek niet goedkoper is, da ook een optie...)
quote:Groll schreef op 05 november 2010 @ 16:26:

Vivagirl, alle foto's waren koel van temperatuur, behalve op de "binnen" stand. Ik sluit niet uit dat je dat kan bijsturen met een optie, maar ik ben lui met gebruiksaanwijzingen. Misschien vindt een ander de kleurtemperatuur juist mooi.

Het is soms inderdaad ook smaak, een ander kan het wel mooi vinden. Ik vind het ook mooi als er een beetje pit in de kleuren zit hoor, en niet van die fletse foto's.

Op de gewone automatische stand moet de camera toch ook redelijke mooie foto's kunnen nemen hoor. Canon is een heel goed merk voor camera's.

Ik ben net als jij wat betreft de gebruiksaanwijzing doorlezen, maar ik speel wel veel met functie's en dat wil nog wel eens verschil maken.

Kijk eens op de WB (even op 'menu', naar beneden scrollen en je ziet vanzelf WB staan, daar kun je ook veel op aan passen; fel zonlicht, schaduw, bewolkt, tl-licht.....het wijst zich wel).

En anders door de foto shop halen, maar daar ben ik ook geen fan van, ik wil in een keer een goeie foto!
Wat een fantastisch topic! Ik heb precies dezelfde vraag dus ik lees mee!!

http://www.bol.com/nl/p/e ... 00000010300479/index.html

Ik had nu deze op het oog. Heeft iemand er ervaring mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven