Wat eten we vandaag?
maandag 8 november 2010 om 18:08
maandag 8 november 2010 om 18:11
maandag 8 november 2010 om 18:49
Ik heb al vanaf 3 uur stoofvlees opstaan, en het natje is zalig (donker bier, azijn, ontbijtkoek, ui, knoflook, paprika, champignonnen) maar het lijkt wéér niet echt supermals te worden! Raaah, wat doe ik fout!? Ik wil net zulk lekker draadjesvlees als mijn moeder maakt In elk geval nog maar even laten doorpruttelen....
maandag 8 november 2010 om 18:52
Oh, en ik vind hoerenpasta echt het lekkerste van het lekkerste! In Den Haag zit een eetcafeetje dicht bij de Schouwburg (weet natuurlijk nooit meer hoe dat heet) maar daar hebben ze echt zulke lekkere, jummm. Moet weer even klusjes scoren bij de Schouwburg, denk ik
Age, lust jij nou geen olijven, of deduceer ik dat verkeerd?
Age, lust jij nou geen olijven, of deduceer ik dat verkeerd?
maandag 8 november 2010 om 19:46
Sabbb gewoon rijst normaal droogkoken kan ik wel maar op z'n Turks (beetje vettige rijst maar erg smaakvol) ben ik niet zo'n kei in.
Hij was steeds te nat en plakkerig maar nu heb ik denk ik mijn grote fout gevonden.
GB in die soep gaat niet zo heel veel.
Je maakt hem zo:
Olie in de pan met salca (tomatenpuree maar dan wat dikker) en een ui, dat fruit je aan.
Dan bloem erbij, alles mengen tot de bloem gaar wordt.
Dan doe je gedroogde mint (gemalen versie, bij de Turk te koop als nane) bij het mengsel en water.
Goed roeren zodat alles oplost.
Tot slot voeg je bulgur toe (de grofste variant). Die moet goed gaar worden. Nog wat zout in de soep en klaar.
Hij was steeds te nat en plakkerig maar nu heb ik denk ik mijn grote fout gevonden.
GB in die soep gaat niet zo heel veel.
Je maakt hem zo:
Olie in de pan met salca (tomatenpuree maar dan wat dikker) en een ui, dat fruit je aan.
Dan bloem erbij, alles mengen tot de bloem gaar wordt.
Dan doe je gedroogde mint (gemalen versie, bij de Turk te koop als nane) bij het mengsel en water.
Goed roeren zodat alles oplost.
Tot slot voeg je bulgur toe (de grofste variant). Die moet goed gaar worden. Nog wat zout in de soep en klaar.
maandag 8 november 2010 om 20:06
GB'; ik vond het een geslaagd recept, hoewel niet het meest culinmaire was het prima voor een lekker maaltje.
Recept gevulde paprika/courgette:
- parel couscous (ik had ongeveer 125 gr) klaar maken in groentebouillon;
- kleine prei in reepjes, een gesnipperde rode ui, teentje knof en een kleine groene paprika in blokjes even aan fruiten;
- bovenstaande in een kom mengen en op smaak brengen met raz-el-hanout, gedroogde koriander, flink komijn, flink paprikapoeder, zout/peper en een snufje kaneel
- courgette halveren in de lengte en vruchtvlees eruit halen, tomaten halveren en zaadlijsten eruit halen, vullen met couscous/groenten mengsel. Eroverheen peynir verkruimelen. Ik had de ovenschaal in een bak heet water gezet want paprika in bouillon leek me niet zo geslaagd. Op 200 graden een half uur met aluminiumfolie over de schaal en dan nog een kwartiertje zonder zodat de peynir wat bruin kleurt.
Vanavond meegekregen boerenkool stamppot met stukje worst opgebakken. Lekker snel en makkelijk na een lange werkdag!
Recept gevulde paprika/courgette:
- parel couscous (ik had ongeveer 125 gr) klaar maken in groentebouillon;
- kleine prei in reepjes, een gesnipperde rode ui, teentje knof en een kleine groene paprika in blokjes even aan fruiten;
- bovenstaande in een kom mengen en op smaak brengen met raz-el-hanout, gedroogde koriander, flink komijn, flink paprikapoeder, zout/peper en een snufje kaneel
- courgette halveren in de lengte en vruchtvlees eruit halen, tomaten halveren en zaadlijsten eruit halen, vullen met couscous/groenten mengsel. Eroverheen peynir verkruimelen. Ik had de ovenschaal in een bak heet water gezet want paprika in bouillon leek me niet zo geslaagd. Op 200 graden een half uur met aluminiumfolie over de schaal en dan nog een kwartiertje zonder zodat de peynir wat bruin kleurt.
Vanavond meegekregen boerenkool stamppot met stukje worst opgebakken. Lekker snel en makkelijk na een lange werkdag!
maandag 8 november 2010 om 21:50
quote:zenga schreef op 08 november 2010 @ 18:04:
[...]
Is dat zo simpel als het klinkt? Wortels en aardappelen gestampt? Of doe je er nog kruiden oid door?Yeps, met een likje creme fraiche, veul mosterd en een goede rookworst. Maar het geheim: een lekkere jus die ik heb overgehouden van gehaktballen braaien!
[...]
Is dat zo simpel als het klinkt? Wortels en aardappelen gestampt? Of doe je er nog kruiden oid door?Yeps, met een likje creme fraiche, veul mosterd en een goede rookworst. Maar het geheim: een lekkere jus die ik heb overgehouden van gehaktballen braaien!
maandag 8 november 2010 om 21:52
quote:Moosey schreef op 08 november 2010 @ 18:49:
Ik heb al vanaf 3 uur stoofvlees opstaan, en het natje is zalig (donker bier, azijn, ontbijtkoek, ui, knoflook, paprika, champignonnen) maar het lijkt wéér niet echt supermals te worden! Raaah, wat doe ik fout!? Ik wil net zulk lekker draadjesvlees als mijn moeder maakt In elk geval nog maar even laten doorpruttelen....Wat gek, want je doet het goed door wat zuurs toe te voegen, dat maakt het juist mals. Waren al je ingredienten wel op kamertemperatuur? Als er iets koud is toegevoegd, bv bier, dan heb je schoenzolen. Hoop van niet, want een lekker stoofpotje is mega-genieten!
Ik heb al vanaf 3 uur stoofvlees opstaan, en het natje is zalig (donker bier, azijn, ontbijtkoek, ui, knoflook, paprika, champignonnen) maar het lijkt wéér niet echt supermals te worden! Raaah, wat doe ik fout!? Ik wil net zulk lekker draadjesvlees als mijn moeder maakt In elk geval nog maar even laten doorpruttelen....Wat gek, want je doet het goed door wat zuurs toe te voegen, dat maakt het juist mals. Waren al je ingredienten wel op kamertemperatuur? Als er iets koud is toegevoegd, bv bier, dan heb je schoenzolen. Hoop van niet, want een lekker stoofpotje is mega-genieten!
maandag 8 november 2010 om 23:09
quote:koreveen schreef op 08 november 2010 @ 21:50:
[...]
Yeps, met een likje creme fraiche, veul mosterd en een goede rookworst. Maar het geheim: een lekkere jus die ik heb overgehouden van gehaktballen braaien!Ik ben niet zo dol op mosterd maar wel wat andere kruiden zal het ook goed smaken. Binnenkort een keertje maken!
[...]
Yeps, met een likje creme fraiche, veul mosterd en een goede rookworst. Maar het geheim: een lekkere jus die ik heb overgehouden van gehaktballen braaien!Ik ben niet zo dol op mosterd maar wel wat andere kruiden zal het ook goed smaken. Binnenkort een keertje maken!
dinsdag 9 november 2010 om 13:12
dinsdag 9 november 2010 om 17:37
Voor GB (van Eman, die dit vanuit de keuken naar me riep, want dit valt onder de categorie koken, niet slechts eten klaarmaken )
Bietjes koken en daarna in plakken snijden.
Uien in ringen snijden, aanbakken tot ze kleuren, flinke schep suiker en een scheut balsamico azijn erbij.
Bietjes en uiringen over ovenschaal verdelen.
Zachte geitenkaas er gelijkmatig over verdelen.
In de oven tot de geitenkaas licht kleurt.
Best simpel en erg lekker.
Bietjes koken en daarna in plakken snijden.
Uien in ringen snijden, aanbakken tot ze kleuren, flinke schep suiker en een scheut balsamico azijn erbij.
Bietjes en uiringen over ovenschaal verdelen.
Zachte geitenkaas er gelijkmatig over verdelen.
In de oven tot de geitenkaas licht kleurt.
Best simpel en erg lekker.