vaginaal onderzoek

maandag 8 november 2010 om 21:08
Ik heb al heel jong (rond mijn 10e geloof ik) een aantal keer een uitstrijkje moeten laten maken. Een paar jaar terug een kort onderzoek ivm met blaasklachten, maar een 'echt' inwendig onderzoek / eendenbek heb ik ook nog nooit gehad (midden 20). Gelukkig zou ik bijna zeggen, want het is toch niet mijn hobby om in die beugels te hangen

maandag 8 november 2010 om 21:11
Toen ik naar de UK ging verhuizen op mijn 24e kreeg ik bij mijn huisarts meteen het verzoek voor een (vrijwillig) uitstrijkje. Daar zijn ze daar veel eerder mee. ik vind het wel oed, zo vangen ze toch eerder baarmoederhalskanker bij relatief jonge vrouwen. Uiteindleijk heb ik er een jaar mee gewacht (weet eignelijk niet waarom). Het zag er allemaal prima uit en ik vond dat eingelijk heel fijn om te weten. Vind het wel goed, op jongere leeftijd iemand laten kijken of het allemaal goed zit
(Nu woon ik in de VS en heb geen idee of ik weer eens op uitstrijkje moet. Bedankt voor het onderwerp, is weer eens een goede reden er achteraan te gaan!)
(Nu woon ik in de VS en heb geen idee of ik weer eens op uitstrijkje moet. Bedankt voor het onderwerp, is weer eens een goede reden er achteraan te gaan!)

maandag 8 november 2010 om 21:36
maandag 8 november 2010 om 21:45
Toen ik met de pil begon (1982) was het standaard ieder jaar een onderzoek, dat werd toen elke twee jaar, elke vijf jaar en nu is het volgens mij helemaal niet meer, maar dat weet ik niet omdat ik geen pil meer slik. Maar in mijn tijd was het dus heel normaal. (En er zitten toch wel meer veertigers op het forum?)

maandag 8 november 2010 om 21:56
Vroeger kreeg je als pilgebruikster 1 keer per jaar een vaginaal onderzoek,en aangezien ik met mijn 14 aan de pil ging,en nu 45 ben,er al vele vele gehad.
Zeker omdat ik vroeger veel schimmel infecties had,en bij de bevallingen van mijn 2 kinderen ook...
Vind het niet echt vervelend,maar had vorig jaar een vaginale echo,dat vond ik niet echt gezellig...
Zeker omdat ik vroeger veel schimmel infecties had,en bij de bevallingen van mijn 2 kinderen ook...
Vind het niet echt vervelend,maar had vorig jaar een vaginale echo,dat vond ik niet echt gezellig...

maandag 8 november 2010 om 22:02
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 08 november 2010 @ 21:52:
Maar waarom zou daar geen eenduidig advies voor zijn? Dat is toch raar... De ene huisarts doet het nooit, de ander elk jaar. En waar onderzoeken ze dan op? Doen ze echt een uitstrijkje?
ja, ik vind het ook raar. Ik vind het wel goed om met uitstrijkjes al jonger te beginnen. In de UK vorig jaar, toen Jade Goody dus aan baarmoederhalskanker overleed, was het weer vollop in de aandacht. Zij was van mijn leeftijd en is gestorven op haar 27/28e (weet het niet zeker, ze was van '81).
Ik vind dus dat die check in NL ook wel vannaf je 20e ofzo mag, om de paar jaar, of vannaf dat je seksueel actoief ent. Mijn oude huisarts gebruikte een plastic wegwerp eendebek en dan is het ook niet zo naar als een koude metalen (denk ik).
Maar waarom zou daar geen eenduidig advies voor zijn? Dat is toch raar... De ene huisarts doet het nooit, de ander elk jaar. En waar onderzoeken ze dan op? Doen ze echt een uitstrijkje?
ja, ik vind het ook raar. Ik vind het wel goed om met uitstrijkjes al jonger te beginnen. In de UK vorig jaar, toen Jade Goody dus aan baarmoederhalskanker overleed, was het weer vollop in de aandacht. Zij was van mijn leeftijd en is gestorven op haar 27/28e (weet het niet zeker, ze was van '81).
Ik vind dus dat die check in NL ook wel vannaf je 20e ofzo mag, om de paar jaar, of vannaf dat je seksueel actoief ent. Mijn oude huisarts gebruikte een plastic wegwerp eendebek en dan is het ook niet zo naar als een koude metalen (denk ik).