Dochter groeit (te?) slecht

04-12-2007 17:06 265 berichten
Ik maak me een beetje zorgen over de groei van mijn 22 maanden oude dochter.

Afgelopen augustus op het cb was ze 80 cm. Aangezien ze haar kleren nog goed past en ik geen zichtbare groei zag, ben ik vorige week donderdag naar het cb gegaan om haar te meten. 80.6 cm, dus 0.6 cm gegroeid in drie maanden tijd.

Ze bungelde altijd al onderaan de curve, maar volgende wel haar lijntje. Nu buigt dit lijntje echter af.

Het cb begreep dat ik me zorgen maakte, maakte een aantekening en zei dat ze er bij de volgende afspraak in maart wel naar zouden gaan kijken.

Heeft iemand hier ervaring mee? 'Moet' ik contact opnemen met de huisarts of gewoon wachten tot maart, aangezien ze normaal eet en gezond is?
Ik bedoel dus te vragen/op te merken dat ze hem daarom misschien wel sneller door hebben gestuurd?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat speelde wel mee uiteraard, maar in mijn zoons geval was het eigenlijk zo dat groei die achterbleef altijd de aanleiding was om hem verder te gaan onderzoeken. Ook de onderzoeken die hij dit jaar heeft gehad werden gedaan omdat zijn dermatoloog vooral zijn groei niet helemaal vertrouwde.

Dus ik ben wel een beetje verbaasd dat jouw CB niet een extra afspraak heeft gepland, want bij mijn zoon is groei echt altijd het eerste waar ze over beginnen of waarvan ze zeggen "hmmmm, symptoom zus en zo vertrouw ik niet ómdat zijn groei achterblijft". Groei lijkt dus, dat zijn mijn ervaringen althans, in deze levensfase een van de belangrijkste graadmeters te zijn. Het stomme is dat dat voor mij juist nooit zorgwekkend is geweest, ik maakte me dan zelf veel meer zorgen om bijvoorbeeld diarree ofzo, maar pas als ze dan weer gemeten en gewogen hadden en dat niet snel genoeg ging werden mijn andere zorgen in het plaatje meegenomen. Ik ben zelf niet lang en mijn zoons vader ook niet, dus voor mij is het feit dat hij kort is nooit een issue geweest.
Am Yisrael Chai!
Is er trouwens iets uitgekomen bij jouw zoon? Foto's van zijn hand gemaakt enzo zeker?

Mijn vriend en ik zijn ook niet lang, maar ik dacht echter dat dat zich pas op latere leeftijd manifesteerde en niet nu al.

Arwen, heb even gegoogled op schildklierproblemen bij kinderen, niet om vrolijk van te worden. Gelukkig behalve de achterblijvende groei geen van de andere symptonen.
ik noemde het ook meer als voorbeeld voor een enorme uitgebreid onderzoek en dat dan dit soort dingen eruit komen, niet een onderzoek waarbij dit de insteek is. Beetje onduidelijk he? maar meer, dat je kind helemaal binnenste buiten gekeerd wordt en dat er naar alles gekeken wordt en dan uiteindelijk blijkt zoiets, en zo'n uitgebreid onderzoek, dat kan ik me dan weer niet voorstellen dat dat nodig is bij achterblijvende groei, en geen enkel ander symptoom. Het is dus niet zo dat ik schildklierproblemen als eerste antwoord dacht toen ik je topic las, helemaal niet. Dan is er echt wel meer aan de hand. En volgens mij is het toch logisch dat je bij kleinere ouders vanaf het begin kleindere kinderen hebt? althans omgekeerd wordt dat bij ons wel als verklaring gegeven, ja maar jullie zijn allebei lang, logisch dat je dan een lang kind krijgt...
Bij mijn zoon kwam er uiteindelijk gewoon uit dat hij idd een allergie had. Dat dacht ik op basis van zijn andere klachten al, maar het was zijn trage groei waardoor ze zijn gaan doorzoeken naar wélke allergie hij dan had. Want ondanks koemelkvrij dieet bleef hij af en aan klachten houden, maar het was het feit dat hij bovenop die klachten ook zo langzaam groeide dat ze toch steeds bleven onderzoeken.

Saillant detail is wel dat sinds bekend is welke allergie hij heeft (pinda) hij in een tijdsbestek van een half jaar 4 kledingmaten groter werd, 2 kilo aankwam en ongeveer 10 centimeter is gegroeid. Ik heb nog nooit zoveel kleren moeten kopen als dit afgelopen half jaar, rond een jaar had hij maat 80 en droeg hij ook al wat oversized maat 86 en die broeken paste hij begin dit jaar nog steeds. Hij groeide overigens wel, maar ook steeds maar een halve centimeter of een centimeter ofzo. Nu gaat het echt met sprongen van meerdere centimeters.
Am Yisrael Chai!
Lieve Star

Ik wil ook zeggen dat je idd tot maart moet wachten, tot je volgende afspraak. Maar dat is natuurlijk best makkelijk gezegd. Ik zou ook schrikken.

Hier gaat vriend altijd naar het CB en als hij daarna naar mijn werk belt, vraag ik altijd direct heel angstig en stiknerveus: hebben ze iets over dr lengte gezegd?

Dus ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Maar ja, tegen mij zegt dan iedereen: joh, ze eet goed, ze drinkt goed, ze beweegt goed, is haske alert, motoriek is prima. Haar energie gaat meer in de andere dingen zitten.

Dus nu zeg ik dat ook maar tegen jou:

joh, ze eet goed, ze drinkt goed, ze beweegt goed, is haske alert, motoriek is prima. Haar energie gaat meer in de andere dingen zitten.
Hey FV, is je Teletubbie-pak al verkocht?
Maar FV, was het bij jouw zoon dan niet zo dat hij op alle punten (gewicht en lengte, en hoofdomtrek/omtrek bovenarm) achterbleef? Bij Star's dochter lijkt slechts 1 van de maten ondergemiddeld te zijn toegenomen.
Overigens heb ik wel het idee dat trage groei altijd een oorzaak heeft, ik ben natuurlijk geen arts maar zoals mijn zoons kinderarts het aan mij uitlegde heb ik het al heel vaak van andere ouders ook gehoord. Namelijk dat als een kind ergens last van heeft of ergens erg veel energie aan moet besteden, er geen energie overblijft om te groeien. Zo zeggen ze het bij ons CB trouwens ook, ik ken meer kinderen die vanwege groei doorgestuurd worden, omdat zij van mening zijn dat er dan altijd iets is. Maar dat kan volgens mij van alles zijn, ik ken bijvoorbeeld ook een aantal kindjes die slecht groeiden en die nadat de amandelen eruit gehaald waren ineens een enorme groeispurt hadden. Kan toeval zijn, maar ik heb zelf het idee van niet.
Am Yisrael Chai!
quote:fleurtje schreef op 04 december 2007 @ 20:17:

Hey FV, is je Teletubbie-pak al verkocht?

Nee, heb hem eigenlijk nog steeds voor jou in gedachten maar ben steeds te laks om dat ook aan jouzelf te melden
Am Yisrael Chai!
quote:Mirjam762 schreef op 04 december 2007 @ 20:17:

Maar FV, was het bij jouw zoon dan niet zo dat hij op alle punten (gewicht en lengte, en hoofdomtrek/omtrek bovenarm) achterbleef? Bij Star's dochter lijkt slechts 1 van de maten ondergemiddeld te zijn toegenomen.Nee, bij mijn zoon is een periode alleen gewicht achtergebleven en viel hij zelfs af, dus daar volgde een ziekenhuisopname. Dat was tussen 11 en 14 maanden maar is toen weer bijgetrokken (had ook te maken met mijn eigen gestel toen, zoon kreeg toen nog alleen bv en bij mij was de boel opgedroogd). De achterblijvende groei waar ik het nu over heb is alleen lengte, daarmee zit hij op de onderste curve, net als Stars dochter. Hoofdomtrek en gewicht zijn op die ene periode na steeds gemiddeld geweest, gewicht zelfs bovengemiddeld, de middelste curve en als baby zat hij met zijn gewicht zelfs lekker bovenin dankzij mijn slagroomtieten.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 04 december 2007 @ 20:17:

Overigens heb ik wel het idee dat trage groei altijd een oorzaak heeft, ik ben natuurlijk geen arts maar zoals mijn zoons kinderarts het aan mij uitlegde heb ik het al heel vaak van andere ouders ook gehoord. Namelijk dat als een kind ergens last van heeft of ergens erg veel energie aan moet besteden, er geen energie overblijft om te groeien. Zo zeggen ze het bij ons CB trouwens ook, ik ken meer kinderen die vanwege groei doorgestuurd worden, omdat zij van mening zijn dat er dan altijd iets is. Maar dat kan volgens mij van alles zijn, ik ken bijvoorbeeld ook een aantal kindjes die slecht groeiden en die nadat de amandelen eruit gehaald waren ineens een enorme groeispurt hadden. Kan toeval zijn, maar ik heb zelf het idee van niet.Hm, kan zijn. Maar wat noem jij slechte groei? Mijn dochter was bij haar geboorte 6 pond en nu is ze 10,5 maand en weegt ze 7,5 kilo. Er waren de afgelopen maanden tijden dat ze slechts 200 gram was gegroeid in 6 of 8 weken. Gisteren is ze weer helemaal goedgekeurd door de kinderarts; hij ziet ook wel dat ze op de onderste groeicurve zit (soms een fractie eronder) maar hij ziet absoluut geen reden tot zorg op dit moment. (ze is overigens wel getest op een paar dingen en daar kwam niets uit)
FV, zou het dan zo zijn dat lengtegroei nog voor gewichtsgroei gaat qua importantie?
Ben het niet met Fashion eens. Mijn dochter is ook klein. Ze is nu 4 en bij de laatste meting op het cb. 97 cm en 13.7 kilo. Speciaal voor jou heb ik haar groeiboek erbij gepakt; met 26 maanden was ze 82 cm en 10 kilo.

Ik snap je zorgen wel hoor, ook wij hebben ons druk gemaakt over haar groei. Hebben ook bij een kinderarts gezeten maar het enige wat hij zag was een alert en tevreden meisje. Ze eet goed, is energiek, slim, ontwikkelt zich op alle vlakken prima. Er is écht helemaal niets met haar aan de hand. Klein maar fijn
quote:Mirjam762 schreef op 04 december 2007 @ 20:25:

FV, zou het dan zo zijn dat lengtegroei nog voor gewichtsgroei gaat qua importantie?Ik weet het niet zeker, maar ik heb wel die indruk. Het is in ieder geval hetgeen waarvan bij mijn zoon altijd gezegd wordt dat ze dat in de gaten willen houden. Zijn lengte-gewicht verhouding is prima, echt keurig volgens het boekje compleet gemiddeld, zijn gewicht-leeftijd verhouding is ook altijd goed, maar het is de lengte-leeftijd verhouding die altijd ondergemiddeld is.
Am Yisrael Chai!
Ik heb ook even het groeiboekje erbij gepakt en zie dat mijn zoon met 24 maanden 82 cm was en dat er toen twee extra afspraken zijn gepland. Bij de eerste afspraak met ongeveer 27 maanden was hij toen 84 cm en bij de tweede met 30 maanden was hij 86,5 cm. En op basis daarvan is hij toen doorgestuurd naar de kinderarts.
Am Yisrael Chai!
Ik werd vroeger echt gek gemaakt door het cb over het feit dat mijn meisje ook helemaal onder aan de curve hing en soms zelfs er onder. Ze at en dronk en ontwikkelde prima. Alle kinderen zijn (gelukkig) anders, anders zou het ook zo saai zijn. Nu is mijn meisje een jongedame van 11 jaar die groter en zwaarder is dan ikzelf. Heeft "de achterstand"met gemak ingehaald zonder enig ingrijpen. Ieder kind ontwikkeld anders en al helemaal in een ande tempo. Als jouw kindje goed eet en verder ook geen vreemd gedrag vertoond oid, zou ik gewoon het volgend econsult afwachten. Als je je echt zorgen maakt ga je toch naar je huisarts? Je kan ook aan je ouders vragen en aan de oudes van de vader van je kindje hoe jullie ontwikkelde toen jullie klein waren?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik kan me je zorgen goed voorstellen, voor een jongetje heb ik (nu) ook een kleintje (en het was zo'n beer!) want na zijn eerste ziekenhuisopname 1.7 kilo afgevallen en dat ging er zo moeizaam bij op. De laatste tijd gaat het gelukkig beter. Hij zit nu weer met alles nét onder de middenlijn. Wij hebben wel regelmatig een afspraak op het CB om het in de gaten te houden, om de 6 weken. Ik zou nu als ik jou was ook geen 3 maanden wachten maar een eerdere afspraak plannen en als het dan hetzelfde is eens gaan informeren wat in hun ogen de volgende stap is.

Stressed is just desserts spelled backwards
Maar goed, zoals ik al zei, ik weet dat ons CB vrij snel doorstuurt, dus het kan per CB verschillen. Mijn zoon is jonger dan die van Pammie en heeft ongeveer hetzelfde formaat, 3 weken geleden was hij 98 cm en 13,9 kilo. Is qua lengte-gewichtverhouding heel erg gemiddeld, dat zit precies op de middellijn, maar op de leeftijd-lengte grafiek zit dat op de onderste curve.
Am Yisrael Chai!
Star, ik zou een afspraak maken bij de huisarts, of nog eens bij het cb langs gaan en je zorgen uiten. Typisch dat ze nog in de bak meten trouwens, ik dacht dat ze na het eerste jaar onder de meetlat gingen.

Wij hebben ook een CB dat niet zo snel doorstuurt. Dochter heeft altijd onder in de curve 'gehangen', nu is ze er af gevallen, lengte 85 cm, ze is net 3 geworden. Nog steeds zien ze geen reden om door te sturen. Ze kijken hier vooral naar de ouders, ik ben een uk van 1.55, mijn man is gemiddeld (1.80m). Ook wat gewicht betreft was ze altijd onder in de curve, (met 8 maanden ging ze de 6 kilo voorbij). Ook ik kan haar af en toe wel groter 'kijken'. Pokon helpt niet
quote:arwen173 schreef op 04 december 2007 @ 20:03:

ik noemde het ook meer als voorbeeld voor een enorme uitgebreid onderzoek en dat dan dit soort dingen eruit komen, niet een onderzoek waarbij dit de insteek is. Beetje onduidelijk he? maar meer, dat je kind helemaal binnenste buiten gekeerd wordt en dat er naar alles gekeken wordt en dan uiteindelijk blijkt zoiets, en zo'n uitgebreid onderzoek, dat kan ik me dan weer niet voorstellen dat dat nodig is bij achterblijvende groei, en geen enkel ander symptoom. Het is dus niet zo dat ik schildklierproblemen als eerste antwoord dacht toen ik je topic las, helemaal niet. Dan is er echt wel meer aan de hand. En volgens mij is het toch logisch dat je bij kleinere ouders vanaf het begin kleindere kinderen hebt? althans omgekeerd wordt dat bij ons wel als verklaring gegeven, ja maar jullie zijn allebei lang, logisch dat je dan een lang kind krijgt...Ik snap je :-)
Ow, ik wil je niet op de kast jagen, wat Pammie zegt is ook waar, klein maar fijn.

Alleen als jij je zorgen zou blijven maken zou ik naar de huisarts gaan. Wellicht kan ie je geruststellen. Zo bedoelde ik het.
FV, kleren kopen is nooit weg

Zit zoon nog steeds op onderste lijn dan nu? Grappig trouwens, dochter hing qua gewicht ook altijd boven het gemiddelde. Ook slagroomtieten dus kennelijk.

Fleur, bedankt voor je zinnige opmerkingen

Jouw dochter ook zo'n klein van stuk?

Bij mij zegt dan iedereen weer: 'joh zou je haar niet eens na laten kijken?'. Ging vandaag met haar naar mijn opa die meteen zei: 'ze wordt maar niet groter hè?'

Ha Pammie, fijn om iets te horen van een ervaringsdeskundige

Ik vermoed ook dat het bij mijn dochter precies hetzelfde is, maar ja soms moet en zal ik het gewoon zeker weten.

Fame, ik was zelf vrij lang op die leeftijd, vriend gemiddeld. Stelt me wel gerust trouwens opmerkingen van jullie.

Thanks Mal

Wiekje, dochter weigerde te blijven staan, dus ze moesten wel in de bak meten. Zit behoorlijke kop op.
85 met drie jaar, waar maak ik me druk om?

Zit niet zo snel op de kast
Hee Star, vervelend, zorgen.... Ik hoorde of las laatst ergens (weet niet meer waar, sorry) dat groei op deze leeftijd heel grillig kan verlopen. Een paar maanden stilstaan en dan een groeispurt is op zichzelf niet ongewoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven