Dochter groeit (te?) slecht

04-12-2007 17:06 265 berichten
Ik maak me een beetje zorgen over de groei van mijn 22 maanden oude dochter.

Afgelopen augustus op het cb was ze 80 cm. Aangezien ze haar kleren nog goed past en ik geen zichtbare groei zag, ben ik vorige week donderdag naar het cb gegaan om haar te meten. 80.6 cm, dus 0.6 cm gegroeid in drie maanden tijd.

Ze bungelde altijd al onderaan de curve, maar volgende wel haar lijntje. Nu buigt dit lijntje echter af.

Het cb begreep dat ik me zorgen maakte, maakte een aantekening en zei dat ze er bij de volgende afspraak in maart wel naar zouden gaan kijken.

Heeft iemand hier ervaring mee? 'Moet' ik contact opnemen met de huisarts of gewoon wachten tot maart, aangezien ze normaal eet en gezond is?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is dochter weer gewogen, deze keer op het cb. Ze is 200 gram afgevallen ten opzichte van de weging een maand geleden (wel weer een klein beetje gegroeid in de lengte). Nu weegt ze 8440 gram. Nou ja, volgende maand weer naar de kindarts.
Ik heb alleen de beginpagina's gelezen, weet dus ook niet hoe up-to-date dit nog is voor Star (of anderen) maar ik zou me geen zorgen maken. In ieder geval net zolang kleine dochter (of zoon) nog tierig is, het goed doet, goed eet enz. Het zit vaak ook gewoon in de bouw en de aanleg.

Mijn oudste twee kids zijn ook tenger en klein. Ze zijn geboren met respectievelijk 9 en 8,5 pond en toch was de tweede toen ze 1 was maar 8 kilo en de eerste weet ik niet meer precies, maar hij is ook niet groot, nog steeds niet. Hij is nu 5 (sinds januari) en 110cm, voor het eerst vind ik hem niet meer zo inimini als eerst, maar nog steeds niet groot. Hij weegt ook maar 16 kilo.

Dochter is net 3, heeft net een groeispurtje gehad en is nu 93cm en weegt nog net geen 13 kilo. Voor die groeispurt zat ze nog in maat 86 en woog ze 11 kilo, die maat 86 heeft ze tot eind december gehad en half februari werd ze 3.

Ik ben nog nooit doorgestuurd om lengte of gewicht, terwijl beide kids wel eczeemkinderen waren/zijn en oudste ook allergieën had als baby/dreumes en heel vaak ziek was (vaak luchtweginfecties). We kwamen dus met hem regelmatig bij een ka en ook met dochter omdat ze een slechte start heeft gehad, maar zij hebben zich nooit zorgen gemaakt om hun lengte en gewicht.

Het zit trouwens ook niet in mijn aard om me om zoiets zorgen te maken, kids hebben ook tijden dat ze heel slecht eten, maak ik me ook niet druk om. Bovendien was ik zelf en minn broers en zussen als kids ook klein en tenger en ook man is superdun.

Het grappige is dat onze jongste (nu bijna een half jaar) , geboren met 10 pond, nu wel aardig op gewicht blijft. Ze is nu dus bijna een half jaar en weegt bijna 8 kilo (wat tweede met een jaar woog) en schiet de lengte in, waardoor ze nu al maat 68/74 draagt (74 droeg tweede dus met een jaar). Ben benieuwd hoe dat verder gaat
Whatever, I do what I want
Crini, grappig he, die verschillen tussen je kinderen! Bij mij wogen ze allebei zes pond bij de geboorte maar zoon had echt een plofkop en was ruim 10 kilo met een jaar. En dochter is dus een tenger poppetje met 8 kilo bij een jaar. Kom jij uit een familie met mensen van gemiddelde lengte/gewicht? Ik kom dus (zoals gezegd) uit een familie van grote/forse mensen. Maar mijn man is wel heel tenger en zijn zus is al helemaal dun, dus daar zal dochter het wel van hebben.
Mijn dochter is ruim 4,5 en weegt 14,5 kilo en is net onder de meter lang. Dan vind ik 13 kilo met 3 jaar nog zo slecht niet Een paar maanden terug woog dochter dat namelijk nog doordat ze Pfeiffer had. Nu dat uit haar systeem is is ze in rap tempo weer aangekomen gelukkig.

MIjn zoontje was 8 pond bij zijn geboorte maar is met 2,5 jaar krap 12 kilo en 86 cm. Ook niet erg groot.
Wiekje: Heeft even geduurd, was het topic uit het oog verloren maar nu dan toch mijn antwoord op je vraag hoe oud/groot mijn dochter nu is: Ze is 3 jaar, 91cm, 12kg en heeft schoenmaat baby: maat 22. Ukkie dus, mijn kleine schattie petattie
Dumareh, jij ook een ukkiepukkie dus.

Hier is dochter onlangs weer ziek geweest en ze is volgens mij weer een paar honderd gram afgevallen. Helaas is haar eetlust nu ze weer beter is, nogal matig (niet op het niveau van enkele weken terug). Ze is echt heel smalletjes (en bleek) op het moment, geen spekkies te bekennen (het was al zoeken daarnaar, maar nu zijn ze echt pleitos).

Over een dag of tien weer naar de kinderarts, ik ben benieuwd wat hij er van vindt. Mijn moeder vindt dat we dochter moeten vetmesten... ik vind het prima, maar hoe? Ik heb wel bedacht dat ik eens wat vaker een krentenbol geef, met roomboter. Iemand nog tips voor calorierijke (maar wel goede) voeding?
Pasta!
Pasta is een goede, maar roomsaus kan ze niet verdragen vanwege lactose-intolerantie. Nou ja, ik heb me voorgenomen om haar gewoon steeds iets aan te bieden. Alleen is het jammer dat ze zo snel genoeg heeft van iets. Vanochtend heeft ze -naast de b.v.- alleen nog maar een heel klein schaaltje pap op (van sojamelk, met een lepeltje appelstroop). Een paar weken geleden at ze met gemak een dubbele hoeveelheid en nu heeft ze na een paar hapjes al genoeg. Maar goed, de groei vlakt sowieso iets af nu denk ik en het peutergedrag begint ook; "nee schudden" en gezichtje wegdraaien is erg leuk natuurlijk.

Hoe gaat het met jouw krielkipje, Star?
Over wandelende baby's gesproken: Het lijkt een sterk verhaal maar het is echt waar... Onze dochter liep al langs met 8mnd toen was ze (even spieken in de statistieken ) 69 cm en 8,2kg.

Hoe vaak ik op het kdv aangesproken ben door mensen die stomverbaasd waren over wat ze al kon zijn niet meer te tellen. Als ik dan uitlegde dat mijn dochter minstens 4-6mnd ouder was dan dat ze dachten dan leverde dat soms grappige reacties op.
Mirjam: Ja, dat is niet eenvoudig als zoveel voedingsmiddelen afvallen door de lactose intolerantie. Je kan bijvoorbeeld cashewnotenpasta (bij de Appie of reformwinkel) proberen. Gedroogde vijgen zijn ook calorie-rijk evenals andere gedroogde fruitsoorten. Ik zou haar niet volproppen (niet dat ik denk dat je dat doet) met de 'harde' vetten.
Tomatensaus dan?

Lust ze cornflakes en dat soort dingen? Ook een caloriebommetje schijnt.

Laatste keer in februari was ze 82.5 cm. Zal nog wel niet veel groter zijn nu. Een tijdje terug nieuwe schoenen voor haar gekocht, maat 22, nog ruimte over ook. Klein ukje dus nog.
Trouwens, vergeet nog over de voordelen te schrijven als je een kind hebt dat zo langzaam groeit:

Kleding wordt echt afgedragen hahaha, schoenen hoef ik niet om de 3mnd te vervangen maar 2x per jaar en ook deze worden goed afgedragen etc. Scheelt een hoop diepte-investeringen dus.
Ja dat is zeker een voordeel Dumareh
quote:Mirjam762 schreef op 03 april 2008 @ 11:00:

Pasta is een goede, maar roomsaus kan ze niet verdragen vanwege lactose-intolerantie. Nou ja, ik heb me voorgenomen om haar gewoon steeds iets aan te bieden. Alleen is het jammer dat ze zo snel genoeg heeft van iets. Vanochtend heeft ze -naast de b.v.- alleen nog maar een heel klein schaaltje pap op (van sojamelk, met een lepeltje appelstroop). Een paar weken geleden at ze met gemak een dubbele hoeveelheid en nu heeft ze na een paar hapjes al genoeg. Maar goed, de groei vlakt sowieso iets af nu denk ik en het peutergedrag begint ook; "nee schudden" en gezichtje wegdraaien is erg leuk natuurlijk.

Hoe gaat het met jouw krielkipje, Star?

je kan roomsaus maken met alpro kookroom. mijn krielkipje zit weer helemaal gemiddeld omdat ie zoveel pasta eet (hij lust ook niet anders ) mijn succesrecept; pasta koken met broccoli, en dan een roomsausje maken van alpro kookroom en zalm. beetje peper erdoor en mijnheer vindt het heerlijk. Als ik voor hem heb opgeschept doe ik er voor ons boursin en rucola erdoorheen, hebben wij ook meteen een samelijke hap.

Ook maak ik vaak een sausje op basis van olijfolie, cherrytomaatjes en wat pesto (zit vaak kaas in, even opletten welke je koopt) en dan heb je ook een smakelijk pastahapje.
maleficent wijzigde dit bericht op 03-04-2008 11:18
Reden: veel fouten
% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Star, dan heeft Jonathan dezelfde maat als Ciara, die past ook nog makkelijk in maat 22. Maar ja zijn vader heeft maat 41 dus daar zal hij het wel van hebben.
Star ik vind je ondertitel: SUPER (Huge ego, sorry)

Heb gister dochter haar voeten op laten meten en de schoenenverkoper taaide meteen af toen ik enthousiast riep dat ze deze zomer w.s. nog gewoon met haar stappers van afgelopen zomer toe zou kunnen

Nu moet ik wel zeggen dat ik wel geneigd ben om meer of soms ook duurdere kleding en schoenen voor haar te kopen omdat ze er zo lang mee doet. Hoe is dat bij jullie?

Onze zoon is trouwens heel gemiddeld en gaat dochter t.z.t. volgens mij voorbij (ze schelen 2jr)
Ik vind het stiekem ook wel heel leuk hoor, zo'n kleintje. (en aangezien ze echt onze laatste is, kan ik lang genieten van dat baby-uiterlijk). Ik geef haar pap, brood met roomboter en goed beleg (smeerkaas, appelstroop), ze krijgt fruit en avondeten en snoept wel eens van een lange vinger en dergelijke. Ze krijgt dus geen "echte" melkproducten maar een beetje smeerkaas en boter op een dag kunnen wel ongestraft (het is geen allergie; waarbij ze reageert op het kleinste beetje, bij een lactose-intolerantie is er meestal een grenswaarde van wat iemand wel binnen kan krijgen). Volgens mij valt hier niet zoveel aan te verbeteren. Ze krijgt volwaardig eten in ieder geval en ze lust ook best veel (maar eet kleine porties helaas). Noten vind ik tricky. Zoon heeft een allergie voor noten, zaden en pitten en kan dit met de dood bekopen als het mis gaat en ik weet niet hoe groot de kans is dat zij dat ook heeft (hoewel het niet erfelijk is volgens mij). Ik zou haar wel graag pindakaas geven maar durf dit nog niet goed.

Dochter heeft maat 18-19 van schoentjes (maar de schoentjes van bijvoorbeeld H&M zijn dan ook nog te groot/te breed. Ze draagt vooral leren slofjes (in maat medium). Half februari woog ze 8640 gram (met 13 maanden) en half maart was dit 8440 gram (dus afgevallen) en daarna is ze een week ziek geweest, dus ik denk dat het nu iets van 8200 gram is; ze voelt ook lichter.

En verder wordt ze ook steevast een stuk jonger ingeschat; een maand of 10/11. Als ze gaat lopen zal het nog steeds een wandelende baby zijn (ook al loopt ze misschien met 16 maanden pas).
Maleficient, bedankt voor de tip. Ik zag het laatst staan, die Alpro kookroom. Die is dus wel te pruimen?

Ik ga zo dochter maar eens wakkermaken. Ze slaapt echt veel de laatste tijd (en als ze een uurtje wakker is, pakt ze haar duimpje alweer ten teken dat ze moe is).
Die kookroom is best lekker hoor! En zoonlief is ook helemaal gek van de alpro opgroeimelk.
quote:Maleficent schreef op 03 april 2008 @ 11:18:

Star, dan heeft Jonathan dezelfde maat als Ciara, die past ook nog makkelijk in maat 22. Maar ja zijn vader heeft maat 41 dus daar zal hij het wel van hebben.Tja, vriend is hier ook een klein onderkruipsel natuurlijk.
Thanks Dumareh (je weet waar het voor staat? )

Ik beken overigens schuld; dure smaak

Drink je zelf wel gewoon nog melk Mirjam?

Volgens mij heerst er een soort van vermoeidheidsvirus, hoor niets anders dan mensen die zo moe zijn. Maar goed, einde van de 'winter' alle reserves zijn op.
(Star, heb je nog Jottum in de aanbieding? )

Zelf drink ik geen melk en het enige wat ik aan zuivelproducten neem is af en toe een boterham met kaas (maar in Hollandse kazen zit bijna geen lactose).

Ik weet niet of zij last heeft van het vermoeidheidsvirus, het zou kunnen. Maar ze heeft ook een laag hb (6,8) dus daar kan het ook van komen.
Volgend jaar denk ik Mirjam, ze past alles wat ik vorig jaar gekocht heb namelijk nog gewoon

Kan je daar al iets aan doen bij die kleintjes? Als in staalpillen o.i.d.? Of gewoon veel spinazie eten?
Geef dat kind van jou eens wat pokon! Draagt ze maat 80/86? Misschien ga ik ook maar eens investeren in Jottum; ze draagt volgens mij zeker nog een jaar maat 80.

En ik weet niet of er echt iets aan kan worden gedaan. De kinderarts vond het allemaal niet zo heftig. Ik zal vandaag roosvicee ferro kopen. Appelstroop is ook goed wat dat betreft.
Jaaa, Jottum! Hoewel ik het nu niet echt meer leuk vind voor Frommes. Nu zijn de merken Carbone, Vingino (alleen de shirts, zijn lekker smal) Retour, Jil en Sil, Hema en Protest favoriet. Bengh ook maar dat is echt onbetaalbaar .

Mirjam, 'k zal eens kijken of ik nog wat Jottum voor je heb, heb laatst heel veel verkocht via MP.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven