Mezelf en anders willen zijn

09-11-2010 21:25 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijdje mee, nu een mijn eerst topic.

Dit wordt een chaotisch topic, maar toch een poging:

Waar ik al een tijdje mee rond loop is het gevoel dat ik mezelf zo graag zou willen veranderen. En dan alles, vooral mijn karakter en uitstraling.

Ik baal er van dat ik niet die "gunfactor" heb, of niet zo hartelijk ben als andere mensen (of zo overkom) of nooit populair ben, op de een of andere manier kom ik niet over zoals ik graag over wil komen. Meestal kom ik juist arrogant over of opschepperig, terwijl ik alleen de waarheid vertel.

Ik weet niet meer hoe ik hier aan kan werken .

Ik stel altijd vragen als iemand vertelt, bij debateren, discussie laat ik bewust andere eerst hun verhaal, sms altijd bij verjaardagen,ziekte etc...

Mensen kunnen ook van me op aan, dat heb ik vaker gehoord.

Maar toch op de een of andere manier komt het iniatief vaak van mij met afspreken; als ik iets over mezelf vertel klappen mensen dicht (stellen geen vragen terug) en de in de kroeg zal ik niet veel aandacht van mannen krijgen (en nee ik ben niet lelijk..)

Als ik mezelf toch eens mocht veranderen dan wist ik het wel.

Pff wat wil ik met dit topic geen idee, misschien herkenning en/of tips.
Wie vindt je dan opschepperig overkomen? Wordt dat vaker gezegd, of door 1 iemand, of denk je dat zelf?
Nou je klinkt wel als een aardig persoon hoor, misschien ben je gewoon te hard voor jezelf?
Ik hoor het af en toe van vreemden, niet van vriendinnen.

Voorbeeld:

Goh waar woon je eigenlijk (collega)?

Ik: Hier om de hoek bij het werk.

Collega: Oh leuk: eigen appartement of een kamer?

Ik: eigen appartementje, 3 jaar geleden gekocht.

Dit schijn ik arrogant te brengen...
Misschien zegt het meer over de mensen die jou arrogant vinden dan over jouzelf. Ze vinden het vast heel knap dat je zelf een appartement kunt kopen en hadden het misschien zelf wel op die manier voor elkaar willen hebben. Het kan echter geen kwaad rekening te houden met de afgunst van mensen. Alleen hoe je dat doet... ik worstel er ook nog steeds mee.
quote:Brabo85 schreef op 09 november 2010 @ 21:33:

De mensen die je beter kennen weten dus wel beter!
Mmm lastig om hier wat op te zeggen. Het kan komen doordat je wat kortaf bent, of door intonatie, of dat het lijkt dat je wil zeggen: pff dit heb ik op mn 22e (?) al gekocht hoorrr. Of omdat de ander 'impressed' is en zich bedreigd voelt en het daarom op arrogantie gooit. Moeilijk te zeggen..

Heb je zelf een idee hierover?
Misschien moet je er dan gewoon antwoorden: "appartement". Niet dat het van jezelf is en 3 jaar geleden gekocht. Ik neem aan dat je het tegen studenten verteld omdat je het over een kamer hebt?

En dan nog, je bent jezelf en andere mensen moeten misschien even aan je wennen. Ik heb 2 jaar aan een man moeten wennen die nu een van mijn beste vrienden is. Ik wist echt niet wat ik met hem aan moest, wist alles beter en overal over mee te praten, op het irritante af. Het duurde even, maar nu vind ik hem best lief.

Maak je niet druk, mensen vinden je best aardig. Geef het tijd en anders maar niet.

Voorbeeld:

Ik kan me voorstellen dat je dit op een arrogante manier kunt brengen, kan me ook heel goed voorstellen dat iemand hetzelfde zegt zonder arrogant over te komen. Houding en mimiek kunnen zo'n zin enorm kleuren.

Maar weet je wel zeker dat dit echt zo is, dat vreemden dat vinden/denken? Is het niet je eigen gedachtenspinsel/angst? Het is namelijk nogal apart dat vreemden je dat soort dingen vertellen.
quote:keiser soyze schreef op 09 november 2010 @ 21:39:

Misschien zegt het meer over de mensen die jou arrogant vinden dan over jouzelf. Ze vinden het vast heel knap dat je zelf een appartement kunt kopen en hadden het misschien zelf wel op die manier voor elkaar willen hebben. Ja dat wilde ik dus zeggen met mijn laatste punt. Dat kan ook heel goed. Ik heb zelf die ervaring ook wel maar dan op andere punten
@vlinder in dit geval gaat het om collega's die mijn niet goed kennen, voor mij dus soort van vreemden

@mac, vaak is de vervolgvraag gekocht of gehuurd? Het zijn collega's van een jaar of 26/27

Maar dit is maar een voorbeeld; ik bedoel het meer in zijn algemeenheid, dit was in reactie op Primabella.
@primabella ik weet niet goed, qua feedback op werk en vrijwilligerswerk krijg ik wel te horen dat ik aanwezig ben, een stevige uitstraling heb, maar ook heel open ben. Sommige personen vinden me wat cynisch (maar dat is een enkele college/vriendin).
Wat zou er gebeuren als je jezelf zou accepteren zoals je nu bent?
Niks, er zou niks veranderen terwijl ik dat wel graag wil.
Die feedback kan ik niet zo goed rijmen met je OP..

Voorbeeld:

Nou dat is dan toch echt hun probleem hoor...

Zij interpreteren het blijkbaar zo, zo kun je het ook zien.

Misschien zijn ze gewoon jaloers...Of oppervlakkig.

Trouwens...Stel dat je arrogant bent...Wat dan?

Ben je dan een slechter mens?
Primabella, ik heb een soort uitstraling, waardoor ik niet de "gun-factor" heb en arrogant kan overkomen en niet zoals ik graag wil overkomen hartelijk, belangstellend en vriendelijk. Terwijl ik dat volgens mij (in meer of mindere mate wel) ben.

Je hebt van die mensen die staan altijd in de middelpunt van de belangstelling, iedereen vindt hun aardig en gunt hun alles, daar zou ik wat meer weg van willen hebben.
Heel herkenbaar, het is iets in je lichaamshouding, de toon van je stem en de keuze van je woorden en dat is bijna niet te veranderen.

Ik heb hier hard aan gewerkt door logopedie, een kleurconsulente, het copieren van gedrag van anderen en extra hartelijk te zijn (met veel lekkers in huis, gastvrij zijn, tracteren enz.).

Helaas hielp dat niets en heb ik geaccepteerd dat men eerst even aan mij moet wennen voordat men mij aardig vindt, want ik kom helaas niet van nature warm, gezellig en vriendelijk over, maar druk, gehaast, bits en fel (ik heb ADHD).

Geen tips dus, maar wel veel herkenning.
quote:Brabo85 schreef op 09 november 2010 @ 22:03:

Niks, er zou niks veranderen terwijl ik dat wel graag wil.

Het besef van "dit ben ik en ik ben oké zoals ik ben!" zou je niet rustiger doen voelen? Niet zekerder? Meer ontspannen misschien? Minder geforceerd wellicht?

Echt niets van dat alles?
Mazou, ik vind het vervelend dat ik zo overkomen; ik weet niet waarom. Arrogantie vind ik een negatieve eigenschap, dus ik vind mezelf dan een slecht persoon ja.
quote:ISTP schreef op 09 november 2010 @ 22:10:

[...]

Het besef van "dit ben ik en ik ben oké zoals ik ben!" zou je niet rustiger doen voelen? Niet zekerder? Meer ontspannen misschien? Minder geforceerd wellicht?

Echt niets van dat alles?Zo werkt dat helaas niet in de praktijk, het maakt je onzeker en verward, want je bedoelt het goed, maar het komt verkeerd over.
@ISTP Dat doe ik juist ook wel, maar op de een of andere manier kom ik niet over zoal ik wil,dus dan zal ik toch iets moeten veranderen, het ligt aan mij...
quote:Brabo85 schreef op 09 november 2010 @ 22:15:

@ISTP Dat doe ik juist ook wel, maar op de een of andere manier kom ik niet over zoal ik wil,dus dan zal ik toch iets moeten veranderen, het ligt aan mij...

Ja het ligt aan jou, maar je doet het niet expres, onthou dat goed!

Ik denk niet dat je wezenlijk kunt veranderen, maar jezelf bijschaven kan natuurlijk wel.

Wat wil je concreet het liefst veranderen?
Denk dat je veel goed maakt met je intonatie inderdaad. En probeer alleen antwoord te geven en vervolgens over luchtige dingen te praten. Als je steeds opnoemt wat je hebt en kunt, is niet leuk voor de ander. Geef je zwakte toe, zeg dat je iets niet kunt. Dat waarderen mensen. En maak grapjes! Dat breekt een hoop ijs. Altijd blijven lachen. En bewonder anderen waar je maar kan. Iedereen heeft of is iets wat waardevol is. Jij ook!
quote:Brabo85 schreef op 09 november 2010 @ 22:09:

Je hebt van die mensen die staan altijd in de middelpunt van de belangstelling, iedereen vindt hun aardig en gunt hun alles, daar zou ik wat meer weg van willen hebben.

Die heb je denk ik vooral in jouw hoofd.

Het is namelijk niet mogelijk om door ieder ander en jezelf aardig gevonden te worden. Er zullen gerust mensen om je heen zijn die wat succesvoller zijn of lijken te zijn dan jij, dat zal altijd zo blijven. Misschien zien anderen jou wel als zo iemand.

Ik denk dat een wat ontspannener houding, wat meer zelfspot en humor je vooral gelukkiger zouden kunnen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven