Mezelf en anders willen zijn

09-11-2010 21:25 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijdje mee, nu een mijn eerst topic.

Dit wordt een chaotisch topic, maar toch een poging:

Waar ik al een tijdje mee rond loop is het gevoel dat ik mezelf zo graag zou willen veranderen. En dan alles, vooral mijn karakter en uitstraling.

Ik baal er van dat ik niet die "gunfactor" heb, of niet zo hartelijk ben als andere mensen (of zo overkom) of nooit populair ben, op de een of andere manier kom ik niet over zoals ik graag over wil komen. Meestal kom ik juist arrogant over of opschepperig, terwijl ik alleen de waarheid vertel.

Ik weet niet meer hoe ik hier aan kan werken .

Ik stel altijd vragen als iemand vertelt, bij debateren, discussie laat ik bewust andere eerst hun verhaal, sms altijd bij verjaardagen,ziekte etc...

Mensen kunnen ook van me op aan, dat heb ik vaker gehoord.

Maar toch op de een of andere manier komt het iniatief vaak van mij met afspreken; als ik iets over mezelf vertel klappen mensen dicht (stellen geen vragen terug) en de in de kroeg zal ik niet veel aandacht van mannen krijgen (en nee ik ben niet lelijk..)

Als ik mezelf toch eens mocht veranderen dan wist ik het wel.

Pff wat wil ik met dit topic geen idee, misschien herkenning en/of tips.
karakter: dat verander je niet wezenlijk. Je kunt wel de positieve kanten van je karaktertrekken ontwikkelen en de negatieve kanten binnen redelijke grenzen houden. Als je een extraverte aanpakker van de grote lijnen bent zou je dwars tegen je natuur ingaan als je introvert beschouwend en van de details wil worden, even ter illustratie. Andere manier van er tegen aan kijken, ermee omgaan, en accepteren dat je een bep. karakter hebt.

Uitstraling: zoals ik het lees vinden mensen die je niet zo goed kennen wel eens arrogant overkomen. Als jij weet dat je dat niet bent, zou ik zeggen: laat het gaan. Blijkbaar kom je zelfverzekerd over, nou dat lijkt me alleen maar iets om je voordeel mee te doen.

Het enige waar je echte veranderingen kunt doorvoeren is in gedachten en gedrag. Maar wat je nou precies wil veranderen is me nog niet echt duidelijk.
quote:Brabo85 schreef op 09 november 2010 @ 22:11:

Mazou, ik vind het vervelend dat ik zo overkomen; ik weet niet waarom. Arrogantie vind ik een negatieve eigenschap, dus ik vind mezelf dan een slecht persoon ja.

Ik denk niet dat als je arrogant bent, je automatisch een slecht persoon bent. Ik ken arrogante mensen die ik heel erg waardeer en ik die zie ik niet als slechte mensen.

Stap 1 is denk ik om dat uit elkaar te gaan houden. Je gedrag en wie je werkelijk bent.

En nogmaals, hoe anderen jouw gedrag definieren kan net zoveel over hen zeggen als over jou.
quote:Brabo85 schreef op 09 november 2010 @ 21:33:

Ik hoor het af en toe van vreemden, niet van vriendinnen.

Voorbeeld:

Goh waar woon je eigenlijk (collega)?

Ik: Hier om de hoek bij het werk.

Collega: Oh leuk: eigen appartement of een kamer?

Ik: eigen appartementje, 3 jaar geleden gekocht.

Dit schijn ik arrogant te brengen...

Maar waarom zeg je dat dan ook zo??

Waarom niet gewoon 'een appartementje, sinds drie jaar' en laat het eigen en gekocht even weg voor het geval je met iemand praat die nog bij haar ouders woont of net de eindjes aan elkaar kan knopen met een uitkering.... Als je bij je uitspraken probeert in te denken of het pocherig overkomt dan kun je misschien nog niet altijd verhelpen dat je iets ocherigs zegt maar nog wel proberen erna iets luchtiger te doen over jezelf of je redden met behulp van zelfspot werkt ook goed.

Verder, altijd glimlachen en veel complimentjes geven kan ook geen kwaad. Succes!
Dat ik iets niet kan zal ik meteen toegeven en mijn blunders zijn zeer vermakelijk . Maar ik zal het meenemen.

Wat ik wil veranderen is dat ik de gun-factor krijg dat mensen na een borrel me herinneren als een leuk, spontaan iemand waar ze nog wel een keer mee wat willen afspreken of het gewoon gezellig vinden om met me te praten, ook interesse in mij tonen ect.
Mijn gedachte is altijd "ik ben ik en niemand anders". Ik kan het gedrag van een populair iemand wel gaan nadoen, maar of ik daar zelf gelukkig van wordt.

Ik heb een norse uitstraling, maar mensen die de moeite nemen om mij te leren kennen zeggen altijd dat ik toch wel meeval. Ik heb gewoon (door dingen van vroeger) een muur om me heen opgetrokken en daar moet je doorheen zien te komen. Als je dat lukt heb je wel een vriendin voor het leven en schijn ik dus erg mee te vallen.

Geef de mensen even de tijd om je te leren kennen, mss dat dat ook helpt. En twijfel niet te veel over jezelf, als je vriendinnen je accepteren waarom dan afgaan op de mening van vreemden?
mymelody, je raakt een punt: wat ik me afvraag in hoeverre moet je feiten verzwijgen tegenover anderen om zo positief mogelijk over te komen, dat is een punt waar ik vaker mee worstel.

Ik heb een studie naast een full-time baan gedaan; waardoor ik veel werkervaring heb. Als reactie krijg ik hierop bij mijn huidige baan (waar ik nu een paar maanden zit):

En hoe bevalt je eerste baan?

Of een andere reactie op de combi werk/studie:

Wel zwaar he? Knap dat je het gedaan hebt!

(Nee het was een peuleschil!) Maar goed dat zeg ik niet, ik lach het altijd maar een beetje weg..
Ik snap wel wat je bedoelt. Ik ben namelijk een van die mensen waarvan jij zegt dat ze de "gunfactor" hebben (Nu kom ik zelf natuurlijk heel arrogant over )

Maar ik zou me daar niet blind op staren. So what dat je dat niet direct hebt. Krijg je daardoor niet wat je wil? Volgens mij wel.

En mensen vinden je toch hartstikke leuk. Boeiend dat onbekenden misschien soms niet direct het goede beeld hebben? Dat wordt heeeel snel weer bijgesteld hoor.
quote:Brabo85 schreef op 09 november 2010 @ 22:25:

Wat ik wil veranderen is dat ik de gun-factor krijg dat mensen na een borrel me herinneren als een leuk, spontaan iemand waar ze nog wel een keer mee wat willen afspreken of het gewoon gezellig vinden om met me te praten, ook interesse in mij tonen ect.

Dit is veel te hoog gegrepen, want zoveel charisma hebben slechts enkele mensen.

Heb je geen realistischere doelen?
En misschien willen ze wel met je afspreken, maar durven ze het niet aan je te vragen?

Zolang ze niet weglopen onder het mom van "even naar het toilet" of "he ik zie daar een bekende" vinden ze het wel gezellig om met je te praten hoor
Nee primabelle, maar waardoor heb je die factor? Wat draagt daar aan bij? Dat zou ik graag eens horen.

Ik denk dat het wel een stuk eenvoudiger is op de een of andere manier, maar ik kan me vergissen.
Even een vraagje tussendoor TO: heb je iets aan mijn herkenning, tips of bijdragen of zal ik maar gewoon stoppen met typen? Je reageert echt nergens op.
Sommige dingen zijn makkelijker, maar ik heb weer andere problemen.

Wat eraan bijdraagt...tja, dat weet ik eigenlijk niet echt. Ik dacht altijd dat het normaal was, tot ik er vrij laat door vriendinnen achter kwam dat dat niet zo was. Sorry, hier heb je natuurlijk niks aan.
Sorry Iris,

Ik doe mijn best om op alles te reageren, ik was over je vraag aan het nadenken. Wat ik daar beschrijf is wat ik graag wil bereiken, of het realistisch is weet ik niet :(.

Om het echt naar een concrete (en makkelijker haalbaar) doel te formuleren vind ik echt heel lastig...
Duvelke, onder vreemden heb ik ook verre collega's even geschaard. Vooral op het werk gebied is het handig op netwerk-events dat je heel positief overkomt en dat mensen je zo herinerren....
OK dan is het goed .

Concrete doelen zijn inderdaad lastig, maar anders blijf je dagdromen van een Paris Hilton bestaan .
Humor/een vrolijk humeur/ veel lachen helpt altijd wel.

Ik vind grappige spontane mensen tenminste altijd wel leuk.

Hoe zit het daarmee? En ben je een beetje gevat?
Heb je al eens gesproken met een psycholoog? Wie weet kan die je helpen met cognitieve gedragstherapie en coaching.
Gevat ben ik zeker, maar niet altijd op een leuke manier, dat gebruik ik dus ook nooit, omdat het verkeerd kan overkomen.

Vrolijk ben ik meestal, heb humor, maar niet het soort humor wat gemiddeld is, ik ben neig meer naar sarcasme en rare vergelijkingen..
Iris, ik heb vanuit een werk een coach gehad een jaar lang, dat was voor specifieke problemen (die noem ik hier liever niet, omdat ik bang ben dat dan daar de discussie overgaat), maar hij vond op het laatst dat ik daar bijna perfect mee omging.

Dus toen is het een en ander aan bod gekomen wat ik heb toegepast, hij zei toen dat het niet iedereen dat had en dat ik er weinig aan kan doen.
quote:Brabo85 schreef op 09 november 2010 @ 22:49:

Gevat ben ik zeker, maar niet altijd op een leuke manier, dat gebruik ik dus ook nooit, omdat het verkeerd kan overkomen.

Vrolijk ben ik meestal, heb humor, maar niet het soort humor wat gemiddeld is, ik ben neig meer naar sarcasme en rare vergelijkingen..Wederom veel herkenning en dat is inderdaad niet voor iedereen leuke humor (al zou ik dus slap om je liggen ).
Goed zo. Je hoeft niet 'alles' te zeggen tegen mensen.

Vaak als je wilt zeggen wat het eerste in je opkomt en wat het meest logisch lijkt dan is het net even een beetje te hard.

Zo was het voor mij althans... Bedenk of je uberhaupt iets wilt zeggen als het om een gevoelig onderwerp gaat zoals bijvoorbeeld werkeloosheid, ziekte, uiterlijk. Soms volstaat het om te luisteren, niet iedereen zit te wachten op een analyse en zeker niet één die tot op het bot gaat.

Toch merk ik in je postings ook iets anders, of wie weet is het maar een indruk maar zou het kunnen dat je ook niet echt snel een persoon gelijkwaardig vindt aan jezelf? Betrap je je er wel eens op dat je neerkijkt op anderen of negatief denkt over ze?

Misschien helpt het ook als je in het algemeen positiever bent in je denken en doen en jezelf de opdracht geeft om in de personen die je het minst aanspreken iets positiefs te vinden.
quote:Brabo85 schreef op 09 november 2010 @ 22:51:

Iris, ik heb vanuit een werk een coach gehad een jaar lang, dat was voor specifieke problemen (die noem ik hier liever niet, omdat ik bang ben dat dan daar de discussie overgaat), maar hij vond op het laatst dat ik daar bijna perfect mee omging.

Dus toen is het een en ander aan bod gekomen wat ik heb toegepast, hij zei toen dat het niet iedereen dat had en dat ik er weinig aan kan doen.

Dat eerste laten we dan toch gewoon hier lekker weg, maar dat tweede vind ik te kort door de bocht van die coach, want daar is zeker aan te werken.

Al krijg je alleen maar meer begrip over oorzaak en gevolg, dan kun je het tenminste plaatsen.
quote:mymelody schreef op 09 november 2010 @ 22:52:

Goed zo. Je hoeft niet 'alles' te zeggen tegen mensen.

Vaak als je wilt zeggen wat het eerste in je opkomt en wat het meest logisch lijkt dan is het net even een beetje te hard.

Zo was het voor mij althans... Bedenk of je uberhaupt iets wilt zeggen als het om een gevoelig onderwerp gaat zoals bijvoorbeeld werkeloosheid, ziekte, uiterlijk. Soms volstaat het om te luisteren, niet iedereen zit te wachten op een analyse en zeker niet één die tot op het bot gaat.

Toch merk ik in je postings ook iets anders, of wie weet is het maar een indruk maar zou het kunnen dat je ook niet echt snel een persoon gelijkwaardig vindt aan jezelf? Betrap je je er wel eens op dat je neerkijkt op anderen of negatief denkt over ze?

Misschien helpt het ook als je in het algemeen positiever bent in je denken en doen en jezelf de opdracht geeft om in de personen die je het minst aanspreken iets positiefs te vinden.

Goede tips!

Vergeet niet TO: niet iedereen zit te wachten op jouw mening of jouw kijk op de zaak, de meeste mensen willen vooral een luisterend oor en veel instemmend geknik .
Ik ben ook sarcastisch en lig niet goed bij tere zieltjes met lange tenen. Ik hou ook van humor op 't randje, valt ook niet altijd goed

Maar toch zijn er altijd mensen die dat meteen snappen en daar heb ik dan snel een klik mee.

De mensen met de gun-factor zijn, denk ik, vaak juist uber-sociaal en daarom niet altijd het middelpunt. In het middelpunt staan vaak juist de extraverte types die volgens mij niet perse door iedereen aardig gevonden worden, maar wel opvallen.
Ik vind Iris trouwens wél heel aardig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven