Hoe ga ik ermee om?

11-11-2010 10:49 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Ik wil graag wat handvaten hebben voor het volgende:

Mijn vrouw is depressief en is heeft daarbij hulp.

Ik weet me momenteel compleet geen raad meer hoe ik haar kan bijstaan.

Dit heeft zoveel invloed op onze relatie dat die in hele diepe put zit.

Hoe kan ik er toch voor haar zijn,de kids en mij zelf.

Ik zie het ff niet meer zitten
Ze heeft al hulp schrijf je. Ik denk dat je op dit moment niets meer kan doen, dan de grootste zorg voor de kinderen te hebben en ervoor zorgen dat jullie huishouden door gaat. Misschien met hulp van moeders/broers/zussen/vrienden?

Heel vervelend, maar het draait nu ff om haar en niet om jou. Zij zal eerst weer een heel eind beter in haar vel moeten zitten, voor jullie ook weer tijd hebben om aan jullie relatie te werken.

Sterkte!

Toevoeging: Vergeet niet samen met je kinderen en misschien je vrouw toch ook leuke dingen te doen. Waak ervoor dat je jezelf mee laat sleuren in de depressie. Invloed zal het zeker hebben, maar probeer de depressie van je vrouw niet de boventoon te laten voeren, vooral voor je kinderen.
Nope
Lezen, lezen, lezen, lees je in over depressie zodat je meer begrip kunt opbrengen. Dat is nodig, voor jezelf maar ook voor haar. Verder denk ik dat je de daadwerkelijke hulp voor je vrouw aan de professionals over moet laten. Maar geef haar de ruimte en de tijd voor haar herstel. Dat betekend praktisch gezien denk ik vooral dat je dingen van haar moet overnemen. En dan denk ik in de 1e plaats aan jullie kinderen.
@ Machutookunbietjemeerzijn,

Bedankt voor je tip.

Punt is dat ik dit nu al bijna 10 jaar doe en wij steeds dieper in de ellende raken.
Ik denk dat ze "depressief"/ ongelukkig is geworden door alles dat er de afgelopen tijd heeft gespeeld. Ik zou gewoon duidelijk laten merken dat je er voor haar bent, en dan ook alléén voor haar.

Koop een bos bloemen voor op tafel, kook vanavond extra lekker, verwen haar met een dagje shoppen.

Jullie zijn in het verleden allebei niet leuk voor elkaar geweest, dat heeft tijd nodig om te helen.
Heleen, wat weet jij wat wij niet weten?

Ik heb jaren een relatie gehad met een depressieve man en dat was niet makkelijk. Veel sterkte, Maf, en pas goed op jezelf. Ik hield mijn hoofd boven water door met regelmaat leuke dingen voor mezelf te organiseren, waar hij niet bij betrokken was. Dat gaf me een egoïstisch gevoel, maar ik had het nodig om weer bij te tanken.
quote:Maf68 schreef op 11 november 2010 @ 10:59:

Bedankt voor je tip.

Punt is dat ik dit nu al bijna 10 jaar doe en wij steeds dieper in de ellende raken.

Dan heb jij voor je gevoel denk ik te weinig bijstand. Geef dit ook aan bij de professionals voor je kinderen met 2 depri ouders zitten.

Vraag meer hulp.

En schroom niet om ook voor jezelf ontspanning te zoeken om de stress van deze situatie kwijt te raken. Misschien samen met de kinderen (weet niet hoe oud ze zijn?) wekelijks een middag iets samen te doen zonder je vrouw. Dan zijn zij ook ff uit die sfeer weg.

Uit die depressie komen is iets wat je vrouw samen met de prof moet doen. Jij kan alleen laten zien dat je haar niet in de steek laat en steunt, ondanks dat ze nu niet de meest gezellige persoon is.

Praat, niet alleen met haar maar ook met je omgeving, zo raak je ook stress gevoelens kwijt.

Misschien wil je moeder/haar moeder of iemand anders wel een uurtje per week oppassen zodat jij zelf ook ff weg kan, sporten of een pilsje pakken bij een vriend of weet ik veel?

Niet dat ik wil zeggen dat jullie moeten vluchten voor de situatie, maar soms moet je de batterij weer ff opladen om er weer tegen te kunnen.
Nope
De scheiding weer van de baan dus?

Dat alles om haar nu draait ben ik het niet mee eens.

Jullie moeten proberen een eenheid te vormen, taken verdelen (is juist goed voor je vrouw als ze dingen moet doen, alleen dan wel naar haar kunnen) Dingen waarvan je weet dat ze het leuk vind normaal gesproken en nu niet wil vanwege haar depresie juist wel doen, veel naar buiten en bezig zijn.

Wanneer je te veel tijd krijgt om te denken zakt het alleen maar verder en verder, met bezig zijn blijkt een dag in eens niet zo heel erg te zijn en op die manier weer omhoog kruipen.

Als ze al hulp heeft kan je ook met haar behandelaar praten waar je nu wel en niet goed aan doet, die heeft als het goed is inzicht in je vrouw en ook in de depressie, die zal betere handvaten kunnen geven.
quote:Appelsientje schreef op 11 november 2010 @ 11:03:

Heleen, wat weet jij wat wij niet weten?

Zij weet het loepje te gebruiken...
Niet alles draait om haar. Als je als partner dat echt denkt, dan gaan jullie er allebei aan onderdoor en daar is niemand mee geholpen.

Af en toe een schop onder de kont, maar wel begrip hebben.
quote:Maf68 schreef op 11 november 2010 @ 10:59:

Bedankt voor je tip.

Ze is al tien jaar depressief?

Misschien een andere behandelaar zoeken....

Gebruikt ze medicatie?
OMG, als ik aldoor iedereens loepje moet gebruiken, pfff.

Als je vrouw depri is en ze gaat op zoek naar andere mannen, nadat jij eerst toenadering hebt gezocht tot een andere vrouw, noem ik dat geen depressie meer, maar een mislukt huwelijk.

Stop ermee en pak je leven weer op en dat geldt ook voor haar. Het zal wel een gezellige boel zijn bij jullie thuis. Oog om oog, tand om tand- gevoel krijg ik.
Nope
Balen voor je joh!

Begrip tonen..geduld met haar hebben..inlevingsvermogen...bijstaan en opvangen....luisteren naar wat ze kwijt wil....zijn hoe lastig soms ook de beste steunbetuigingen.

Sterkte!
quote:BrightMind schreef op 11 november 2010 @ 12:09:

Balen voor je joh!

Begrip tonen..geduld met haar hebben..inlevingsvermogen...bijstaan en opvangen....luisteren naar wat ze kwijt wil....zijn hoe lastig soms ook de beste steunbetuigingen.

Maar..... hoe lang moet dat duren?
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 11 november 2010 @ 11:15:

OMG, als ik aldoor iedereens loepje moet gebruiken, pfff.Dat moet niet maar Appelsientje vroeg aan heleen of zij meer wist en dat wist heleen ook, door het gebruik van het loepje dus vandaar mijn reactie.
quote:GiB schreef op 11 november 2010 @ 12:55:

[...]

Dat moet niet maar Appelsientje vroeg aan heleen of zij meer wist en dat wist heleen ook, door het gebruik van het loepje dus vandaar mijn reactie.Is ook niet naar jou bedoeld hoor! Maar naar TO. Stelt een vraag, ik geef serieus antwoord en dan blijkt er gewoon een heel moeizame relatie achter te zitten, waarbij beiden al op zoek zijn (geweest) naar een andere partner. Ik zou ook depri worden van zo'n relatie...
Nope
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 11 november 2010 @ 13:17:

[...]

Is ook niet naar jou bedoeld hoor! Maar naar TO. Stelt een vraag, ik geef serieus antwoord en dan blijkt er gewoon een heel moeizame relatie achter te zitten, waarbij beiden al op zoek zijn (geweest) naar een andere partner. Ik zou ook depri worden van zo'n relatie...Daarom ook mijn reactie. Half verhaal werkt niet, er speelt hier veel meer. Ik loep ook niet bij iedereen, deze naam was echter blijven hangen en toen ik loepte zag ik het idd.
Ok dan snap ik het (en ben het van harte met jullie eens).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven