Grrrr.. Kinderdagverblijf..

13-11-2010 12:17 43 berichten
Ik breng mijn dochter naar een KDV. Al 2 jaar. Nooit écht problemen gehad.

Al verbaas ik mij nog steeds over de enorme kosten en het feit dat ik voor hele dag betaal vanaf 7 uur tot 18 uur terwijl mijn dochter nooit zolang op het KDV zit. Ook vakanties en sluitingsdagen worden volledig in rekening gebracht. Studiedagen ook.

Afijn, het schept toch een beetje vrijheid en ze gaat er met plezier heen.

Gisteren werd ik door mijn stalhouder gebelt dat één van mijn paarden niet meer at en op de grond lag. Mijn dochter zou tot 13 uur op het KDV zitten en toen hij belde was het half 12. Ik het KDV gebeld, probleem voorgelegd en gevraagd of dochter een uurtje langer zou mogen blijven. Moest overlegd worden en ik zou over een half uurtje terug moeten bellen.

Ik bel terug, inmiddels al best in de piepzak vanwege mijn paard krijg ik te horen dat er die middag geen plek is voor mijn dochter. Ook geen uurtje.

Ik snap dat men aan regels gebonden is, maar ik was eigenlijk best verbaasd over dit gebrek aan empathie en klantvriendelijkheid. Temeer omdat ik ook niet klaag als het KDV een uurtje eerder dichtgaat, er een studiedag of weet ik wat is.

Het ging om een uurtje... Terwijl ik voor de grap eens uitgerekend heb wat ik wel aan uren betaal dat mijn dochter er helemaal niet is. Komt op ruim 10 uur per week, gemiddeld. De sluitingsdagen die ik doorbetaal niet meegerekend.

Toen ik dochter ging halen was er gewoon voldoende personeel en ook minder kinderen, niet overvol ofzo. 3 leidsters per 8 kinderen.

Ik voel me hier behoorlijk vervelend over, ik heb volgende week een gesprek op het KDV. Zal ik het aankaarten? Is dit overal zo? Of stel ik mij aan? Ben ik nu een zeikouder?
quote:RosaP schreef op 13 november 2010 @ 12:51:

[...]

Sorrie, maar dat vind ik wel eigen verantwoording en niet van kdv. Zij kunnen coulant zijn (of niet) maar zijn daar niet verantwoordelijk voor.Ik vind ook niet dat het KDV verantwoordelijk is voor de gezondheid van mijn paard hoor. Maar je komt, als ouder alleen want mijn man is er vaak weken niet, gewoon weleens in situaties die je vantevoren niet kunt bedenken.
quote:Starshine schreef op 13 november 2010 @ 12:53:

Hoe dan ook, als dit op je dochters halve dag was, begrijp ik verder wel dat het antwoord Nee was.

Maar hoe zit het dan met de hele dagen? Dan betaal je dus tot 18.00 uur, maar dan haal je haar ook al eerder op?Ik breng haar meestal van 9 tot een uurtje of 16/16.30u. Das dus een winst van 2,5 uur voor het KDV.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nastik schreef op 13 november 2010 @ 12:55:

[...]

Ik breng haar meestal van 9 tot een uurtje of 16/16.30u. Das dus een winst van 2,5 uur voor het KDV.Winst..winst, dat weet ik niet hoor. De leidsters staan er toch, dus daar is geen winst. Ze hebben het hooguit wat makkelijker door minder kindjes. Als je het oneerlijk vindt, dan moet je gewoon je kind de hele dag brengen, ook weer opgelost.
Nastik, ik heb eerder begrepen dat je niet werkt. Ik weet niet of dat nog zo is, maar als je dan kinderopvang afneemt (zwaar gesubsidieerd en toch in de eerste plaats wel bedoeld voor werkende ouders), en zij houden zich keurig aan het contract waar jij je handtekening onder hebt gezet, dan heb je volgens mij echt geen reden om te klagen. Hooguit dat het lastig was dat het niet kon, dat kan ik me voorstellen.
tja, ik zou het eerlijker vinden als je gewoon per daadwerkelijk afgenomen uur betaalde. Maar erover nadenkend begrijp ik ook dat het voor een kdv niet echt haalbaar is om de leidsters daarop af te stemmen. Die werken dus in blokken en worden ook zo betaald.

Anyway, ik zou het evengoed wel aankaarten of er iets van tegemoetkoming op zijn plaats is voor die uren (en de ook doorbetaalde sluitingsdagen).
quote:Mirjam762 schreef op 13 november 2010 @ 13:04:

Nastik, ik heb eerder begrepen dat je niet werkt. Ik weet niet of dat nog zo is, maar als je dan kinderopvang afneemt (zwaar gesubsidieerd en toch in de eerste plaats wel bedoeld voor werkende ouders), en zij houden zich keurig aan het contract waar jij je handtekening onder hebt gezet, dan heb je volgens mij echt geen reden om te klagen. Hooguit dat het lastig was dat het niet kon, dat kan ik me voorstellen.Ik werk wel. Zit deels in de Ziektewet vanwege dubble hernia. Ik geef paardrijles aan kleine kinderen en schrijf daarnaast ook free-lance.
Bij ons is ook geen tegemoedkoming voor dagen die gemist worden door ziekte, eerder ophalen etc.

Maar, toen ik rond mijn keizersnede 3 extra dagen heb afgenomen voor mijn oudste, hoefde ik ze tot mijn verrassing niet te betalen. Als het ware dus toch compensatie. Ze zeggen bij ons dat ze niet compenseren, maar ondertussen....

En in overleg is bij ons heel veel mogelijk. Inderdaad, omdat ik een spoedkeizersnede kreeg (maar ook de dagen voor de bevalling nauwelijks meer iets kon), mocht mijn zoontje extra dagen komen. Geen probleem.

Eens een keer ruilen vanwege mijn werk: geen probleem,

Binnenkort is er s middags (op een kdv-vrije dag) sinterklaas. De vraag was of ik mijn zoon toch wilde brengen, want sinterklaas was zo leuk. En als het qua slaapritme van de jongste een probleem was, dan kon ik hem al 2-3 uur eerder brengen, zodat hij op het kdv zijn middagdut doet.

Kortom, geweldig kdv.
In je contract staat waarschijnlijk een passage over de voorwaarden als je je kind in geval van spoedgeval langer moet laten blijven. Tijdens je gesprek volgende week zou ik dat zeker vragen en het voorbeeld gebruiken dat je zelf al aanhaalde: ongeluk, staat mijn kind dan op parkeerplaats?

Ook moet in je contract staan welke feestdagen, studiedagen er het komende jaar gepland zijn. Het mag niet zo zijn, dat je vandaag te horen krijgt, dat volgende week een studiedag is.

Er zijn geen landelijke regels voor kinderdagverblijven om studiedagen, feestdagen (geen vakantiedagen werknemers, dat telt niet!) al dan niet door te berekenen. Daar is elk kinderdagverblijf vrij in. Sommigen stellen er ook een extra dag tegenover.
quote:germanwings schreef op 13 november 2010 @ 12:36:

Wij hebben een gastouder en die is gelukkig wel iets flexibeler, en gelukkig maar, want ik heb hier nog geen kdv gevonden dat tot na 17 uur open is.Echt niet? Waar woon je dan in hemelsnaam, want dat vind ik echt bizar vroeg.
Het ligt misschien ook wel een beetje aan het kdv.

Ik maak al dik twee jaar gebruik van ons kdv maar studiedagen? Nog nooit last van gehad. Eerder dicht? Alleen op 24 december en 31 december (een uur eerder dan normaal, dus dat is ook wel te regelen). Sluitingsdagen? Alleen op officiële feestdagen is het kdv dicht. Dit lijkt mij ook niet meer dan normaal eerlijk gezegd, je betaalt toch voor opvang op vaste dagen? Dan kunnen ze toch niet ineens (eerder) dichtgaan?

Maar dat gaat dan wel twee kanten op. Een tegemoetkoming als je kind een keer een dag niet komt, lijkt me dan dus ook niet fair. Zij gaan ervan uit dat jij je kind op de afgesproken dagen brengt en moeten daar ook leidsters voor inplannen. Die kosten vallen niet zo maar weg als jouw kind een keer ziek is of als jij met vakantie gaat.

Dat alles neemt niet weg dat ze in een noodgeval best je kind een uurtje langer mogen opvangen. Ik vind dus wel dat je dit ter sprake kunt brengen op het kdv, zeker omdat je er een rotgevoel aan over hebt gehouden. Beter uitpraten dan dat het in de lucht blijft hangen. Misschien was er echt een reden dat je kind niet kon blijven, bijvoorbeeld omdat er toch meer kindjes aanwezig waren dan jij op dat moment zag.
Ik snap het kdv wel. Nastik is alleen maar eigenaar van het paard, en niet de dierenarts. Paard redde het ook wel zonder Nastik, en dat zij zoveel leidsters heeft gezien, wil niet zeggen dat de helft daarvan niet na een half uurtje alweer klaar was.

Hoe sneu het ook is voor Nastik (stress om paard, etc), dat hoeft niet de vrije tijd van de leidsters te kosten.

Hoewel het om je kind gaat en dus emotioneler is, is het kdv gewoon een bedrijf. Je gaat ook de supermarkt niet bellen met de vraag of ze een uurtje langer open kunnen blijven omdat je nog geen brood hebt gekocht maar wel naar je zieke paard moet.
.
Nou, als er inderdaad 15 kinderen op 6 leidsters en 2 stagiaires waren, heeft het niets te maken met het kindaantal. 15 kinderen mogen door 3 of 4 leidsters worden opgevangen, dus er was zeker genoeg leiding aanwezig.

Ik vind het dan ook erg star. Bij ons kinderdagverblijf kunnen de kinderen bijna altijd wel komen/blijven, al kan het dan wel zijn dat ze op een andere groep worden gezet.
quote:sinas schreef op 13 november 2010 @ 14:14:

Hier werkt het ook zo hoor. Betalen voor een hele dag of dagdeel, ongeacht de uren die je daadwerkelijk afneemt. *

Extra dagdelen, dagdelen ruilen of verlengde opvang (halen om 13.30 ipv 13.00 uur) kan alleen als de wettelijk vastgelegde verhouding kind-leidster nog klopt.

De eerste 2 extra dagdelen per jaar zijn gratis. Da's dan wel leuk. Ruilen is ook gratis.

* en ja, soms buit ik dat uit door na mijn werk nog even snel een uurtje de stad in te gaan, lekker even alleen zonder kinderen.groot gelijk. lekker om eens te doen toch?
quote:han1987 schreef op 13 november 2010 @ 14:20:

Nou, als er inderdaad 15 kinderen op 6 leidsters en 2 stagiaires waren, heeft het niets te maken met het kindaantal. 15 kinderen mogen door 3 of 4 leidsters worden opgevangen, dus er was zeker genoeg leiding aanwezig.

Ik vind het dan ook erg star. Bij ons kinderdagverblijf kunnen de kinderen bijna altijd wel komen/blijven, al kan het dan wel zijn dat ze op een andere groep worden gezet.

ik weet niet of je stagiaires helemaal als leidster mee mag tellen. ZIj moeten het immers nog leren en vragen dus óók aandacht van de vaste leidsters.

Bij mijn op het werk (gehandicaptenzorg) staan stagiaires alleen boventallig ingeroosterd, dus bovenop de normale bezetting.
quote:han1987 schreef op 13 november 2010 @ 14:20:

Ik vind het dan ook erg star. Bij ons kinderdagverblijf kunnen de kinderen bijna altijd wel komen/blijven, al kan het dan wel zijn dat ze op een andere groep worden gezet.En jij weet zeker dat al die leidsters al die tijd nog blijven? Zoals eerder gemeld, leidsters werken in blokken. Als ze om 0700 begonnen zijn zouden ze er om 1300 uur best mee uit kunnen scheiden.
quote:Mirjam762 schreef op 13 november 2010 @ 13:04:

Nastik, ik heb eerder begrepen dat je niet werkt. Ik weet niet of dat nog zo is, maar als je dan kinderopvang afneemt (zwaar gesubsidieerd en toch in de eerste plaats wel bedoeld voor werkende ouders), en zij houden zich keurig aan het contract waar jij je handtekening onder hebt gezet, dan heb je volgens mij echt geen reden om te klagen. Hooguit dat het lastig was dat het niet kon, dat kan ik me voorstellen.Wat een onzin! Alsof het kdv onderscheid maakt tussen werkende moeders en moeders die 'zomaar even wat uurtjes vrij willen'. Zal hun toch worst wezen waar ze hun geld vandaan krijgen en wat de reden ervan is dat de ouders opvang nodig hebben? Of dat nu werk is of dat moeder/vader 3 uur naar de sauna gaat, dat boeit hun echt niet hoor.
quote:a_nick_is_born schreef op 13 november 2010 @ 13:33:

[...]

Echt niet? Waar woon je dan in hemelsnaam, want dat vind ik echt bizar vroeg.Duitsland, en daarom hebben we ook een gastouder, was eigenlijk geen keus, maar ondertussen ben ik er erg blij mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven