Werk & Studie alle pijlers

Schuld DUO, ervaringen?

14-11-2010 16:42 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na mijn VWO, twee en half jaar geleden, ben ik direct begonnen met callcenter werk, eigenlijk om geld voor een studie te verdienen. Anderhalf jaar geleden ben ik op mezelf gaan wonen ivm. persoonlijke redenen en hierdoor heb ik niet meer kunnen sparen voor een studie. Nu loopt in december mijn contract af en moet ik dus wat anders zoeken.

Ik zou graag willen studeren, maar daarvoor moet ik dus een volledige lening bij DUO aanvragen en daarnaast nog een bijbaan zoeken.

Wat zijn jullie ervaringen mbt. een schuld bij DUO, als het gaat om afbetalen etc? Ik weet namelijk niet of ik een zo groot risico durf te nemen om na mijn studie met een schuld van 21000¤ bij het halen van een diploma en 46000¤ bij het niet halen van een diploma te zitten.
quote:Kwinky schreef op 14 november 2010 @ 17:27:

[...]

Maar je hebt zoveel verschillende manieren van op kamers gaan. Je kunt ergens op een zolderkamertje gaan zitten bij een oudere vrouw of in een studentenflat waar 20 studenten op een gang wonen. Ook heb je kamers waar je een eigen keuken hebt bijvoorbeeld.Dat klopt, misschien moet ik daar toch eens naar informeren. In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.
Overigens is het in het verleden ook voorgekomen dat IBG leninghouders aanbood de helft van de schuld kwijt te schelden als ze de helft in 1 keer zouden betalen. Daar zou ik niet blij van worden als ik net het volle bedrag in 1 keer afbetaald zou hebben.
Fozzie, dat kan inderdaad gebeuren. Maar dat is in het gross van de gevallen niet het geval in mijn ogen.

Mag ik uit jouw opmerking hierover opmaken dat het bij jou wel het geval is?
quote:fozziebear schreef op 14 november 2010 @ 17:27:

Het voelt vaak alsof je je moet verdedigen als je een studieschuld hebt, terwijl ik echt maar voor 2 dingen leen: studie en hypotheek. Zelfs roodstaan vind ik afschuwelijk. Ja dat kan ik me voorstellen. Helaas zijn er ook mensen die niet zonder lening kunnen, omdat ze anders niet rond kunnen komen. Maar ik ben er van overtuigd dat je het jezelf zo luxe kunt maken als je zelf wil. En als mensen voor luxe gaan moeten ze het zelf weten, maar ik zou daar niet voor gaan lenen.
@ Fozzie

Nee daar zou ik zelfs er boos van worden. Het zou mij niet verbazen dat ze nu juist de terugbetaal tijd omhoog gaan schroeven. Waarom is het eigenlijk zo dat het bedrag na 15 jaar kwijtgescholden wordt?
Zwuppelien, jij mag nooit meer raden.

Als je een inkomen hebt, dat bij een afgestudeerde 'past' (ook niet direct hè, je mag best onderaan de ladder beginnen), lijkt het mij ook niet onmogelijk om je schuld gewoon binnen de tijd af te betalen.
Het bedrag wordt alleen kwijtgescholden als jij gedurende 15 jaar nooit het maximale bedrag hebt kunnen betalen (aangetoond door draagkrachtmeting). Heb je een partner, maar laat je diens inkomen buiten beschouwing, mag je voor ieder jaar dat je dat inkomen buiten beschouwing laat ook een jaar langer terugbetalen en wordt je termijn dus 30 jaar (als je al die tijd een partner hebt).
O ja dat is ook zo. Fozzie.. Nou ik ben er gelukkig bijna vanaf.
Haha

Wel heel vervelend voor je dat het allemaal anders uitgepakt is dan je had gehoopt

Helemaal eens met het onderaan beginnen. Maar dat is ook al best ok als je van de uni komt.
Ik vind dat studeren een volledige baan moet zijn.

Ik bedoel hiermee: als je studeert, moet je geen vertraging oplopen door een baantje ernaast.

In principe verdien je later namelijk meer.

Ik zeg, in principe, want dat verschilt per studierichting, en ook een beetje de persoonlijke aanleg/inzet.

En er zijn ook studies met maar 10 uur les in de week, waarbij de student geacht wordt 30 uur zelfstandig te werken, en ik ben daarvoor te lui/ongeduldig/ongeorganiseerd, dus dan kan een baan nuttig zijn voor de regelmaat, maar zo'n studie zou mijn voorkeur niet hebben.

In ieder geval:

als je studeert, zorg dan dat je geen achterstand opbouwt. geld verdienen komt op de tweede plaats.

Verder is het zo, dat afbetaling naar draagkracht plaatsvindt. Als je met een bescheiden inkomen rondkomen komt, hoef je je dus over die schuld niet veel zorgen te maken (behalve als je een hypotheek aanvraagt).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik los niet extra af, omdat ik tracht zoveel mogelijk te sparen, met enkel als achterliggende gedachte een (zo groot mogelijke) buffer voor de toekomst te hebben. Als ik extra aflos, heb ik die buffer niet.

Ik kan me herinneren dat ik als uitwonende student in totaal - voordat ik moest gaan lenen - ongeveer zo'n ¤ 750,00 kreeg per maand; dit was de prestatiebeurs + uitwonende + aanvullende beurs (ouders konden niet meebetalen). Daar zou je het dan, inclusief eventueel bijbaantje, mee moeten kunnen reden, Marshmellow. Tenzij je ouders uiteraard teveel verdienen, dan krijg je die aanvullende beurs niet. Maar dan krijg je nog steeds ongeveer de helft van wat je maandelijks nodig hebt, en wellicht kun je die andere ¤ 400 p/m er bij werken.
Niet mee eens Haarklover. In sommige gevallen is het erg belangrijk dat je ook al een gevuld cv hebt als je afgestudeerd bent. Dat geeft veel meer kans op een baan in sommige gevallen.

Persoonlijk vind ik iemand die afgestudeerd is en nog geen dag in zijn leven gewerkt heeft niet heel erg aantrekkelijk om aan te nemen als ik werkgever zou zijn.
Maar er zijn ook werkgevers die erg hechten aan blijk van sociale vaardigheden door nevenfuncties als besturen en verenigingen. Dan wordt lenen voor je dispuutsfeesten ineens toch weer wenselijk voor je toekomst.

Zolang het kon heb ik wel bijbaantjes gehad, maar alleen op de momenten dat het qua pieken en dalen in de studie kon. Dus via het studentenuitzendbureau en bij evenementen in bijvoorbeeld horeca.
Ik ben zelf van mening dat veel studenten (including me) het maar voor lief nemen dat het collegeld 'maar' 1600 is (de rest wordt betaald uit de kas), we elke maand studiefinanciering krijgen en een OV jaarkaart.

Pas nu ik me wat ben gaan verdiepen in alles omtrent de plannen voor een nieuw studiefinanciering stelsel begrijp ik hoe goed we het zo lang al wel niet hebben gehad.

Het maakt mij trouwens ook niet uit als studenten vol lenen om daar van te feesten. Dan kom je jezelf nog wel tegen, toch? Als je vol leent om zo rond te komen en je studie te bekostigen, vind ik het anders. Maar ik ken ook studenten die alles zelf betalen, werken en NIET lenen. En het lukt ze nog ook. Respect.
quote:fozziebear schreef op 14 november 2010 @ 17:30:

Overigens is het in het verleden ook voorgekomen dat IBG leninghouders aanbood de helft van de schuld kwijt te schelden als ze de helft in 1 keer zouden betalen. Daar zou ik niet blij van worden als ik net het volle bedrag in 1 keer afbetaald zou hebben. Dat is wel heel lang geleden. Volgens mij komt dit niet meer voor. Mijn broer heeft hier destijds wel gebruik van gemaakt (maar dan heb ik het over 20 jaar geleden of zo).
Mijn studieschuld werd niet meegenomen bij de hypotheekaanvraag, zo vertelde de hypotheekadviseur. Dus zelfs dan hoef je je geen zorgen te maken. Maar natuurlijk is schuldenvrij leven lekkerder, voor mijn eigen gevoel.
Kijk waarop je kunt bezuinigen, in jouw geval in ieder geval de scooter aangezien je een studenten-ov krijgt. Ik zou niet gaan bezuinigen op je huis, met een studentenkamer zal je niet veel voordeliger uit zijn maar je geeft er wel je vrijheid voor op omdat je dan waarschijnlijk moet gaan delen met anderen.

Ook belkosten kan vaak op worden bezuinigd, neem een sim-only abonnement en doe je vaste lijn weg.

Heb je ook al aan je subsidies gedacht? Waarschijnlijk krijg je wel huur- en zorgtoeslag. Dat scheelt ook al weer in de kosten.
quote:Fawna schreef op 14 november 2010 @ 19:15:

Kijk waarop je kunt bezuinigen, in jouw geval in ieder geval de scooter aangezien je een studenten-ov krijgt. Ik zou niet gaan bezuinigen op je huis, met een studentenkamer zal je niet veel voordeliger uit zijn maar je geeft er wel je vrijheid voor op omdat je dan waarschijnlijk moet gaan delen met anderen.

Ook belkosten kan vaak op worden bezuinigd, neem een sim-only abonnement en doe je vaste lijn weg.

Heb je ook al aan je subsidies gedacht? Waarschijnlijk krijg je wel huur- en zorgtoeslag. Dat scheelt ook al weer in de kosten.

Zorgtoeslag krijg ik inderdaad al, huurtoeslag niet omdat ik in Duitsland woon. Misschien kan ik inderdaad via Duitsland een soort huurtoeslag krijgen..

Mijn vaste lijn heb ik alleen maar (in combinatie met internet), omdat internet zonder telefonie maar 3 euro per maand goedkoper was als met telefonie.

En mijn scooter, zoals bovengenoemd heb ik nodig, omdat de bus/treinverbindingen heel slecht zijn als ik ouders of vriend wil bezoeken..
Ga je ook in Duitsland studeren? Krijg je dan ook studiefinanciering vanuit Nederland?
Nee ik ga niet in Duitsland studeren, maar in Nederland. Als ik in Dld zou gaan studeren, zou ik vanuit Dld studiefinanciering (Bafög) kunnen krijgen.
Ok, misschien zou verhuizen dan toch wel kunnen schelen, omdat je in NL huursubsidie zou kunnen krijgen. Maar dat ligt er natuurlijk maar net aan waar je gaat studeren. Kamers zijn niet altijd goedkoper dan jij nu aan wonen kwijt bent.

Maar goed, als je weer gaat studeren zou ik proberen zo weinig mogelijk te lenen. Natuurlijk kun je het terug betalen maar hoe minder, hoe beter. Heb je al een idee wat je wilt studeren? Eerst een ander baantje zoeken totdat je een studie vindt waar je helemaal achter staat is ook niet onverstandig (weet ik uit ervaring )
quote:Fawna schreef op 14 november 2010 @ 20:00:

Ok, misschien zou verhuizen dan toch wel kunnen schelen, omdat je in NL huursubsidie zou kunnen krijgen. Maar dat ligt er natuurlijk maar net aan waar je gaat studeren. Kamers zijn niet altijd goedkoper dan jij nu aan wonen kwijt bent.

Maar goed, als je weer gaat studeren zou ik proberen zo weinig mogelijk te lenen. Natuurlijk kun je het terug betalen maar hoe minder, hoe beter. Heb je al een idee wat je wilt studeren? Eerst een ander baantje zoeken totdat je een studie vindt waar je helemaal achter staat is ook niet onverstandig (weet ik uit ervaring )Ja ik zou graag internationale betriebswirtschaft (internationale bedrijfskunde op z'n duits) willen studeren. Dit kan vanaf februari of vanaf september en aangezien mijn contract in december afloopt, moet ik sowieso ander werk zoeken.
Hier , ik betaal alles zelf en ik leen wat ik heb geen recht meer op studiefinanciering, werken kan ik ook niet.

Het wordt een duur grapje straks dat besef ik maar dat papiertje is me het waard.

Ik kon nl. ook stoppen toen ik geen recht meer had en met een megaschuldblijven zitten.

10 000 a 15000 euro overleef daarentegen wel.

Ik hoef geen groot koophuis,jaarlijks 4 dure vakanties, hippe meubelen en een nieuwe auto straks. Het afbetalen is dus wel te overzien.
Je kunt ook kiezen voor een deeltijd-studie en daarnaast gewoon werken, al dan niet parttime
quote:marsmellowtjuh schreef op 14 november 2010 @ 16:42:

Na mijn VWO, twee en half jaar geleden, ben ik direct begonnen met callcenter werk, eigenlijk om geld voor een studie te verdienen. Anderhalf jaar geleden ben ik op mezelf gaan wonen ivm. persoonlijke redenen en hierdoor heb ik niet meer kunnen sparen voor een studie. Nu loopt in december mijn contract af en moet ik dus wat anders zoeken.

Ik zou graag willen studeren, maar daarvoor moet ik dus een volledige lening bij DUO aanvragen en daarnaast nog een bijbaan zoeken.

Wat zijn jullie ervaringen mbt. een schuld bij DUO, als het gaat om afbetalen etc? Ik weet namelijk niet of ik een zo groot risico durf te nemen om na mijn studie met een schuld van 21000¤ bij het halen van een diploma en 46000¤ bij het niet halen van een diploma te zitten.

Ik heb nog niet alles gelezen maar toch. Kijk anders eens op de site van DUO. Over het algemeen staat daar heel erg goed uitgelegd hoe alles in elkaar zit.

Zoek daar ook uit of je in aanmerking komt voor aanvullende beurs.

Kijk verder of je in aanmerking komt voor huurtoeslag en zorgtoeslag.

Die schuld zou ik me niet te druk over maken. Ja het is vervelend dat je dat nog moet terug betalen, maar je leent over het algemeen tegen een heel gunstig tarief met heel gunstige voorwaarden. Dat is het geval omdat de overheid heeft gemerkt dat het overgrote deel van de studenten die studieschuld opbouwen dit netjes terug kunnen betalen. Als al die mensen dat kunnen kan jij dat ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven