uitgerekend juni 2011

03-10-2010 20:33 2946 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nog meer uitgerekend in juni 2011 en heeft er zin om mee te schrijven?

Als alles goed gaat krijgen wij rond 1 juni ons 2e kindje.

NaamLeeftijdUitgerekende datum/geboren opOpmerkingenEn het wordt!!!!!!dolfijntje2814-02-2011 1e kindje Jasmijn*Annali4015-02-2011 4e kindje Abel Valentijn*pluis3329-05-2011 4-3 gyn 2e kindje?dos3303-06-2011 1e kindjemeisjeEllebelle344-6-2011 2e kindje verrassingNakur3007-06-2011 1e kindjejongetjeBokito2812-06-2011 3e kindjeverrassingLuna2712-06-2011 2e kindjejongetjeSaartje3113-06-2011 1e kindje verrassingColtje3114-06-2011 1e kindje verrassingbello 3017-06-2011 1e kindjemeisjeDionne2819-06-2011 1e kindjeverrassingSosofie2819-06-2011 3e kindje VERLOF! jongenFrenkie2324-06-2011 1e kindje verrassingBeatle3125-06-2011 1e kindje jongenRaarmaarwaar3325-6-2011 1e kindjejongetjezespri3126-06-2011 1e kindje 29-3 vkmeisjeBrechtje3327-06-2011 1e kindje meisjeBlaumeertje3203-07-2011 jongen

18-12 de tabel bijgewerkt. Mocht je eruit zijn gehaald en wil je graag terug, druk je gegevens vetgedrukt en je bent zo weer terug.
Zo, ik heb weer even tijd en energie om te reageren Jullie zijn wel erg actief, is niet bij te houden.Vooral nu mijn geheugen een wandelde zeef geworden is, wordt het lastig bij te houden wie - wie is... Ik doe mijn best.

Zaterdag heerlijk wezen slenteren in babywinkels. Helemaal leuk. Wordt een dure grap: mama heeft smaak, en dat kost wat

Heb het gisteren aan mijn zus verteld. Die is helemaal door het dolle! Haha. Was zo leuk om te zien. Vrijdag naar de VK. Heb er zo'n zin in. Vind het nu wel extra spannend ivm dat 8-11 miskraam verhaal. Had ik liever overheen gelezen, bij nader inzien.

Ik ben niet echt aangekomen maar zie de proporties van mijn lichaam wel veranderen. Ben van mezelf slank maar begin nu wel een buikje te krijgen (en opgeblazen borsten, haha). Hoe ik dat nog even ga camoufleren is me nog een raadsel. Draag vaak strakke kleding, dus als je oplet zie je al wat. Maar als ik ineens losse kleding ga dragen, valt dat weer op. Moet nog even een strategie bedenken. Als ik zo doorgroei, hoef ik er niet over na te denken, want dan valt het niet te verbloemen.

@ de nieuwkomers: Welkom!

@Pluis, ik ben ook zo'n buikslaper. Begrijp ik goed dat jij een kussen hebt om goed te kunnen slapen? Lig je dan wel op je buik, of leg je dat kussen op je buik?

@Dionne, waar maak jij dat online zwangerschapsboek? Lijkt me ook leuk om te doen.

@Beatle, lastige vraag. We willen graag deze winter naar de zon, maar dat schijnt niet handig te zijn. Denken nu na over een week een super-de-luxe bungalow te huren...

@Sem, muisjes vind ik van die vullingkrakers. Denk dat ik muffins ga bakken ofzo.

@iedereen: sporten jullie nog? Ik wil wel, maar merk dat mijn energiepijl veel te laag is. Ben eigenlijk continu moe. Als ik dan een opleving heb, wil ik iets nuttigs doen (huis schoonmaken etc.) Kom er dus niet aan toe. Ben sowieso benieuwd hoelang ik het 40 uur werken vol ga houden. Ben er nu al klaar mee, haha
@Hekkensluiter ja heb het stokje nu overgenomen

@MvM: ben afgelopen vrijdag gebeld door een mevrouw van het hoofdkantoor denk ik, zij gaf aan dat de consulente van mijn regio een dezer dagen contact met mij zou opnemen. Even afwachten dus!

@beschuit met muisjes: heb via het internet een banketbakker gevonden met leuke alternatieven zoals deze

http://www.taartenatelier ... togallery/?g2_itemId=2221

@vakantie: wij willen inderdaad voor de bevalling ook nog wel een weekje relaxen. zijn dit jaar namelijk ook al niet op vakantie gegaan ivm het opzetten van een eigen zaak

Het lijkt er trouwens op dat mijn vriend nu al last heeft van nesteldrang haha. Maakt al plannen om voor de bevalling douche en toilet te verbouwen, vloer te schuren en in de whitewash te zetten, verven behangen, nieuwe meubels..... pff word al moe van de gedachte!
Haha sem, klinkt ook wel weer goed van je vriend, heb je het straks mooi voor elkaar (als hij al het uitvoerende werk dan ook nog doet...) Mijn vriend heeft dat ook wel een beetje, maar dan met kleinere klusjes. Ik zou nu ook al moe worden van het idee.

Blaumeertje, sorry dat ik dat verhaal gepost heb van die miskramen.. maar je moet maar denken dat de meeste zwangerschappen wel goedgaan!

Ik sportte altijd 3x per week maar ik had direct na positieve test al minder energie. Nog een paar weken 2x per week volgehouden. Toen ook daar geen energie meer voor. Kwam elke keer kotsmisselijk en moe uit de sportschool. Dus dat al 4 weken niet meer gedaan (zonde he maar ja). En sinds 2 weken ook het hardlopen stop gezet. Heb er gewoon geen energie voor, en als ik het al doe dan moet ik dat de rest van de dag bezuren. Vind het wel een moeilijke beslissing en baal er vreselijk van. Maar hopelijk over een paar weken kan ik weer de draad oppakken al ik hopelijk weer meer energie heb. Maar dus wel een herkenbaar verhaal.
Wat kan je moe zijn zeg! Ik vind het zo bijzonder hoe ik de ene dag bruis van energie en de hele wereld aankan en de volgende dag (vandaag dus ) zo moe ben dat ik niet zou weten hoe ik ooit hier van de bank af ga komen

Over de vakanties; mijn man begon daar toevallig gisteren ook over. Hij wil erg graag in februari/maart nog een weekje naar de zon, dus waarschijnlijk doen we dat. En dan gaan we in september een weekje of 2 naar de Waddeneilanden. Zijn we er toch even uit, maar toch niet zo ver weg.
Nakur, mijn vriend zal wel alleen moeten klussen! Samen klussen gaat echt niet, veel te veel irritaties aan beide kanten! wij zouden als stel ook nooit aan een programma als Het Blok mee kunnen doen!
Ik moet nog even terug lezen ... Nog geen tijd voor gehad dit weekend. Wel vanmorgen gebeld met het ziekenhuis kon ik daar pas 2 dec terecht voor de 1e echo termijn bepaling. En het was een raar niet leuk gesprek aan de telefoon met die dame. ALsof ik nr 8932849239049230 was ofzow.

Mijn zusje daarna gebeld en die zei dat ik gewoon nar de verloskundige praktijk moest bellen en die waren gelijk een stuk aardiger aan de telefoon , gelijk feliciteren en vragen hoe ik mij voelde enzo. Heel aardig en behulpzaam.

En daar kan ik a.s woensdagavond om 21uur terecht voor de 1e intake en echo.

Dus van mij mag ik in t lijstje gezet worden.

Zespri79 31 jaar 1e kindje , uitgerekend ergens eind juni (exact weet ik t dus niet maar t is een vermoeden) en a.s woensdag 17 nov de 1e intake en echo.
Hoi allemaal,

Daar ben ik ook weer even...

Vakantie: Wij willen ná de bevalling een weekje naar een huisje oid in NL gaan. Zijn dit jaar (heel decadent) 2x naar de zon geweest en financieel zit het er voor volgend jaar gewoon niet in... Wij moeten verbouwen zodat ons zoontje naar de zolderverdieping kan, hebben op de 1e etage maar 2 slaapkamers. Na de bevalling en de drukke kraampiek lijkt het mij heerlijk om een weekje met het gezinnetje weg te zijn. Bij de eerste zijn we in oktober een lang weekend weggeweest naar zee en dat was toen ook heerlijk.

Gewicht: Ik ben van mezelf al 'vol' dus valt het niet op dat mijn buik groeit. Vind zelf dat ik het wél kan zien aan mijn boobs...tjee... wat een joekels! Ben zo'n 1,5 kg aangekomen in waarschijnlijk 10 weken.

Verder gaat het hier zijn gangetje. We zijn steeds vroeg op omdat ons zoontje heel erg gespannen is voor de Sint. Hij wil al heel vroeg gaan kijken of er iets in zijn schoentje zit. Vanmorgen was hij er ook om 6.20 en gisterochtend om 6.05. Dat zijn toch geen tijden.... maar goed moet gewoon eerder naar bed gaan 's avonds.

Ga zo pepernoten bakken met ons mannetje, gezellig!!
Zespri, wat vervelend dat het ziekenhuis zo stug deed! Maar heerlijk dat je woensdag al bij de vk terrecht kan. Spannend hoor om te horen hoe ver je dan ongeveer bent! Hoe voel je je verder?

Hmm, nu ik jullie zo hoor over verbouwingen... misschien kunnen wij ook niet eens op vakantie in februari, ik wil namelijk wel erg graag een nieuwe badkamer en als ik het geld zie voor al die babyspulletjes.... Keuzes maken!

Even een vraagje voor de ervaren moeders: ik word nogal zenuwachtig van alle acties van de babywinkels. Ik heb het gevoel dat we alles binnen nu en 2 weken moeten kopen zodat we een goede korting kunnen krijgen. Mijn man zegt echter dat die acties heus wel blijven, klopt dat en zitten ze de zwangeren dus onnodig op te jutten?
Ja, zwangeren worden enorm opgejut. Koop voorlopig helemaal niets, is mijn tip. En: bedenk vooral of je alles nieuw wilt aanschaffen. Op marktplaats zijn prima babykamers en kinderwagens te krijgen. Een hoop oude spullen, maar ook heel veel recent aangekochte, zo goed als nieuwe spullen.

Pas ook op met lijstjes van winkels. Hele lijsten met spullen die je moet hebben. Niet dus.

Ik ben met dit soort dingen erg van de 2ehands. Je gebruikt een kinderwagen misschien ruim een jaar per kind, een ledikantje en commode 2 jaar... kleertjes in kleine maten een paar weken. Een box maximaal 2 jaar, de meesten korter...

En dan dingen als babycooks,wipstoeltjes, babyfoons met camera's, draagzakken, draagdoeken, wrappers, lodgers, speenkoorden, navelbandjes, luiertassen, grote babykamerkasten, flessenserilisators, babyschommels, loopfietsjes, mobiles.... ik heb het altijd prima gered zonder al deze spullen en mijn kinderen zijn erg leuk gelukt.

Genoeg hydrofielluiers, wat kleertjes, een kinderwagen, bedje en commode, flesje en voeding (ik geef geen bv meer) en een inbakerdoek, dat zijn zo'n beetje de spullen die ik nodig heb...
Kijk, daar heb ik wat aan! Dank je wel Sofie! Dus jij hebt geen klerenkast voor de kleine? Alle kleertjes gewoon in de commode? Dat zou ook weer een heleboel geld schelen. Ik zag trouwens dat ze bij de Ikea ook leuke ledikantjes hebben. Ik zat op markplaats al te kijken naar wiegjes, dat vond ik inderdaad zonde om nieuw te kopen omdat je het maar zo kort gebruikt.

Kinderwagen krijgen we van schoonouders, dus dat scheelt ook weer
Hoi hoi,

ook wij verwachten in juni (26) ons tweede kindje! Lijkt wel nog spannender dan bij de eerste... Maar ik voel me goed, heb al een echo gehad en we zagen een mooi kloppend hartje... Op naar de volgende echo!! :-)

Oef en dan zelf op die wolk zitten samen met je partner en NIETS tegen andere kunnen zeggen... MOEILIJK!! En toch wil ik wachten tot de kerstdagen, vind ik een mooi moment om het te vertellen! Wanneer vertellen jullie het tegen familie en vrienden?
Gefeliciteerd Uk! Wij hebben het al dezelfde dag dat we getest hebben aan iedereen verteld, maar dat kwam omdat iedereen al wist wanneer we de punctie en terugplaatsing hadden gehad. Dus een beetje raar zou het dan zijn geweest om dan vervolgens 10 weken niks te zeggen We waren van plan om het 1 dag voor ons zelf te houden, maar dat lukte niet We waren zo aan het stuiteren van geluk dat we iedereen hebben gebeld.
@dolfijntje01

Jullie ook van harte gefeliciteerd dan! :-)

Klinkt alsof er een heel traject aan vooraf gegaan is? Kan me jullie GELUK-gevoel helemaal indenken!

Voel je je goed of last van nare kwaaltjes?
@ dolfijn:

Ikea ledikantjes zijn prima, daar sliepen mijn jongens ook in. De verf is nog helemaal intact, in tegenstelling tot het dure babyzaakledikantje van het buurmeisje, dat na 1 jaar al afbladdert.

Wiegjes kun je ook vaak van familie/vrienden/kennissen lenen. Je gebruikt dat echt maar kort, ook afhankelijk van de grootte van je baby.

Commode alleen volstaat prima. Zorg dan wel dat je een grote commode met veel opbergruimte hebt. Ikea heeft ook een handige ladenkast, ik geloof van Hemnes, die veel vivaforummers als commode gebruiken. Die is 1,5 keer zo groot als een gewone commode.

Ukkieinmijnbuik: Welkom en Gefeliciteerd!
Moet nog wel even wennen om mijn naam in de tabel te zien staan.. haha .. Maar leuk !!

Hier ook van t 2e hands hoor. De babykamer is maar klein en ik vind het gewoonweg zonde om een dure babykamer te kopen van ehm pak m beet 800 euro. Het komt helemaal niet tot zijn recht in dat kleine kamertje. Dus gewoon ledikantje van marktplaats of van de ikea , idem dito met de commode.

Box en maxi cosi kan ik van schoonzus krijgen haar jongste is dan bijna een jaar dus is de maxi cosi al uit. En de box lag /zat haar oudste ook maar tot 1 jaar in.

Kinderwagen krijgen we van mijn ouders , maar dat wordt denk ik ook gewoon marktplaats. Kleding en andere baby artikelen worden gewoon doorgeschoven naar ons.

Toen ik zaterdag even door t winkelcentrum liep zag ik ook allerlei aanbieden , voor mijn gevoel moet ik t ook binnen nu en 2 weken allemaal aanschaffen. Zusje die zwanger is van de 2e heeft mij verzekerd dat dat helemaal niet hoeft. Eerst ons eigen huis maar verbouwen. Vriend en ik wonen nog niet samen dus dat moet dan een deze maanden maar gaan gebeuren. Dat betekend dat mijn doorzon woonkamer gehalveerd gaat worden ene kant slaapkamer andere kant woonkamer. Mijn huidige slaapkamer gaat soort van kantoortje worden voor vriend incl de beide kledingkasten en t andere kamertje gaat dan de babykamer worden. Maarrrr mijn badkamertje is ook aan vernieuwing toe. Had t op lange baan geschoven , maar vriend wil dat daar een verwarming in komt en een normale douchekabine... Kortom heeeel veeel te regelen wat betreft mijn/onze woning/flat. Eerst dat maar en dan komt de babykamer en alle spulletjes vanzelf wel.
PLUIS, ik vroeg het al eerder, maar je hebt er vast overheen gelezen: mag ik alsjeblieft een ? Vorige week dus echo gehad en een kloppend hartje gezien, zo mooi! Eigenlijk een van de mooiste momenten die ik ooit heb meegemaakt, tot nu toe dan he. Ik vond het echt heel bijzonder.

@sosofie, inderdaad heel veel spullen zijn overbodig. Ik had aan mijn broer een goed voorbeeld. Ledikantje, kastje, plankje. Reiswieg de eerste maanden naast het bed en later kindjes in ledikantje. Ledikantje was ook van de Ikea, 70 euro ofzo. Hebben nichtje en neefje in geslapen en nu kan ik hem overnemen. Misschien een likje verf om hem wat eigen te maken en een Hemmes kast. Vind ik zelf zelfs ook mooier dan een compleet nieuw gekocht babykamertje. Maar goed smaken verschillen.

Gisteren was hier een vriendin op bezoek en hebben we verteld dat we een kindje verwachten. Helemaal enthousiast was ze en bovendien blij dat ze nu een bestemming had voor een aantal van haar spullen. Nieuwe, gezellige groene maxicosi, draagdoek, rieten reismand, zwangerschapskleren, badje met standaard, etc. We hebben het er nog niet over gehad of ik het kan lenen of overnemen gratis of voor een zachtje prijs. Maar ik ben er helemaal blij van.
zo saartje eerst je hartje geplaatst, sorry heb er denk ik overheen gelezen, nu verder lezen................
Sosfie, wij zijn ook van de 2e hands/ niet te duur. We willen via marktplaats of Ikea aan meubeltjes komen. Jouw tips over ledikant/commode zijn erg welkon, txs!

Zespri, klinkt als een hele verbouwing! Wiens man wilde ook alweer verbouwen? Misschien heeft ie ook nesteldrang in jouw huis haha!

Ik ben nog niet zo bezig met aanschaf spullen, moet nog steeds wennen en voel me al wel beter maar nog geen energie over om daar ook nog aandacht aan te besteden. Ach, komt vanzelf, genoeg tijd denk ik zo.

Kennis van mijn ouders gaf aan kinderwagen en box te koop te hebben. Destijds toen (duur!) nieuw gekocht voor hun enige kind (moeder is al wat op leeftijd). En onze buren hun kind wordt in april 1 jaar, dus dan kunnen de echte 'babyspullen' ook weg.

Ik heb nu elke avond mijn broek open na het eten, barst zowat uit elkaar met mijn buik, bah. Zit niet lekker, ben er nog niet helemaal aan toe geloof ik.

Positief punt is dat ik minder weerzin heb tegen eten en vanavond bijna mijn hele bord heb leeggegeten!
Ik ben wel nieuwsgierig naar de juiste kinderwagen voor ons. Ik ben 1.68 en vriend 2meter. Het zou handig zijn om een kinderwagen te hebben met een verstelbare stang zodat zowel ik als vriend er achter kan lopen. En ook 1 die makkelijk door de bossen e.d kan aangezien we 2 honden hebben waarmee we regelmatig mee naar t bos gaan .
Nakur , haha jah die vent van mij is een lekkere.. Eerst zegt ie joh het maakt mij niet uit wat er van mijn huis mee gaat naar jouw huis. Nah ik vind dat je best wel wat bruikbare dingen in je huis hebt staan, waaronder het bed , nachtkastjes , tv meubel , zijn airco, zijn koel/vriescombinatie en zijn vaatwasser *smile*.. En ik wil dat je een eigen plekje/kantoorachtig iets hebt voor je winkel administratie.

En zegt ie jah dat is waar , is goed neem ik dat mee uit mijn huis voor hier en gaan er wat spullen van jou weg. Prima dacht ik.. Komt ie in eens aan dat ie mijn badkamer niets vind en dat daar nieuwe tegels aan de wand moeten , de wasbak op een andere plek een radiator erin , nieuwe tegels op de vloer en een nieuwe douchecabine....

Eerst wil ie niets en in eens moet er van alles..

Geloof dat we even heel hard moeten sparen komende weken en maanden..
Gisteren onze ouders en broer/zussen het nieuws verteld aan de hand van een zelfgemaakte taart (zie avatar). Allemaal helemaal blij verrast. Mijn zusje had al wel een vermoeden, dat is dan wel weer grappig.

Vandaag naar de VK geweest voor de intake. Dat maakt het wel allemaal echt, zeg! Kom steeds meer met mijn voeten op aarde
Colltje wat een leuke taart !!!

En wat leuk dat je de familie hebt verteld van je zwangerschap.
Wat een coole zelfgemaakte taart! Ziet eruit als veel werk en dat jij een bakwonder bent! En grappig dat je zusje al een vermoeden had. Alhoewel vaders kunnen er meestal ook wat van (ik dacht het al/ ik vermoedde het al etc).
Hallo allemaal,

Jeetje, ik zit mezelf echt even achter mijn oren te krabben hoe ik dit eens zal aanpakken, jullie leren kennen

Wat wordt hier veel geschreven zeg, en wat veel zwangeren, leuk!

Allereerst: bedankt voor de lieve reacties op mijn eerste bericht.

Het was inderdaad een lange weg, maar als dit goed blijft gaan, dan gaan we dat ook heel snel vergeten volgens mij, heb ik nu al een beetje.

@Nakur: ik schrok ook wel een beetje van het bericht over de kans op een mk 8-11 wkn. Maar ben blij te lezen dat er toch een logische verklaring voor is. En wat me opvalt: er is hier nog niemand bij wie het is mis gegaan (als ik me niet vergis, als dit wel zo is: heel heel erg sorry). Dat geeft mij een goed gevoel!

Nu schreef ik ook steeds mee op topics die niet zo positief gekleurd waren, moet hier nog even aan wennen geloof ik.

Het enige negatieve wat hier naar voren komt zijn de kwaaltjes,

en die heb ik ook! Ben heel ziek geweest week 5-7. Toen kreeg ik die pilletjes en sinds dien gaat het veel beter. En ben heel erg moe. Veel slapen.

Gewicht: Ik heb mezelf nog niet gewogen. Ik eet sinds die pilletjes best wel veel. Heb ieder uur honger, en eet dan wat. Niet veel per keer, maar zo op een dag toch meer dan wat ik voorheen at. En omdat je zovaak honger hebt, heb je ook niet steeds zin in hetzelfde, herkenbaar? Dus zit daar ook regelmatig iets 'lekkers' bij (lees: ships, chocola, snoep). Dus voel al wel een beetje dat ik ben aangekomen. Startgewicht ws 63, en ik ga me bij 12 weken wegen.

Wordt vervolgd!

Wij hebben het (op de gynaecoloog, doktersassistente en MvM) ook nog aan niemand verteld. Iedereen weet dat we bezig zijn (hierin zijn we door alle teleurstellingen altijd heel open in), en vind het daarom wel leuk om pas bij 12 weken te vertellen. Hebben we toch nog een beetje samen ons geheimpje.

We zijn nog niet bezig met gastouder, kraamzorg e.d. Moet dit echt nu al? Ligt ook aan waar je woont denk ik.....

Bescherm mezelf ook nog een beetje. Wil pas met 12 weken nadenken over dat soort dingen. Heb verder ook nog niets gekocht of bedacht of wat dan ook. Eerst dit overleven.

@Pluis: zou je mijn gegevens ook willen opnemen in het tabel?

leeftijd: 30, eerste kindje, uitgerekende datum: 20 juni, volgende afspraak bij gynaecoloog: 22 november (3e echo).

Vraagje voor iedereen:

Ik heb de afgelopen dagen last gehad van prikjes ver onderin mijn buik. Heb het gevoel dat het rond mijn baarmoedermond ergens is, maar las op internet dat veel vrouwen tijdens zwangerschap ook last hebben van (soms niet herkenbare) blaasontsteking. Nu heb ik dit laten testen, maar dat is het niet. Zijn er meer die dit hebben?

Het zijn niet de krampjes zeg maar die er bij horen, maar echt een soort prikjes. Ben benieuwd.

@Zespri: jeetje wat een verhaal; het kan dus zomaar gebeuren he.

Gelukkig zijn jullie na de schrik wel erg blij en gaan jullie er voor!

Gefeliciteerd.

@Sanne: jee, een tweeling, heel erg super. Bij mij zaten er bij de eerste echo ook twee vruchtjes. Alleen was de tweede achter in ontwikkeling en kon daar ook geen hartactiviteit worden ontdekt.

De gyn zei ook direct dat we er vanuit moesten gaan dat die niet zo doorgroeien. Bij de tweede echo vorige week was het alleen nog maar een vruchtzakje. Als het goed is verdwijnt dit, of komt het er straks met de bevalling mee uit. Ze noemen dit het Vanishing Twin Syndroom. Dat er dus 1 van de 2 verdwijnt. Dit is verder niet schadelijk voor het overgebleven kindje. En dat blijkt ook, want die doet het heel goed. Ik had het erg leuk gevonden 2 (maar ook extra spannend) maar ik ben al zo gelukkig met 1!

Ga nu eerst maar even stoppen met schrijven anders hebben we straks 1 pagina met 1 bericht van mij. Zal wat vaker kijken en schrijven, want ik vind het erg leuk om dit te delen!

Lfs Bello
Oehh verloskundige belde net dat we om 19uur morgenavond mogen komen ipv 21 uur.. Scheelt weer 2 uurtjes stressen :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven