Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 15 november 2010 om 21:54
@ Mango: ik heb ook de mini-electric en dacht dat ie kapot was. Ook door een heftige TSR en melk in het motortje. Nu staat er op de site van de medela een handleiding hoe je hem schoon moet maken. Op die manier doet ie van mij het weer prima! Misschien een tip?
@ Wen: ik ben ook super blij dat ze 'm zo goed pakt heb alleen wel een blaasje op mijn li-tepel ontdekt, dus goed met bepanthen gesmeerd....
Moet er nog wel handig in worden om te zien of ze mijn tepel goed te pakken heeft...met tepelhoedje kan dat eigenlijk niet mis gaan. Dat heeft mij er ook steeds van weerhouden om zonder te gaan voeden. Bang voor tepelkloven en dat ik daarom zou stoppen met de BV. Misschien onterechte angst? Is dat meer iets van het begin, tepelkloven? Nu is het zo, dat als ze "beet" heeft dat ze wel blijft drinken. In het begin moest ik continu aanleggen. Tot wel 10x per voeding per kant.
@ Wen: ik ben ook super blij dat ze 'm zo goed pakt heb alleen wel een blaasje op mijn li-tepel ontdekt, dus goed met bepanthen gesmeerd....
Moet er nog wel handig in worden om te zien of ze mijn tepel goed te pakken heeft...met tepelhoedje kan dat eigenlijk niet mis gaan. Dat heeft mij er ook steeds van weerhouden om zonder te gaan voeden. Bang voor tepelkloven en dat ik daarom zou stoppen met de BV. Misschien onterechte angst? Is dat meer iets van het begin, tepelkloven? Nu is het zo, dat als ze "beet" heeft dat ze wel blijft drinken. In het begin moest ik continu aanleggen. Tot wel 10x per voeding per kant.
maandag 15 november 2010 om 22:26
@ Mango: ik was aan het zoeken naar het tel. nummer zodat ik de fabrikant boos kon bellen.... ik vond het vreemd dat ie al zo snel kapot was.
Hij doet het nu, na schoonmaken, weer helemaal goed! Ook vertelde de mw van de klantenservice dat het geel/witte klepje wat in de fles zit, af en toe gereinigd moet worden in een sopje met afwasmiddel. Dit omdat de melk erg vet is, en achter het witte klepje blijft zitten. Op die manier stroomt de melk moeilijker weg, en is de kans groter dat het richting het motortje loopt. Zij adviseerde 1x pw met een sopje schoon te maken en de rest uitkoken.
Elke kolf is volgens mij te reinigen en de instructies staan heel duidelijk op hun website. Anders kun je de klantenservice ook nog bellen met vragen. Als het onder de garantie valt, moet je zijn bij de winkel waar je hem gekocht hebt.
Succes!
Hij doet het nu, na schoonmaken, weer helemaal goed! Ook vertelde de mw van de klantenservice dat het geel/witte klepje wat in de fles zit, af en toe gereinigd moet worden in een sopje met afwasmiddel. Dit omdat de melk erg vet is, en achter het witte klepje blijft zitten. Op die manier stroomt de melk moeilijker weg, en is de kans groter dat het richting het motortje loopt. Zij adviseerde 1x pw met een sopje schoon te maken en de rest uitkoken.
Elke kolf is volgens mij te reinigen en de instructies staan heel duidelijk op hun website. Anders kun je de klantenservice ook nog bellen met vragen. Als het onder de garantie valt, moet je zijn bij de winkel waar je hem gekocht hebt.
Succes!
maandag 15 november 2010 om 23:11
Super zeg!
Bedankt voor jullie reacties en begrip!!
Ik ga morgen zeker het KDV bellen en een gesprek aan. Ook wil ik dan het nummer van die moeder.
Vind dat ze zowieso wat zorgvuldiger met de BV moeten omspringen. Zelf label ik alles netjes, maar het flesje van de andere moeder was niet gelabeld maar hetzelfde flesje.
Het andere kindje heeft mijn melk niet gekregen, dat was het moment dat ze het ontdekten zeg maar...
Ik geloof dat ik het minder erg had gevonden als er een keer KV ingegaan was... Al ben ik daar zeker geen voorstander van, maar met het oog op ziektes, medicijn of drankgebruik vind ik dit verontrustender.
Ik ga er nu maar even een nachtje over slapen en bedenken wat ik ga zeggen op het KDV.
Bedankt voor jullie reacties en begrip!!
Ik ga morgen zeker het KDV bellen en een gesprek aan. Ook wil ik dan het nummer van die moeder.
Vind dat ze zowieso wat zorgvuldiger met de BV moeten omspringen. Zelf label ik alles netjes, maar het flesje van de andere moeder was niet gelabeld maar hetzelfde flesje.
Het andere kindje heeft mijn melk niet gekregen, dat was het moment dat ze het ontdekten zeg maar...
Ik geloof dat ik het minder erg had gevonden als er een keer KV ingegaan was... Al ben ik daar zeker geen voorstander van, maar met het oog op ziektes, medicijn of drankgebruik vind ik dit verontrustender.
Ik ga er nu maar even een nachtje over slapen en bedenken wat ik ga zeggen op het KDV.
dinsdag 16 november 2010 om 08:36
Kunstomized, geen zorgen voor donderdag, het komt vast goed Maar je weet nu een beetje wat je kunt verwachten, dat scheelt alweer. Ik was nogal overdonderd door de vragen dus heb antwoord gegeven. Tegelijkertijd weet ik door ervaringen met mijn Oudste dat ze er toch heel weinig mee doen (ik heb toen voor mij hele belangrijke dingen gezegd en dat is niet opgepikt) dus voortaan is het gewoon ja knikken en zelf nadenken bij mij
Maar ga gewoon het gesprek in, je merkt vanzelf hoe het bij jou is. En het kan ook enorm wisselen! De ene verpleegkundige of arts is de andere niet
Maar ga gewoon het gesprek in, je merkt vanzelf hoe het bij jou is. En het kan ook enorm wisselen! De ene verpleegkundige of arts is de andere niet
dinsdag 16 november 2010 om 10:40
@Zuster: Ik heb bij mijn eerste ook een tijdje met een tepelhoedje gevoed. Daarna zonder en de allergrootste voordelen vind ik toch wel dat je geen gedoe meer hebt met steriliseren. Je kan ook makkelijker discreet voeden en het is nog net even knusser. Hartstikke goed dat het bij jou nu zonder lukt!
Hiephiephoera voor mijn consultatiebureau. Ik ben net geweest en mijn zoon is nu 7,5 kilo bij 3 maanden. Ik kreeg een hele dikke pluim en mocht trots zijn op mezelf en mijn blakend gezonde baby. Ze hebben niet gevraagd hoe vaak of hoe lang die dronk. Ze kon zo wel zien dat het goed ging. Zo kan het dus ook!
Hiephiephoera voor mijn consultatiebureau. Ik ben net geweest en mijn zoon is nu 7,5 kilo bij 3 maanden. Ik kreeg een hele dikke pluim en mocht trots zijn op mezelf en mijn blakend gezonde baby. Ze hebben niet gevraagd hoe vaak of hoe lang die dronk. Ze kon zo wel zien dat het goed ging. Zo kan het dus ook!
dinsdag 16 november 2010 om 10:44
dinsdag 16 november 2010 om 19:57
@Fussie; grappig dat je dat schrijft. Mijn dochter van bijna 4 weken doet dit nog steeds.
Ik kwam daar pas een paar dagen geleden achter. Na het drinken lag ze tegen mij aan, op mijn buik en ineens kronkelde ze met haar lijf. Ik dacht dat het krampjes waren en normaal zou ik haar dan op mijn schouder nemen ofzo.
Dit keer was ik nieuwsgierig en liet haar haar gang gaan en toen kronkelde ze terug naar mijn borst!
Ik kwam daar pas een paar dagen geleden achter. Na het drinken lag ze tegen mij aan, op mijn buik en ineens kronkelde ze met haar lijf. Ik dacht dat het krampjes waren en normaal zou ik haar dan op mijn schouder nemen ofzo.
Dit keer was ik nieuwsgierig en liet haar haar gang gaan en toen kronkelde ze terug naar mijn borst!
dinsdag 16 november 2010 om 20:18
Sinds gister probeer ik dus te voeden zonder tepelhoedje en ze lijkt het aardig op te pakken. Alleen vraag ik mij af waarom ze nu, zonder hoedje, zo beweeglijk is aan de borst? Ze moet meerdere keren opnieuw aanhappen. Met het tepelhoedje bleef ze van begin tot eind vasthouden, zonder tepelhoedje pakt ze regelmatig opnieuw de tepel. Zou dit onwennigheid zijn? Komt dit naarmate ik vaker zonder voedt, goed? Heb de indruk dat het goed gaat, maar aan het eind van de dag het steeds minder wordt....Iemand een idee?
Thanx!
X Zus
Thanx!
X Zus
dinsdag 16 november 2010 om 21:16
Hoi meiden!
Ik zou graag wat advies van jullie willen. Ik lees vaak mee maar post niet heel veel. 3 weken geleden ben ik bevallen van een geweldig mannetje. Bv ging vanaf het begin al erg goed en ik heb er eigenlijk geen problemen mee gehad. Nu zijn er 2 dingen die ik me af vraag en mee zit.
- M slaapt al sinds dag 4 zo'n 8 à 9 uur achter elkaar. Nu las ik ergens dat 6 uur toch echt het maximale is wat er tussen de voedingen mag zitten. Hij zit elke dag tussen de 6 en 8 voedingen (soms 's avonds veel achter elkaar). Zouden jullie hem nog een keer wakker maken 's nachts voor een extra voeding? Ik heb dit 1 keer geprobeerd maar toen kreeg ik hem niet zo wakker dat hij wilde drinken. Zijn gewicht is prima. Hij komt per week ongeveer 200 gram aan en weegt nu 4800 gram (bij geboorte 4200)
- ik ben al 3 dagen aan het proberen om te kolven. Ik heb de medela swing. Helaas krijg ik geen toeschietreflex. Ik heb al geprobeerd te masseren, warm zitten, M aan de ene borst laten drinken en de andere kolven maar er komen maar 2 druppels uit hebben jullie nog tips? Op zich hoeft het nu nog niet maar over een paar weken wil ik een dagje weg en dan is t fijn als hij goed uit een flesje kan drinken.
Bedankt voor de antwoorden!!
Ik zou graag wat advies van jullie willen. Ik lees vaak mee maar post niet heel veel. 3 weken geleden ben ik bevallen van een geweldig mannetje. Bv ging vanaf het begin al erg goed en ik heb er eigenlijk geen problemen mee gehad. Nu zijn er 2 dingen die ik me af vraag en mee zit.
- M slaapt al sinds dag 4 zo'n 8 à 9 uur achter elkaar. Nu las ik ergens dat 6 uur toch echt het maximale is wat er tussen de voedingen mag zitten. Hij zit elke dag tussen de 6 en 8 voedingen (soms 's avonds veel achter elkaar). Zouden jullie hem nog een keer wakker maken 's nachts voor een extra voeding? Ik heb dit 1 keer geprobeerd maar toen kreeg ik hem niet zo wakker dat hij wilde drinken. Zijn gewicht is prima. Hij komt per week ongeveer 200 gram aan en weegt nu 4800 gram (bij geboorte 4200)
- ik ben al 3 dagen aan het proberen om te kolven. Ik heb de medela swing. Helaas krijg ik geen toeschietreflex. Ik heb al geprobeerd te masseren, warm zitten, M aan de ene borst laten drinken en de andere kolven maar er komen maar 2 druppels uit hebben jullie nog tips? Op zich hoeft het nu nog niet maar over een paar weken wil ik een dagje weg en dan is t fijn als hij goed uit een flesje kan drinken.
Bedankt voor de antwoorden!!
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
dinsdag 16 november 2010 om 21:55
woensdag 17 november 2010 om 11:07
Maar Yam, dat is toch wel erg lang? Krijg je dan niet later productie-problemen? Ik was net op het bv-forum met een soortgelijke vraag. Mijn dochter van 5 weken drinkt ook maar 6x per dag, maar ze was na 3 weken al een kilo aangekomen, dus ik vind het zoontje van Isa voor een bv kindje van dat gewicht niet heel hard gaan. Maar hier hetzelfde probleem: amper wakker te krijgen en ze wil niet goed drinken als ik extra probeer aan te leggen.
woensdag 17 november 2010 om 12:18
Hello.
Hier ook een vraagje;
Mijn meisje is nu 2 maanden oud, en de bv gaat super vanaf haar geboorte. Nu heeft ze sinds een paar dagen dat ze op mijn tepel zit te bijten/ knauwen...En als ik dan naar haar kijk en mijn tepel uit haar mondje haal gaat ze breeduit zitten grijnzen.
Ze heeft natuurlijk nog geen tandjes, maar het doet toch best pijn.
Enig idee waarom ze het doet, en of ik er iets tegen kan doen??!!!
Alvast bedankt...
Hier ook een vraagje;
Mijn meisje is nu 2 maanden oud, en de bv gaat super vanaf haar geboorte. Nu heeft ze sinds een paar dagen dat ze op mijn tepel zit te bijten/ knauwen...En als ik dan naar haar kijk en mijn tepel uit haar mondje haal gaat ze breeduit zitten grijnzen.
Ze heeft natuurlijk nog geen tandjes, maar het doet toch best pijn.
Enig idee waarom ze het doet, en of ik er iets tegen kan doen??!!!
Alvast bedankt...
woensdag 17 november 2010 om 20:52
ow ow ow ik zie er zo tegenop!! Morgen ga ik naar een concert in Arnhem helemaal, echt een heel eind weg en ik ga meteen uit mijn werk door naar de trein. Handkolf in mijn tas mee en het komt vast goed. Man komt afgekolfde melk én kolftas ophalen dus dat komt ook goed. Dus ik moet me niet zo druk maken want hij is al 1 en drinkt ook wel eens wat anders, maar de laatste dagen ziek en kwam vandaag om de 2 uur. Oh wat een muts!! Ik ga nooit zo lang weg!
woensdag 17 november 2010 om 23:05
mamameisje, mijn dochter doet het ook, af en toe. Vette lol vindt ze dat, vooral als ik nog even hard au roep. Ik probeer het maar te negeren, en soms als ik er zat van ben leg ik haar aan de andere borst.
Oh en zus, het kan dat je dochter moet wennen aan de toeschietreflex, de melk komt nu natuurlijk meteen in haar mond ipv in het hoedje. dus misschien verslikt ze zich een beetje of vindt ze het gewoon een raar gevoel. Het went vast wel.
Als jullie kindje 's nachts wakker wordt, ongeveer anderhalf a twee uur na een voeding, wat doen jullie dan? Normaal laat ze er ongeveer 3 a 4 uur tussen. ik weet dus niet of ze honger heeft. Meestal leg ik toch aan, zan slaapt ze ook vaak na een borst weer in.
Oh en zus, het kan dat je dochter moet wennen aan de toeschietreflex, de melk komt nu natuurlijk meteen in haar mond ipv in het hoedje. dus misschien verslikt ze zich een beetje of vindt ze het gewoon een raar gevoel. Het went vast wel.
Als jullie kindje 's nachts wakker wordt, ongeveer anderhalf a twee uur na een voeding, wat doen jullie dan? Normaal laat ze er ongeveer 3 a 4 uur tussen. ik weet dus niet of ze honger heeft. Meestal leg ik toch aan, zan slaapt ze ook vaak na een borst weer in.
donderdag 18 november 2010 om 09:26
ik ben ook principieel tegen laten huilen, dus da's geen optie. Ik denk ook dat voeden het enige handige is. Maar misschien heeft iemand een geniale truuk?
alles verder goed trouwens fuss? kind groeit als kool enzo? De mijne rolt bijna de kamer door, ze draait al heel gemakkelijk van buik naar rug en terug.
alles verder goed trouwens fuss? kind groeit als kool enzo? De mijne rolt bijna de kamer door, ze draait al heel gemakkelijk van buik naar rug en terug.
donderdag 18 november 2010 om 09:47
quote:fussie schreef op 16 november 2010 @ 08:36:
Kunstomized, geen zorgen voor donderdag, het komt vast goed Maar je weet nu een beetje wat je kunt verwachten, dat scheelt alweer. Ik was nogal overdonderd door de vragen dus heb antwoord gegeven. Tegelijkertijd weet ik door ervaringen met mijn Oudste dat ze er toch heel weinig mee doen (ik heb toen voor mij hele belangrijke dingen gezegd en dat is niet opgepikt) dus voortaan is het gewoon ja knikken en zelf nadenken bij mij
Dat klopt inderdaad. Bij mijn oudste was het een lieve verpleegkundige die echt alles van bv wist. Bij de tweede kwam een 100 jarige met een berg vooroordelen over bv.
Ik had aangegeven dat mijn dochtertje soms moeite had met aanhappen en wat langs haar mondje liet lopen. Zij had opgeschreven: "baby drinkt slecht"
Dit heb ik de volgende keer op het bureau laten weghalen uit het dossier.
Tijdens het gesprek van een uur dronk ze twee keer een beetje ( drie weken oud) en dat kon inderdaad echt niet; snackbaby.
Hmmmm ik hou van snackbaby's........
Dat klopt inderdaad. Bij mijn oudste was het een lieve verpleegkundige die echt alles van bv wist. Bij de tweede kwam een 100 jarige met een berg vooroordelen over bv.
Ik had aangegeven dat mijn dochtertje soms moeite had met aanhappen en wat langs haar mondje liet lopen. Zij had opgeschreven: "baby drinkt slecht"
Dit heb ik de volgende keer op het bureau laten weghalen uit het dossier.
Tijdens het gesprek van een uur dronk ze twee keer een beetje ( drie weken oud) en dat kon inderdaad echt niet; snackbaby.
Hmmmm ik hou van snackbaby's........
donderdag 18 november 2010 om 09:57
Ohh die term wordt vaker gebruikt? Pff mijn heerlijke snackbaby mag zo vaak snacken en aan me vast plakken als ze wil.
Wij grappen nu maar tegen elkaar: "oooh dat gaat niet goed hoor! Kunstbaby slaapt nieteens 3 uur op jouw /mijn melk. Tijd voor bijvoeding! Misschien helpt een hapje boerenkool
Ben heel benieuwd wat voor vrouw er straks op de stoep staat!
Wij grappen nu maar tegen elkaar: "oooh dat gaat niet goed hoor! Kunstbaby slaapt nieteens 3 uur op jouw /mijn melk. Tijd voor bijvoeding! Misschien helpt een hapje boerenkool
Ben heel benieuwd wat voor vrouw er straks op de stoep staat!