Werk & Studie alle pijlers

Rare chef

15-11-2010 23:10 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eens eerder over mijn rare chef gepost maar ik heb weer wat. Ik heb een receptie/telefoniste baan voor 2,5 dag in de week. Mijn collega werkt 2 dagen per week. Duo-baan dus. We werken er allebei al eeuwen en zij gaat nu met vervroegd pensioen.

Er moet dus een vervangster voor haar komen.

Omdat dat in december al gaat gebeuren heb ik er met chef over gesproken, hoe dat verder moet. Heb ik in augustus al gevraagd. Hij deed er vaag over. Dat zien we nog wel, het is nog niet zover enz. Nu 2 weken terug kwamen er ineens 2 sollicitanten. Ik heb de eerste zelf bij de balie ontvangen maar wist niet dat ze kwam solliciteren (want chef had dat niet gezegd) en heb er verder dus niet zo op gelet. De tweede heb ik niet gezien omdat ik toen niet werkte. Vorige week van chef gehoord dat die eerste dus mijn nieuwe collega gaat worden. Nu gaat ze dus na de kerst beginnen. Chef denkt dat zij met 2 ochtenden wel is ingewerkt. Moet ik doen ipv mijn collega die gaat vertrekken. OK maakt mij niet uit maar leek mij op zich logischer om haar beiden in te werken omdat wij beiden op verschillende dagen van de week werken en dan ook verschillende dingen doen.

Ik vind dit raar. Ik vind het ook raar dat er zonder enig overleg iemand is aangenomen. Ik vind het raar dat mijn chef denkt dat ik haar in 2 ochtenden krijg ingewerkt. Op zich zijn de werkzaamheden niet heel ingewikkeld maar er zit een stukje administratie bij met veel output naar verschillende afdelingen en dat krijg je echt niet in 2 ochtenden onder de knie. Mijn baas denkt daar heel luchtig over, eerlijk gezegd heeft hij volgens mij geen flauw idee wat wij allemaal doen bij de receptie maar in zijn ogen kan het blijkbaar niet belangrijk zijn.

Ik vind het ook zo respectloos om dit allemaal zonder overleg te doen. Ik denk dan weer met weemoed terug aan mijn vorige chef, dat was echt een wereld van verschil. Maar ik zal het nu met deze moeten doen al gaat het niet van harte.

Ik heb zijn mededelingen allemaal aangehoord en heb er totaal geen commentaar op gegeven, want ik heb het idee dat hij dat gewoon aan het uitlokken is.

Wat zal ik doen, de nieuwe 2 ochtenden zoveel mogelijk proberen uit te leggen en dan ziet ze maar? Meer wordt er denk ik dus niet van mij verwacht.
Wat raar. Als ik je chef was geweest had ik jullie kennis laten maken en ook jouw mening gevraagd omdat het echt een hel kan worden als jullie elkaar niet mogen. Het lijkt mij ook logisch dat je andere collega de nieuwe ook inwerkt.

Mmm waarom stel je niet aan je baas voor dat je andere collega dat ook doet? Blijkbaar heeft LG niet door dat dat noodzakelijk is.

Ik zou het echt doen hoor! En niet laten gaan, want als zij slecht wordt ingewerkt heb je er zelf straks onwijze last van.

Succes!
Raar verhaal van die chef, maar ik ben bang dat je er vrij weinig aan kunt doen. Je zou met hem in gesprek kunnen gaan (op een niet-aanvallende manier), maar feit blijft dat je collega al weg is voordat de nieuwe komt.

Is het niet mogelijk dat je collega, voordat ze weg gaat, een soort draaiboek schrijft van de werkzaamheden op haar dagen? Zodat je nieuwe collega wat houvast heeft na haar inwerkdagen. Of jullie doen het samen. Jij zou ook kunnen helpen met het beschrijven van de algemene werkzaamheden.
Chef gaat bij collega navragen wat zij specifiek doet op haar dagen en gaat dat zelf overbrengen aan nieuwe collega. Nou ja prima dan hoef ik me daar niet in te mengen.
Laat je collega van nu af aan opschrijven wat ze doet, waar wat ligt, wie altijd waar over gaat en dat soort dingen. Als je nieuwe collega het straks niet oppakt, dan komt het op jouw bordje terecht. Dan is het wel fijn als jij ook ergens wat vanaf weet.

Verder vind ik het ook maar een hele rare gang van zaken!
Ja het is echt een goed idee van dat opschrijven/draaiboek, want ik kan je nu al op een presenteerblaadje dat na het inwerken door chef vragen gaan komen over vaste contactpersonen of details die je baas zeker niet weet.

Als je dit dan achter de hand hebt, maak je jouw en haar leven makkelijker.

Je denkt nu: laat chef het maar oplossen, maar het komt zo natuurlijk gewoon op jouw bordje.
Ik zie nu trouwens wel goede mogelijkheden om alle dingen die je gaar vindt om te doen op haar bordje te schuiven hehe *evil*
quote:Primabella schreef op 15 november 2010 @ 23:34:

Ik zie nu trouwens wel goede mogelijkheden om alle dingen die je gaar vindt om te doen op haar bordje te schuiven hehe *evil*

idd EVIL!!!!

Het lijkt me heel normaal dat je collega vanaf nu een soort van werkinstructie gaat schrijven.

Middels printscreentjes maken+uitleg kom je heel ver, geef wel even bij je chef aan dat 2 dagen te weinig is.

Als je niets zegt, kun je daarna ook niet gaan klagen natuurlijk.

Verder vind ik het een vreemde gang van zaken, het lijkt mij heel logisch als die dame even kennis had mogen maken met jou.

Desnoods een half dagje mee kwam draaien zolang je eigen collega er nog is.
Beste Beautyfly je vergeet wel dat hij de Baas is want,

*

Artikel 1

De baas heeft gelijk

*

Artikel 2

De baas heeft altijd gelijk

*

Artikel 3

Zelfs als een ondergeschikte gelijk heeft, is alleen artikel 1 van toepassing

*

Artikel 4

De baas slaapt niet, hij rust

*

Artikel 5

De baas eet niet, hij voedt zich

*

Artikel 6

De baas drinkt niet, hij proeft en herproeft

*

Artikel 7

De baas is nooit te laat, doch even opgehouden

*

Artikel 8

De baas verlaat nooit zijn post, hij wordt weggeroepen

*

Artikel 9

De baas leest nooit de krant tijdens werktijd, hij bestudeert deze

*

Artikel 10

Men komt het bureau van de baas binnen met eigen ideeën, men verlaat het met de ideeën van de baas

*

Artikel 11

De baas heeft geen relatie met zijn secretaresse, hij voedt haar op

*

Artikel 12

Het is voor de baas verboden te trouwen, om hun aantal te beperken

*

Artikel 13

De baas blijft baas, ook in zwembroek

*

Artikel 14

Als men z'n baas bekritiseert, bekritiseert men zichzelf

*

Artikel 15

De baas is genoodzaakt te denken voor iedereen

Ben je het met bovenstaande niet eens, dan kun je HIER aan je gerief komen
Ik vind het eigenlijk niet zo'n rare situatie. Ik heb nog nooit een baas gehad die overlegt, iemand naar zijn/haar mening vraagt bij het maken van beslissingen of inzicht had in werkzaamheden.
En dit is een rare chef?

Ik heb voor veeeeeeeeeel vreemdere mensen gewerkt!

Regel zelf zo goed en zo kwaad als het gaat dat overdragen. Waarschijnlijk is je nieuwe collega niet vanaf dag één goed ingewerkt, maar leert ze het in de loop van de tijd wel. Wie weet is het iemand met veel ervaring, die het zo oppikt. Een geschreven overdracht van je huidige collega is ook een goed idee. En verder: maak je niet zo druk.
Nee, ik ga me niet druk maken.

En ik denk dat het ook best goed gaat komen met de werkzaamheden, maar ik heb wat problemen met de houding van chef. Mijn vorige chef was toch echt heel anders. Die overlegde echt veel meer, vroeg mijn mening over dingen, regelde zaken gewoon goed en naar tevredenheid. Maar deze ..........kel.
Lijkt me voor je nieuwe collega ook niet prettig beginnen zo... en ik ben het met je eens dat receptionistes zwaar worden ondergewaardeerd! De meeste mensen denken dat je daar maar wat voor je uit zit te staren tot de telefoon weer overgaat, nou vergeet het maar!

Als je voor een wat groter bedrijf werkt moet je echt een duizendpootje zijn. Kon me in de tijd dat ik nog achter de receptie werkte ook enorm ergeren aan van die mensen die je dan allerlei klusjes geven (die gewoon bij hun eigen werk horen), onder het mom van 'zij heeft toch niks te doen'... grrr...

Ben destijds ook niet goed ingewerkt, omdat mijn voorganger beetje raar hals over kop was vertrokken, maar heb dat opgelost door heel veel te vragen aan iedereen (soms tot vervelens toe, maar ja), dingen fout te doen, en mijn collega af en toe te bellen voor dringende zaken (liever niet natuurlijk, op haar vrije dag), dan wel te mailen zodat ik het op mijn volgende werkdag kon lezen...

Bedenk maar dat je nieuwe collega er niks aan kan doen dat het zo is gegaan en dat je er nog langer mee moet, dus zou haar toch maar zoveel mogelijk helpen. Maar 't is zeker niet netjes van je baas, maar valt waarschijnlijk toch niet tegen te praten....

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven