Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Carrera eng is dat he? Als ze zo kokhalsen en paars aanlopen. Ik krijg het er zelf ook benauwd van als het gebeurt. Maar het gebeurt steeds minder.

Ze is pas zes maanden toch? en je geeft nog bv dus ze komt niks te kort. Ik zou lekker wachten tot ze een beetje meer interesse heeft en wil gaan kauwen. KOMT GOED! Ik weet het zeker.

Hier is het de laatste tijd helemaal stamppotten en puree. Hele bakken gaan erin, hutspot, snijbonen, witlof of brocolli. Wat een gevreet. Overigens met de handen hè? Ik leg af en toe een kwak voor hem neer en hij smult het naar binnen. Dan nog vandaag er achteraan als toetje een HELE banaan door de yoghurt (yoghurt met een lepeltje hoor )
Och, wat fijn als je kind zo lekker smult he? Ik kan er op zich wel van genieten, ze zit ook mmm-geluidjes te maken als ik het fruit naar binnen lepel bij haar. Maar wat jammer vind ik het dat ze geen interesse heeft voor vers... Via het boek dat ik noemde, kwam ik langs wat filmpjes waarin een meisje met smaak allerhande fruit en groente eet. Zo mooi om te zien!
Het eten gaat hartstikke goed hier! Wij hadden met 6 maanden ook nog veel gespuug. Nu nog wel af en toe verslikken, maar het gaat veel beter.

Cardason krijgt 's ochtends fruit, 's avonds groente (deze week vh eerst met wat pasta) en sinds deze week ook tussen de middag een hele boterham (volkoren) met boter/margarine... En hij smult ervan.

Hij kan ook heel goed stukjes afbijten, met zijn zes (!) tandjes. Alleen komt het ook af en toe voor dat hij bij een klein stukje op z'n vingertjes bijt, huilen! Heel zielig...

Hij vind gevoerd worden meestal maar niets, nu al zelluf doen We leggen wel meestal 1 stukje tegelijk neer, want anders raakt hij in de war...
Hallo allemaal,

ik lees al even met jullie mee om het Rapley-en af te kijken...

Mijn dochter is nu 8 maanden oud, heeft 6 maanden (afgekolfde) bv gekregen en we zijn dus nu al even bezig met de stukjes-methode. Fruit gaat ontzettend goed, ze eet graag banaan, appel, peer, mango, ontvelde mandarijn, en tussendoor krijgt ze volkoren soepstengel, rijstwafeltje, gedroogde abrikoos. Ook het boterhammetje tussen de middag vind ze heerlijk.

Maar groente...dat vindt ze dus helemaal niks! We zijn begonnen met wortel, bloemkool, broccoli, een aardappeltje...ze vindt er niks aan. Nu was mijn vraag wat de baby's bij jullie het lekkerst vonden in het begin. Of hoe lang het duurde voordat ze uberhaupt groente gingen eten.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Met tien maanden ongeveer, maar met horten en stoten. Af en toe wel, dan weer een tijdje niet
mijn kindje is welliswaar nog (lang) niet bezig met vast voedsel (net 4m1w), maar ben me al wel aan het inlezen, om te beginnen met het boek van Gill rapley herself.

@ kokhalsende kindjes: lijkt me idd een vreselijk gezicht, maar weet dat bij baby's het kokhals reflex (uit veiligheidsoogpunt) veel meer naar voren in de mond ligt, dus dat gebeurt ook sneller/makkelijker.

@ voedsel weigeren: blijf het aanbieden / proberen. je kind kan heel goed zelf bepalen waar ze behoefte aan heeft. beste uit dat oogpunt is ook om verschillende groenten/fruitjes tegelijk aan te bieden, zodat kind zelf kan kiezen waar ze zin / behoefte aan heeft. Kan zomaar zijn dat ze over een week / maand of wat wel met smaak die aardappel eet (al kan ik me daar weinig bij voorstellen, vind die dingen ook altijd zo'n vieze droge bal hihihi maar das persoonlijk natuurlijk).

nogmaals, nog geen eigen ervaringen, maar puur wat ik tot nu toe uit het boek heb opgestoken.
Dit is een topic naar mijn hart! Wij zijn sinds een paar dagen aan het rapley'en met onze zoon van 6 maanden. Echt eten doet hij nog niet echt, het meeste belandt op de grond. En toen hij vanavond een stukje wortel in zijn mond had, keek hij zo vies dat we spontaan in de lach schoten!

Ik vraag me af hoe de ervaren rapley'ers het hebben gedaan met drinken? Ik heb het 'officiele' boek van Gill Rapley gelezen, en daarin staat dat je gewoon water moet aanbieden in een beker. Nou, sorry hoor, maar dat gaat dus na ongeveer een seconde al mis. Gebruiken jullie een tuitbeker? Of bieden jullie water aan in de fles?

Onze baby krijgt geen borstvoeding meer, maar wel altijd 10 cc extra water in z'n fles (4 in totaal). Hij krijgt dus al wel wat extra vocht binnen, maar ik wil hem ook graag zelf laten drinken als hij dorst heeft. Hoe doen jullie dat?
darjeeling leuk!! En maak je geen zorgen he? het is in het begin vooral oefenen.

Die beker ja, dat had ik ook gelezen, dat kindjes verbazingwekkend snel snappen hoe dat moet. Nou het is goed hoor, die van mij snapt het dan nog steeds niet en krijgt een tuitbeker, wat ook verbazingwekkend goed werkt. :-)

gisteren lette ik even niet op en toen goot hij de vlierbessensap over zijn witte broek dus je moet er wel bij blijven he?

Over die eerste fase: vooral niks opdringen en blijven aanbieden. Ik heb gemerkt dat als je het ietsje buiten bereik neerlegt het ineens heel interessant wordt! (tip?)
quote:Fabindia schreef op 21 november 2010 @ 11:48:

darjeeling leuk!! En maak je geen zorgen he? het is in het begin vooral oefenen.

Die beker ja, dat had ik ook gelezen, dat kindjes verbazingwekkend snel snappen hoe dat moet. Nou het is goed hoor, die van mij snapt het dan nog steeds niet en krijgt een tuitbeker, wat ook verbazingwekkend goed werkt. :-)

gisteren lette ik even niet op en toen goot hij de vlierbessensap over zijn witte broek dus je moet er wel bij blijven he?

Over die eerste fase: vooral niks opdringen en blijven aanbieden. Ik heb gemerkt dat als je het ietsje buiten bereik neerlegt het ineens heel interessant wordt! (tip?)Ha, fijn om te horen! Ik dacht al dat het aan mij lag. Gaan we gewoon oefenen met een tuitbeker met diksap!
Wij hebben hier de difrax oefenbeker en die bevalt goed. Maar die mag ze niet zelf vasthouden want dat wordt een bende. We doen het soms met yoghurt - geeft ook een enorme troep

"Warm" eten is hier nog steeds geen succes. Brood en fruit gaat prima (meer dan prima) en zuivel ook, hoe zuurder hoe beter. Groente lukt zeer beperkt, aardappels en vlees absoluut niet. Nu krijgt ze 2x per week een potje omdat ik toch het idee heb dat ze iets binnen moet krijgen. 5 lepeltjes per avond krijg ik er met moeite in, de rest gaat in de kliko.
Groentetip: pureren met aardappel en op een boterham smeren(als je kind die wel lust). Dan kunnen ze iig wennen aan de smaak. *sluipt weer weg*
Mijn dochter dronk niet uit een tuitbeker, dus die heb ik maanden drinken in een gewoon glas gegeven. Ik hield hem vast, zij dronk. Geen geknoei.

Nu hebben we een beker met enorme oren, gaat ook goed, hoewel ze inmiddels zowaar ook de tuitbeker door heeft (13mnd, ja ja een snelle )
Bedankt voor de tip, maar dochter eet geen brood met beleg. Avocado op brood blieft ze niet, terwijl ze avocado soms los wel wil eten - meestal niet overigens. Banaan op brood wil ze ook niet, terwijl ze gek is op banaan en op brood - gek kind.
Hier zijn aardappelen favoriet en ik prak alles daar dus doorheen. Helemaal goed.

Helaas moeten we bij de dietiste kijken waarom zoonlief zo'n laag ijzer heeft. Ik kan me niet voorstellen dat de oorzaak het eten is, maar de KA wil gewoon kijken of er iets is wat we anders kunnen doen. Ik vermoed dat ze ook niet durfde te zeggen of bv nou wel of niet een goed idee is met 13 maanden.

Ik ben van schrik met een lepeltje zijn eten gaan geven en hij doet heel leuk mee, dus we doen het even zo nu. (Het blijft een rapley-selluf-doen-kind met twee lepels in zijn hand door zijn bordje roeren) maar ik stop er nu actief wat meer hapjes in.
@Fab

ben je al bij de dietiste geweest of kon je niet zo snel terecht?
Bengal, volgende week maandag pas. Er wordt hier ondertussen flink gebunkerd (en gepoept zo te horen) Ik prak alles wat meer door elkaar zodat er ook groente wordt gegeten en dat werkt wel. Maar dat deed ik al.

Wat minder goed werkt is een tartaartje door de prut prakken: Slecht idee als hij niet alles opeet.

Ik denk niet echt dat het aan het eten ligt, het is toch bekend bij prematuren dat die sneller groeien dan ze bloed aan kunnen maken. De kinderarts denkt volgens mij dat het aan de bv ligt, dus ik hoop dat de dietiste er iets meer verstand van heeft.

Mij viel wel nog iets op: meneertje poept veel vaker dan toen hij alleen bv kreeg. (nu: 3x per dag, toen 1x per week) Logisch op zich, maar een volwassene doet er ongeveer 36 uur over om een maaltijd te verwerken, terwijl ik bij hem al de volgende ochtend de avondmaaltijd herken. Ik kan nergens vinden wat normaal is, maar ik vraag me gewoon af of het misschien daar iets mee te maken heeft. Iemand iedeeen?
Geen idee, maar Letjes stofwisseling is ook zo snel. 's Avonds broccoli, 's ochtends groene stukjes. Met bloemkool is het nog erger: dat zie je niet, maar stinkt enorm.

Nu is Letje misschien niet zo'n goede maatstaf. Ze is vaak ziek, ziet heel bleek, dus we gaan binnenkort eens bloed laten prikken.
copy paste uit ander topic:

7u BV

8u 1/4 boterham met sinaasappelsap (30cc)

10u Biobim (meergranenpap) met volle melk en fruit erdoor (100cc)

soms BV soms niet voor zijn slaapje

13u 1/2 boterham of beschuit met fruit toe

Rozijntjes of abrikoos tussendoor

16u BV

17.30 bordje vol (drie flinke lepels) groente aardappel/rijst/pasta met vlees of vis

Biobim toe met yoghurt erdoor en fruit (100cc)

19.30 BV voor het slapen gaan

1 á 2 nachtvoedingen

Dit is wat zoon eet, hij is 11 a 13 maanden en 8 kilo. Ik ga ervan uit dat een dietist hier geen probleem mee kan hebben
fab, hier ook de volgende ochtend al de brocolli van de avond tevoren, dus voor mij is dat wel normaal (maar ik heb ook een klein, fijn meisje).

Mijn dokwerker eet wel meer, die eet s middags zo 2 plakken brood.
Wauw, wat eet R. veel! Veel meer dan Letje.

7u 200 cc melk

10u paar hapjes boterham of rijstewafel met roosvicee

11.30 200 cc melk

14u boterham (meestal iets meer dan 's ochtends. Bij elkaar ongeveer een hele per dag)

16u fruit (banaan of appelmoes, iets anders lust ze niet)

17.30 avondeten (een ikea-bakje vol: aardappels met groente. Zelden vlees, lust ze niet) met toetje (yoghurt - als ze zin heeft, niet altijd)

18.30 200cc melk

23.00 200cc melk

Letje is zo'n 10,5 kilo, 83 centimeter, 13 maand.
anoniem_88668 wijzigde dit bericht op 01-12-2010 12:35
Reden: leeftijd erbij
% gewijzigd
op wekdag

6 uur 200cc melk

10 uur 1 stuk fruit

12 uur middag eten, warm, een atventbakje met eten

14 fles 100cc

16 1 stuk fruit

17.30 2 boterhammen

19 200cc melk.
7,5 kilo, 71cm 10maand
quote:germanwings schreef op 01 december 2010 @ 12:33:

op wekdag

6 uur 200cc melk

10 uur 1 stuk fruit

12 uur middag eten, warm, een atventbakje met eten

14 fles 100cc

16 1 stuk fruit

17.30 2 boterhammen

19 200cc melk.

hier ongeveer hetzelfde alleen eten wij tussen de middag brood en s avonds warm

bij het ontbijt bieden wij ook brood aan. ze eet er tussen de 0,5 en 3,5 weg

tussen door krijgt K ook nog iets van sap,water of thee.

K is 10 maanden, 73cm en 9,5 kg
Fab, dit is wat mijn vreetkees eet:

05.30 BV

zo'n 250 ml gok ik

08:30

1 boterham met boter

1 kopje thee

2 mandarijnen (of een banaan of een peer of....)

11.00

200 ml borstvoeding (fles)

14.00

1 of 2 boterhammen met boter en/of appelstroop

beetje karnemelk of een kopje thee

tussendoor soms nog een stuk fruit + een beetje borstvoeding als er iets over is uit de fles van 11.00 uur, totaal krijgt ze 250 ml bij de oppas.

17.00

avondeten

als het lekker is veel, anders rustig niks.

19.00

slokje BV voor het slapen gaan, is niet veel volgens mij

Hebben jullie tips & trics om er vlees in te krijgen? Wat vinden jullie kinderen lekker, hoe maak je het klaar? Los geven, ergens door....etc. Bengelien eet helemaal niks qua vlees tot nu toe en ze moet toch 2x per week iets binnen krijgen.
Bengelien is trouwens 75 cm en 9,5 kilo (ze is 9 maanden).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven