Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Tijgermeisje: gewoon volhouden nu!

Baukje: vorig jaar heb ik in de winter gewoon doorgelopen, ik kan me niet herinneren dat ik een training heb overgeslagen. Toen het sneeuwde heb ik gewoon wat rustiger gelopen. Ik baal meer van alle regen van de laatste tijd aangezien ik één heel mooi rondje heb over zandpaden wat nu één groot modder bad is geworden. Je zakt er echt tot je knieen weg.

Vandaag na het werk weer een interval en vrijdag een lange duurloop. Ik wil aan de de Sint een boek over marathon lopen vragen met schema's, voorbereiden etc. Hebben jullie tips?
Ik ben juist in januari begonnen en heb ook weinig last gehad van gladheid. Blijkbaar koos ik telkens de goede dagen om te lopen. Maar dit jaar zie ik het wel.

Ik ben van plan om morgen weer te gaan. Ik heb nu elke week zo rond de 30 minuten gelopen, maar ik merk dat ik nu niet verder kom, omdat ik gewoon te weinig train. Ik 'moet' echt wel na 2 of 3 keer in de week.

Fiekes, nog even een vraagje aan jou: Hoeveel 'winst' heb je met een racefiets boven een normale fiets? Ik heb nu een vrij lichte sportfiets, met 10 versnellingen (geloof ik) en een stuur in zo'n 8-vorm. Nu vraag ik me af hoeveel tijd ik kan 'inhalen' met een andere fiets en of het veel verschil maakt, of dat ik daarbij ook gewoon een betere conditie nodig heb.

Een vriend van me doet vaak z'n rondje 'Veerse Meer' en dat is iets van 80 km. Hij heeft een racefiets en fietst ook al jaren. Maar 80 km??? Ik vind die 17 km die ik in de toekomst naar de stad moet gaan fietsen al heel erg ver. Ik doe daar toch dik 45 minuten over.

Dus mijn vraag is: Kan het sneller?

Feedback van anderen is ook zeer welkom hoor!
Het boek Lopen met Haile? Ik ken het niet maar het stond op de leenbon van degene die voor mij allerlei loopboeken uit de bien had geleend (zat nog in 1 vd boeken)

Wat betreft lopen in de winter: ik heb hier geen ervaring mee, maar het staat me nu al tegen ivm gladheid en bijv. de ongelijk liggende aangevroren sneeuw. Aangezien ik niet zo'n held ben qua evenwicht houden en wandelend al moeite heb om niet te zwikken bij een onverwachte ongelijke landing zie ik er wel tegenop.

Ik doe gewoon schietgebedjes voor een zachte winter en ik zie het allemaal wel.

(En aangezien ik nuldejaars ben in de opleiding tot bikkel ga ik iig niet van mezelf eisen dat ik net als de cracks geen enkele training skip....)

Fiekes gefeliciteerd met je nieuwe schoenen! En wat fijn dat ze zo lekker lopen! Die van mij gaan zometeen voor het eerst met me mee naar buiten, ben erg benieuwd hoe dat voelt, lopen op nieuwe schoenen.

Gisteren gegoogeld op sporthorloge en ik kwam uit op een bericht van iemand die er 1 van n tientje had gevonden bij de Kijkshop, n Commodoor. Binnenkort maar eens kijken of dat wat is. Afgezien van stopwatch zou ik met name een countdown functie erop willen hebben.
1e zin was reactie op Charlar
van fietsen weet ik niet zoveel maar materiaal lijkt me niet de doorslaggevende factor? Tenzij je nu echt n ruk-fiets zou hebben. Kun je de fiets van die vriend niet ns lenen voor een proeritje?
Hallo allemaal,

hier gaat het nog steeds niet goed. Afgelopen maandag wel weer 10 min. gelopen en dat ging wel zonder pijn. Maar het spinning wat ik nu doe op woensdagochtend vind ik steeds leuker worden!! Heb een inspanningstest gedaan, zodat ik nu ook op hartslag kan trainen, dus het wordt steeds leuker.

Had op de sportschool de discussie dat je voor het fietsen een inspanningstest moet doen op de fiets en voor het hardlopen ook hardlopend, de vrouw van de sportschool dacht dat het niet veel verschil zou maken, dus fiekes klopt dat of hoe zit dat! Nou maakt het bij mij niet veel verschil, alleen zo gauw ik weer met mijn kont op het zadel ga zitten, gaat ook mijn hartslag naar beneden!! Bij het hardlopen gaat dat toch veel moeizamer.

Vandaag ook weer bij de fysio geweest en vrijdag mag ik toch weer 15 min. lopen en dan maandag weer 15 min. Daar verheug ik me heel erg op en maar hopen dat ik het ook echt volhoud.

Dream, volgens mij zit er wel degelijk verschil tussen de ene fiets en de andere. Mijn gewone fiets gaat echt veel zwaarder (heb een gazelle geloof ik) en mijn moeder is overgestapt op een ander merk omdat zij vond dat die erg zwaar trapte, en dat gaat dan alleen over een gewone huis,tuin en keuken fiets. Dus volgens mij scheelt het tussen andere merken en met een goeie racefiets gaat het toch wel wat makkerlijker, maar misschien is het een kwestie van uitproberen. Tijdje terug naar mijn werk gefietst en dat is 20 km, heel fijn maar niet voor elke dag!

Tijgermeisje, gewoon rustig doorgaan. Misschien valt het mee met de winter en kun je elke week lekker trainen.

Charlar, ja als je allemaal fijne bospaden hebt om over te lopen dan zal dat nu niet echt meevallen. Het is echt overal echt verschikkelijk nat.

Simoon, hardlopers zien er nu eenmaal uit als sociale mensen die overal en altijd de weg weten, haha. Maar jammer dat je je zin in hardlopen een beetje bent kwijtgeraakt. S'avonds je hardloopspullen klaar leggen en misschien komt de motivatie weer terug!!

Ik lees nog steeds mee, maar heb niet altijd de motivatie om te schrijven. Zeker omdat ik zo graag weer wil lopen, maar niet kan.grr
anoniem_61420 wijzigde dit bericht op 17-11-2010 21:25
Reden: was nog niet klaar.
% gewijzigd
lauwe fijn dat je ondanks problemen met lopen zoveel plezier beleeft aan spinnen!

Vandaag met nieuwe schoenen gelopen, wat een verschil!

Het om en om 1 wandelen om 3 hardlopen ging me toch wat te hard, heb er even wat andere schemaatjes op nageslagen en van alle opties voor een beginner in week 3 er zelf eentje gefabriceerd.

Had sinds gister buikpijn/darmkramp, slecht geslapen en voelde me wat slap/zwak dus heb het uiterst langzaam gedaan.

Halverwege werd ik toch nog even duizelig en toen dacht ik jee, moet ik er nu mee stoppen? Heb toen 5 minuten gewandeld en daarna de andere helft gedaan.

Vrijdag weer, en dan zitten de 21 begindagen er alweer op, de tijd gaat snel zeg!
Hoi Lauwe, leuk jou ook weer te lezen. Kan me voorstellen hoor, had ik ook. Als je minder kan of mag lopen is hier schrijven ook wat minder leuk. Ik lees dan wel mee hoor, maar wel een beetje met lede ogen! Maar goed dat het toch alweer wat beter gaat. Ik hoop dat je zo gauw als kan en mogelijk is weer lekker soepel kunt gaan lopen.

Fijn dat het spinnen wel lekker gaat. Ik wil dat ook nog eens proberen!

Ik ga morgen ook weer, als het weer een beetje mee zit. Proberen weer het half uur vol te maken, wie weet kan ik er nog wel een paar minuutjes aanplakken. Ik wil gewoon weer naar de 45 minuten komen. Maar aan de andere kant ook die 5 km sneller gaan lopen. Gister zat ik er vrij soepel in!

Dan merk je trouwens ook pas hoeveel energie het kost als je nare dingen meemaakt zoals een relatiebreuk.

Tijgermeisje, klinkt goed, die nieuwe schoenen. Maar wel rustig aan doen als je je toch niet lekker voelt. Beter een extra rustdagje inplannen als je je niet helemaal fit voelt.
@ lauwe.. mooi dat je weer 10 minuutjes kan lopen zonder pijn! Het klinkt natuurlijk weinig maar het is wel een goed teken.. Nu hopen dat het uitbreiden ook lekker gaat.

En jij hebt volledig gelijk hoor wat betreft de max hartslag op de fiets en met lopen. Met hardlopen gebruik je veel meer spieren dan met fietsen dus vragen er meer spieren om zuurstof dus moet je hard harder pompen. Er zit bij mij al zo'n 8 a 10 slagen verschil tussen het punt waarop ik ga verzuren tussen de spinningfiets en de racefiets! De spinningfiets is namelijk veel statischer dan een racefiets dus gebruik je weer minder spieren.

Wel slecht trouwens dat de vrouw van de sportschool zegt dat dat niet zo is. Dat is toch wel algemeen bekend in trainingsland.

@ charlar.. jij gaat ook lekker he! Leuk om te lezen! Wordt er helemaal enthousiast van. Wordt het al wat makkelijker om het trainen te combineren met een gezin? Tips voor boeken over trainen van een marathon heb ik niet echt.. Ik denk dat ik zelf ook maar eens wat meer ga lezen. Qua trainingsopbouw en fysiologie e.d. heb ik natuurlijk genoeg in de kast staan maar ik vind biografien ook wel heel inspirerend! (dat klinkt best zweverig trouwens..)

@ Tijgermeisje.. En.. ben je het eens met dat een verandering 21 dagen nodig heeft om in je leven te komen als gewoonte? Ben benieuwd! Best een leuk feitje om zo af en toe eens tegen patienten te roepen namelijk

Gelukkig dat je schoenen goed bevielen! (anders moesten wij ons hier schuldig voelen natuurlijk)

wat betreft dat wandelen sluit ik me bij Baukje aan (het zal eens niet..) het is goed voor je maar je haalt daarmee niet het trainingseffect van een hardlooptraining en die heb je in de beginfase eigenlijk wel 3 keer per week nodig om echt beter te worden.

@ Simooon.. ik hoop dat je de zin in lopen weer een beetje gevonden hebt!

@ dream.. best een lastige vraag.. een racefiets is wel sneller maar eigenlijk vind ik de manier van fietsen op een stadsfiets of op een racefiets best wel anders. Op mn racefiets vind ik het niet erg om moe/bezweet/vies te worden. Dan lig ik vaak in mn ligstuur en dan vind ik het ook leuk om echt een ' tocht' te maken. Als je je fiets met name gebruikt voor het heen en weer fietsen van de stad naar huis dan is een lichte sportfiets denk ik ook prima. Dat is toch wat comfortabeler. Ik moet er niet aan denken om ALLES op mn racefiets te doen. Gelukkig heb ik nu een spatbordje maar alles zou anders steeds nat zijn.

Als je versnellingen het doen en je hebt je banden goed hard dan zou voor 17 km mijn voorkeur uit gaan naar de sportfiets.

Of het in snelheid veel verschilt? Wel wat.. Heb je een idee hoeveel km/u je op die sportfiets fietst? Ik schat iets van 26 km per uur en ik denk dat je met een racefiets zonder heel veel moeite 29 per uur haalt ofzo. (schatting hoor! ik weet niet of ik hier realistisch in ben) Als je dan de tijdwinst en het comfort tegen elkaar weg streept ben ik er uit..

Ik weet niet meer wie het vroeg maar ik vind lopen in de winter niet zo'n punt. Het leuke aan hardlopen is dat je het altijd naar een paar minuten weer behaaglijk warm hebt (mits je goed gekleed bent natuurlijk) Heb afgelopen winter geen training gelaten en heb een paar keer mn fototoestel meegenomen tijdens het lopen. Zo mooi vond ik het onderweg. Ben trouwens een keer wel uitgegleden omdat het gladder was dan het er uit zag maar dat was een zachte landing (gelukkig niet op mn fototoestel!)

Zo, dat is weer een ouderwets lange post van mij!

Ik heb vanavond lekker op de baan en in het park waar de baan ligt getraind. Dit keer was er weer een trainingsmaatje dus ik heb gezellig samen met haar gelopen. Helaas moest ze halverwege afhaken maar het was toch wel weer gezellig.

De trainers zijn blij dat ik het (soms toch wel forse) schema tot nu toe nog goed trek. Ben benieuwd waar het schip gaat stranden! Ik vind het trainen met schema's wel heel lekker in ieder geval!
@Lauwe: Ik kan me zó goed inleven hoe jij je voelt... In de zomermaanden mocht/kon ik ook niet lopen en ik was zeer gefrustreerd daardoor. Gelukkig was het 's avonds lang licht zodat ik veel heb gefietst (gewoon op mijn stadsfiets :-)) Ik hoop echt voor je dat het binnenkort beter met je gaat.

Gisteren na mijn werk had ik een interval gepland over 6km. Helaas voelde ik na 3km mijn kuiten weer. Een heel enge, nare nachtmerrie kwam weer boven. In een heel rustig tempo ben ik weer terug gelopen en heb voor morgen direct mijn lange duurloop geschrapt... Ik hoop niet dat ik mijn marathonplannen in de koelkast moet zetten.

Hoe ik de marathon met gezin en werk ga combineren weet ik nog niet. Ik ga voor een najaars marathon zodat ik in de zomermaanden veel kan trainen.

@Fiekes: met welke schema's train je nu? Kun je daar iets meer over vertellen? Of heb je dat in je eerdere posts al gedaan.
Een vraagje c.q. opmerking van een recreatieve hardloper die vanaf het begin af aan alle schema's naast zich neer heeft gelegd. Ik schrik namelijk best van alle blessures waarover ik hier lees en waarover ik hoor van vrienden en familie die het in hun hoofd hebben gehaald om ook te gaan hardlopen. Zetten we niet teveel druk op onszelf door strak vast te houden aan schema's? Niks is zo belastend voor ons lichaam als hardlopen, dus zou je niet juist met deze tak van sport recreatie alle schema's naast je neer moeten leggen om zodoende puur en alleen naar je lichaam te luisteren? Ik loop zoals het mijn lichaam uitkomt. De ene dag ren ik de sterren van de hemel en lukt het ook om een stap verder te komen in mijn conditie, de andere dag ben ik blij dat ik na een half uurtje weer thuis ben. Een lange duurloop zou slecht uit pakken op zo'n dag en zou me het plezier in het rennen volkomen ontnemen. Bij mij gaat het er juist om dat elke run fun is en dat lukt gewoon niet met schema's.

Dit overigens met alle respect naar de schematrainers toe. Als schema's jouw ding zijn, prima, daar heb ik alle begrip en lof voor, je bent fanatiek, je gaat ervoor etc. Maar toen ik begon met hardlopen toen leek het alsof ik per sé een schema moest volgen om de tien kilometer te halen, ik voelde me schuldig als ik het zoveelste Runnersworld schemaatje zag en negeerde, alsof ik maar wat aan het aanklooien was, maar dat is niet zo. Of toch wel?

Ik ben tegelijkertijd begonnen met trainen als mijn vriendin, met als doel een bekende 10 km loop. Met het verschil dat zij op het werk kon trainen in een rengroepje terwijl ik in mijn eentje thuis oefende. Uiteindelijk waren we even snel tijdens de 10 km loop. Toegegeven, sommigen van haar rengroep waren welliswaar een paar minuten sneller, maar daar hoorden ook een paar bij die tijdens de vervolgtrainingen voor de 15 km met enge blessures afvielen. Dan vraag je je af, what's the use? Waar zijn we mee bezig?

Dus al met al geen pleidooi tegen schema's en rengroepjes, maar toch een serieuze kanttekening. Enfin, hoe je ook traint, geniet ervan, het is mooi weer vandaag!
@ JohnnyCake, ik volg ook een schema, maar luister daarnaast wel goed naar mijn lichaam. Als ik voel dat de intervaltraining er niet in zit op die dag, dan maak ik er een korte duurloop van. Of als ik een langere duurloop op het programma heb staan en voel mij heel super dan maak er ook wel eens een vaartspel van. Dus wat dat betreft is mijn schema heel flexibel en schipper ik wel eens met de dagen. Maar op de week genomen heb ik dan meestal toch wel de verschillende trainingen gevolgd van die week. Want ik ben het wel met je eens als je zou forceren dat het blessures kan veroorzaken.

@ Lauwe, fijn dat er vooruitgang in zit. En gelukkig kun je je energie kwijt in het spinnen.

@ Charlar, goed dat je geluisterd heb naar je lichaam. Hopelijk doet deze extra rustdag je goed.

Voor de rest is iedereen lekker bezig, net als ikzelf :-) Ren ze!
JojnnyCake ik ben er van overtuigt dat een schema vaak meer bescherming bied tegen dan dat het een oorzaak is van blessures. Alleen je moet een goed passend schema hebben en het schema speelt niet in op je lichamelijke conditie op dat moment. Dus naast het schema is het ook altijd een kwestie van gezond verstand natuurlijk. En dat is dan weer het voordeel van persoonlijke begeleiding door een trainer. Want daar leer je ook hoe je met schemaś om moet gaan.

Wat betreft blessures is het natuurlijk ook hoe je je sport wil beoefenen. Als je puur recreatief loopt, je beperkt je afstanden en je aantal trainingen , gaat zelden tot nooit voluiit. Ja dan is de kans op blessures kleiner dan dat je voortdurend je grenzen opzoekt, zowel wat betreft snelheid als wat betreft duur.

Maar wil je naast lekker joggen ook lekker competatief bezig zijn en wil je marathons of verder lopen dan red je het niet met een 3 keer per week een rondje joggen.

Maar dat je zonder schema prima op kunt bouwen is zeker waar. Een schema is niet meer dan een hulpmiddel. Voor vele een houvast, een stok achter de deur, een bescherming tegen overenthousiasme. En voor sommige is een schema een keurslijf, een verplichting, iets wat perse gedaan moet worden omdat het op papier staat. Die laatste catagorie kan inderdaad beter zonder schema aan de slag.

Dat je net zo snel was op de 10km dan je vriendin zegt natuurlijk weinig. Misschien had jij met een gericht schema wel veel sneller kunnen zijn. En blessures heb je nooit helemaal zelf in de hand. Kan jou ook onverwacht overkomen, ondanks dat je puur op gevoel loopt.

charlar wat naar dat je weer last had van je kuiten. Genoeg najaars marathons om uit te kiezen he. Ja en hoe het in te plannen in het gezin. In ieder geval je langste duurlopen vastleggen als zijnde een wedstrijd. Dan houd jij een keer geen rekening met je gezin maar moet je gezin zich een keer aan jou aanpassen. En verder flexibel zijn. Een dag heeft 24 uur. Je kunt ook als het echt nodig is 's ochtends om 5 uur al lopen en 's avonds om 10 uur kan ook nog.

De sportarts bepaald hier de max. hartslag ook op de fiets en telt daar 10 slagen bij op voor de maximale hartslag. Maar ik kan verzekeren dat dat bij mij nog te weinig is. Op de fiets krijg ik mijn hartslag niet boven de 150, bij het hardlopen loopt het op tot 183.

Fiekes jij hebt het helemaal druk met alle takken van je sporten te onderhouden. Het fietsen ligt hier op een heel laag pitje. Het is dat ik voor de dagelijkse dingen toch nog een 200km per week fiets. Maar veel extra's komt daar niet bij momenteel. Maar 's avonds in het donker lopen is geen enkel probleem. Maar een rondje fietsen in het donker heb ik weinig lol in.

Hoop toch zo voor je dat het nu met de opbouw goed blijft gaan Lauwe. Je bent nu al zo lang aan het sukkelen. Gelukkig kun je je energie kwijt op de spinfiets en blijft je conditie daardoor ook lekker op peil.

Oeps weer tijd om naar school te gaan.
quote:baukje schreef op 18 november 2010 @ 14:53:

Dat je net zo snel was op de 10km dan je vriendin zegt natuurlijk weinig. Misschien had jij met een gericht schema wel veel sneller kunnen zijn. En blessures heb je nooit helemaal zelf in de hand. Kan jou ook onverwacht overkomen, ondanks dat je puur op gevoel loopt.

Ik weet zeker dat ik een snellere tijd had neergezet mét schema, maar dan was het rennen meer een verplichting geworden. Is het het dan waard, die extra minuutjes? Ik was al zo blij dat ik puur uit mezelf 10 km kon rennen! En daar draait het bij mij een beetje om.

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben als je zegt dat schema's beginners juist behouden voor overenthousiasme, maar als bijvoorbeeld de Runnersworld nou evenveel aandacht besteedde aan 'luisteren naar je lichaam' als aan het opdringen van schema's, dan zou dat op z'n minst net zo'n positief effect hebben als een schema.

Maar goed, wie ben ik, ik kom relatief pas kijken in dit wereldje. Dat schematische is gewoon niks voor mij en ik ben er eindelijk na maanden en maanden 'onzekerheid' min of meer over uit dat dat niet heel erg is.
Heb zelf de eerste twee jaar ook zonder schema opgebouwd/getraind. Nou ja zonder schema van buitenaf want op een gegeven moment had ik wel voor mezelf een schema bedacht.

Het heeft voor mij destijds ook heel goed gewerkt. Maar ik had natuurlijk wel de 'ervaring' van jarenlang mijn oortjes te luisteren leggen langs de atletiekbaan. Desalnietemin heb ik toch een aantal beginnersfouten gemaakt. Maar ik denk dat schema's je niet eens zo zeerhelemaal van de beginnersfouten behoeden. En dat is dan de grote meerwaarde van atletiekverenigingen en loopgroepen. Daar wordt niet alleen het belang van naar je lichaam luisteren benadrukt maar ook die van een goede warming up, het belang van core stability training. Heel veel blessures vinden hun oorsprong in onvoldoende sterke rug en buikspieren. Dat vind je allemaal in die schema's niet terug.

En als voor jou die paar minuten niet belangrijk zijn, dan zijn die paar minuten ook niet belangrijk. En inderdaad dat is een gezondere manier van bewegen dan voortduren grensverleggend bezig te zijn.

Zelf sport ik niet om gezond bezig te zijn. Beweging krijg ik toch wel genoeg in mijn dagelijkse doen. Het hardlopen is voor mij puur de lol in de sport en voor mij is een niet onbelangrijk element daarin dat het zo snel mogelijk moet gaan. Maar ik kan evengoed heel erg genieten van de lange rustige duurlopen door de bossen. Maar juist het doelgericht bezig zijn op een bepaalde afstand een bepaalde tijd neer te zetten geeft voor mij een extra dimensie aan het hardlopen.
JohnnyC ik vind het mooi verwoord van Baukje en ik denk dat er aan beide kanten van het verhaal een goede motivatie zit. We zijn allemaal anders.Voor de een werkt de regelmaat en bescherming van een schema, terwijl jij (en ik ook overigens ook als recreatieve loopster) ons daar minder prettig bij voelen.

Ik heb in het begin ook met schema's getraind naar 5km en haal die nu nog steeds niet binnen het half uur. Is ook niet zo erg. Ik train momenteel niet voor loopjes of wedstrijden. Ik vind dit al heel wat. Misschien later als ik probeer voor de 10 km te gaan dat ik dan wel weer een schema erbij pak. Ik weet ook niet precies hoe ik dat op moet bouwen. Maar ik train nu gewoon erg op mijn gevoel.

Fiekes, dank je wel voor de uitleg over de fietsen!

Ik heb 'm pas naar de fietsenmaker gebracht en de binnenbanden zijn vervangen, dus ik hoop ook dat-ie weer wat lekkerder gaat fietsen. Het is al een erg lichte fiets. Maar ooit een racefiets staat zeker op het verlanglijstje. Ik heb ook wel eens naar een cross-hybride zitten kijken...Als je naar je werk moet fietsen dan is een spatbord eigenlijk wel een vereiste ja....

Chalar, ik ken 't van de kuiten. Heb er nu ook weer meer last van. Ik weet niet precies hoe het nu komt. Het voelt weer anders dan een paar weken geleden, toen had ik echt overbelast. Nu is er echt weer één spier vervelend aan het doen.

Ik hoop voor je dat je verder kunt met je marathon-plannen/training. Maar er komen er nog genoeg aankomend jaar.

Ben vandaag zelf ook weer lekker wezen lopen, maar ik heb de hond meegenomen en dat ging ook best leuk! We hebben 5,5 km gedaan en ben een paar keer gestopt. Ging goed zowel aan de lijn als los. Hij houd me natuurlijk makkelijk bij, maar wilde ook niet harder rennen dan ik kon. Ik dacht altijd dat-ie tegen me op zou gaan springen, want dat doet-ie meestal op het strand als ik een stukje met hem oploop.

Hij was alleen totaal niet moe...en ik wel!

Nu dus weer wat last van kuiten...Mehh...
Inderdaad mooi verwoord baukje, daar kan ik weinig aan toevoegen! Wie weet ga ik ooit een keer 'om' en hanteer ik een schema voor een serieuze (halve) marathon, wie weet!
Toen ik net begon met hardlopen, deed ik dat zonder schema. Ik trok de achterdeur achter me dicht en zette het op een rennen totdat ik bijna dood neerviel. Na een paar weken kwam ik erachter dat dat niet helemaal de goede opbouw was. Daarna heeft Evy me naar de 5km en de 10km gepraat. Van de 10 tot de 21 heb ik van een aantal schema's één passend schema gemaakt. Voor de marathon ben ik nu opzoek naar een ander passend schema.

@Baukje: Ik vind dat "thuis" zich al zoveel moet aanpassen aan mij. Ik werk (meer dan) fulltime en ben vaak op reis. Ik begrijp mijn man goed dat hij ook een keer iets zonder de kinderen wil doen wanneer ik wél thuis ben. Daarom loop ik ook vaak 's avonds laat of 's morgens héél vroeg. Nu het donker is worden mijn rondjes helaas wel wat beperkter. We wonen in een dorp en wanneer je het dorp uitbent kom je direct op onverlichte landweggetjes. Nu ben ik gelukkig niet bang voor enge mannen, maar meer voor automobilisten die met 100km op een smal weggetje voorbij komen razen. Ik heb in het verleden al vaker een noodsprong in de berm moeten maken om mijn leven veilig te stellen. Ondanks ik met refecterend vest en allerlei led verlichting loop.

Ik heb nu bedacht dat ik 's morgens ook heel vroeg kan beginnen met werken, zo rond een uur of 7, dan tussen 11 en 1 vanuit mijn werk hard te gaan lopen, op het werk weer te gaan douchen en dan tot 6 uur werken. Dan heb ik toch nog 8 uur gewerkt en heb in het licht kunnen werken. Ik vind het een briljant voorstel al zeg ik het zelf :-) Morgen eens met mijn baas over hebben...
Charlar ik begrijp je beredenering eigenlijk niet hoor. Jij hebt een fulltime baan, je man niet begrijp ik en daarom heb jij geen recht op avondjes voor jezelf? Met 5 doordeweekse avonden moet het toch mogelijk zijn allebei aan de trekken te komen. En als je je duurlopen in het weekend doet hoeven de andere trainingen ook maar maximaal 1 1/2 uur te zijn.

Ja dat in het donker trainen is wel een probleem als je geen verkeersveilige routes heb in je omgeving. Wat dat betreft heb ik hier de keuze uit verschillende goed verlichte fietspaden. Een andere optie is in een groep te trainen. Ben je wat betreft verkeer ook veel veiliger. Alleen zit je dan aan vaste trainingsdagen.

Mar de mogleijkheid die je zelf oppert is natuurlijk ook wel aantrekkelijk.

Wat goed dreamlogic dat je hond zo lekker mee draaft. Ik loop alleen maar met de hond als ik ga uitlopen de dag na de wedstrijd. Wij hebben zo'n onbezouweling, daar erger ik me groen en geel aan tijdens het rennen. Helaas voor haar maar had ze zich maar beter moeten gedragen.

Vanavond weer een pittige viaduct training. Als toetje had de trainer nog een blokje bedacht waarin we in D4 het viaduct over moesten rennen, vervolgens aan uiteinden nog het dijkje af via het trapje en vervolgens weer op. En dat zo steeds over een weer.
De avonden zijn geen probleem, het is niet zo dat ik één of andere boeman ben :-) Het gaat meer over de lange duurlopen in het weekend overdag. Me aansluiten bij een club heb ik overwogen, maar de vrijheid om te lopen wanneer ik wel weegt op dit moment nog iets zwaarder.

"vroeger" hadden we ook een hond(je) maar dat beest liep steeds voor je voeten. Toch zie ik vrij vaak lopers met een hond naast zich, lijkt me ook wel gezellig!
Dream, over lopen met honden. Ik zag gisteren een filmpje over een man die gaat fietsen met 16!! honden en met een stok als verlengstuk van zijn arm die hij uitsteek als er tegenliggers aankomen en dan gaan ze keurig nog meer naar rechts, andersom als ze mensen gaan inhalen, zelfs een drukke weg steken ze als een blok over. Andere honden maakt ze niet uit, ze blijven allemaal keurig achter die man met zijn fiets rennen, zie er echt geweldig uit!!!

Charlar, is wel een goed plan als je baas het ook goed vindt, en fijn dat je kunt douchen op je werk, weet niet hoe ver het is naar je werk, anders zou je er ook rennend naar toe kunnen gaan, als je daar kunt douchen. Hoop wel voor je dat je kuiten niet gaan opspelen, want dat was de vorige keer het probleem toch!?

Baukje, als ik die training lees gaat mijn knie al bijna uitzich zelf pijn doen. Waarschijnlijk is het bij mij echt doorgezet met een viaduct training en een trapje. Vandaag niet gewerkt en dan heb ik geen last van mijn knie. Morgen naar de fitness en s'avonds nog 15 min rennen. Verheug me er nu al op!!

Jonnycake, het maakt niet uit hoe je loopt als je er maar plezier in hebt!! Ik hoor op de training soms zeggen, ik moest weer naar de training. Ik heb dat helemaal niet, ik ben altijd blij dat ik weer mag! En zolang je het leuk vind, hou je het ook het langste vol. Ik vind het ook leuk als ik een snellere tijd kan neerzetten, maar op een gegeven moment zit je toch aan je max en dan moet het ook nog leuk blijven.
@ Charlar, ik begin ook om 7 uur met werken (fulltime) en sta dan voor mijn door-de- weeks trainingen om 5 uur op. Het voordeel daarvan is dat je dan ook weinig verkeer tegenkomt. Het wordt meestal pas rond 6 uur iets drukker op de wegen en dan ben ik ongeveer al weer thuis om lekker te douchen :-) Ik haal het anders ook niet om na mijn werk te gaan ivm koken, honden uitlaten etc. En in het weekend doe ik overdag lekker de bosloopjes en/of langere duurlopen.

Maar die oplossing die jij zelf bedacht is er natuurlijk ook een, gewoon uitproberen of het past.

Ik heb een collega die rent en fiets om en om naar en van het werk. Dus de ene ochtend rent hij van huis uit naar het werk en fietst terug. En de volgende dag fietst hij weer naar het werk en en rent terug naar huis. En ze wisselt hij dat altijd om. Wij hebben ook douches op het werk, dus dan kun je dat toepassen.
Ik loop altijd met de hond. Geweldig en ze fungeert meteen als haas
Nou het nadeel is dat ik de hond niet overal los kan laten. Op de dijk wel, mits er geen schapen staan. Die worden nogal eens verhuisd en hun graasgebied word dan afgezet met van die slappe hekjes waar mijn pientere hondje gewoon overheen springt...of doorheen walst. Hij is gek op schapen (zal wel door z'n bordercollie bloed komen) en jaagt ze op. Hij drijft niet...

Hij is ook dol op kippen en ganzen, maar die kom ik dan niet zo in het wild tegen. En als ik langs een weg kom waar auto's rijden dan heb ik hem ook liever vast.

Volgende week ga ik 't weer een keertje proberen met hem!
Even melden dat ik vandaag weer lekker gelopen heb. Maandag begin ik aan week vier, heb dr nu al zin in.

Goed weekend allen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven