Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Is de hoogte dan altijd evenhoog als je eigen bed? Tja ophogen kan natuurlijk ook.

Klinkt wel logisch verder!
Rocky je moet ook niet overal je borsten showen!

Volgens zijn mijn borsten leeg van al dat gekots, Okkie wil alleen maar aan de bar hangen of slapen. Arm ding! Hij is ook nog verkouden.
Phoehee, ik heb nog een oud bedje van de ikea, zit niet meer in de collectie. Maar Lief heeft er van de week ipv een traliewerkje een losse plank tussen gemaakt zodat het bedje wel de stevigheid heeft maar ook de luxe van de co-sleeper.

Nu Zoon nog zo ver krijgen dat hij ín dat bedje wil.... Zelfs overdag vindt hij het niets *zucht*

En sterkte met een zieke Okkie! (zo noemde ik mijn Oudste vroeger altijd, Okkie )
Lief hè, Okkie, het is zijn forumnaam maar zo noemde ik hem altijd toen hij nog in mijn buik zat.

Maar jouw zoontje slaapt liever in het grote bed bij jullie? Mijn Okkie is ook zo'n knusse, al slaapt hij nu dus in zijn hangwieg.
Knussen met mijn borst ertussen ja Skippy slaapt vooral als hij tegen zijn eten aanligt of tneminste zijn hand erop kan leggen. Gek kind

Ben blij trouwens. Vandaag is hij 4 maanden, lekker alleen nog maar aan de borst geweest en intussen zo'n 4kg zwaarder
Fussie dan schelen Skippy en Okkie 10 dagen! 4 kilo erbij is veel toch? Ik denk dat hij hier op 3,5 zit.

hij huilt nu aan de borst, volgens mij is ie leeg. (ik heb buikgriep)
Ik ben even heel blij.

P is vandaag 4 maanden en een week en heeft nog niets anders dn bv gehad. BIj zijn broer had ik me na 3 maanden laten overhalen om kv bij te geven omdat hij niet goed zou groeien ( we weten nu dat hij gewoon een kleintje is, onderste lijntje curve) en nu doet P het gewoon super op alleen mijn melk! Ook P is niet groot, maar ik weet nu dat dat gewoon bij mijn kinderen hoort. Heel veel dank aan dit topic, ik post niet veel, maar lees wel veel mee. Mede dankzij jullie heb ik het vertrouwen gekregen dat mijn melk alleen het beste is voor mijn jongetjes!
Wat fijn he, Snowy, als het nu wel gewoon lukt!

Phoehee, wat zielig. Gewoon maar blijven aanleggen, het gaat vast weer gewoon over. Maar wel balen!
Ik heb hem 55ml bijgegeven uit de vriezer, en leg hem vaak aan. Hij hapt toch altijd, dat is weer een voordeel. Ik voel me zo schuldig!
voor Poehee

Ondertussen heb ik ook weer een vraagje. De regeldagen lijken over, maar de poep van Kunstbaby is wat groener geworden. Heeft dat met elkaar te maken of komt het door hoe ik haar laat drinken? (Altijd twee borsten en vrijwel altijd 1x 15 min en 1x zo veel ze nog op kan.)

Ik las dat die verkleuring te maken kan hebben met te veel voormelk. Zou ik haar dan aan de eerste borst beter wat langer kunnen laten drinken?
Heerlijk snowy ! fijn dat je je succes met ons wilt delen

Kunstomized beetje groene ontlasting zou ik me niet al te druk over maken. als het dagen aanhoud dan zou je eens kunnen kijken of je langer per borst moet gaan voeden.
bedankt voor jullie reacties. Hier nog geen duidelijkheid wat de dip veroorzaakt en het einde lijkt nog niet in zicht. Heb zelf ook gedacht dat het misschien een opstartende menstruatiecyclus zou kunnen zijn. Dochter vind haar gekolfde melk namelijk ook niet fantastisch lekker lijkt het.

Ze lijkt gelukkig niet ontevreden dus het zal wel loslopen hoop ik.
kunstomized, bvpoep kan echt alle kleuren van de regenboog hebben zonder dat er iets mis is. Volgens mij is schuimende groene ontlasting een teken dat je te veel (voor)melk geeft. Hier heb ik nog nooit teveel melk gehad maar wel af en toe groene schuimende ontlasting dus het zegt niet alles denk ik?

phoehee, oh wat rot zo'n buikgriep....Dan is bv best zwaar, heb het een paar maanden geleden ook gehad. Tussen het spugen door voeden Beterschap!
Dank phoehee, vind het ook echt super dat we de anderhalf jaar hebben gehaald! Ben benieuwd hoe lang ik nog mag voeden. Zoon heeft er nog lang geen genoeg van...

Balen van je buikgriep, hoop dat je je snel weer goed voelt. Dapper dat je aan bijft leggen, gelukkig een voorraad in de vriezer. Beterschap!

Heb nog even in snaveltje van zoon gekeken, die ziet er schoon uit gelukkig.

En nee, voor ons (nu) geen derde (althans nu niet, zeg nooit nooit en ben pas 31 ). Was juist met cerazette gestopt om een spiraal te laten plaatsen.
Zoon hier is 5 weken en komt stipt om de 3 uur, ook 's nachts. Krijgt nu 2 nachtvoedingen (23 uur, 2 uur, 5 uur) en ik moet zeggen dat het me na 5 weken behoorlijk begint op te breken. Dochter (bijna 2) werd vannacht om 2 uur, 4 uur en 5 uur krijsend wakker en om 6 uur is ze sowieso wakker om uit bed te gaan. Man had nachtdienst, en ik dus ook.

Maar dan lees ik hier verhalen van kindjes die al maanden (minimaal) 2x komen en soms zelfs 7 of 8 keer. Ik vraag me af: hoe doen jullie dat???? Ik voel me na 5 weken al gebroken!

En zijn er ook baby's die al wel redelijk snel doorslapen op bv? Of al is het maar 1x per nacht een voeding?

Bedankt voor jullie reacties.
Hoi!

P komt regelmatig 2 keer per nacht, maar altijd wel 1 keer.

Ik maak het mezelf gewoon zo makkelijk mogelijk, ik voed liggend, laat P, zeker na een 2e nachtvoeding, bij ons in bed slapen zodat ik er niet meer uit moet. In het vorige topic stond een lijstje met tips. Mijn belangerijkste tips is: ga niet telllen hoeveel je voedt en hoeveel je slaapt. Pak de slaap die je kan pakken en ga je niet liggen ergeren aan de vele voedingen, dat is alleen maar vermoeiend!
Konela het kan, zoontje is vanaf week 11 van de nachtvoeding af, soms wil hij wel om 6 uur al ipv de hier zo geliefde 7 uur. Maar je hebt er geen bal aan, want het valt niet te voorspellen.

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk 's nachts kwa blijven liggen enzo.
Hoe ik het deed? Dat wist ik zelf ook niet... maar het lukte. Accepteren en loslaten, vroeg naar bed, bijslapen als ik de kans kreeg, het mezelf zo makkelijk mogelijk maken, niet op de klok kijken, niet te veel van mezelf verwachten.

En hopen en bidden en smeken dat het snel over gaat
Konela, hier slaapt Zoon bij ons in bed. Geeft ons de meeste rust. Maar goed, dat moet je zelf willen en kunnen. En idd, accepteren.

Gisteren was ik weg, een feestje. Genoeg melk in huis, Lief gewoon thuis. Gaat Skippy brullen en niets was goed. Dus toen ik vier uur later thuis kwam kreeg ik Skippy in handen geduwd en is Lief op zolder gaan slapen. Arme Lief. En uiteraard was Skip meteen stil toen ik er was
Hoi meiden,

Vraagje; dochter is morgen 10 wkn en nu lijk ik ongesteld te worden?! Bij mijn oudste begon dit pas toen ik na 6 mnd de BV af begon te bouwen. Kan dit terwijl ik nog volledig BV geef (6 à 7 voedingen per dag)? Sinds vrijdag drinkt ze redelijk onrustig en doen mijn tepels zeer. Ik dacht eerst dat ze ineens verkeerd aanhapte, maar kan dit er dan ook mee te maken hebben?
quote:rijstkorreltje schreef op 21 november 2010 @ 17:11:

Hoi meiden,

Vraagje; dochter is morgen 10 wkn en nu lijk ik ongesteld te worden?! Bij mijn oudste begon dit pas toen ik na 6 mnd de BV af begon te bouwen. Kan dit terwijl ik nog volledig BV geef (6 à 7 voedingen per dag)? Sinds vrijdag drinkt ze redelijk onrustig en doen mijn tepels zeer. Ik dacht eerst dat ze ineens verkeerd aanhapte, maar kan dit er dan ook mee te maken hebben?

Kan, ik was beide keren ook na een week of 8 weer ongesteld.

Met pijnlijke tepels en onrustig drinken zou ik ook spruw nog in je achterhoofd houden...
vraag aan anderen die ook veel gekolfd hebben:

Het kolven gaat op zich goed. Het enige dat me (nu al!) tegen begint te staan is dat je zo aan huis gebonden bent. Als ik weg wil moet ik al heel snel weer thuis zijn om weer op de Bertha aangesloten te worden. Hoe deden anderen dat? Kolfde je gewoon in het openbaar? Ik denk dat ik het dan ook wel gewoon blijft lopen, heb nu ook al gekolfd met vriendinnen, moeder, schoonmoeder en zelfs mijn vader er bij.

En wat voor kolf gebruikte je daar voor? Ik dacht dat een handkolf misschien wel handig zou zijn en dan maar gewoon een hele grote sjaal of omslagdoek mee om me wat onder te verstoppen.

Toch wel een heel anders dan hoe ik me de borstvoeding had voorgesteld....
Kaetje ik vind een handkolf hard werken, maar mijn zus vond het juist lekker opschieten en deed het als ze haast had. Ik heb een medela dubbele kolf (pumpstyle) en die is ideaal. Zit in een rugzakje en neem je zo overal mee naartoe. Het enige wat je nodig hebt is een stopcontact en ik vind een beetje privacy wel fijn.

Je kind is toch pas drie weken ofzo? waar wil je dan allemaal naartoe al? Over de eerste weken kan ik je geen advies geven.
kaetje, de eerste weken moet je inderdaad heel veel kolven, nog meer dan als je alleen zou voeden, maar dat wordt echt snel minder en dan kan je ook wel gaan "spelen" met de kolftijden.

Persoonlijk zou ik niet in het openbaar kolven, maar bij vriendinnen thuis etc heb ik wel gedaan. Maar als je nog even geduld hebt, zal je merken dat er best een keer 6 uur tussen een kolfbeurt kan zitten, zonder dat je daar heel veel last van hebt of dat het van invloed is op je produktie.
Hier ook (weer) even een vraag. Ik heb gisteren heel pittig gekruid gegeten en vanavond wil ik het maaltje wat ik over heb nog opbakken. Maar eerst wil ik weten of zoontje er geen (al te erge) krampjes van krijg. Hoe lang zit er gemiddeld tussen het moment dat ik iets eet, en zoontje er last van krijgt? Iemand enig idee? Thanks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven