weinig speelgoed

20-11-2010 21:14 116 berichten
Ik lees hier en daar dat kindertjes voor sinterklaas of kerst soms wel 10 of 15 cadeautjes krijgen. Onze zoon is 20 maanden en vandaag was de intocht van de sint. Hij vond er geen zak aan en keek meer naar de vogels in de lucht dan naar de optocht. Man en ik besloten om het dit jaar maar over te slaan en volgend jaar te beginnen met deze traditie.

Als ik lees wat sommige kinderen krijgen dan ga ik toch serieus denken dan onze zoon te weinig speelgoed krijgt/heeft.

Hij is eind maart 1 geworden en sommige cadeautjes zitten nog ingepakt. Hij heeft een loop auto, een blokkenkar en wat kleine blokjes en 5 stapelblokken. Een klein autootje, en 2 ballen en een muziekspeeltje. Daar speelt hij het meeste mee. Ook vind hij boekjes lezen met mama leuk. Verder zingt hij de hele dag en is hij gek op zijn Nijntje knuffel. Hij krijgt met kerst een tweedehands Nijntje laptop. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat we voor hem zouden kopen. Zijn kast ligt nog vol van zijn verjaardag met puzzels en ander speelgoed dus ik vind het zonde om nog meer nieuwe dingen te kopen. En ik vind het vreselijk als kinderen van gekkigheid niet meer weten waar ze mee moeten spelen omdat de hele kamer vol ligt.

Hoe gaan jullie om met die overvloed aan speelgoed? Ik heb op zoons verjaardag ook kleertjes en tegoedbonnen gevraagd. En verder schrijf ik alles op wat ons leuk lijkt zoals een abonnement voor de dierentuin of een badje voor in de tuin...

Ik blijf het lastig vinden.

M.
Alle reacties Link kopieren
Ik had alleen maar een trein van Hema, zonder baan. Is jaren geleden ook hoor. Was niet die van de terugroepactie. En wat er vooral waardeloos aan was: de magneetjes werkten niet goed. En de trein bestond uit teveel kleine onderdeeltjes, zodat je hem nooit meer goed in elkaar kreeg.
Dat laatste had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken.
Wij hebben verschillende kratten speelgoed, denk aan Barbie's met een garderobe om jaloers op te worden, monstertrucks, Duplo, schuimzwaarden en "schietgeweren", Little People speelhuis, autootjes, voetballen, stuiterballen, insectenkijker, Hello Kitty en Cars kleurboeken, vouwblaadjes, kinderschaartjes, emmer vol kleurpotloden en viltstiften, stickervellen, lijm, knuffels en god mag weten wat nog meer. Daarnaast nog een paar planken in de boekenkast met kinderboeken. Op de tv in de tv-kamer (speelkamer zou een betere naam zijn...) is zo'n spelcomputer aangesloten en er liggen circa 20 spelletjes voor dat ding naast zo'n 50 dvd's voor kinderen. En af en toe zet mijn vriend een oude bungalowtent op in de achtertuin die dan dienst doet als "hut".

Alles in huis dus. Behalve kinderen, die hebben we niet. Wel veel neefjes en nichtjes die hier graag komen. En door al die speelgoedzooi blijft het voor ons ook leuk, af en toe heb je er geen kind aan en kunnen tante Olivia, oom V. en papa en mama even rustig bijpraten. Worden ze verwend? Misschien. Maar ik hoef ze niet op te voeden dus ik koop lekker gewoon af en toe nieuw speelgoed voor ze waarmee ze dan hier in huis kunnen spelen.

Maar waarom zou jij je druk maken over wat anderen denken over hoe jij het met speelgoed regelt voor jouw kind? Je doet toch gewoon wat jij zelf wilt?
Geniet nog even van je speelgoedvrije huis. De eerste twee jaar heb je inderdaad meestal nog niet veel speelgoed in huis (wij niet althans), maar dat wordt vanzelf meer, vooral als er ook nog broers en zusjes bijkomen.

Ik zag pas nog een film van onze oudste, toen ze 1.5 jaar was. Wat een maagdelijke woonkamer hadden we toen nog .

Tip is trouwens gewoon standaard Duplo, Lego, Playmobil, treinbaanuitbreidingen te vragen. Daarvan heb je nooit genoeg. Hier 3 kinderen van 2 tot 6 jaar en met de Duplo(trein) wordt nog dagelijks gespeeld, door alledrie.
'Hij krijgt met kerst een tweedehands Nijntje laptop.'

Wat is een Nijntje laptop? Toch geen echte laptop zoals volwassenen gebruiken (ik heb geen kinderen).
Ik heb geen motto.
Olivia, waarom in vredesnaam? Geen kinderen maar wel een speelgoedwinkel aan huis? Bizar en benieuwd waarom iemand dat wil?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 november 2010 @ 23:06:

Allemaal nieuw, Lemoos? Of doorgeef-spullen?

De loopauto's zijn spikplinternieuw, evenals de knuffels, duplo, boxmobile, etc.

Fisherprice babyspeelgoed is idd een erfenis van neefje (babygym, rammelaars/tuimelaars, e.d.)

Goede tip om Duplo uitbreidingssets te vragen. Alleen vraagt men mij niet wat 'welkom' zou zijn. Ik krijg sinds de bevalling wel dagelijks een zus of schoonzus over de vloer die de Toys R Us plunderen. Ik vind het moeilijk om er wat van te zeggen, dus ik heb vanmorgen het hele wagenpark onder uitgestald, met de kratten speelgoed ernaast. Het is echt een belachelijke hoeveelheid. Hopelijk zien ze nu zelf in dat dit echt te gek voor woorden is voor zo'n klein mannetje.

Kan ik het maken om tzt twee van de drie loopauto's weg te geven? Ik heb geen zin om de hele woonkamer om te bouwen tot speelgoedwinkel (opa's en oma's hebben ook al ruim voldoende speelgoed in huis).
Wij proberen het ook binnen de perken te houden en proberen zo veel mogelijk alleen duurzaam speelgoed te kopen. Mijn moeder werkt bij een niet nader te noemen huishoudzaak en als speelgoed uit de collectie gaat, dan is het voor de helft van de helft (dus 25%). Wij krijgen ook nog eens standaard korting bij speelgoedwinkels. Het is haar enige kleindkind en wij hebben aangegeven dat wij niet zo veel speelgoed willen hebben. Met kerst vieren we aan beide kanten met cadeau's. We hebben afgesproken maar per stel 1 cadeau te kopen voor dochter. Dit is dan meestal een duurder cadeau, bijvoorbeel van Little People. Het sluipt er langzaam in, het te veel aan speelgoed. Kleertjes draagt ze tweedehands van kennis en groeit ze binnen twee maanden weer uit, dus is ook geen optie. Met geld worden weer suffe dingen gekocht, zoals een autostoel of campingbedje.
quote:JepJep schreef op 20 november 2010 @ 21:52:

Hier 2 jongens van 3 en 2. De jongste is net jarig geweest en ik heb de helft van wat hij gekregen heeft, alweer ingepakt voor stklaas. Heeft hij echt nog niet door.

Geef dan niks... Kadootjes 2x inpakken, vind ik echt apart.

Heb hier een mand met duplo staan en een mand met auto's. Een ridderpak om te verkleden, voorleesboeken en knutselspullen.

Met sinterklaas krijgen ze van ons vooral vouwblaadjes, viltstiften, vingerverf en nog meer auto's (kan de jongste erg blij van worden)

Ben benieuwd wat opa en oma doen, maar als het echt teveel wordt, dan pak ik daar weer de helft van in voor een volgende verjaardag
quote:calvijn1 schreef op 20 november 2010 @ 22:59:

[...]

Ben je het met me eens?

Of zie ik het helemaal verkeerd?

Mijun schoonzus zou echt ruzie krijgen met mij als ze mijn cadeautjes voor neefje/nichtje weer in zou pakken en later nog een keer zou geven.Heel eens!
Niet alles gelezen, dus misschien mosterd.

@TO, zit er geen speel-oh-teek bij jullie in de buurt. Ik heb sinds een paar maanden een abonnement en vind het geweldig. Kost me voor 2 kinderen ¤38,- per jaar en je kunt er al het denkbare speelgoed lenen en 3 weken houden.

Tegen die tijd zijn ze er vaak toch al op uitgekeken en als ze het écht geweldig vinden kun je het altijd alsnog kopen.
The time is now
quote:lemoos schreef op 21 november 2010 @ 10:58:

Kan ik het maken om tzt twee van de drie loopauto's weg te geven? Ik heb geen zin om de hele woonkamer om te bouwen tot speelgoedwinkel (opa's en oma's hebben ook al ruim voldoende speelgoed in huis).

Ik weet niet wat die dingen kosten, maar zomaar weggeven lijkt me ook niet echt een goeie move.

Misschien kan je er één boven zetten, één in de woonkamer en één om mee in de tuin te schooieren? Of één bij de grootouders zetten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:a_nick_is_born schreef op 20 november 2010 @ 23:11:

Overigens beperk ik het aantal cadeautjes dan wel weer, ik vind 10 of 15 cadeautjes veel te veel, ik heb aan mijn kinderen gemerkt dat veel cadeautjes (deed ik in het begin ook met sinterklaas, en dan heb ik het over een stuk of 8 cadeautjes) teveel was. Deze sinterklaas krijgen mijn kinderen dus 3 of maximaal 4 cadeautjes.

Wel is het zo dat door de jaren heen duidelijk wordt welk speelgoed 'blijfspeelgoed' is en welk speelgoed 'weggeef/weggooi/doorverkoop'-speelgoed is.

En het blijfspeelgoed is toch wel het degelijke, duurzame (en dus dure) speelgoed. Dat is dan ook in de speelhoek te vinden, en ander speelgoed (vaak gekregen, want ik koop zelf geen 'onduidelijk' speelgoed) 'verdwijnt'. Dat merken ze meestal niet, want dat is ook het speelgoed waar maar weinig mee gespeeld wordt.

Ik koop zelf ook best vaak speelgoed :-D Ondanks dat ik niet wil dat het de spuigaten uitloopt. Maar heb je tips voor het blijvende speelgoed. Ik zat eraan te denken om voor dochter een driewieler van de winther te kopen voor sinterklaas (daar kunnen ze tot een jaar of 4 op volgens de website).

Verder hoop ik dat mijn zus binnenkort ook eens wat nageslacht op de wereld zet want dan gaat niet al het bewaarde speelgoed automatisch naar mij toe
Ahem.. ik zag toen ik verder las dat je al een heel mooie post met duurzaam speelgoed genoemd had.
quote:Begentle schreef op 21 november 2010 @ 06:33:

'Hij krijgt met kerst een tweedehands Nijntje laptop.'

Wat is een Nijntje laptop? Toch geen echte laptop zoals volwassenen gebruiken (ik heb geen kinderen).

Ehm, een Nijntje laptop is een laptop van Nijntje, voor kinderen vanaf 3 jaar. Zoon is 20 maanden maar ik heb hem op de groei gekocht. Hij vind zijn vaders laptop zo interessant, vandaar. Hij kijkt er soms filmpjes op via youtube. Filmpjes van Nijntje uiteraard .

Leuk om te lezen hoe het bij jullie gaat. En ik geloof dat we inderdaad nog in de vrij speelgoed-loze fase zitten en dat het in de toekomst wel zal veranderen.

Ik ga morgen zo'n ouderwets schoolbankje + stoeltje ophalen, gekocht via Marktplaats. Die komt in de woonkamer en daar kunnen de knutselspullen op/in. Leuk hoor, roept veel herinneringen op...

Monique
Robin heeft een Bumbalaptop, maar hij doet er dus niets mee.

Hij vindt die van ons mooier.
Frankly my dear, I don"t give a damn
De treinbaan van Ikea waar ik het gisteravond over had vond hij erg leuk, hij kan ook prima zelf die baan leggen.

Scheelt weer voor mama
Frankly my dear, I don"t give a damn
@Calvijn, ik moest er nog aan denken
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 november 2010 @ 12:57:

[...]

Ik weet niet wat die dingen kosten, maar zomaar weggeven lijkt me ook niet echt een goeie move.

Misschien kan je er één boven zetten, één in de woonkamer en één om mee in de tuin te schooieren? Of één bij de grootouders zetten.

Van eentje weet ik dat het ontzettend duur moet zijn geweest, het is zo'n houten auto met een aanhangcaravan (ook van hout) met rubber om de wielen (wel fijn voor de laminaat). De andere 2 zijn van plastic met zo'n activiteitengeval erop. Als je die dingen alleen al wilt verplaatsen gaan er tig sirenes af en lampjes branden.

Eentje is van Little tikes en de andere van V-tech.

Het zegt mij niet zoveel, heb zelf nog niets van speelgoed gekocht op een mobieltje voor boven het ledikantje na. Weet dus niet goed wat het allemaal kost, maar ik schat dat ik een fortuin aan speelgoed binnen heb (nu al 4 wasmanden vol Duplo).

Bij grootouders is het nog erger, daar staan de trikes op accu al startklaar (verschrikkelijk 'speelgoed' vind ik dat). Maar vooralsnog zijn de opa's druk bezig met alles te 'testen'. Vooral die treintjes, dat blijft schijnbaar hip and happening tot een leeftijd van 62 jaar
Ik wissel hier ook vaak speelgoed. Er staat wat speelgoed op zolder en wat op de slaapkamers. Ze kunnen/willen beide nog niet op hun eigen slaapkamer spelen dus dan wissel ik weer eens met iets wat van boven komt. Is het weer nieuw en dus helemaal leuk om mee te spelen.
Mijn moeder heeft overigens veel meer speelgoed voor zoon dan wij thuis hebben. Ze hebben 1 kleinkind en ze vinden alles leuk. Ze leven zich echt uit wat dat betreft. Gelukkig houd ze het allemaal daar.

M.
quote:mjdh schreef op 20 november 2010 @ 22:03:

Ik had als kind ook niet veel speelgoed en ik merk dat dat mijn fantasie gestimuleerd heeft. Ik maakt van niets iets en dat kan ik nog steeds erg goed. Ben zeer creatief met allerlei dingen. Dat gun ik mijn kind ook wel.

M.

Hier moest ik wel om lachen eerlijk gezegd. Wie zegt dat je fantasie komt van het feit dat je weinig speelgoed had. Misschien had je anders wel net zoveel fantasie.

Mijn ervaring is dat mijn kinderen toen ze nog geen twee waren inderdaad uren zoet konden zijn met tupperware bakjes etc. Kan mijj een vakantie herinneren waar mijn zoon twee weken lang met plastic bakjes en een emmer water heeft gespeeld (was toen 1). Maar inmiddels heb ik 3 kinderen (5, 3 en 0) en ligt het hier vol speelgoed. Ze hebben 12 (over)grootouders en 8 ooms en tantes dus nu we heel wat kerstfeesten, sinterklazen en verjaardagen hebben gevierd is er gewoon veel. Ik wissel vaak in speelgoed tussen boven en beneden en berging. Iets waar nu niet mee gespeeld wordt is straks weer helemaal leuk. Volgens mij is het prima voor de ontwikkeling als er afwisseling is in speelgoed en een doos lego of verkleedkleren is uitstekend voor de fantasie.

En nu ga ik lekker internetshoppen voor 5 december. Goed voor de economie
quote:RosaP schreef op 21 november 2010 @ 07:07:

Olivia, waarom in vredesnaam? Geen kinderen maar wel een speelgoedwinkel aan huis? Bizar en benieuwd waarom iemand dat wil?

Ik mag graag speelgoed voor ze kopen, vriend ook (die speelt net zo hard mee op die spelcomputer, volgens mij zijn die kinderen voor hem gewoon een mooi excuus geweest om zo'n ding te kopen, maar dat terzijde).

Met een kamer vol speelgoed weet ik nagenoeg zeker dat ze daar blijven met die spullen, ik wil geen ballen, lijm, stiften en weet ik veel in de woonkamer hebben. Ik heb een paar antieke kasten en een aantal design meubels en dat gaat niet echt samen met kinderen en speelgoed. Op deze manier is iedereen blij. Kinderen, hun ouders en wij ook.

Die voorraad is trouwens wel langzaam gegroeid, er komt steeds weer iets bij. We hebben er verder geen last van ook. Onder de tv hebben we een kast over de hele wand laten maken en daar passen die kratten precies in. En we hebben ze geleerd dat ze alles zelf moeten opruimen voordat ze naar huis gaan. Gaat prima zo.
Misschien nog een interessant artikel nav. de discussie hiervoor. http://www.telegraaf.nl/v ... ercadeautjes__.html?p=5,1
Ook wij hebben geen kinderen maar wel een kinderkamer voor de neefjes en nichtjes. Daar staat van alles en nog wat. dvd's, boeken (veel boeken), auto's, barbies, racebaan, blokkendozen, baby speelgoed enz. enz. Ze hebben een eigen kast.

Toen we gingen verhuizen moesten ze het speelgoed uitzoeken. Ze mochten houden wat er in de opbergbank kon en in 1 verhuisdoos. Dat was nog erg moeilijk voor ze maar een hoop meuk weg gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven