Rode kool

13-11-2010 18:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
pfff, sinds een tijdje begonnen met een plan om groente per seizoen te eten. Dit si beter voor het milieu (lokaal en per seizoen is verminderde c02 uitstoot vanwege transport en energie kassen) en goed voor je lijf.

Na een tijdje ben je echter door de groentes die je kent heen en aangezie de opties nu ook niet zo groot zijn sta je dan thuis met een groente die je nog nooit gegeten hebt,, rode kool.

Nou klinkt dat misschien een beetje vreemd, maar ik ben indisch en heb eigenlijk voornamelijk indisch gegeten. Enig google speurwerk levert op dat je rode kool met appels eet.. Appels? het klinkt, ehm, heel erg vies..

Wie kan mij meer vertellen over deze groente, hoe hij lekker te eten is, of appels inderdaad goed erbij gaan, wat je ernaast eet (ben vegetarier)

Oh, en kan je het ook rauw eten? en in wat voor combi's mogelijkheden dan?
quote:saded schreef op 13 november 2010 @ 19:08:

Hoe smaakt dat, rode biet?

verder op mijn lijstje:

Koolraap, pastinaak, raap, rammenas, savooi,venkel,witte kool.

iemand hier nog leuke en lekker dingen mee?

Koolraap nog nooit gegeten, dus dat wete ik niet.

Pastinaak had ik net al gemeld

raap. Wassen, in parten snijden, even blancheren en daarna roerbakken in oilijfolie, en dan bestrooien met zeezout.

rammenas: die vond ik niet lekker. Is een grote stugge radijs. Het enige recept dat ik tegenkwam was er hoestsiroop van maken. Ik werd er niet blij van

Savooi is groene kool, dat kun je verwerken in koolsoep, als dekblad voor gevulde koolrolletjes (vullen met vega-gehakt of een noten/zwammen mengsel, rolletjes maken, in ovenschaal, blouillon erbij gieten zodat de bodem van de schaal goed nat is, kaas rover en dan uit de oven). Je kunt er ook een stamppot met aardappels en kaas van maken.

Venkel is lekker met wittewijnroomsaus en pasta. (en kip, maar dat eet je niet ) of grillen, of glaceren.
Witte kool maak ik vaak met: spekjes, ui & knoflook, en op het eind Zaanse mosterd erdoorheen. Erg lekker!
De rode kool als vega schotel is ook lekker via een Ah recept:

http://www.ah.nl/recepten ... risch&course=hoofdgerecht

Ik doe het dan met kaaslaag bovenop in plaats van de nootjes, mmmmmm.

Koolraap kun je maken als stampot, in kleine blokjes snijden en dan moet je wel even langere tijd met de aardappels meekoken, anders blijft de koolraap vrij hard. Lekker met een zelfgemaakte kaasburger.

Witte kool kun je ook gesneden en gekookt in een stampot gooien en anders gewoon gekookt naast een aardappeltje met burger.

Ik vrees allemaal wel vrij Hollandse gerechten
savooi kool:

aardappel puree maken

kool er in dunne reepjes gesneden doorheen (rauw of heel kort gekookt)

dan wat piepklein gesneden blokjes kaas erdoor

en war in stukjes gesneden tomaat.

zout, peper of aromat erdoor!

dit kan ook met chinese kool
Als je de rode kool gaat koken, moet je vooral bij het afgieten wat gekleurd water opvangen voor wat huis-tuin-en-keukenchemie.

Als het is afgekoeld eerst soda er door heen, en goed roeren. Daarna een flinke scheut azijn er bij doen en weer roeren. *it's magic..." :-)

(Dit daarna natuurlijk wel weggooien, het is niet geschikt voor consumptie.)
allemaal bedankt voor de recepten! zijn best wat leuke opties voorbij gekomen, ik ga ermee aan de slag!
Uitslag;

Rode kool met appel.

Eetbaar, maar niet echt mijn ding, niet voor herhaling vatbaar.

Rode kool geroerbakt in sinasappelschil.

Lekker, ik heb het recept wat aangepast (balsamico ipv rode wijn azijn) en zo was het te doen. Volgende keer doe ik er wat citroenrasp, sambal en dhaje bij, dan is hij denk ik perfect.

Koolraapsoep met aardappel en kaas.

Best lekker, maar zo flauw.. (nou vind ik dat van bijna ieder nederlands gerecht, dus kan ook aan mij liggen) Opgeleukt met de zelfde kruiden als in soto/boeboe ajam. Sambal bij, reepjes roerbakomelet, lekker!

Boerenkool

Vies.

Poempoen met kerrie en prei,

aardig, maar de structuur stond me tegen, beetje zacht.
Rode kool eet ik alleen fijngesneden in salade.

Vind het warm zo onsmakelijk.
Kan me heel goed voorstellen, dat je veel van die Hollandse kost maar flauw vindt. Hou er zelf ook niet van!

Wat je misschien ook kunt doen: wat seizoensgroenten combineren met andere groenten en dan roerbakken of smoren met ui, knoflook, gember, sambal, ketjap en evt andere specerijen die je lekker vindt. Bv witte kool, winterwortel, ui, selderieknol, champignons, rode paprika. Beetje groentenbouillon (van een blokje kan prima!) erbij als je er wat vocht bij wil, evt binden met bv maizena. En dan rijst erbij en evt iets met ei, bv omelet met wat specerijen (bv komijn, sambal).
Ik koop van de natuurwinkel de rode kool met appeltjes uit een zakje, die hoeft alleen verwarmd te worden. Dit eet ik met gnocci of aardappelen gekookt en een hand gecrushte cashewnootjes eroverheen.
quote:Gravinnetje schreef op 13 november 2010 @ 19:05:

Uit de diepvries of uit pot vind ik het niet lekker. De enige lekkere rode kool met appeltjes koop je bij AH. Op de groente afdeling hebben ze van die vacuumpakjes waaronder ook zuurkool (die ook erg lekker zijn) en dus rode kool met appeltjes. En die is echt heerlijk!

Na de OP gelezen te hebben wilde ik dit ook typen. Naast grams pakjes hier af en toe ook 250 gr. Sinds ik deze ontdekt heb maak ik het zelden meer vers.

TO, houd je van stamppot? Rode kool, aardappels, uitgebakken rookspekjes erdoor en evt.(rook)worst erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven