Rode kool

13-11-2010 18:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
pfff, sinds een tijdje begonnen met een plan om groente per seizoen te eten. Dit si beter voor het milieu (lokaal en per seizoen is verminderde c02 uitstoot vanwege transport en energie kassen) en goed voor je lijf.

Na een tijdje ben je echter door de groentes die je kent heen en aangezie de opties nu ook niet zo groot zijn sta je dan thuis met een groente die je nog nooit gegeten hebt,, rode kool.

Nou klinkt dat misschien een beetje vreemd, maar ik ben indisch en heb eigenlijk voornamelijk indisch gegeten. Enig google speurwerk levert op dat je rode kool met appels eet.. Appels? het klinkt, ehm, heel erg vies..

Wie kan mij meer vertellen over deze groente, hoe hij lekker te eten is, of appels inderdaad goed erbij gaan, wat je ernaast eet (ben vegetarier)

Oh, en kan je het ook rauw eten? en in wat voor combi's mogelijkheden dan?
Ehm ken het alleen in de versie zoals mijn moeder t vroeger maakte:

Appels, kaneel, suiker en rode kool dus in een man geloof ik!
Rode kool is van zichzelf wat bitter. Daarom doen veel mensen er appel (of peer, of rozijnen) door. Je kunt het ook rauw eten. Dan snij je het flinterdun en maak je het aan met een zure dressing.

Je kunt googelen naar recepten en dan kijken wat je aanspreekt. En dan kunnen wij kijken wat je daar nog meer mee kunt doen
Rode kool is idd lekker als je er een appeltje doorschilt.

Wordt het een beetje zoeter van.

Hier ook nog een heleboel recepten http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=rece ... ery=recept rode kool

Veel succes!
Om eerlijk te zijn, zou ik lekker diepvries rode kool met appeltjes kopen. Ik heb het weleens zelf gemaakt (vers) en ik proefde het verschil niet. Gewoon op z'n Hollands met aardappels en een stukje vlees.
http://www.smulweb.nl/zoe ... ecepten&query=rode%20kool

Google is je vriend. Meer dan 2000 rode kool recepten!
tja, ik heb dus gegoogeld naar recepten, en dat sprak me allemaal niet zo heel erg aan. Ben niet zo'n fan van zoet eten.

maar ik ga het proberen, ehb het nog nooit gegeten, eens moet de eerste keer zijn.

En als salade, doe je er dan nog iets anders bij dan alleen rode kool? en hoe maak je de dressing? en wat eet je er lekker bij?
Niet iedereen is fan van rode kool met appel.. Ik vind die vieze weke appel door de kool dus niet lekker, maar ik vind r kool ook niet zo erg lekker en koud lekkerder dan warm (wel eerst gekookt).

Ik koop het overigens altijd in pot, dus geen recepten voor je..
Uit de diepvries of uit pot vind ik het niet lekker. De enige lekkere rode kool met appeltjes koop je bij AH. Op de groente afdeling hebben ze van die vacuumpakjes waaronder ook zuurkool (die ook erg lekker zijn) en dus rode kool met appeltjes. En die is echt heerlijk!
@stukje-cake ja ik ben ook niet echt aan het warm lopen voor vieze weke appel. Maar ik dacht, misschien mis ik wel een giga culinair hollands hoogstandje hier..

Jij kookt het dus eerst en laat het dan terug afkoelen?
En wat denk je van rode bietjes met een uitje?

Of rode bietjes met aardappelpuree?

Ook lekker......
Hoe smaakt dat, rode biet?

verder op mijn lijstje:

Koolraap, pastinaak, raap, rammenas, savooi,venkel,witte kool.

iemand hier nog leuke en lekker dingen mee?
quote:Gravinnetje schreef op 13 november 2010 @ 19:06:

En wat denk je van rode bietjes met een uitje?

Of rode bietjes met aardappelpuree?

Ook lekker......

Heerlijk, zo doe ik het dus ook.

Rode kool altijd zonder appel, dat zoete kan ik helemaal niet waarderen.
Witte kool met kerriepoeder. Jammie!
@gravinnetje, klinkt goed, hoe maak je dat? en wat eet je erbij?
Hier een recept voor pittige rode kool.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
hier ook, een vega-rode kool ook nog.

misschien nog meer via vegatopia

(heb het zelf nog niet geprobeerd)
@tickel, dank je, die was ik ook al tegengekomen, maar daar komt weer die appel in.. ik denk dat ik deze ga proberen:

appelvrijerodekool
van dezelfde site nu koud:

Rode Coleslaw

voor 2 a 4 personen

300 g rode kool, gesnipperd

1 rode ui, fijngesnipperd

3 el augurken uit pot of zilveruitjes, fijngesnipperd

2 el mayonaise

2 el yoghurt

1 el balsamico azijn

halve el mosterd

2 el olijfolie

1 a 2 el honing

peper

zout

djahe (gemberpoeder)

2 el ananasstukjes, vers of uitgelekt uit blik

Meng de kool, ui en de augurken stukjes door elkaar.

Meng in een andere kom de yoghurt, mayonaise, azijn, olijfolie, mosterd, djahe, honing, peper en zout door elkaar en proef of de smaak naar wens is.

Meng de dressing door de rode kool en laat het geheel een half uur of langer staan.

Serveer het met de ananasstukjes bovenop.
een hele pagina vol

tsjonge, ik ben op dreef, laat ik zelf ook maar eens rode kool eten.
zo maak ik de lekkerste rode bietjes:

1 kg rode bieten (fijn gerapst, of gerapst gekocht)

100 gram gerookt vet spek

Kan ook heel goed zonder en dan voor het knapperige: kant en klare gebakken uitje van bijv. conimex.

(dit als het opgeschept is op het bord strooien)

0,5 kilo uitje (fijn gesneden)

weinig zout

gemalen peper

scheut azijn (lekker balsamico)

3 kruidnagels

1 laurierblad

Laat de azijn, kruidnagels en laurierblad zachtjes koken, maar niet te lang. Breng dit op smaak met suiker (hoeft niet, is extra), lekker zoet zuur. Snijd de rookspek in kleine blokjes, snipper het uitje en fruit deze zacht mee niet bruin laten worden.

Doe de fijn gerapste bietjes in de pan erbij en maak deze verder op smaak met een beetje zout en versgemalen peper.

zachtje 20 minuten stoven.

Ik koop meestal voorgegaarde bietjes, gewoon bij de supermarkt..
Rode kool

Ingrediënten:

- 500 gram rode kool.

- 4 appels

- 1 liter water

- 4 el suiker

- 2 el kaneel

- 1 laurierblad

- 4 gekneusde peperkorrels

- 3 el honing

- 1 el gember

- 1 dl azijn

- zout

- 3 plakken ontbijtkoek

Werkwijze:

- Zet het water op, breng het aan de kook.

- Voeg de kruiden, suiker, honing, appel en ontbijtkoek toe.

- Na 4 minuten zocht koken, de rode kool toevoegen.

- Ongeveer 45 minuten laten smoren. Regelmatig roeren zodat het niet aanbrandt.

Lekker met aardappelpuree of gekookte aardappelen. Je bent vegetarisch, toch? Anders had draadjesvlees of hachee een goede optie geweest.

De appel maakt het inderdaad enigszins zoet, maar je kan natuurlijk varieren met de ingredienten, of de appelsoort. Een zure appel zal een andere smaak geven. Iets meer azijn, zorgt alweer voor een hele andere smaak.

Succes!
quote:saded schreef op 13 november 2010 @ 19:25:

@tickel, dank je, die was ik ook al tegengekomen, maar daar komt weer die appel in.. ik denk dat ik deze ga proberen:

appelvrijerodekoolIk heb em gelijk even afgedrukt, ik ben gek op wokken!
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Witte kool of spitskool met champignons en kerry

Ik vind het echt heel erg lekker, zal even grof omschrijven hoe je dit maakt.

Rundergehakt rullen in de wok met wat zout en peper. Uitje snipperen en fruiten (door het gehakt dus). Witte kool of de spitskool in de wok, veel kerry (of kurkuma) erdoor, flinke scheut ketjap manis, wat sambal en uiteindelijk nog even kort veel in schijfjes gesneden champignons meewokken.

En dan eten met rijst. Mijn eters en ik vinden het altijd erg lekker (of ze durven niks te zeggen )
quote:saded schreef op 13 november 2010 @ 19:02:

tja, ik heb dus gegoogeld naar recepten, en dat sprak me allemaal niet zo heel erg aan. Ben niet zo'n fan van zoet eten.

maar ik ga het proberen, ehb het nog nooit gegeten, eens moet de eerste keer zijn.

En als salade, doe je er dan nog iets anders bij dan alleen rode kool? en hoe maak je de dressing? en wat eet je er lekker bij?

Rode kool uit pot of diepvries is idd krijsend zoet. Dat moet je dan niet doen.

Mijn oma stoofde haar rode kool in rode wijn en spekjes. Dat was altijd erg lekker. Nu ben je vega dus vallen de spekjes af, maar zijn er evt spekjes-vervangers in vega-land?

Als je zelf rode kool met appel maakt, heb je het zoete zelf in de hand. Voeg geen suiker toe en het valt alweer reuze mee. Je kunt de appek iook vervangen door peer. Ik hou zelf absoluut niet van zoet door mijn warme eten, maar zelfgemaakte rode kool met appel (of peer of rozijn of sinaasappel) is lekker hoor!

Als salade neem je niet alleen maar rode kool, je b=voegt het als extra toe bij een gewone gemengde bladsalade, maar er moeten absoluut rauwe uien door.

Witte kool: met kerrie en puree uit de oven, als coleslaw, als 'omhulsel' voor gevulde koolrolletjes, indonesisch roergebakken met wortel en gember...

Pastinaak: schillen, in stukjes, even de kook erover en dan bakken in olijfolie. Flinterdus nsnijden en er chips van maken. Puree van maken (half/ half met aardappels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven