Werk & Studie alle pijlers

SPSS: hulp nodig!

21-11-2010 21:06 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn studie heb ik nu een blok van 5 weken met alleen maar statistiek en SPSS. Ben nooit echt een kei geweest in wiskunde en ik heb dus een bijles leraar voor statistiek. Maar nu loop ik ook vast met SPSS! Dus, wie kan me helpen?

Waar is de ruimte voor expressie in spss?

Hoe kan ik zorgen dat ik van mijn 10.000 steekproeven met n=100 het confidence level krijg (op basis van het betrouwbaarheidsinterval)?

Ze zeggen dat ik een nieuwe variabele moet maken met de naam CORRECT, 0 is niet waar en 1 is waar. Dat kan ik. Maar dan moet ik in de ruimte voor de expressie (????) ONDER<73.6922 and BOVEN>73.6922 invoeren. En toen was ik de weg kwijt...
quote:voornu schreef op 21 november 2010 @ 21:20:

meansex? Sexe is toch geen continue variabele?

*probeert halfslachtig iets zinnigs te zeggen*Het gaat om de proportie van vrouwen in de steekproef, dat is dus steeds anders.
Oh hell, SPSS. Wat ben ik blij dat ik daar niets meer mee te maken heb. Al moet ik zeggen dat toen ik het eenmaal onder de knie had ik er aardig mee overweg kon.

Nu praat je een beetje Chinees voor me helaas.

Wat mij altijd goed geholpen heeft was zoeken op internet naar de informatie die ik nodig had. Daarnaast had ik een goed handboek voor het gebruik van SPSS, anders was het me niet gelukt vrees ik.
Geweldig!

Dus dan bereken je het betrouwbaarheidsinterval op de manier die ik daarboven beschreef. En dan bekijk je voor alle sample means of die ertussen liggen.

y=steekproefgemiddelde

mu=populatiegemiddelde

sigma=populatiestandaarddeviatie

n=steekproefgrootte (dus 100)
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:Daffodil schreef op 21 november 2010 @ 21:22:

[...]

*fluistert*

Centrale Limietstelling.

Dus dat bereken je één keer. En dan kijk je of de sample mean ertussen ligt!Per sample? Want ik heb nu 10.000 sample means.
Hahaha als je het nu 15 jaar geleden had gevraagd. Maar ik heb zo het vermoeden dat SPSS ook met zijn tijd is meegegaan en dat het volgens mij makkelijker is dan 15 jaar geleden maar nu klinkt het al abracadabra. Bewijst maar weer eens hoeveel je er aan hebt in het "echte" leven (want nooit meer gebruikt), Wens je wel veel succes in ieder geval.
Dus voor de duidelijkheid: je vult de waarden in en lost op voor y. Die twee y-waarden zijn de uitersten van je betrouwbaarheidsinterval.
quote:Daffodil schreef op 21 november 2010 @ 21:24:

Geweldig!

Dus dan bereken je het betrouwbaarheidsinterval op de manier die ik daarboven beschreef. En dan bekijk je voor alle sample means of die ertussen liggen.

y=steekproefgemiddelde

mu=populatiegemiddelde

sigma=populatiestandaarddeviatie

n=steekproefgrootte (dus 100)Maar ik moet kijken of de betrouwbaarheidsintervallen van de samples het populatiegemiddelde bevatten, niet andersom!
Je berekent het betrouwbaarheidsinterval met behulp van gemiddelde en standaarddeviatie, dan maak je dummyvariabele correct met 1 = alle gemiddeldes die binnen het BI vallen en 0 = alle gemiddeldes die er buiten vallen, dan met count tellen hoeveel van de 10.000 steekproeven buiten het BI liggen
quote:Minie86 schreef op 21 november 2010 @ 21:25:

[...]

Per sample? Want ik heb nu 10.000 sample means.

Ja, dat doe je dus met die nieuwe variabele CORRECT. Met een IF-statement.

CORRECT

En dan vul je 1 in

Druk IF

(meandbp>min_y) and (meandbp<max_y)

Zoiets.
quote:Elvestad schreef op 21 november 2010 @ 21:28:

Je berekent het betrouwbaarheidsinterval met behulp van gemiddelde en standaarddeviatie, dan maak je dummyvariabele correct met 1 = alle gemiddeldes die binnen het BI vallen en 0 = alle gemiddeldes die er buiten vallen, dan met count tellen hoeveel van de 10.000 steekproeven buiten het BI liggenZo dus.
quote:Minie86 schreef op 21 november 2010 @ 21:26:

[...]

Maar ik moet kijken of de betrouwbaarheidsintervallen van de samples het populatiegemiddelde bevatten, niet andersom!

Oh.

Even denken.
Maar ik moet 10.000 betrouwbaarheidsintervallen hebben, en 1 populatiegemiddelde. En dan kijken of die betrouwbaarheidsintervallen het populatiegemiddelde bevatten ja of nee. Niet 1 betrouwbaarheidsinterval en dan 10.000 gemiddelden.
Je hebt het populatiegemiddelde en stadaarddeviatie, dus formule die Daffodil eerder gaf daarvoor gebruiken. Dan weet je welke waardes je moet gebruiken om de onder- en bovenwaardes voor CORRECT te definiëren
Nieuwe variable:

min_y waarbij min_y = het sample gemiddelde - 1.96 * sample sd

max_y waarbij max_y = het sample gemiddelde + 1.96 * sample sd

Correct waarbij correct = 1 IF (populatiegemiddelde > min_y) AND (populatiegemiddelde < max_y)
Die 10.000 gemiddeldes heb je al berekend, toch? Door middel van een bootstrap?
quote:Elvestad schreef op 21 november 2010 @ 21:34:

Je hebt het populatiegemiddelde en stadaarddeviatie, dus formule die Daffodil eerder gaf daarvoor gebruiken. Dan weet je welke waardes je moet gebruiken om de onder- en bovenwaardes voor CORRECT te definiërenNou ja, als je moet kijken naar de betrouwbaarheidsintervallen van de samples, gebruik je denk ik de sample gemiddelden & SDs.
quote:Elvestad schreef op 21 november 2010 @ 21:35:

Die 10.000 gemiddeldes heb je al berekend, toch? Door middel van een bootstrap?Ja, die heb ik. Maar niet de 10.000 betrouwbaarheidsintervallen.
quote:Daffodil schreef op 21 november 2010 @ 21:34:

Nieuwe variable:

min_y waarbij min_y = het sample gemiddelde - 1.96 * sample sd

max_y waarbij max_y = het sample gemiddelde + 1.96 * sample sd

Correct waarbij correct = 1 IF (populatiegemiddelde < min_y) OR (populatiegemiddelde > max_y)Waar kun je min_y enzo invoeren dan?
Heb 'em even aangepast - in wat jij geciteerd hebt moet correct = 0 staan.
@daffodil, klopt. Maar zou je op onze manier niet op precies hetzelfde antwoord uitkomen..? Hmm, volgens mij niet trouwens. Ik weet niet precies hoe je het dan doet, werk liever niet met SPSS.
quote:Minie86 schreef op 21 november 2010 @ 21:38:

[...]

Waar kun je min_y enzo invoeren dan? Bij compute.
Hmm, zijn je steekproeven wel normaal verdeeld?
quote:Daffodil schreef op 21 november 2010 @ 21:42:

Hmm, zijn je steekproeven wel normaal verdeeld?Ja dat wel. Anders werd het 'te moeilijk voor de studenten'.
daffodil, dat maakt niet uit toch, gezien centrale limietstelling zal het gemiddelde van de 10.000 steekproeven normaal verdeeld zijn
quote:Elvestad schreef op 21 november 2010 @ 21:40:

@daffodil, klopt. Maar zou je op onze manier niet op precies hetzelfde antwoord uitkomen..? Hmm, volgens mij niet trouwens. Ik weet niet precies hoe je het dan doet, werk liever niet met SPSS.

Even denken.

Hmm.

Ik weet het niet.

In wat ik eerst voorstelde kijk je of een steekproef verschillend is van de populatie. In het tweede geval kijk je of een bepaalde waarde (het gemiddelde van de populatie) binnen de BI van de steekproef valt. In het eerste geval werk je met de centrale limietstelling, in het tweede geval niet.

Maar of je andere waarden krijgt? Geen idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven