ander kind pakt speelgoed af

22-11-2010 00:12 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.

Vandaag waren we in het zwembad met ons zoontje van 2. We zaten in het kinderbadje waar meer kinderen aan het spelen waren. In het badje lagen allerlei speeltjes van het zwembad waar iedereen mee kon spelen.

Er was een kindje (ik schat ongeveer 2 jaar) dat van andere kindjes steeds de spullen afpakte. Als hij zag dat iemand een speeltje had, ging hij er op af en begon eraan te trekken tot hij het zelf had. Hij werd niet gecorrigeerd door zijn vader die er bij zat.

Ik had een schepje in mijn handen, mijn zoontje had me dat gegeven, maar ik deed er eigenlijk niks mee, ik had het gewoon nog in mijn handen. Het jongetje kwam naar mij toe en begon het schepje uit mijn handen te trekken.

Nu had ik een meningsverschil met mijn man over hoe ik daar op reageerde.

Ik zal nog vertellen wat ik deed, maar ik ben erg benieuwd hoe jullie zouden reageren.
quote:Saaar schreef op 22 november 2010 @ 11:15:

*als een kind iets wilt dan moet je het hem geven*

Hou toch op.

Dat bedoelde ik dan ook met mijn opmerking van: kinds wil is wet.

Ze mogen best een eigen mening vormen, maar tot een bepaalde leeftijd moeten ze toch ook leren dat niet alles wat hun willen kan. Dan krijg je van die schreeuwende kinderen met opmerkingen als 'ik wíl die pop!!!!!' *stampvoet*
quote:Saaar schreef op 22 november 2010 @ 11:15:

Mijn kind mag niet zomaar speelgoed uit handen trekken, dat tolereer ik van een ander kind ook niet.Maar corrigeer je dan het kind van een ander, of zou je daar de ouder op aanspreken?
Grief is just love with nowhere to go
quote:Maleficent schreef op 22 november 2010 @ 11:12:

[...]

Klopt, maar vanaf welke leeftijd is een kind leerbaar?

Grote kans dat een 2-jarige het na 2 minuten weer doet namelijk.Een 2-jarig kind is prima leerbaar zolang je het niet met kusjes en zoentjes overlaadt, kinderen kunnen best tegen een stootje. Na twee stootjes komen ze niet terug (figuurlijk gesproken dan he). En nee, je verpest ze niet voor het leven door luid en duidelijk nee te zeggen.
quote:womanizer schreef op 22 november 2010 @ 11:17:

[...]

Ze mogen best een eigen mening vormen, maar tot een bepaalde leeftijd moeten ze toch ook leren dat niet alles wat hun willen kan. Dan krijg je van die schreeuwende kinderen met opmerkingen als 'ik wíl die pop!!!!!' *stampvoet*

Overdreven. Dat doet die van mij ook niet.

Ontwikkeling gaat in fases. En die van mij heeft een afpakfase gehad, en die is nu weer over trouwens.
Grief is just love with nowhere to go
Kinderen regels bijbrengen is wat anders dan als ouder continu tussenbeide komen. Kinderen moeten ook dingen ondervinden. Als mijn tweejarige iets van een ander kind afpakt en vervolgens een duw krijgt leert ze daar ook van.

Mijn 3 kinderen maken onderling heel vaak ruzie en 9 van de 10 keer laat ik het ze zelf uitzoeken (ze kennen de regels). En 9 van de 10 keer komen ze er na een tijdje onderling gewoon uit en vinden ze een goede oplossing. Ik ben echt te lui om de hele dag politieagent te spelen en vind dat ook niet nodig.
quote:hanZie schreef op 22 november 2010 @ 11:08:

[...]

En waarom quote je mij daarvoor? Er werd aangegeven dat het abnormaal gedrag is van een 2-jarige om dingen af te pakken als hij iets wil hebben. Dat is geen abnormaal gedrag van een 2-jarige. Er werd toen nog helemaal niet gesproken over dat gedrag wel of niet accepteren alleen of het abnormaal is en dat is het niet.nogmaals, ik bedoel niet abnormaal in de zin van wereldvreemd, zorgelijk, rijp voor de kinder psychiater, ik bedoel niet normaal in de zin van, dat ik het geen normaal gedrag vind van hoe we met elkaar om gaan en ik het daarom dus niet accepteer. Slaan en bijten is biologisch misschien ook wel normaal voor een kleine peuter, maar vind ik ook geen normaal te accepteren gedrag.
quote:JohnnyCake schreef op 22 november 2010 @ 11:19:

[...]

Een 2-jarig kind is prima leerbaar zolang je het niet met kusjes en zoentjes overlaadt, kinderen kunnen best tegen een stootje. Na twee stootjes komen ze niet terug (figuurlijk gesproken dan he). En nee, je verpest ze niet voor het leven door luid en duidelijk nee te zeggen.Net zo min als dat je ze voor het leven verpest door er op dat moment niets van te zeggen. Belachelijk dat je als ouders altijd en overal in moet grijpen bij dingen die mis gaan. Er zijn genoeg dingen die je lekker kunt laten gaan. De grens ligt voor iedereen ergens anders maar dat wil niet zeggen dat een andere grens per definitie fout is.
Ik ben het volledig met je eens Johnny. Ook van anderen leren kinderen. Ik begrijp alleen niet waarom TO nee zou moeten zeggen? Wilde ze zelf zandtaartjes bakken? Of wilde ze perse een punt maken?

Het speelgoed was niet van haar kind en haar kind deed er niets mee.

Mensen die dit doen, die bekijken ook al heel snel negatief vanuit hun blikveld. Alsof ze zat te wachten dat het zou gebeuren.

Veel kinderen van 2 kunnen nog niet praten. Een schepje pakken is laten zien dat ze het willen hebben. Waarom gaf ze het dan niet gewoon? Iemand zei dat een kind ook lief kan aankijken. Maar maakt een kind dan wat duidelijk? Het is puur communicatie en dat hoeft niet zo afgestraft. Dat het kind daarna wilde trekken is niet netjes, maar he.. die situatie had niet hoeven voor te komen in the first place.

Moeilijk doen over anderen, waaronder een 2 jarige, terwijl je zelf het moeilijk doen inzet hou ik niet van.
quote:arrwen schreef op 22 november 2010 @ 11:23:

[...]

nogmaals, ik bedoel niet abnormaal in de zin van wereldvreemd, zorgelijk, rijp voor de kinder psychiater, ik bedoel niet normaal in de zin van, dat ik het geen normaal gedrag vind van hoe we met elkaar om gaan en ik het daarom dus niet accepteer. Slaan en bijten is biologisch misschien ook wel normaal voor een kleine peuter, maar vind ik ook geen normaal te accepteren gedrag. Ja, dat was duidelijk.
Niks gelezen, maar als een ander kind speelgoed afpakt waar mijn kind toevallig mee aan het spelen is, en dat speelgoed is niet van dat andere kind, dan corrigeer ik dat andere kind wel.
Ik vind niet dat je alles moet corrigeren van andere kinderen. Daarom heb ik niet ingegrepen toen het kindje alles van andere kinderen afpakte. Als het kind zelf naar mij toe komt om iets af te pakken, vind ik dat ik dat niet hoef te laten gebeuren. En ik ben gewoon erg nieuwsgierig wat anderen daar van vinden, omdat ik de reactie van mijn man en de vader zelf vreemd vind.
quote:Oermama schreef op 22 november 2010 @ 11:27:

Ik vind niet dat je alles moet corrigeren van andere kinderen. Daarom heb ik niet ingegrepen toen het kindje alles van andere kinderen afpakte. Als het kind zelf naar mij toe komt om iets af te pakken, vind ik dat ik dat niet hoef te laten gebeuren. En ik ben gewoon erg nieuwsgierig wat anderen daar van vinden, omdat ik de reactie van mijn man en de vader zelf vreemd vind.En hier heb je dezelfde verdeeldheid. Makkelijk, opvoeden enzo.
Nou die vader ziet misschien alleen zijn zoontje lekker spelen, geen huilende kinderen die achter hun emmertje aangaan. Geen probleem.

Totdat er een volwassen vrouw gaat 'touwtrekken' met je 2 jarige om een stel schepjes...
quote:anky schreef op 22 november 2010 @ 11:23:

Kinderen regels bijbrengen is wat anders dan als ouder continu tussenbeide komen. Kinderen moeten ook dingen ondervinden. Als mijn tweejarige iets van een ander kind afpakt en vervolgens een duw krijgt leert ze daar ook van. Een kind wat geen broertjes en zusjes heeft en wat - nog - niet naar de peuterspeelzaal gaat of niet op de creche zit, die zal niet zo snel een duw geven, ben ik bang. Dan " leert " een afpakkend kind dat de sterkste/ slimste/ snelste het meeste/ leukste speelgoed heeft. Ouders stelden het nooit zo op prijs dat ik mijn " watje " leerde dat hij spullen terug kon krijgen of bij zich te houden door zich ook te laten gelden.

Mijn 3 kinderen maken onderling heel vaak ruzie en 9 van de 10 keer laat ik het ze zelf uitzoeken (ze kennen de regels). En 9 van de 10 keer komen ze er na een tijdje onderling gewoon uit en vinden ze een goede oplossing. Ik ben echt te lui om de hele dag politieagent te spelen en vind dat ook niet nodig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind het vreemd dat jij vervolgens een schepje pakt en dat jongetje dan dat gedrag gaat uitlokken. Je had je er inderdaad niet mee moeten bemoeien.
quote:Oermama schreef op 22 november 2010 @ 11:27:

Ik vind niet dat je alles moet corrigeren van andere kinderen. Daarom heb ik niet ingegrepen toen het kindje alles van andere kinderen afpakte. Als het kind zelf naar mij toe komt om iets af te pakken, vind ik dat ik dat niet hoef te laten gebeuren. En ik ben gewoon erg nieuwsgierig wat anderen daar van vinden, omdat ik de reactie van mijn man en de vader zelf vreemd vind.Waarom wilde je perse dat schepje bij je houden en daar een punt mee maken? Omdat je jezelf toch zat op te vreten bij het gedrag bij anderen? Zat je er al klaar voor? Het klinkt dat jij zat te wachten op gelegenheid en het klinkt alsof je man dat doorhad en er niets aan de hand was.
quote:lemoos schreef op 22 november 2010 @ 11:29:

Nou die vader ziet misschien alleen zijn zoontje lekker spelen, geen huilende kinderen die achter hun emmertje aangaan. Geen probleem.

Totdat er een volwassen vrouw gaat 'touwtrekken' met je 2 jarige om een stel schepjes...In het kort wat ik bedoel.
Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben as TO. Schepje in mijn hand, schepje van mij. Maakt verder niet uit of ik er iets mee doe of niet. Waarom zou ik dat kind zijn zin moeten geven? Misschien wil ik over twee minuten verder spelen met het schepje, misschien niet. Doet er niet toe, schepje van mij.
Eens met Robdevries.
Am Yisrael Chai!
Schepje gepakt? Nee hoor, ik heb het in mijn handen geduwd gekregen en ik had het nog niet in het water gelegd. Je denkt toch niet dat ik zo'n situatie ga uitlokken Evenlynsalt. Rob de Vries, ik weet niet hoe jij in elkaar zit, maar ik hou er niet van om zo iets uit te lokken. Het is niet eens in me op gekomen, dat kind stond ineens naast me. Ik verwacht echt niet dat een 2 jarige iets van mij af komt pakken.
BGB, ik heb totaal geen moeite met ouders die hun kinderen weerbaar maken. Snap ook niet zo dat mensen hier problemen mee kunnen hebben.

Zoals al eerder gezegd: kinderen moeten de regels kennen.Maar ze moeten ook leren deze regels in de praktijk toe te passen. En dat gaat deels met hulp van ouder(s) en ook deels door spelen zonder dat er bij elke scheet door een actieve ouder wordt ingegrepen.
quote:JohnnyCake schreef op 22 november 2010 @ 11:36:

Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben as TO. Schepje in mijn hand, schepje van mij. Maakt verder niet uit of ik er iets mee doe of niet. Waarom zou ik dat kind zijn zin moeten geven? Misschien wil ik over twee minuten verder spelen met het schepje, misschien niet. Doet er niet toe, schepje van mij.

Wat een zielig gedrag. Kan je wel, tegen een kind van 2?

Sjongejonge, ik weet niet wat ik lees. Nee, TO en jij moesten natuurlijk heel dringend een extra zwembad graven. Echt, je kan je ook ergeren om het ergeren.
Am Yisrael Chai!

Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben as TO. Schepje in mijn hand, schepje van mij. Maakt verder niet uit of ik er iets mee doe of niet. Waarom zou ik dat kind zijn zin moeten geven? Misschien wil ik over twee minuten verder spelen met het schepje, misschien niet. Doet er niet toe, schepje van mij.Dan voeg je jezelf naar het niveau van de peuter in kwestie.
quote:anky schreef op 22 november 2010 @ 11:37:

BGB, ik heb totaal geen moeite met ouders die hun kinderen weerbaar maken. Snap ook niet zo dat mensen hier problemen mee kunnen hebben.

Zoals al eerder gezegd: kinderen moeten de regels kennen.Maar ze moeten ook leren deze regels in de praktijk toe te passen. En dat gaat deels met hulp van ouder(s) en ook deels door spelen zonder dat er bij elke scheet door een actieve ouder wordt ingegrepen.

Mee eens.

Ik zou zelf in de geschetste situatie overigens alleen mijn eigen kind corrigeren, dwz als het bewuste kind speelgoed uit míjn kinds hand zou trekken, zou ik tegen míjn kind zeggen "nee hoor, ga maar terugpakken. Was jouw speelgoed." Dat zou ik zinniger vinden dan andermans kind opvoeden.
Am Yisrael Chai!

Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben as TO. Schepje in mijn hand, schepje van mij. Maakt verder niet uit of ik er iets mee doe of niet. Waarom zou ik dat kind zijn zin moeten geven? Misschien wil ik over twee minuten verder spelen met het schepje, misschien niet. Doet er niet toe, schepje van mij.Tegen een kind van amper 2......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven