ander kind pakt speelgoed af

22-11-2010 00:12 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.

Vandaag waren we in het zwembad met ons zoontje van 2. We zaten in het kinderbadje waar meer kinderen aan het spelen waren. In het badje lagen allerlei speeltjes van het zwembad waar iedereen mee kon spelen.

Er was een kindje (ik schat ongeveer 2 jaar) dat van andere kindjes steeds de spullen afpakte. Als hij zag dat iemand een speeltje had, ging hij er op af en begon eraan te trekken tot hij het zelf had. Hij werd niet gecorrigeerd door zijn vader die er bij zat.

Ik had een schepje in mijn handen, mijn zoontje had me dat gegeven, maar ik deed er eigenlijk niks mee, ik had het gewoon nog in mijn handen. Het jongetje kwam naar mij toe en begon het schepje uit mijn handen te trekken.

Nu had ik een meningsverschil met mijn man over hoe ik daar op reageerde.

Ik zal nog vertellen wat ik deed, maar ik ben erg benieuwd hoe jullie zouden reageren.
quote:robdevries schreef op 22 november 2010 @ 10:19:

[...]

Eens. Kinderen onderling.Maar ik grijp dus ook niet in als ander kind blíjft etteren en mijn kind die ander uiteindelijk een tik geeft.
quote:fleurtje schreef op 22 november 2010 @ 10:21:

[...]

Maar ik grijp dus ook niet in als ander kind blíjft etteren en mijn kind die ander uiteindelijk een tik geeft.Dat is ook wat ik aangaf. Niet teveel bemoeien met die kinderen. Daar leren ze van.
quote:arrwen schreef op 22 november 2010 @ 10:15:

tja, rob, ik vind dat dus niet compleet normaal gedrag. Ook niet voor een kind van 2. Dan is er iets mis met hoe jij naar kinderen van 2 kijkt.

Verder eens met robdevries.
ik grijp dus wel in als een ander kind duidelijk aan het etteren is (en afpakken vind ik niet echt etteren) maar bijv expres nat spetteren, zand schoppen etc, zeker als het kind ouder is dan mijn kind. Dan grijp ik wel in. Ik grijp ook in als mijn kind dat bij een ander kind doet. En slaan vind ik niks, dat is in mijn ogen geen goede oplossing. 2 kinderen die even oud zijn en dan dingen afpakken etc, dat lossen ze zelf maar op, maar dat vind ik niet echt etteren.

aanvulling: als het mijn 2 kinderen zijn, grijp ik ook in, ik hou gewoon niet van dat getrek aan spullen waar er meer dan genoeg is.
quote:fleurtje schreef op 22 november 2010 @ 10:19:

[...]

Ook als het de schepjes van jouw eigen kind zijn? Dikke doei, ben Bart Smit niet.

Ja, precies.

Was ik met gevaar voor eigen leven met twee kinderen op de fiets, twee tassen aan het stuur en een kruiwagen in het fietsmandje naar het strandje gefietst en zodra ik het speelgoed neerzetten werd het gelijk weggedragen door zich vervelende kinderen; wat doe je ook op het strand zonder emmer en schepje? En dan moeders die zich kwamen beklagen met " samen spelen, samen delen ". Makkelijk gezegd als je kind niets hoeft te delen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:robdevries schreef op 22 november 2010 @ 10:23:

Dat is ook wat ik aangaf. Niet teveel bemoeien met die kinderen. Daar leren ze van.Dat vind ik wel alleen opgaan als kinderen aan elkaar gewaagd zijn, niet als het ene kind twee keer zo oud is als het andere.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:hanZie schreef op 22 november 2010 @ 10:27:

[...]

Dan is er iets mis met hoe jij naar kinderen van 2 kijkt.

Verder eens met robdevries.mis zelfs, goh. Natuurlijk pakken mijn kinderen ook dingen af, maar vanaf heel klein corrigeer ik ze daar wel in, en accepteer ik het niet.
quote:robdevries schreef op 22 november 2010 @ 10:23:

[...]

Dat is ook wat ik aangaf. Niet teveel bemoeien met die kinderen. Daar leren ze van.Yes, vaak loopt het minder goed af omdat ouders zich ermee gaan bemoeien. Heel veel kunnen kinderen prima zelf oplossen.
quote:arrwen schreef op 22 november 2010 @ 10:29:

[...]

mis zelfs, goh. Natuurlijk pakken mijn kinderen ook dingen af, maar vanaf heel klein corrigeer ik ze daar wel in, en accepteer ik het niet.Nou dan.
quote:hanZie schreef op 22 november 2010 @ 10:29:

[...]

Yes, vaak loopt het minder goed af omdat ouders zich ermee gaan bemoeien. Heel veel kunnen kinderen prima zelf oplossen.prima oplossen als in de grootste en de sterkte is de baas. Leuk als je daar met je peutertje aan het spelen bent.
quote:hanZie schreef op 22 november 2010 @ 10:30:

[...]

Nou dan.nou dan wat? ik corrigeer ze en accepteer het niet. En dus ook niet van een vreemd kind.
aanvulling: als ze dus dingen afpakken van een kleiner kind, dingen die niet van hun zijn en dingen uit mijn hand trekken. Trouwens, als ze samen ruzie maken en aan iets staan te trekken pak ik het ook af.
quote:arrwen schreef op 22 november 2010 @ 10:32:

[...]

nou dan wat? ik corrigeer ze en accepteer het niet. En dus ook niet van een vreemd kind.Maar het is dus geen abnormaal gedrag van een kind. Of heb jij ook abnormale kinderen?
Ik zou best hetzelfde kunnen reageren als jij. Ik accepteer van mijn zoon (net 2) ook niet dat hij bij iedereen speelgoed uit de handen trekt. Kom, dat kindje is daar mee aan het spelen dus dan moet hij maar wat anders gaan zoeken om mee te spelen. En anders vraag je het, maar dat kan hij nog niet, dus dat komt later.
omdat het normaal gedrag is hoef je het nog niet te accepteren. Ik zal zo'n kind ook niet de les gaan leren en hele verhandeling houden over wat normaal is en wat niet, maar ik zal wel zeggen (bij 2 jaar), laat eens los, dat heb ik vast. Niet aantrekken. Of iets in die trant.
quote:arrwen schreef op 22 november 2010 @ 10:27:

ik grijp dus wel in als een ander kind duidelijk aan het etteren is (en afpakken vind ik niet echt etteren) maar bijv expres nat spetteren, zand schoppen etc, zeker als het kind ouder is dan mijn kind. Dan grijp ik wel in. Ik grijp ook in als mijn kind dat bij een ander kind doet. En slaan vind ik niks, dat is in mijn ogen geen goede oplossing. 2 kinderen die even oud zijn en dan dingen afpakken etc, dat lossen ze zelf maar op, maar dat vind ik niet echt etteren.

aanvulling: als het mijn 2 kinderen zijn, grijp ik ook in, ik hou gewoon niet van dat getrek aan spullen waar er meer dan genoeg is.Overigens ben ik het hier mee eens.
Had etteren even tussen aanhalingstekens moeten zetten.
Sommige reageren hier alsof ''kinds wil wet is".

Pas maar op dat de kinderen jullie als ze groter zijn dan niet gaan domineren. Dan krijg je het nog lastig.
quote:arrwen schreef op 22 november 2010 @ 10:37:

omdat het normaal gedrag is hoef je het nog niet te accepteren. Ik zal zo'n kind ook niet de les gaan leren en hele verhandeling houden over wat normaal is en wat niet, maar ik zal wel zeggen (bij 2 jaar), laat eens los, dat heb ik vast. Niet aantrekken. Of iets in die trant.Jij stelde dat het abnormaal gedrag is en daar reageerde ik op.
Mijn zoontje heeft door ontwikkelingsachterstand zich jaren alles laten gebeuren, die liet zich slaan en liet alles afpakken.

Toen was hij een keer met mijn man in de Intratuin en liep hij met zijn favo knuffel in zo'n kleine winkelwagen rond, wilde een kind zijn favo knuffel uit de winkelwagen pakken, sloeg hij ineens dat andere kind. Mijn man stond zowat te juichen (goedzo!), werd die andere vader hartstikke kwaad. Toen heeft mijn man maar uitgelegd dat het een goede ontwikkeling was, dat hij dat voor het eerst zo deed.

Nu corrigeer ik hem wel, in de zin van, dat hij samen moet spelen, en niet alles af moet pakken. Maar hij is een stuk groter dan kleine kindjes, hij heeft echter wel dezelfde ontwikkelingsleeftijd, dus andere ouders reageren daar wel raar op, soms.
Grief is just love with nowhere to go
Ik zou het kind het schepje hebben gegeven wat over was, ik zou het niet goed vinden dat er iets uit mijn handen getrokken wordt.

Als het kind nog steeds alleen dat schepje uit mijn handen wilde hebben, zou ik even opstaan en afstand nemen.
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
Kinderen van 2 kun je heel goed uitleggen dat het niet mag om alles uit de handen van anderen te trekken. Maar dat het samen spelen, samen delen is. Kost even wat geduld, maar mijn dochter ging dat heel prima snappen hoor.
quote:mars 74 schreef op 22 november 2010 @ 10:40:

Kinderen van 2 kun je heel goed uitleggen dat het niet mag om alles uit de handen van anderen te trekken. Maar dat het samen spelen, samen delen is. Kost even wat geduld, maar mijn dochter ging dat heel prima snappen hoor.Dat verschilt echt per kind.
Grief is just love with nowhere to go
TO waarom heb je de vader niet aangesproken??
quote:hanZie schreef op 22 november 2010 @ 10:39:

[...]

Jij stelde dat het abnormaal gedrag is en daar reageerde ik op.ik bedoel het meer zo, niet abnormaal in de zin van zorgelijk, maar meer niet normaal in de zin van niet geaccepteerd. Bijv met eten gooien is misschien ook wel normaal voor een kind van 2, maar ik accepteer het niet en vind het op die manier niet normaal. Snap je wat ik bedoel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven