Hoe weet je...

22-11-2010 18:20 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
dat iemand echt te vertrouwen is.

dus iemand waar je jezelf als persoon,lichaam,ziel,karakter en alles aan kan geven in een relatie?
quote:sanne1983 schreef op 22 november 2010 @ 23:17:

Ook ik vind het moeilijk om te kunnen zeggen wanneer je iemand wel of niet kunt vertrouwen. Door mijn laatste relatie vind ik het heel erg moeilijk om mensen te vertrouwen en me open te stellen. Maar ik geloof erin dat je je intuitie moet geloven en dat je vanzelf merkt of je iemand wel of niet vertrouwt. Dat groeit.

Als dit persoon na één week al zo bezitterig is dan zou ik daar toch van terug schrikken. Ik zou het dan toch rustiger aan willen doen en als hij het daar niet mee eens is dan zegt dat toch genoeg zou ik zeggen...

Ik denk alleen dat er wen wezenlijk verschil zit tussen vertrouwen en openstellen.

Zo werkt het bij mij:

Ik vertrouw iedereen voor 100%

Maar dat wil nog niet zeggen dat ik na 2 dates de sleutel van mijn afgeef, hem mijn pincode geef, en hem meeneem naar mijn ouders met Kerst

Met vertrouwen bedoel ik dat ik uitga van het goede in de mens

Dat hij er niet op uit is me een loer te draaien, me te bedriegen, of me te mishandelen

Maar, en dat schreef ik net ook al, ik blijf wel mijn hoofd erbij houden

Leven in de realiteit en niet mijn verliefde gevoelens mijn hele ratio laten overnemen

Dat openstellen komt vanzelf, maar zeker NIET na een week

Dan gaat het de andere hoegenaamd nog niets aan wat mijn diepste zielenroerselen zijn

Komt allemaal wel...met een beetje tijd
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Medatative_rose schreef op 22 november 2010 @ 18:25:

Dat weet je nooit, we gaan er van uit dat iemand te vertrouwen is. Hoop doet leven, maar ik steek voor niemand mijn handen in het vuur.

Ik toch wel, maar we zijn dan ook al 20 jaar bij elkaar

quote:liselore schreef op 22 november 2010 @ 19:28:

[...]

Ik zeg, dit gaat het hem niet worden..... je hebt er nu al geen goed gevoel bij.... kappen ermeeeens!
@Summerdance (en de rest natuurlijk ;)) Ik ga ook uit van het goede van een mens, maar dat betekent niet meteen dat ik ze voor 100% vertrouw. Ik geef iedereen een eerlijke en gelijke kans en dat betekent voor mij dat iedereen de voordeel van de twijfel krijgt. Maar dat houdt niet in dat ik ze meteen 100% vertrouw maar meer 70% zeg maar ;)

En openstellen duurt altijd wat langer dat is logisch

@ BrightMind thanks
Sanne...graag gedaan.

Toch even terugkomend op je laatste reactie....

Als je met deze basis en argwaan in een relatie stapt......wat is dan je drive?Waar is dat belangrijke Yesss,Jippie gevoel?

Je kunt iedereen wel de voordeel van de twijfel geven....maar het lijkt nu op het wegcijferen van jezelf......hou het desnoods voorlopig op vriendschap zonder tierelantijnen...... bezint eer ge begint.

Het is natuurlijk geen kledingstuk die je op de gok een maat te klein koopt, in dit geval kan een verkeerde keus je knap schaden.

Een broek die je te klein koopt....dat heb je snel door....dat ie niet past.....maar in de liefde sluipt het er in.
Dat vraag ik me ook af BM

Als ik met een gevoel van argwaan in "iets" stap, dan zou die argwaan me belemmeren in mijn verliefde gevoel...

En BM, met die laatste zin ben ik het niet helemaal eens

...maar met liefde sluipt het erin

Ik denk dat iedereen wel eens de bekende alarmbellen heeft horen rinkelen

We kiezen er dan bewust voor om die te negeren

Ik denk namelijk dat je de verkeerde keus eigenlijk altijd wel herkent, maar we denken een soort oermens te zijn die de ander nog wel kan veranderen....

Of denken, dat gebeurd mij niet, van mij houdt hij/zij echt
Whatelse, hoor jij nog niet die alarmbellen?

volgens mij open je hier niet alleen een topic over omdat het in je vorige relatie zo mis is gegaan. Ik vind het nl. niet heel erg normaal dat iemand zich zo infiltreerd in je leven.

Het enige dat jij moet doen is opkomen voor jezelf. Wat wil jij? Wil jij dat het zo snel gaat allemaal?
Kijk aan!

dat is er 1 om een nachtje over te gaan slapen! haha
Garanties heb je nooit. Zorg vooral altijd voor jezelf!
voer eendjes geen oorlog!
Iemand die na een week uitspraken doet over jou als bezit zou ik serieus nemen en met een gezonde dosis wantrouwen bekijken. Het is mooi als iemand je liefheeft. Aan je claimen en je niet willen delen is niks moois. Dan kan liefde een gevangenis worden, compleet met isolatiecel.

Ik kan me je vraag levendig voorstellen en dus nogmaals; neem hem serieus in wat hij zegt en hou het voor jou aanvaardbare scherp in de gaten.

Beter je nu al dit soort dingen afvragen dan pas als je veel verder bent in de relatie. Wat mij betreft is dat geen wantrouwen maar gewoon gebruik maken van je kerngezonde verstand.
quote:Whatelse schreef op 22 november 2010 @ 18:33:

Ja maar hij is nogal snel in het 'relatie aangaan'

vandaar de wantrouwen

Dat betekent niet dat jij ook snel in 'een relatie' moet gaan. Jullie kennen elkaar een week! Je hebt nog geen relatie met elkaar. Geef gewoon aan dat je elkaar eerst beter wilt leren kennen.

Ik vertrouw niemand vanaf dag 1 al. Dat hoeft ook niet, want ik vertrouw op mezelf en mijn eigen gevoel.

Ik heb ook nog nooit binnen een week met iemand een relatie gekregen. Voordat het echt 'aan' voelde, waren we al een paar maandjes verder.
Only dead fish go with the flow
Hmmmm DG, nu ik erover nadenk is dat eigenlijk wat ik de hele tijd bedoel met vertrouwen.

Ik vertrouw mezelf gewoon heel erg
Ik heb niets met het woordje vertrouwen. Het vertrouwen van een ander dan wel te verstaan. Waarin moet je een ander vertrouwen? Vertrouwen ontstaat door het leren kennen van je eigen grenzen, deze aangeven aan de ander en dan hopen dat de ander snapt waar jouw grenzen liggen en hij of zij daar niet over heen probeert te gaan. Soms gaat iemand per ongeluk toch over je grenzen heen of komt in de buurt van die grens en dan geef je dat zelf aan. De grenzen verschillen per persoon.

Iemand die zegt dat ik de ander moet vertrouwen, die vertrouw ik niet. Dat zou betekenen dat iemand precies weet wat ik van de ander nodig heb voor het respecteren van mijn grenzen en dat heb ik die ander nog bij lange na dan meestal niet verteld.

Respect, communicatie, eerlijkheid zijn voor mij de dingen die in de buurt komen van het idee van vertrouwen.

Iemand benader ik wel altijd vanuit vertrouwen. Het betekent voor mij dat ik open sta, dat ik iemand niet vantevoren beoordeel en de ander hopelijk de gelegenheid krijgt zichzelf te zijn. In de loop der tijd blijkt hoe de ander is maar daar staat dan weer geen tijd voor. Elke situatie is opnieuw weer anders en ook al dacht je iemand nog zo goed te kennen, nieuwe omstandigheden maken dat je na jaren er ook nog achter kan komen dat de ander altijd bijvoorbeeld een verborgen agenda had, of ergens nog een stukje problematiek wat ineens getriggerd kan worden.

Een relatie kan je verder niet anders dan 100% aangaan. Je zult de ander wel moeten "vertrouwen" of beter gezegd jezelf en dat je goed om kan gaan met wat de ander doet en daarbij maak je een inschatting vantevoren. Om een diepere band aan te gaan zul je namelijk open moeten staan. En je wilt dat de ander van jou houdt om wie jij bent.

Dat betekent dus niet dat je zakelijk gezien maar zomaar wat doet en de ander de macht geeft over je geld, je huis, of je wel of niet gaat werken etc. Met de tijd bepaal je hoe je zakelijk gezien er mee omgaan.

Vertrouwen moet je nooit stoppen in je geld bijvoorbeeld zomaar afgeven. Altijd zakelijk blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven