weinig speelgoed

20-11-2010 21:14 116 berichten
Ik lees hier en daar dat kindertjes voor sinterklaas of kerst soms wel 10 of 15 cadeautjes krijgen. Onze zoon is 20 maanden en vandaag was de intocht van de sint. Hij vond er geen zak aan en keek meer naar de vogels in de lucht dan naar de optocht. Man en ik besloten om het dit jaar maar over te slaan en volgend jaar te beginnen met deze traditie.

Als ik lees wat sommige kinderen krijgen dan ga ik toch serieus denken dan onze zoon te weinig speelgoed krijgt/heeft.

Hij is eind maart 1 geworden en sommige cadeautjes zitten nog ingepakt. Hij heeft een loop auto, een blokkenkar en wat kleine blokjes en 5 stapelblokken. Een klein autootje, en 2 ballen en een muziekspeeltje. Daar speelt hij het meeste mee. Ook vind hij boekjes lezen met mama leuk. Verder zingt hij de hele dag en is hij gek op zijn Nijntje knuffel. Hij krijgt met kerst een tweedehands Nijntje laptop. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat we voor hem zouden kopen. Zijn kast ligt nog vol van zijn verjaardag met puzzels en ander speelgoed dus ik vind het zonde om nog meer nieuwe dingen te kopen. En ik vind het vreselijk als kinderen van gekkigheid niet meer weten waar ze mee moeten spelen omdat de hele kamer vol ligt.

Hoe gaan jullie om met die overvloed aan speelgoed? Ik heb op zoons verjaardag ook kleertjes en tegoedbonnen gevraagd. En verder schrijf ik alles op wat ons leuk lijkt zoals een abonnement voor de dierentuin of een badje voor in de tuin...

Ik blijf het lastig vinden.

M.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het fantastisch als kinderen zich vermaken met weinig speelgoed. Zo behoudt het kind zijn creativiteit en vindingrijkheid. Zo ziet het kind mogelijkheden in de dingen die hij heeft. Terwijl met heel veel speelgoed er naar mijn mening heel eenzijdig gespeeld wordt.

Om zijn creativiteit en inventiviteit niet dood te slaan zou ik de hoeveelheid speelgoed zeker klein houden.

Met minder speelgoed leert het kind ook zich te hechten aan wat hij heeft, heel veel speelgoed lijkt al meer op de wegwerp maatschappij en het kind verbindt zich niet goed aan het speelgoed doordat er teveel is.

Een overload zorgt ervoor dat het spel dat het kind speelt oppervlakkiger is dan wanneer hij het met weinig speelgoed moet doen.

En lekker het kind straks laten boompje klimmen, hutten bouwen. Zoek zelf de materialen maar, maak er zelf wat stevigs van. Zo krijg je kinderen die van aanpakken weten, die niet snel ergens voor terugdijnzen.

Kinderen die vanalles niks mogen wat gevaarlijk kan zijn worden angstige mensjes. Van vallen leert men.

Een volwassenvoorbeeld: Als je 5 vriendinnen hebt of 20 en ze roepen allemaal evenveel om aandacht dan kan je met minder vriendinnen je echt richten op die personen, met 20 blijft het oppervlakkig en die meiden zal je ook niet zo snel missen als ze uit je kring verdwijnen.

Hechting aan spullen werkt door op de hechting die je aan mensen hebt, denk ik.
Jullie hebben allerlei morele gedachten achter het hebben van te veel speelgoed. Ik wil gewoon niet te veel zooi in huis .
In de woonkamer mogen maximaal 3 kratten staan + vier boekenplanken. De rest in zijn slaapkamer/zolder.

Boompje klimmen, hutten bouwen, primitief koken, lang leve de scouting !!!
quote:SilkenTofu schreef op 22 november 2010 @ 21:52:

Ik vind het fantastisch als kinderen zich vermaken met weinig speelgoed. Zo behoudt het kind zijn creativiteit en vindingrijkheid. Zo ziet het kind mogelijkheden in de dingen die hij heeft. Terwijl met heel veel speelgoed er naar mijn mening heel eenzijdig gespeeld wordt.

Om zijn creativiteit en inventiviteit niet dood te slaan zou ik de hoeveelheid speelgoed zeker klein houden.

Met minder speelgoed leert het kind ook zich te hechten aan wat hij heeft, heel veel speelgoed lijkt al meer op de wegwerp maatschappij en het kind verbindt zich niet goed aan het speelgoed doordat er teveel is.

Een overload zorgt ervoor dat het spel dat het kind speelt oppervlakkiger is dan wanneer hij het met weinig speelgoed moet doen.

En lekker het kind straks laten boompje klimmen, hutten bouwen. Zoek zelf de materialen maar, maak er zelf wat stevigs van. Zo krijg je kinderen die van aanpakken weten, die niet snel ergens voor terugdijnzen.

Kinderen die vanalles niks mogen wat gevaarlijk kan zijn worden angstige mensjes. Van vallen leert men.

Een volwassenvoorbeeld: Als je 5 vriendinnen hebt of 20 en ze roepen allemaal evenveel om aandacht dan kan je met minder vriendinnen je echt richten op die personen, met 20 blijft het oppervlakkig en die meiden zal je ook niet zo snel missen als ze uit je kring verdwijnen.

Prachtige moraal enzo, ik heb nog maar een pakje voor alle 4 gekocht

Enne, het zou heus waar zijn, dat weinig speelgoed meer creativiteit en vindingrijkheid geeft, maar wij hebben dus wel veel speelgoed (ook veel kinderen) en toch zijn mijn kinderen haske creatief en vindingrijk. Mijn oudste zoon doet niets liever dan tekenen en knutselen, hij maakt de mooiste dingen. Ook kan hij samen met zijn zusjes uren zoet zijn met buiten beestjes vangen in potjes, waar hij dan weer huisjes voor bouwt. Hij bouwt overigens ook huisjes voor al die verzamelragesspulletjes die je bij supermarkten krijgt ik vind dat zooi, maar mijn oudste twee kunnen uren met die zooi spelen.

Bovendien vergeet je even dat er ook heul veul goed speelgoed is, wat juist aanzet tot creativiteit. Niet alle speelgoed over een kam scheren.
quote:SilkenTofu schreef op 22 november 2010 @ 21:52:

Jij hebt er echt over nagedacht

Maar mijn dochter (4) heeft behoorlijk wat speelgoed en speelt nu al een uur zoet met twee simpele barbies. Dus het een sluit het ander niet uit.
Wat anickisborn zegt dus.
Juist RosaP, mijn kinderen vervelen zich eigenlijk ook nooit en kunnen heerlijk spelen. Als ze zich wel vervelen zijn ze vaak hangerig en ziekig, dus dan mogen ze heerlijk verantwoord een lange film kijken of lekker op de verdorven spelcomputer (die we overigens gekregen hebben van de buurman )
Die verdorven spelcomputer boeit haar nog niet. Komt vast nog wel. Ze snapt al wel heeel goed hoe de Ipod werkt (spelletjes doen) En net heeft ze heerlijk PLuk van Petteflet film gekeken.

Ik had vroeger ook best wat speelgoed volgens mij. Ik hou heel veel van nadenken over opvoeden enzo, maar die speelgoedanalyse gaat mij wat ver.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen voor sinterklaas geeft. Ik trap wel af:

zoon (over 5 weken 8):

Playmobil Spookpiratenschip

Goocheldoos van de Hema

Hotwheels Truck

+

samen met zus (5) het spel "Wie is het?"

dochter (ruim 5,5)

Playmobil Zwembad

Playdoh Ijsmachine

Disney-prinsespop (¤5,00 bij de Zeeman!)

+

(samen met broer dus dat spel)

dochter (3)

Thomas de Trein van Duplo

Evi popje+dieren set

Disney-prinsespop (ook van de Zeeman)

+

samen met broertje (pal na sint 2): De grote Duplo Trein

zoon (bijna 2 dus)

Reparatietrein Duplo

Jongetjes-babypopje

Scoop (van BobdeBouwer)

+

samen met zus dus de Duplo trein.

In de schoen krijgen ze behalve lekkers (op woensdag) in totaal 3x (op zaterdag) een cadeautje:

oudste zoon:

- batterijtrein

- bakugan

- cars autootje

oudste dochter:

- sint en piet van Playmobil

- my little pony

- barbiekleertjes

jongste dochter:

- puzzel van Dora

- my little pony

- cars autootje

jongste zoon:

- Liftie (weer van BobdeBouwer)

- Duplodoosje boer+varkentje

- stiftjes en kleurpotloodjes

Kom maar met je commentaar

Nee grapje, ik ben gewoon benieuwd wat iedereen geeft, kan ik misschien weer inspiratie opdoen voor volgende jaren of verjaardagen.
quote:calvijn1 schreef op 20 november 2010 @ 22:55:

[...]

Dit meen je niet

Ik weet niet wat ik er van vinden moet.

Zou iig nooit bij mij opkomen om gekregen cadeautjes weer in te pakken en dan nog een keer geven.

Vind het eigenlijk behoorlijk krenterig en raar tegenover de mensen die het cadeautje hebben geven.

Wat is daar mis mee? Het opnieuw inpakken van eerder gekregen cadeautjes?

Ik vind zowiezo al dat de kinderen van tegenwoordig in het algemeen genomen veel te veel worden verwend en de kasten met speelgoed puilen uit waar niet mee wordt gespeeld.

Moet je die overdaad dan nog meer gaan stimuleren door nóg meer speelgoed te kopen omdat het ene cadeautje die je opnieuw wilt inpakken toevallig door tante Annie is betaald?

Ik vind hier niets krenterigs aan, vind het juist heel goed. Kinderen hoeven niet worden bedolven onder het speelgoed waar ze nadien niet eens meer na kijken!

Bovendien is het opnieuw inpakken van de cadeautjes ook nog eens economisch, heel verstandig en niets mis mee, kunnen gezinnen die het met minder moeten doen ook nog eens ademhalen.

Zou het zelf ook zo doen!
Ik ben ook nooit op het idee gekomen om het opnieuw in te pakken, zou het eigenlijk ook niet doen.

De kinderen hadden veel speelgoed, komt door een grote familie.

Ik had speelgoedkisten in de woonkamer en in de slaapkamer. Ze speelde vaak in de woonkamer en niet in de slaapkamer, dus om de 2 maanden wisselde ik speelgoed van de woonkamer naar de slaapkamer en van de slaapkamer naar de woonkamer.

Overigens met sinterklaas kregen ze niet alleen speelgoed, maar ook sokken (want dat hadden ze nodig dus hup dat pakte ik in) en kleding. We begonnen pas op hun derde ofzo niet voor die tijd, ze hadden het toch nog niet door.
Dit is wat ik tot nu toe gekocht heb, c.q. nog in de planning heb te gaan kopen:

Gezin 1:

Neefjes, 6, 8 en 9 jaar krijgen alle 3 hetzelfde:

Starterset (3) Bakugan ballen

Ajax pyjama

Pantoffels

Chocoladeletter

Samen krijgen ze nog een Bakugan spel

Gezin 2:

Nichtjes, tweeling van 6 jaar krijgen allebei hetzelfde:

Snowboots

Disney Princess rugtas

Disney Princess lunchbox

Chocoladeletter

Deze tweeling krijgt samen het spel Dokter Bibber.

Gezin 3:

Nichtje, 6 jaar

Snowboots

Disney Princess rugtas

Disney Princess lunchbox

Knutselkoffer

Chocoladeletter

Nichtje, 10 jaar

Amika Postman Bag

Amika portemonnee

Huis Anubis boek

Lichtroze lipglos

Chocoladeletter

(Rug)tassen, snowboots, pantoffels en pyjama's in overleg met de moeders. De rest heb ik zelf uitgekozen voor ze. Ze krijgen ook van hun eigen ouders, ooms en tantes en opa's en oma's nog cadeaus dus dit lijkt me zo wel voldoende (hebben niet echt afspraken over hoeveel cadeautjes).

Ze komen op pakjesmiddag (zondagmiddag) bij ons. En ze weten nog niet, ouders ook niet, dat Sinterklaas met zijn zwarte pieten langskomt.
Schoencadeautjes.

2 Pieten-cd's (supermarkt, twee jaar geleden, gratis op 6 december )

School:

Vermoedelijk snoep, hij heeft drie eetbare wensen op zijn lijstje.

Scouting:

chocoladelettertje.

Pakjesavond:

dvd Mickey Mouse of SpongeBob (3 euro)

Een doordenkspelletje (10 euro)

Een t-shirt met Wallace&Gromit (7 euro)

chocoladeletter (2 euro)

boekje van Paddington (1 euro)

boekje "detective worden" of "wetenschappelijke proefjes", (2,50 euro)

knikkerbaan mét motortje, dat de knikkers weer naar boven transporteert (3,95 euro)

Alle resterende DonaldDuckJuniors, omdat hij er anders straks te groot voor is. (12 euro)

En dan ook maar vast voor de Kerst:

de andere dvd (Mickey of SpongeBob)

het andere boekje "detective" of "proefjes".

Heeft iemand een idee wanneer de scheurkalender van DonaldDuck 2011 in de opruiming gaat ? Ik vind die dingen zó duur, maar goed, hij heeft er nou al bijna een jaar plezier van dat hij de kalender van 2010 had gekregen. Het hoort bij het bedritueel.
quote:moppetoet schreef op 25 november 2010 @ 21:41:

Pakjesavond is uiteindelijk geworden:

Een doordenkspelletje (10 euro)

Een behendigheidsspelletje (60 cent)

Een t-shirt met Wallace&Gromit (7 euro)

chocoladeletter (2 euro)

boekje van Paddington (1 euro)

boekje "detective worden" (2,50 euro)

knikkerbaan mét motortje, dat de knikkers weer naar boven transporteert (3,95 euro)

Moppeman vond de stapel te groot (Moppekind heeft net zijn verjaardag gehad, plus een andere fiets)

Inclusief onze eigen cadeaus een halve boodschappenshopper vol.

Zelf krijg ik een chocoladeletter en een verzamelbox van Louis de Funès.

Puur praktisch voor Moppeman, enveloppen, chocoladeletter en lege cd-doosjes, saai hoor.
Wij doen niet echt aan sinterklaas, wel aan kerst.

oudste schoencadeau:

siku autootje

oudste kerst:

houten trein

houten snijfruit

dvd bumba in azie

jongste (moet nog geboren worden)

zacht boekje

tol met balletjes van chico
En o ja van mijn ouders krijgen ze nederlandstalige boeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven