Borstvoeding in het openbaar?

22-11-2010 22:49 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Laatst heeft er in Belgie een vrouw de volle laag gekregen van een arts die vond dat die vrouw haar baby niet mocht voeden in de wachtkamer.

Wat is jullie mening over borstvoeding in het openbaar? Kun je op bijvoorbeeld een terras je baby de borst geven? Waar ligt de grens?
quote:iris1969 schreef op 23 november 2010 @ 17:41:

Eens met beide posts van Christiane. Het gaat echt om de manier waarop en hoe lang het noodzakelijk is.

WHO raadt anders aan tot 2 jaar BV te geven.

Goed, ik deed het ook niet in het openbaar, maar tot 2 jaar is niet abnormaal ofzo, en ik lees dat wel overal dat mensen dat niet willen zien. Wat maakt het uit of het een baby of een peuter/dreumes is?

Ik vind het eerder raar om je eraan te storen. Je hebt er toch geen last van?
Stressed is just desserts spelled backwards
Vanaf ongeveer een jaar gaf ik mijn kinderen niet meer in het openbaar borstvoeding. Ik heb het daarna alleen nog een paar keer in ,noodgevallen, gedaan maar dan wel zo onopvallend dat mensen het helemaal niet door hadden.
Maar tot een jaar dus wel, gewoon omdat ik ook wel eens ergens anders moest of wilde zijn dan thuis.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 november 2010 @ 00:13:

Dibbes, ging jij in vreemde badkamers zitten voeden? Op de plee ofzo?

Bijv. BGB . Klep naar beneden.....hup. Nee hoor, is niet vaak voorgekomen alleen niet iedereen is er nu eenmaal van gediend dat er op je slaapkamer borstvoeding gegeven wordt. Helemaal als ze zelf geen kinderen hebben. Ik zou het zeer vervelend hebben gevonden als de boel er weer uitgekotst zou worden want dat meurt nu eenmaal behoorlijk.

Tuurlijk, de was is er goed voor, daar ging het niet om.

Als iemand dat liever niet wil, dan kan ik dat best begrijpen.
Mijn dochter word in januari twee, ik voed haar gewoon overal.

ik heb er niet zoveel boodschap aan dat mensen het misschien ongepast vinden.

Ik bemoei me niet met hun eten, en ik hoef hun bemoeienis niet als het gaat om mijn dochters eten.
quote:Yamuna schreef op 23 november 2010 @ 19:38:

Mijn dochter word in januari twee, ik voed haar gewoon overal.

ik heb er niet zoveel boodschap aan dat mensen het misschien ongepast vinden.

Ik bemoei me niet met hun eten, en ik hoef hun bemoeienis niet als het gaat om mijn dochters eten.

Maar Yamuna, met twee jaar hoeft een kind toch niet meer direct een voeding? Ze drinkt toch neem ik aan meer dan alleen bv? Een kleine baby moet eten als hij honger heeft. Maar een kind van 2 eet toch drie maaltijden en evenzoveel tussendoortjes? waarom dan niet thuis die voedingen doen? is toch veel rustiger enzo?

(leuk trouwens dat je nog zelf voed, maar ik verbaas me waarom je dat en plein public doet: lijkt op provoceren, reactie uitlokken?)
Heeft niks met provoceren te maken.

Ik zoek wel een rustig plekje op maar ga echt mezelf niet opsluiten in openbare toiletten of bezemkasten.

Mijn dochter eet de laatste twee / drie maanden heel slecht.

Als ze een halve boterham en 5 lepeltjes yoghurt op een dag eet dan ben ik heel blij, meestal is het minder.

ze is gegaan van 4 (borst)voedingen op een dag naar 15.

Qua lengte en gewicht zit ze op de onderlijn van de curve.

met bv krijgt ze gelukkig nog het nodige binnen.

als het kán waarom niet?

Met zoveel voedingen op een dag kan ik anders wel mezelf in huis opsluiten. daar heb ik geen zin in.

Komt vanzelf een dag dat ze weer beter gaat eten.
Las een paar LINDA's terug eens over moeders die hun kinderen tot wel 3 of 4 jaar borstvoeding gaven...toen kreeg ik wel een beetje weeiig gevoel in mijn buik.

Een kind van 3 of 4 heeft tanden, kan lopen, praten, toch ook wel min of meer zelfstandig eten en naar de wc. Ieder voor zich maar dat vind ik ongepast.

1 van die vrouwen zei zelfs dat ze ermee door zou gaan tot het kind er niet meer om zou vragen..tsja...waar eindigt dat dan.

En om even op Yamuna terug te komen...prima als dat je keuze is en ook de manier waarop je het brengt, maar kijk dan ook niet raar op als je bevreemde reacties of blikken krijgt..maargoed, daar had je geen boodschap aan zo zei je zelf al.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:sprokkelientje schreef op 23 november 2010 @ 19:52:

1 van die vrouwen zei zelfs dat ze ermee door zou gaan tot het kind er niet meer om zou vragen..tsja...waar eindigt dat dan.

ik stop er mee als een van de twee er klaar mee is , of mn dochter of ik ...

en waarneer dat dan is ... geen idee ...

(of een kind tanden heeft daar merk je niks van hoor, de tong ligt over de ondertandjes, met de onderkaak werkt ze de melk naar buiten en de boventandjes voel je niet)

En om even op Yamuna terug te komen...prima als dat je keuze is en ook de manier waarop je het brengt, maar kijk dan ook niet raar op als je bevreemde reacties of blikken krijgt..maargoed, daar had je geen boodschap aan zo zei je zelf al.

Na bijna twee jaar voeden word je best handig in discreet voeden.

meeste mensen zien het niet eens.

Denken dat ze op schoot even weg aan het dommelen is, aaien haar bolletje.... en als ik dan zeg "liever nu even niet, na het voeden mag je tutten" zijn ze verbaasd ... sorry niet gezien...
quote:Yamuna schreef op 23 november 2010 @ 19:57:

[...]

Dat was ook mijn idee. En met 28 maanden wilde hij zomaar ineens niet meer. Prima toch? Ik zou het wel raar vinden om dan aan te gaan dringen omdat je zelf nog niet wil stoppen.

Yam, even OT, zijn jullie al weer in de MMM voor een tweede kindje?
quote:Yamuna schreef op 23 november 2010 @ 19:57:

[...]

(of een kind tanden heeft daar merk je niks van hoor, de tong ligt over de ondertandjes, met de onderkaak werkt ze de melk naar buiten en de boventandjes voel je niet)

Het verhaal van de tanden snap ik nu, bedankt voor de uitleg maar heb je voor jezelf geen grens gesteld o.i.d?

Wellicht komt zoiets gevoelsmatig en groei je hier naartoe (moeder en kind) maar ik vindt het zo ongepast dat een vierjarige die in principe al hele dagen naar school gaat nog bij zijn of haar moeder aan de borst gaat...waarom dat is, kweenie, het voelt voor mij nu eenmaal zo.
quote:Yamuna schreef op 23 november 2010 @ 19:52:

Heeft niks met provoceren te maken.

Ik zoek wel een rustig plekje op maar ga echt mezelf niet opsluiten in openbare toiletten of bezemkasten.

Mijn dochter eet de laatste twee / drie maanden heel slecht.

Als ze een halve boterham en 5 lepeltjes yoghurt op een dag eet dan ben ik heel blij, meestal is het minder.

ze is gegaan van 4 (borst)voedingen op een dag naar 15.

Qua lengte en gewicht zit ze op de onderlijn van de curve.

met bv krijgt ze gelukkig nog het nodige binnen.

als het kán waarom niet?

Met zoveel voedingen op een dag kan ik anders wel mezelf in huis opsluiten. daar heb ik geen zin in.

Komt vanzelf een dag dat ze weer beter gaat eten. Serieus, 15(!) voedingen. Wow. Maar drinkt ze dan geen sap oid? Ik ben erg van de bv, maar met zoveel voedingen per dag: daar zou ik snel korte metten mee maken. Maar goed, kolf je dan ook nog? Of werk je niet? Dit is wel erg off topic...en niet om je belachelijk te maken: maar ik heb echt nog nooit gehoord van vijftien voedingen bij een kind van twee. Wel nog een ochtend, avond en eventueel nacht...Naja, ieder zn meug zeg maar.
quote:Maleficent schreef op 23 november 2010 @ 20:04:

[...]

Yam, even OT, zijn jullie al weer in de MMM voor een tweede kindje? Ja, 7 dec weer naar de gyn voor bespreking

Las een paar LINDA's terug eens over moeders die hun kinderen tot wel 3 of 4 jaar borstvoeding gaven...toen kreeg ik wel een beetje weeiig gevoel in mijn buik.

Een kind van 3 of 4 heeft tanden, kan lopen, praten, toch ook wel min of meer zelfstandig eten en naar de wc. Ieder voor zich maar dat vind ik ongepast.

En om even op Yamuna terug te komen...prima als dat je keuze is en ook de manier waarop je het brengt, maar kijk dan ook niet raar op als je bevreemde reacties of blikken krijgt..maargoed, daar had je geen boodschap aan zo zei je zelf al.Ja dat heb ik ook, ik ervaar het als ongepast om dit te moeten aanschouwen bij zo'n groot kind. Jammer dat daar geen rekening mee wordt gehouden en dat overal BV vóór alles lijkt te moeten gaan.
quote:RosaP schreef op 23 november 2010 @ 20:04:

[...]

Serieus, 15(!) voedingen. Wow. Maar drinkt ze dan geen sap oid? Ik ben erg van de bv, maar met zoveel voedingen per dag: daar zou ik snel korte metten mee maken. Maar goed, kolf je dan ook nog? Of werk je niet? Dit is wel erg off topic...en niet om je belachelijk te maken: maar ik heb echt nog nooit gehoord van vijftien voedingen bij een kind van twee. Wel nog een ochtend, avond en eventueel nacht...Naja, ieder zn meug zeg maar.Ja dat is toch volkomen onnatuurlijk bij zo'n groot kind? Die hoort allang vast te eten.
Ik heb trouwens live nog nooit zo'n groot kind aan de borst gezien. En t zou me ook niet boeien ook, trouwens. (al vind ik het niet nodig omdat buiten de deur te doen op die leeftijd, daar blijf ik bij. Heeft kind dan honger of dorst: gewone melk of boterham misschien? anders houd je slechte eetpatronen toch ook een beetje in stand?) Ken alleen die hele nare geitenwollensok you tube filmpjes. Maar goed, het ging hier niet over langvoeden, maar over bv in openbaar.

Natuurlijk moet je je baby overal kunnen voeden. Maar dat moet je m.i discreet doen. Niet op een wc, gatver, maar ook niet op een vol terras. Bij een kleine baby valt het niet zo op. Maar die van mij werden echt afgeleid toen ze groter werden. Dan vroeg ik altijd om een rustig plekje, voedde in de auto of lekker thuis. Op een gegeven moment heb je ook met BV een ritme.
quote:RosaP schreef op 23 november 2010 @ 20:04:

[...]

Serieus, 15(!) voedingen. Wow. Maar drinkt ze dan geen sap oid? Ik ben erg van de bv, maar met zoveel voedingen per dag: daar zou ik snel korte metten mee maken. Maar goed, kolf je dan ook nog? Of werk je niet? Dit is wel erg off topic...en niet om je belachelijk te maken: maar ik heb echt nog nooit gehoord van vijftien voedingen bij een kind van twee. Wel nog een ochtend, avond en eventueel nacht...Naja, ieder zn meug zeg maar.

Natuurlijk drinkt ze sap thee water, karnemelk

krijgt fruit aangeboden, brood, crackers, kaas en worst uit het knuistje... avondeten, en toetje

Maar ze eet gewoon bijna niet, ze is verder gezond & kwiek.

Maar omdat ze zo een magertje is (altijd geweest) heb ik niet zoveel zin om het op de spits te drijven: dwingen tot eten, geen bv tot ze meer gaat eten ...

Borstvoeding is er, het kan ... en ik heb geen zin om deze voor ons makkelijke oplossing te stoppen omdat anderen het raar oid vinden.

ik kolf niet, en ik werk niet. ik zit nog steeds met mn bekken instabiliteit
Kijk dat ze in arme landen waar geen of gebrekkige andere gezonde voedingsalternatieven voor kinderen zijn doorgaan totdat een kind 3 voor mijn part 4 is, dat snap ik.

Het argument dat "wij"in het westen alles wat daar mee te maken heeft raar, vies en eng vinden dat is dan bij deze nonsens.

Wij hebben nu eenmaal wel goede en gezonde alternatieven voor kinderen tot onze beschikking...en gelukkig maar.

Ik snap het nut van borstvoeding, dat het gezond is, antistoffen bevat (vergeef me als het anders heet) en dat het natuurlijk is...uiteraard. Het is ook prachtig dat je eigen lichaam je in staat stelt je eigen baby te voeden en daarmee in principe in leven te houden als je het zo wil stellen, ik vind daar niets vies, raar of eng aan en stoor mij zeker niet in voeden in het openbaar (tenzij discreet en niet zo van...kijk mij eens ubermoeder zijn, til gewoon mijn tiet eruit...kan mij het rotten wat een ander daarvan vindt).

Alleen zijn er voor mij wel grenzen en dat is een mening, dat besef ik mij.
Ok, ik dacht al waar haal je de tijd vandaan voor al die voedingen. Maar goed, Yamuna, het is jouw lijf en kind, dus vooral blijven doen waar jullie je fijn bij voelen!
Maar dan ben je toch een op afroep klaar staande melkfabriek? Serieus, hier begrijp ik niet van.
quote:iris1969 schreef op 23 november 2010 @ 20:08:

Ja dat is toch volkomen onnatuurlijk bij zo'n groot kind? Die hoort allang vast te eten.

WHO adviseerd minimaal 6 maanden

en als ideaal 24 maanden.

dus het is heel natuurlijk

en natuurlijk dient je kind na 6 maanden gewoon vaste voeding aangeboden te krijgen. Maar het één staat het ander niet in de weg.

als je je geroepen voelt om mn dochter uit te leggen dat ze haar bord moet leeg eten, je bent welkom
quote:iris1969 schreef op 23 november 2010 @ 20:15:

Maar dan ben je toch een op afroep klaar staande melkfabriek? Serieus, hier begrijp ik niet van. ik zou bijna in loeien uitbarsten
quote:iris1969 schreef op 23 november 2010 @ 20:15:

Maar dan ben je toch een op afroep klaar staande melkfabriek? Serieus, hier begrijp ik niet van.Zeg, jij hebt altijd zo je mond klaar over respect, dan vind ik dit best een ongepaste opmerking.
quote:Yamuna schreef op 23 november 2010 @ 20:19:

[...]

ik zou bijna in loeien uitbarsten Het was geen grapje van me, ik vind dit echt hoogst verbazend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven