2 Jaar geestelijk en lichamelijk mishandeld door ex.

23-11-2010 19:38 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is inmiddels meer dan 5 jaar geleden maar nog steeds heb ik er last van.

Ik ben wantrouwend naar mannen toe en ik durf bijv. tijdens het uitgaan geen normaal gesprek te voeren of spontaan te daten.

Terwijl ik best een pittige tante kan zijn, woordje altijd klaar en durf ook iemand op zijn plaats te zetten als dat nodig is. Maar bij onbekende mannen kijk ik altijd de kat uit de boom....

Ik ben inmiddels wel vooruit gegaan. toen ik uit die relatie kwam heeft het echt een tijd geduurd voordat ik mezelf weer kon zijn.

Alleen wil dat muurtje maar niet breken...

Heeft iemand ongeveer dezelfde ervaring hiermee en zo ja hoe kwam je verder? wat heeft je geholpen?

Groetjes
Het is niet niks wat je meegemaakt hebt, heb je wel professionele hulp (gehad)? Anders lijkt dat me niet overbodig om eens te proberen.
Ik herken wat je omschrijft, ik heb alleen niet te maken gehad met lichamelijke mishandeling wel met geestelijke mishandeling en dat vind ik al best lastig.

Bij mij is het ook al een jaar of 7 geleden en nog niet durf ik een andere man toe te laten.

Ik ga hier nu eindelijk aan werken omdat ik nog niet zo heel lang voor mijzelf duidelijk heb dat het ook echt fout is (wat er toen gebeurd is) en ik mijzelf hiermee belemmer in een gewoon leuk contact opbouwen.

Verder eens met Ste_: Het is niet niks wat je hebt meegemaakt.
Ik ben wel eens naar een psycholoog geweest, maar ik ben niet echt een prater.. Dus dat liep niet helemaal lekker. Uiteindelijk aan paar vrienden verteld, dat heeft mij wel geholpen en vooral veel van me afgeschreven... Probleem is dat ik iedereen met *hem* onbewust vergelijk.. terwijl ik heus wel weet dat ik iemand een kans moet geven.
Geen ervaring,maar ik sluit me aan bij Ste, het is niet niks wat je hebt meegemaakt.

Het heeft toch letterlijk diepe geestelijke wonden achtergelaten,die nog niet zijn geheeld.

Gun jezelf de kans om er iets aan te doen, bekijk in je omgeving of er een hulpgroep of andere professionele hulp is.
Je ziet bepaalde eigenschappen van je ex in een nieuwe vriend, bedoel je.
[quote]noa_lynn schreef op 23 november 2010 @ 19:52:

Ik herken wat je omschrijft, ik heb alleen niet te maken gehad met lichamelijke mishandeling wel met geestelijke mishandeling en dat vind ik al best lastig.

Bij mij is het ook al een jaar of 7 geleden en nog niet durf ik een andere man toe te laten.

Ik ga hier nu eindelijk aan werken omdat ik nog niet zo heel lang voor mijzelf duidelijk heb dat het ook echt fout is (wat er toen gebeurd is) en ik mijzelf hiermee belemmer in een gewoon leuk contact opbouwen.

Juist het geestelijke was het meest vermoeiend.. lichamelijk kon ik hem nog wel aan maar het put je zo uit...

Ik belemmer mezelf inderdaad en dat is zooo frusterend!

Vaak denk ik dat ik erover heen ben maar waarom spookt het dan nog door mijn hoofd en blijf ik er last van hebben...

Hoe pak jij het aan Noa_lynn?
Nee geen eigenschappen ik denk uit angst dat ze net zo als hem zijn... zo stom...

Misschien is het goed om er nog een keer met een therapeut over te praten... in het verleden heeft dit niet geholpen... deed ik alsof er niks aan de hand was omdat ik er op dat moment niet voor open stond... Maar aan de andere kant denk ik van kom op: je weet het allemaal wel.. je durft alleen niet...
quote:girl_87 schreef op 23 november 2010 @ 19:38:

Terwijl ik best een pittige tante kan zijn, woordje altijd klaar en durf ook iemand op zijn plaats te zetten als dat nodig is. Maar bij onbekende mannen kijk ik altijd de kat uit de boom....

Lijkt me gezond en niet onbelangrijk.

Eerst weer je eigen pittige tante terugvinden daarna komt er vast iemand die de rest van het muurtje afbreekt.

Kortom; oefenen, zelfvertrouwen kweken. Succes.

En dat je de mannen met hem associeert is een normaal verschijnsel.

Moet je boven leren te staan.

Jij bent weer jij!
quote:girl_87 schreef op 23 november 2010 @ 20:02:

Nee geen eigenschappen ik denk uit angst dat ze net zo als hem zijn... zo stom...

Misschien is het goed om er nog een keer met een therapeut over te praten... in het verleden heeft dit niet geholpen... deed ik alsof er niks aan de hand was omdat ik er op dat moment niet voor open stond... Maar aan de andere kant denk ik van kom op: je weet het allemaal wel.. je durft alleen niet...De meeste mensen die een therapeut bezoeken weten het eigenlijk allemaal wel (ik, tenminste) maar juist de therapeut kan je handvaten aanreiken om juist ook te durven, en het ook te gaan dóen.
quote:girl_87 schreef op 23 november 2010 @ 19:59:

Juist het geestelijke was het meest vermoeiend.. lichamelijk kon ik hem nog wel aan maar het put je zo uit...

Ik belemmer mezelf inderdaad en dat is zooo frusterend!

Vaak denk ik dat ik erover heen ben maar waarom spookt het dan nog door mijn hoofd en blijf ik er last van hebben...

Hoe pak jij het aan Noa_lynn?

Wat je schrijft heb ik dus ook..

En dan denk ik 'Het is al 7 jaar terug, doe normaal!'

Alleen dat wordt het nu nog niet.

Ik ben nu bezig met 3 intakegesprekken om een behandelplan bij de GGZ op te stellen.

Bij mij speelt sinds dit jaar ook overspannen zijn mee en ga zeker dit ook aangeven, loop er regelmatig tegen aan te schoppen en kan dan echt goed boos zijn.

Ik ga uiteindelijk gesprekken krijgen bij een psycholoog (en waarschijnlijk nog andere stappen nemen).
Verder ben ik het eens met de andere reacties.

Wordt eerst weer jezelf en pak die handvaten aan ookal weet je eigenlijk best hoe je je doel kan bereiken.

Ik wil bijvoorbeeld heel graag een vriend en verder settelen (kindje e.d.) maar dat hou ik onbewust/bewust tegen.

Nu heb ik voor mijzelf besloten om een soort time-out te nemen en eerst voor mijzelf te gaan.
Als je dit soort dingen meemaakt, dan maakt dat je gevoelsmatig onstabiel. Om die stabiliteit terug te krijgen, is het een goed plan om op judo te gaan. Het maakt je niet alleen lichamelijk sterk, maar geestelijk kom je daardoor heel sterk in je schoenen te staan. Ik zou wel tegen iedere mishandelde vrouw willen schreeuwen om dat te gaan doen. Het is de allerbeste therapie die je jezelf maar kan gunnen.
quote:Cateautje schreef op 23 november 2010 @ 20:22:

Als je dit soort dingen meemaakt, dan maakt dat je gevoelsmatig onstabiel. Om die stabiliteit terug te krijgen, is het een goed plan om op judo te gaan. Het maakt je niet alleen lichamelijk sterk, maar geestelijk kom je daardoor heel sterk in je schoenen te staan. Ik zou wel tegen iedere mishandelde vrouw willen schreeuwen om dat te gaan doen. Het is de allerbeste therapie die je jezelf maar kan gunnen.

Een vriendin van mij doet aan kempo.

Die zegt ook dat het haar een hoop zelfvertrouwen geeft en het haar een kick geeft.

Zelf heb ik ook zin om van mij af te slaan als ik zo boos ben door bijv. het overspannen zijn.
Misschien moet ik nog 1 keer dieper graven en alles nog een keer nagaan. Alleen heb ik dit voor me gevoel al paar keer gedaan.. Een time out heb ik voor me gevoel al een paar jaar.. wil juist weer openstaan... alleen gaat het vaak allemaal te snel en ben ik ook eerlijk tegen die persoon maar als het de serieuze kant op gaat, ga ik er weer vandoor.. Momenteel spelen er ook andere dingen veel stress van me werk en familiekwesties waardoor ik ook niet echt lekker in mijn vel zit en daar gaat mijn zelfvertrouwen weer...
quote:noa_lynn schreef op 23 november 2010 @ 20:38:

[...]

Een vriendin van mij doet aan kempo.

Die zegt ook dat het haar een hoop zelfvertrouwen geeft en het haar een kick geeft.

Zelf heb ik ook zin om van mij af te slaan als ik zo boos ben door bijv. het overspannen zijn.Alle vormen van overspannenheid gaan er van weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven