Elke dag schoonmaken!

25-11-2010 09:59 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner zegt altijd dat ik dwangneurose heb omdat ik altijd alles schoon wil hebben en ik vind het zonde om dingen te beschadigen. Ik neem na het koken altijd alles af en ik stofzuig het huis minstens 1 keer per dag. Ik ben constant bezig met het "scannen" van de vloer en mijn spullen.

Ik kan het niet laten, als ik een vlek zie MOET die schoon anders kan ik niet rustig het huis uit. Is dit zo gek?
Make it Happen everyday
Heb ik jullie al eens verteld over onze Stocke kinderstoel? Die voelt altijd een beetje bobbelig en kleverig, en ik dacht dat dat aan de soort lak lag. Gewoon slecht ofzo.

Totdat ik een keer een vriendin vroeg of de lak van hun Stocke stoel ook zo slecht was? Domme ik. Sindsdien maak ik hem eens in de maand schoon met jif en een schuursponsje.

Als mooie aanvulling op het vieze dingen van kinderen lijstje

Sterkte TO!
quote:Katherina schreef op 25 november 2010 @ 12:33:

Heb ik jullie al eens verteld over onze Stocke kinderstoel? Die voelt altijd een beetje bobbelig en kleverig, en ik dacht dat dat aan de soort lak lag. Gewoon slecht ofzo.

Totdat ik een keer een vriendin vroeg of de lak van hun Stocke stoel ook zo slecht was? Domme ik. Sindsdien maak ik hem eens in de maand schoon met jif en een schuursponsje.

Als mooie aanvulling op het vieze dingen van kinderen lijstje

Sterkte TO!

Hahahaha, herkenbaar!

Sorry, niet echt OT, maar moest erg lachen. Hier ook plakkerig en bobbelig. Moet hem maar eens onder handen gaan nemen.

Succes TO, klinkt inderdaad als smetvrees. Goed dat je inziet dat je best wat hulp kunt gebruiken. De HA is een goeie stap!
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
quote:J_en_A schreef op 25 november 2010 @ 09:59:

Ik neem na het koken altijd alles af en ik stofzuig het huis minstens 1 keer per dag. Ik ben constant bezig met het "scannen" van de vloer en mijn spullen.

Ik kan het niet laten, als ik een vlek zie MOET die schoon anders kan ik niet rustig het huis uit. Is dit zo gek?

Na het koken alles afnemen vind ik niet gek als dat 'alles' om je aanrecht en kookplaat gaat.

Elke dag met de stofzuiger door de kamer doe ik (vanwege kind, witte kat en donkere houten vloer) ook. Vind ik dus ook niet gek.

Steeds checken of je ergens vlekken bespeurt en er onrustig worden vind ik wel gek. Nah ja, gek, het lijkt me erg vermoeiend in elk geval. Bovendien vind ik dat er belangrijkere zaken in het leven zijn dan een vloer zonder één enkele kruimel. Maar goed, misschien denk jij daar anders over.
quote:Katherina schreef op 25 november 2010 @ 12:33:

Er liggen me hier allerlei rijstkorrels van de indiase afhaalhap van gisteren aan te kijken, ik zal straks een gaan stofzuigen.

Yeuh, zo erg ben ik niet!!
Katherina:

Herkenbaar.
Je moet echt proberen om dit gedrag te verminderen, want anders wordt het steeds erger. Dit kun je door jarenlange sessies bij de psycholoog doen, maar het kan ook sneller. Wordt eens vrijwilliger in een bejaardenhuis, kinderopvang of kinderboederij, dan ben je zo genezen.

Vuil is niet erg of eng.
Mijn huishouden: een stofzuiger heb ik niet, maar ik swiffer 1 keer per week over mijn houten voeren tegen het kattenhaar en dan rol ik ook even over mijn meubels met zo'n kledingroller.De afwas doe ik als ik er zin in heb en de wc/badkamer als ik er aan denk.

Nee erg schoon ben ik niet, maar toch is mijn huis niet onhygiënisch te noemen.
Mijn werkster komt om de week en doet dan alles. Zelf doe ik alleen de afwas en de was en verschoon 2x per week het beddengoed (ja, da's dan weer mijn tic).
Ik snap wel dat je het graag schoon en netjes hebt. Dat heb ik zelf ook graag en ons huis is ook altijd spik en span (2 volwassen workaholics dus weinig thuis en geen kinderen/huisdieren). Verder ben ik ook heel zuinig op mijn spullen, ik heb veel roestvrijstaal in de keuken van zo'n 6 jaar oud en er zitten nog bijna geen krassen op. En zolang je niet panisch wordt van een keertje niet kunnen stofzuigen omdat je er geen tijd voor hebt lijkt me dat er niks aan de hand is.

Wij hebben een hulp omdat we allebei veel werken (ik >60 uur per week maar gelukkig flexibel en kan deels thuiswerken), ik heb minimaal 4 uur reistijd per dag daar nog bij heb en vriend weet volgens mij niet eens waar de stofzuiger staat. Hier komt de hulp 3x per week een halve dag (3 à 4 uur) en ze stofzuigt dan ook alle 3 de dagen, dweilen doet ze alleen op vrijdag. Reden: ik heb een hele mooie, hele donkere houten vloer waar je alles (ALLES) op ziet. Tussendoor, op dinsdag, donderdag en het weekend wil ik zelf nog weleens met de Swiffer even rondgaan op die plekken waar we het meeste leven (woonkamer/tv-kamer en de keuken), kleine moeite en het is weer netjes. Bij het koken en eten hoort voor ons samen afruimen, vaatwasser in pakken en kookeiland/aanrecht afnemen. Lijkt me wel zo fris, of moet je de etensresten maar laten de hele week laten zitten dan? Ik vind het wel fijn dat mijn huis schoon en opgeruimd is, wij krijgen regelmatig onverwacht bezoek en ik hoef me nooit druk te maken over of alles wel opgeruimd en schoon is. Wel zo relaxt.

Zolang jij je er goed bij voelt zou ik zeggen, poets lekker door.
quote:iris1969 schreef op 25 november 2010 @ 13:40:

Mijn huishouden: een stofzuiger heb ik niet, maar ik swiffer 1 keer per week over mijn houten voeren tegen het kattenhaar en dan rol ik ook even over mijn meubels met zo'n kledingroller.De afwas doe ik als ik er zin in heb en de wc/badkamer als ik er aan denk.

Nee erg schoon ben ik niet, maar toch is mijn huis niet onhygiënisch te noemen.Als je geen stofzuiger hebt, hoe maak je dan alles tussen de gaatjes en kieren schoon? Niet lullig bedoeld hoor. Ik ga ook vaker met de swiffer door t huis dan met de stofzuiger, maar zo'n 2 a 3 x in de week moet ik toch echt wel even met de stofzuiger aan de gang. Ver onder de boekenkast bij de plinten enzo ligt dan wel aardig wat stof te verzamelen.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
@Olivia: je hulp komt 12 uur in de week?

Kookt ze ook voor jullie ofzo?
quote:J_en_A schreef op 25 november 2010 @ 10:33:

[...]

Alles, alle muren het fornuis en afzuigkap schoonmaken, in-olien (rvs), het aanrecht, kastjes, gewoon de hele keuken zeg maar

Werkblad afnemen en kookplaat schoonmaken na het koken doe ik ook dagelijks, maar de hele keuken dagelijks is echt niet nodig.

En dan ook nog dagelijks stofzuigen.

OMG ! Dit is toch echt een dwangneurose/smetvrees. Vooral omdat je het gevoel hebt dat je "moet".

Ik zou je aanraden om afstand te nemen van je huishouden. Wordt geen slaaf van je spullen. Niemand wordt hier gelukkiger van en jijzelf al helemaal niet.

Zoek een hobby buitenshuis: ga sporten, zingen, schilderen, schrijven, dansen: alles om je af te leiden van het schoonmaken. Lukt het je niet alleen, zoek dan hulp.

Je maakt jezelf diepongelukkig op deze manier.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 november 2010 @ 14:12:

@Olivia: je hulp komt 12 uur in de week?

Kookt ze ook voor jullie ofzo?

Nee, koken doe ik zelf. Maar zij doet de rest, ook de was van sorteren tot in de kast hangen/leggen. En dit is nogal een groot huis (10 kamers, 2,5 badkamer waarbij die halve geen bad heeft en aanbouw is bijna helemaal van glas).

Laat mij maar lekker buiten de deur werken, ik moet er niet aan denken om alles in mijn eentje schoon te moeten houden. Maar ik heb wel graag een schoon huis.
Och jeee

Wat komt mij dit bekend voor zeg! Ik heb in de zwangerschap van de tweeling destijds last van nesteldrang gekregen, en dit is ook niet meer over gegaan. Inmiddels heb ik drie kinderen en een dagelijks vast poets ritueel! Nu weet ik ook wel, dat het in een huis met drie kinderen niet altijd even netjes kan zijn, maar dat is het hier wel. Ik kan absoluut niet tegen rommel, integendeel, ik zit veel lekkerder in mijn vel als alles spik en span is!
Mijn zoontje presteerde het om van de zomer toen hij 20 maanden was z'n eigen poepluier af te doen en z'n bed onder te smeren.....(weet je zeker dat je nog kinderen wilt )

Ik kwam er laatst achter dat je ook eigenlijk eens 1 x per jaar de plinten ofzo moet stofzuigen.

@TO, ik denk dat je het beste naar je HA kunt gaan als je ervanaf wil. Die kan je verder helpen. Succes!
quote:Olivia1975 schreef op 25 november 2010 @ 13:57:

Ik snap wel dat je het graag schoon en netjes hebt. Dat heb ik zelf ook graag en ons huis is ook altijd spik en span (2 volwassen workaholics dus weinig thuis en geen kinderen/huisdieren). Verder ben ik ook heel zuinig op mijn spullen, ik heb veel roestvrijstaal in de keuken van zo'n 6 jaar oud en er zitten nog bijna geen krassen op. En zolang je niet panisch wordt van een keertje niet kunnen stofzuigen omdat je er geen tijd voor hebt lijkt me dat er niks aan de hand is.

Wij hebben een hulp omdat we allebei veel werken (ik >60 uur per week maar gelukkig flexibel en kan deels thuiswerken), ik heb minimaal 4 uur reistijd per dag daar nog bij heb en vriend weet volgens mij niet eens waar de stofzuiger staat. Hier komt de hulp 3x per week een halve dag (3 à 4 uur) en ze stofzuigt dan ook alle 3 de dagen, dweilen doet ze alleen op vrijdag. Reden: ik heb een hele mooie, hele donkere houten vloer waar je alles (ALLES) op ziet. Tussendoor, op dinsdag, donderdag en het weekend wil ik zelf nog weleens met de Swiffer even rondgaan op die plekken waar we het meeste leven (woonkamer/tv-kamer en de keuken), kleine moeite en het is weer netjes. Bij het koken en eten hoort voor ons samen afruimen, vaatwasser in pakken en kookeiland/aanrecht afnemen. Lijkt me wel zo fris, of moet je de etensresten maar laten de hele week laten zitten dan? Ik vind het wel fijn dat mijn huis schoon en opgeruimd is, wij krijgen regelmatig onverwacht bezoek en ik hoef me nooit druk te maken over of alles wel opgeruimd en schoon is. Wel zo relaxt.Zolang jij je er goed bij voelt zou ik zeggen, poets lekker door.Wij krijgen ook geregeld onverwacht bezoek, en ondanks de vruchtenhagel in het vloerkleed en de aardbeienyoghurt op de rand van de eettafel hoef ik me ook nooit druk te maken of alles wel schoon en opgeruimd is. Kwestie van karakter denk ik?
quote:Spininhoek schreef op 25 november 2010 @ 13:57:

[...]

Als je geen stofzuiger hebt, hoe maak je dan alles tussen de gaatjes en kieren schoon? Niet lullig bedoeld hoor. Ik ga ook vaker met de swiffer door t huis dan met de stofzuiger, maar zo'n 2 a 3 x in de week moet ik toch echt wel even met de stofzuiger aan de gang. Ver onder de boekenkast bij de plinten enzo ligt dan wel aardig wat stof te verzamelen.

Mijn stofzuiger maakte krassen op mijn houten voer, dus toen de zak vol was heb ik de stofzuiger weggedaan .

Waarschijnlijk mis ik dan wat kieren en gaten, maar daar kan ik niet wakker van liggen.
Zie mijn motto......dat zegt genoeg denk ik
Briljant motto!
quote:iris1969 schreef op 25 november 2010 @ 16:48:

[...]

Mijn stofzuiger maakte krassen op mijn houten voer, dus toen de zak vol was heb ik de stofzuiger weggedaan .

.En je hebt nu een kat genomen, waarmee je wekelijks over de vloer swiffert?
Haha ik heb er 4 dus ze gaan per toerbeurt .
quote:Katherina schreef op 25 november 2010 @ 16:13:

[...]

Wij krijgen ook geregeld onverwacht bezoek, en ondanks de vruchtenhagel in het vloerkleed en de aardbeienyoghurt op de rand van de eettafel hoef ik me ook nooit druk te maken of alles wel schoon en opgeruimd is. Kwestie van karakter denk ik?

Ik heb tegenwoordig gewoon graag altijd, 24 uur per dag, een heel schoon en opgeruimd huis. Bezoek of niet. Persoonlijke voorkeur eerder dan karakter. In mijn studietijd was mijn appartement net oorlogsgebied, gelukkig woonde ik daar in mijn eentje. Ik heb een hekel aan huishouden dus dat laat ik nu aan iemand anders over.

Als de neefjes en nichtjes hier rondspoken dan valt er ook weleens een glas om of er vallen kruimels op de grond. Daar kan ik dan weer niet van wakker liggen. Dat heb ik zo weer opgeruimd. Als de basis maar schoon en opgeruimd is, zeg maar, dan hoef ik alleen maar een beetje bij te houden. Even een lapje hier, even de Swiffer daar. En klaar is Klara. Dat idee.
Ik heb gewoon weinig spullen, dan wordt het ook nooit rommelig. Lekker snel klaar dus.
quote:Quinty schreef op 25 november 2010 @ 11:27:

de bank overtrokken met doorzichtig plastic om slijtage en beschadigingen tegen te gaan? (Heb ik weleens gezien in een of andere hysterische Amerikaanse serie (The Nanny, geloof ik ).

Ik heb het ooit in het echt gezien...

Bij een klasgenootje thuis, 20 jaar geleden. Ik heb het dus nooit vergeten
quote:Olivia1975 schreef op 25 november 2010 @ 14:34:

[...]

Nee, koken doe ik zelf. Maar zij doet de rest, ook de was van sorteren tot in de kast hangen/leggen. En dit is nogal een groot huis (10 kamers, 2,5 badkamer waarbij die halve geen bad heeft en aanbouw is bijna helemaal van glas).

Laat mij maar lekker buiten de deur werken, ik moet er niet aan denken om alles in mijn eentje schoon te moeten houden. Maar ik heb wel graag een schoon huis.Wanneer wordt je huis vies als je bijna niet thuis bent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven