geen auto...

29-11-2010 09:39 80 berichten
ik weet dat ik me druk maak om niks, maar ik ben 28, heb een rijbewijs, alleen geen auto. Wil ik ook helemaal niet, heb een brommertje, een fiets en de bus in de buurt.

heb alleen het idee dat ik in vergelijking met mijn leeftijdsgenoten

ongeveer de enige ben.

van de andere kant, ik heb het voor mn werk niet nodig,

en het kost veel te veel om hem 3/4 dagen voor de deur te laten staan.........

Denk ook wel is dat het zonde is van mn rijbewijs,

al heb ik die voor de brommer ook nodig.

nogmaals ik maak me weer druk om niks,

maar wat vinden jullie?

moet denk ik ff gerustgesteld worden

hoe denken jullie erover??
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 36, heb al meer dan 10 jaar mijn rijbewijs en nog nooit een auto gehad. Ik rijd niet vaak (soms maar 1 keer per kwartaal), verleer het niet en ben ook niet bang om langere stukken te rijden. Ik rijd rustig in het buitenland voor mijn werk langere stukken. Ik heb ongeveer 1 keer per maand dat ik denk: nu zou een auto handig geweest zijn en dat vind ik veel te weinig om er 1 aan te schaffen. Ik bespaar zo ontzettend veel en kan dus een auto huren als ik er 1 nodig heb. Ik ben ontzettend blij dat ik wel een rijbewijs heb, zodat ik ook kan aanbieden om terug te rijden, bijvoorbeeld als bob. De meeste mensen om me heen hebben wel een auto, maar ik zou nooit iets aanschaffen wat ik zelf niet wil en niet gebruik, omdat anderen het allemaal wel hebben.

Bovendien als je geen auto hebt fiets je vaak meer en dat is gewoon gezond. Tegen kou en regen kun je je kleden en je hebt gewoon zo weer wat beweging erbij en het milieu niet extra belast. Fijn toch?
quote:Doremifasolatido schreef op 29 november 2010 @ 10:46:

[...]

Niet als ik je vriend of familie ben, ik heb er zo'n hekel aan wanneer mensen met rijbewijs mijn auto willen lenen omdat zij er geen willen bezitten.

Als het echte nood is en incidenteel, ok, Maar mijn ervaring leert dat na de eerste keer vragen, de volgende keren vragen ozo gemakkelijk gaat. Ik leen mijn auto uberhaupt nooit uit aan iemand zonder eigen auto. Met m'n vader wissel ik wel 'ns van auto als hij aan mijn auto gaat klussen, maar dat is eigen.
Ook no way dat ik iemand in mijn auto als bob zou laten rijden als die persoon zelf niet dagelijks rijdt. De kans dat ze brokken maken is dan vele malen groter.
quote:elninjoo schreef op 29 november 2010 @ 10:40:

Voor degenen die wel 'ns een auto lenen. Mochten jullie schade rijden, zou je dan ook de gestegen verzekeringskosten voor de eigenaar op je nemen omdat die daalt in z'n no-claim?

Mijn ervaring is, die enkele keer dat ik overstag ben gegaan, dat er bijna vergeten wordt de benzine te betalen, laat staan denken aan alle andere kosten die je aan een auto hebt.

En de opmerking dat het die enkele keer goedkoper is om te huren of te lenen vind ik zo egoïstisch. Het lenen gedeelte dan. Diegene met de auto is bereidt om alle kosten te dragen en het er voor over te hebben voor het gemak die het dient. En de autoloze wil daar af en toe bijna kosteloos ook van mee genieten!

(Nee hoor, ben helemaal niet negatief wat betreft het uitlenen van auto's )
iemand vertelde me van de week

dat je nog beter af en toe een taxi kan pakken,

dat dat zoiezo goedkoper is dan de maandelijkse kosten

van een auto...
quote:elninjoo schreef op 29 november 2010 @ 10:48:

[...]

Ik leen mijn auto uberhaupt nooit uit aan iemand zonder eigen auto. Met m'n vader wissel ik wel 'ns van auto als hij aan mijn auto gaat klussen, maar dat is eigen.Ik ook niet meer hoor, die keren dat ik het wel deed, ben ik stuk voor stuk op mijn bek gegaan.
Om even te laten zien dat je niet de enige bent.....ik ben 32 (vriend ook) en we hebben geen auto

Komt er vast wel weer, maar we hebben 'm niet nodig voor werk en wonen in grote stad, dus alle openbaar vervoer om de hoek.

Voor leuke dingen is een auto natuurlijk wel handig + mijn familie die verweg woont. Ik verwacht dat we volgend jaar wel een auto kopen. Geld is er gewoon, maar vonden het tot dusver eigenlijk zonde om te kopen voor het minimale gebruik.
Ik zou mijn auto niet zo snel uitlenen, als er wat mee gebeurt is er een hoop gezeik en gedoe.

Ik heb een auto van bijna 12 jaar oud en hij kost mij 31 euro per maand aan verz en 57 euro per kwartaal aan wegenbelasting. Natuurlijk komt de aanschaf er nog bij en ik kan niet in TO's portomonnee kijken, maar het is zo lastig om afhankelijk te zijn van anderen.

Ik rij er ook niet zo veel mee maar als ik hem nodig heb dan heb ik in ieder geval een auto.
Ik gebruik mijn auto ook niet vaak maar heb een oude VW polo (betrouwbaar en onderdelen zijn niet duur) en ben er wel erg blij mee dat ik m heb. Aanschaf was niet duyr en belasting is erg weinig dus kost mij in principe niet veel.
Ik heb ook heel lang geen auto gehad. Woonde midden in de stad, dus waar zou ik een auto voor nodig hebben? Alles is prima met het OV te doen!

Intussen hebben we wel een auto (eerste aangeschaft op mijn 30e, model koffiemolen ), maar we gebruiken 'm amper. We wonen nog steeds binnen goed bereik van OV. We hebben jarenlang Greenwheels gehad, ik denk dat we daar met ons huidige rijpatroon zelfs goedkoper mee uit zouden zijn. Maar ja, met kind (en bijbehorende stoel) en met toch wel enigszins regelmatig gebruik, wint het comfort het. Zonder kind vraag ik me af of we bij het overlijden van onze vorige auto een nieuwe zouden hebben gekocht.

Een auto is leuk hoor en voor sommige situaties best handig... maar absoluut niet zaligmakend dus. En als je geen auto nodig hebt, zou ik niet weten waarom je er een aan zou schaffen. Zonde van je geld en zonde van het milieu.
quote:gierzwaluw33 schreef op 29 november 2010 @ 10:55:

maar het is zo lastig om afhankelijk te zijn van anderen.

Geen auto hebben is geen synoniem voor afhankelijk zijn van anderen. Die afhankelijkheid zit meer in aard dan in eigendom.

Je kunt gewoon met bus of (vouw/ov-)fiets je eindbestemming bereiken en als je ècht een auto nodig hebt, valt die ook gewoon te huren. Hetzij via Greenwheels o.i.d., hetzij via een normaal auto-verhuurbedrijf. En er bestaat ook nog altijd zoiets als een taxi en een bezorgservice.
quote:Solveig schreef op 29 november 2010 @ 09:56:

Natuurlijk moet je een auto nemen omdat iedereen er 1 heeft, ookal gebruik je hem niet en is het duur.

Je wilt toch niet de enige zijn zónder auto?
quote:qwertuu schreef op 29 november 2010 @ 11:08:

[...]

Geen auto hebben is geen synoniem voor afhankelijk zijn van anderen. Die afhankelijkheid zit meer in aard dan in eigendom.Hangt er toch echt vanaf waar je woont. Waar ik woon heb je niet zoveel OV, bussen rijden slechts 'n paar keer overdag en 's avonds ben je dus afhankelijk van iemand die je wil halen/brengen als je niet continu dure taxi's wilt hoeven nemen.
quote:elninjoo schreef op 29 november 2010 @ 11:11:

[...]

Hangt er toch echt vanaf waar je woont. Waar ik woon heb je niet zoveel OV, bussen rijden slechts 'n paar keer overdag en 's avonds ben je dus afhankelijk van iemand die je wil halen/brengen als je niet continu dure taxi's wilt hoeven nemen.Er rijden dus wel taxi's...
quote:qwertuu schreef op 29 november 2010 @ 11:08:

[...]

Geen auto hebben is geen synoniem voor afhankelijk zijn van anderen. Die afhankelijkheid zit meer in aard dan in eigendom.

Je kunt gewoon met bus of (vouw/ov-)fiets je eindbestemming bereiken en als je ècht een auto nodig hebt, valt die ook gewoon te huren. Hetzij via Greenwheels o.i.d., hetzij via een normaal auto-verhuurbedrijf. En er bestaat ook nog altijd zoiets als een taxi en een bezorgservice.

Ik ervaar dat wel zo maar dat komt misschien ook wel omdat mijn vader geen rijbewijs heeft en mijn moeder pas met 41 jaar haar rijbewijs heeft gehaald.

Ik was 15 toen wij voor het eerst een auto hadden heerlijk vond ik het nooit meer met die rot bus!!

En als ik naar mn ouders kijk mijn zus woont ruim een uur rijden bij ons vandaan.

Als mijn ouders dat altijd met het openbaar vervoer moeten doen dan is het gewoon lastiger om bij mn zus te komen. Ook omdat wij hier geen station hebben.
Ik zei overigens nergens dat het comfortabel, goedkoop of handig zou zijn, toch? Maar onmogelijk is het níet. Als je je niet afhankelijk op wíl stellen, dan is dat dus ook niet nodig.
quote:qwertuu schreef op 29 november 2010 @ 11:13:

[...]

Er rijden dus wel taxi's... Als je er voor belt en dan moet je ten eerste lang wachten voor er eentje komt en ten tweede ben je daar meer voor kwijt dan de benzinekosten van 'n hele week zelf rijden.
Fijn dat je even illustreert hoe afhankelijkheid samenhangt met opstelling in plaats van met bezit. Want het kán wel gewoon. Het kost in sommige gevallen wat extra moeite of geld (maar denk eens aan al het geld dat je uitspaart doordat je geen auto voor de deur hebt staan!), maar het kán. En geloof me: er zijn mensen die het dus ook gewoon dóen. Zonder gezeur over geld en over moeite.
quote:qwertuu schreef op 29 november 2010 @ 11:36:

Fijn dat je even illustreert hoe afhankelijkheid samenhangt met opstelling in plaats van met bezit. Want het kán wel gewoon. Het kost in sommige gevallen wat extra moeite of geld (maar denk eens aan al het geld dat je uitspaart doordat je geen auto voor de deur hebt staan!), maar het kán. En geloof me: er zijn mensen die het dus ook gewoon dóen. Zonder gezeur over geld en over moeite.Het is dus alleen te doen voor mensen die hooguit 1 keer per week 'n auto nodig hebben en niet voor mensen die dagelijks op en neer moeten. Want waarom zou je evenveel geld uitgeven aan 'n dienst waar je afhankelijk van bent terwijl je voor datzelfde geld je eigen vervoersmiddel voor het pakken hebt.
Dat zijn gewoon keuzes die je maakt, Elninjoo. Als je bijvoorbeeld je baan zo kiest dat je er alleen met de auto heen kunt en je weigert er vervolgens een te kopen, dan is ook in die situatie de afhankelijkheid een gevolg van opstelling. Je had ook een andere baan kunnen zoeken, die wel binnen je bereik ligt.

De mensen die ik ken zonder auto, die reizen gewoon wat ze moeten reizen met het OV. En grappig genoeg hoor ik die bijzonder weinig over meerijden. Ze nemen het aan als het aangeboden wordt, maar het uitgangspunt is zelfredzaamheid. Dáár reageerde ik op. Al dat gezeur eromheen waarbij mensen zich afhankelijk máken van een ander, is een kwestie van mentaliteit. Dat hangt niet samen met het wel of niet bezitten van een auto.
Ik snap de reactie waarin wordt gezegd dat je autorijden niet verleert, niet.

Autorijden verleer je zeer zeker als je het weinig doet, en dan gaat het niet om het besturen van de auto maar om het verkeersinzicht. Mensen die eens in de zoveel tijd auto rijden zijn een gevaar op de weg; ook al zien ze het zelf (zonder uitzondering) niet zo.

Wij zijn de enigen in onze vriendenkring met een auto, en het gemak waarmee sommige mensen een lift verlangen verbaast me.

Laatst een woordenwisseling gehad omdat iemand vond dat wij hem wel thuis konden brengen zonder benzinevergoeding, want we reden toch. Ja, absoluut waar, maar wij rijden normaal gesproken van punt A naar punt B, en niet via punt C. Bovendien is het toch een gunst die je vraagt aan iemand, en geen recht. Dan moet je er zelf maar één kopen...

Ik leen de auto trouwens wel makkelijk uit, aan mensen die regelmatig rijden that is. Als er schade wordt gereden vertrouw ik erop dat dat netjes wordt afgehandeld; naief misschien maar tot nu toe altijd goed gegaan. Aan mijn vriendin met rijbewijs maar zonder auto leen ik hem dan weer niet uit, die rijdt zo ontzettend gevaarlijk, dat is de kat op het spek binden. (Overigens vindt ze zelf dat ze prima kan rijden).
over het verleren v. verkeersinzicht:

zoals ik zei heb ik een scootertje en ben dus kwetsbaarder dan de auto.

verkeersinzicht heb ik dus zeker nodig, en verleer ik met dat ding dus ook niet zo snel denk ik.....

nogmaals ik kan niet voor iedereen spreken maar ik red mij erg goed zonder auto en stel me zeker niet afhankelijk op naar mensen die wel een auto hebben... ik red het uitstekend met ov, fiets, taxi, scooter enzvoort.

evelise; ik vind jouw 'moet je zelf maar een auto kopen' vrij kort door de bocht. zo'n ding kost klauwen met geld, dat heeft nou eenmaal niet iedereen. (ik spreek in het algemeen, niet perse voor mezelf)

of wil je daarop ook zeggen 'moet je maar meer verdienen'...
Missphoebe, met je scooter rijd je bijvoorbeeld niet op snelwegen. Juist dan gaat het om fracties van seconden waarin je beslissingen moet nemen, en ik denk dat je zo'n beslissing beter kan nemen naarmate je dit vaker doet.
Ik lees hier dat mensen 'honderden euro's' per maand kwijt zijn voor een auto. Die van mij haalt nog niet eens de honderd euro per maand aan onderhoudskosten, verzekering en belasting.
quote:twijfelmeid schreef op 29 november 2010 @ 10:15:

Ik ben ook 28 en heb niet eens een rijbewijs. En ik maak me er niet druk om!Ik ben 33 en heb ook geen rijbewijs. Het zijn altijd anderen die zich er druk om maken en opmerkingen maken. Het maakt mij echt niet uit hoor. Heb alles in de buurt en ga met de bus naar mijn werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven