Geld & Recht alle pijlers

Ben dom geweest, nu enorme studieschuld

29-11-2010 15:53 531 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste geheim strooi ik vandaag maar op het forum, omdat ik het toch kwijt wil. Echt supergeheim is het niet, meerdere mensen uit mijn omgeving, de belangrijkste, weten ervan, maar ja, ze weten niet dat het ontzettend aan me knaagt en het bedrag weet alleen mijn partner. Daar komt het: 30.000 euro. Hoe kan dat nou zoveel zijn? Nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo kon laten oplopen!!!...Ik voel me echt een mislukkeling...eerst verkeerde studiekeus gemaakt, rijbewijs niet gehaald, nieuwe studie gekozen, maar door omstandigheden vertraagd en al die tijd (6 jaar lang) geleend...vooral de laatste twee jaar volop, om huur te kunnen betalen, hoge tandartskosten, evengoed op vakantie en om op de normale voet door te leven, terwijl ik me dat eigenlijk niet kon veroorloven...daarvoor vooral alleen om mijn studiegeld te betalen en rijbewijs...In de eerste jaren nog gewoon een bijbaantje gehad, maar door studievertraging baan opgegeven en nog maar af en toe gewerkt...maakte steeds de verkeerde keuzes en dacht steeds, als ik fulltime werk straks dan heb ik dat zo in 2 jaartjes afbetaald....Vandaag trok ik het niet meer, heb mijn lening op 0 gezet! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar ervoor weglopen heeft geen zin meer. Bij de pakken neer zitten ook niet. Ik heb er zelf voor gekozen, maar voel me schuldig, dom en wil er nu toch wel zo snel mogelijk van mijn schuld af. Ik dacht dat ik er zelf wel goed mee om kon gaan, maakte heel bewust de keuze om te gaan lenen en was mij bewust van alle regeltjes rente etc. maar nu weegt het me veel zwaarder op mijn schouders dan gedacht... Ik wilde het gewoon kwijt, maar zou ook graag tips willen hoe hier mee om te gaan, of anderen ook een studieschuld hebben? Hoe jullie aflossen? Ik hoef officieel nog niet af te lossen, ben nog bezig met het afronden van mijn studie wat nu echt bovenaan mijn lijstje staat voordat ik nog meer schulden krijg wegens het niet behalen van mijn diploma....tjeetje, de angst vliegt me echt aan nu....
quote:MEFunny schreef op 29 november 2010 @ 17:32:

tssss... geld lenen om op vakantie te gaan. Kan het nog erger? en dan nog hopen dat het word kwijt gescholden zodat je eigenlijk gratis vakanties hebt gehad en gratis rijbewijs! ik heb altijd 20 tot 40 uur per week gewerkt tijdens mijn studie!! 7 jaar lang!! 2 studies! en tijdens stages gewooon doorwerken zodat ik geen lening hoefde af te sluiten!!

En ja ik woonde ook op mezelf met alle kosten erbij.

En ja ik ging elk jaar op vakantie maar dan wel van mijn zuurverdiende geld.

Ik ben na mijn studie mijn rijbewijs gaan halen omdat ik het anders niet kon betalen.

tss..Tegen wie heb je het? Ik hoop namelijk helemaal niet dat het wordt kwijtgescholden, snap niet waar je het vandaan haalt, wat een misplaatste reactie! Je haalt allerlei verhalen van verschillende reacties van mensen door elkaar. Ik heb in mijn studietijd net zo hard gewerkt en onbetaalde stages MOETEN lopen. maar goed, de laatste 2 jaar ben ik niet meer gaan lenen voor mijn studie, maar het hangt er wel mee samen. Een rijbewijs is erg handig om te hebben en vergroot je keuze in bijbanen en banen. rijbewijs word erg vaak gevraagd! maar goed... ik bedankt jullie voor de tips, kan ermee aan de slag! ben alweer wat positiever ingesteld! Thanx!
quote:MEFunny schreef op 29 november 2010 @ 17:32:

tssss... geld lenen om op vakantie te gaan. Kan het nog erger? en dan nog hopen dat het word kwijt gescholden zodat je eigenlijk gratis vakanties hebt gehad en gratis rijbewijs! ik heb altijd 20 tot 40 uur per week gewerkt tijdens mijn studie!! 7 jaar lang!! 2 studies! en tijdens stages gewooon doorwerken zodat ik geen lening hoefde af te sluiten!!

En ja ik woonde ook op mezelf met alle kosten erbij.

En ja ik ging elk jaar op vakantie maar dan wel van mijn zuurverdiende geld.

Ik ben na mijn studie mijn rijbewijs gaan halen omdat ik het anders niet kon betalen.

tss..

Jij bent echt wel veel slimmer, stoerder en beter dan TO zeg.

Dat wil je toch horen, geef haar gewoon een nuttige tip.
quote:Quinty schreef op 29 november 2010 @ 17:30:

[...]

Mijn allereerste posting bestond uit louter tips hoe de komende jaren het beste te kunnen gaan leven...

En een posting waarin ik vertel dat ik geen geld had om op vakantie te gaan tijdens mijn studie wil alleen maar aangeven dat ik leefde naar het geld wat ik (niet) had. Daar is niets stoers aan, dat is alleen maar erg verstandig geweest.Dan hoef jij je toch niet aangesproken te voelen?
quote:Marielle29 schreef op 29 november 2010 @ 17:32:

Ik zou toch liever in dezelfde situatie zitten als Meds en nu schuldenvrij zijn dan jaaaaaren te moeten afbetalen omdat ik zonodig moest lenen voor een vakantie en mijn rijbewijs.

Kijk, ik weet heus wel dat drie jaar macaroni niet de bedoeling is en je ook wel eens wat wil maar ik blijf vinden dat er soms te luchtig wordt gedaan over de enorme bedragen.En voor TO ligt de werkelijkheid ergens in het midden. Een gedeelte van haar studieschuld heeft ze opgelopen omdat studeren heel veel geld kost. En een gedeelte omdat ze dingen heeft gedaan die ze ook had kunnen laten. Daardoor betaald ze dus wat meer. Volgens mij realiseert ze zich dat best wel.
quote:Marielle29 schreef op 29 november 2010 @ 17:33:

[...]

Ben je calvinistisch als je liever geen schuld van 30000 euro hebt?

Nee maar wat heeft TO er aan om te horen dat anderen niet zouden lenen, nooit geleend hebben en ook nooit gaan lenen voor een studie (of kleding of vakantie of hoe je het dan ook maar wilt zien)? Zij heeft het wel gedaan en kan het niet meer terugdraaien. Ze zegt toch zelf dat ze het niet had moeten doen en heeft het nu ook onmiddelijk stop gezet.

Gevalletje "achteraf kijk je een koe in de kont." Wat willen we van TO? Dat ze haar nederige excuses aan biedt omdat ze zo dom is geweest om geld te lenen? Ze ziet nu zelf ook wel in dat ze het anders had moeten doen, dat heeft ze ook al een paar keer gezegd. Bovendien gaat ze het terugbetalen. Sommige mensen doen net of ze het kado gehad heeft wat natuurlijk helemaal niet zo is. Ze moet financieel meerdere jaren helemaal aan de grond zitten willen ze dit bedrag kwijt schelden.

*ik citeer nu toevallig Marielle maar deze reactie is niet alleen aan haar gericht.*
privacy
anoniem_116466 wijzigde dit bericht op 13-11-2012 01:07
Reden: privacy
% gewijzigd
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 17:38:

[...]

je krijgt gedurende je schuldentijd steeds aanbiedingen tot aflossing waar je niet tegenop kan sparen. Beetje spaarrekening tegenwoordig rented maar amper op tegen de inflatieWanneer kan ik zo'n aanbod verwachten? Ik los nu 5 jaar af en heb nog nooit een ander aanbod gehad dan een bijgesteld maandbedrag. Ik geloof dat dit ook iets uit het verleden is wat nu niet meer echt gedaan wordt. Je mag wel in 1 keer afbetalen maar dan wel gewoon het hele bedrag. Je krijgt geen korting bij mijn weten. Maar misschien is het wel te regelen als je zelf contact op neemt met IBG, dat weet ik niet.
Een nuttige tip is, leg jezelf eens eerlijk onder de loep en hou op met smoezen verzinnen om het maar enigzins beter te kleuren (ik kocht de kleding van mijn verdiende geld en ik leende voor mijn boeken). INzicht is de beste les voor de toekomst. Als TO de laatste twee jaar 20.000 euro heeft geleend, dan is dat 10.000 euro per jaar, zeg maar 830 euro per maand. Zo'n beetje een bijstandsuitkering voor een alleenstaande moeder. Bedenk dan dat ze samenwoonde en vaste lasten kon delen,

ik vind het echt te bizar voor woorden
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 november 2010 @ 17:41:

[...]

Jij bent echt wel veel slimmer, stoerder en beter dan TO zeg.

Dat wil je toch horen, geef haar gewoon een nuttige tip.Ga werken en betaal het af.
TO, jammer dat je nu met zo'n schuld zit, maar het is natuurlijk niet het einde van de wereld. Als het goed is ga je zo zeker 250 E per maand meer verdienen en kun je het dus aflossen. Ja, dan leef je minder luxe dan andere mensen die geen studieschuld hebben, maar dat is nou eenmaal de consequentie (dus niet gaan aanvullen met kredieten of zo )

Ik lees hier van een aantal mensen dat je toch niet met een schuld hoeft te eindigen. Zelf had ik in mijn ogen een forse schuld (15k) aan het eind van mijn studie. Waarom? Ik kreeg geen aanvullende beurs,maar ook geen bijdrage van mijn ouders. Ik heb altijd minimaal één, maar meestal twee of drie bijbaantjes gehad om zoveel mogelijk zelf te betalen, maar heb ook twee periodes niet kunnen werken toen mijn ouders ernstig ziek/ terminaal ziek waren en ik voor ze zorgde maar bijv. wel collegegeld en kamerhuur moest betalen. Dit heeft niet voor studievertraging gezorgd, maar wel voor behoorlijk hoge kosten. Daarnaast moest ik verplicht op buitenlandse stage (kassa!) en ten slotte heb ik een ongeluk gehad waardoor ik niet meer kon werken voor een half jaar maar wel gewoon kosten had. En moest toen dus weer lenen om mijn huur, fysiotherapie etc. te betalen. Niets mis mee en ik ben als een gek gaan aflossen na mijn studie, maar het was in mijn situatie werkelijk onmogelijk geweest om niet te lenen.

Ik denk dat een aantal mensen zich hier verkijken op de kosten van je studie en levensonderhoud tov de stufi. Ik heb altijd op kleine kamertjes gewoond, maar de stufie was niet eens genoeg om de huur te betalen, laat staan collegegeld, boeken, eten etc. En natuurlijk heb ik ook biertjes gedronken, vakantie gevierd (wel liftend of heel low budget) en kleding gekocht, maar ik heb achteraf gezien zeker heel karig geleefd en toch had ik een lening nodig om rond te komen.
quote:Marielle29 schreef op 29 november 2010 @ 17:32:

Ik zou toch liever in dezelfde situatie zitten als Meds en nu schuldenvrij zijn dan jaaaaaren te moeten afbetalen omdat ik zonodig moest lenen voor een vakantie en mijn rijbewijs.

Kijk, ik weet heus wel dat drie jaar macaroni niet de bedoeling is en je ook wel eens wat wil maar ik blijf vinden dat er soms te luchtig wordt gedaan over de enorme bedragen.

Die enorme bedragen zijn 8 jaar collegeld, huur , 2 vakanties en 1000 aan kleding, de rest is derente die erbovenop is gekomen.

Dat zijn de uitgaven waaraan ik zelf heb bepaald het aan uit te geven, maar om nou te zeggen dat ik er allerlij leuke luxe dingen van heb gedaan, nee beetje te kort door de bocht van sommige reacties hier, naarmate de tijd verstrekt binnen dit topic worden de reacties steeds korter door de bocht,best jammer.

Voor iedereen, misschien eerst goed lezen voordat je reageerd...
O ja en je moet zorgen dat je geen studievertraging oploopt. Ik las vorige week iets nu.nl dat zodra je vertraging hebt of krijgt het schoolgeld wordt verhoogd van iets van 1500 euro naar 5000 euro ofzo, dus megaveel!! Verder zou ik z.s.m. beginnen met aflossen van de schuld. Wat weg is, is weg en heb je later geen last meer van. Zoals ik uit je verhaal lees, zit het "behoorlijk op je nek" dus actie ondernomen en kijken hoeveel je per maand kunt missen!
quote:Sillies schreef op 29 november 2010 @ 17:29:

[...]

Ik ga het toch ook niet goed lopen praten? Ik beredeneer nu alleen hoe en waarom ik de keuzes destijds zo had gemaakt. Ik 'leefde' van mijn eigen verdiende loon, deed daar de 'leuke' dingen van en leende voor mijn studie. Vond dat een fijne keuze en nog steeds. 4 jaar lenen voor een studie zou mij dus ongeveer een schuld van 8000 euro opleveren, dus dacht met rente etc. wat ruimer genomen ongeveer 10.000, maar de laatste 2 jaren hebben erin gehakt, omdat ik toen niet meer zoveel werkte en voor al mijn vaste uitgaven+ gewoon vakantie etc. ben gaan lenen, wat dus stom is geweest. Er hoeft van mij niet steeds een discussie te komen over waar het geld nou precies aan is besteed, feit blijft, heb er zelf voor gekozen en alleen van de LAATSTE 2 jaar heb ik spijt en daar brand ik inderdaad mijn eigen billen aan. Ik vroeg idd gewoon om tips en ervaringen van anderen met ook een schuld bij de IB groep (duo)

Collegeldcrediet is ook een lening bij de IBgroep ( DUO)

Ik zal nog even antwoord geven op je vraag.

Ik heb ook een studieschuld van vergelijkbare grote. Ik voel me daar niet schuldig over. Ik heb een goede studie gedaan (investering in mijn toekomst) en een fijn leven gehad. Ik kon niet altijd alles, maar heb er wel zeker van genoten.

Toen ik ben gaan werken heb ik elke maand 200 euro per maand gespaard. Die 200 euro spaarde ik om een buffer op te bouwen voor het geval dat, dat deed ik op een spaarrekening waar ik bijna net zoveel rente op kreeg als ik betaal over mijn schuld. De rente over je studieschuld is nu best laag, dus dat scheelt alweer (2,39 volgens mij). Op een gegeven moment kreeg ik loonsverhoging en ben ik uit gaan rekenen hoeveel ik elke maand terug moet betalen, dat ben ik op dat moment elke maand gaan sparen. Op deze manier is mijn uitgaven patroon aangepast aan de situatie als ik moet gaan aflossen.

Als ik vanaf 1 januari moet gaan beginnen met afbetalen betaal ik het Wettelijk Vastgesteld Maandbedrag. Ik ga dus niet versneld aflossen. Ik kies daarvoor omdat ik verwacht dat ik binnen afzienbare tijd meer financiele ruimte te hebben. Ik verwacht nog wat meer te gaan verdienen, bovendien zullen mijn lasten gaan dalen omdat ik wil gaan samenwonen met mijn vriend. Ik denk dat ik nooit versneld ga aflossen omdat ik een aanzienlijke schuld heb dus ik een aanzienlijk bedrag moet aflossen om echt zoden aan de dijk te zetten. Bovendien zal het bedrag de komende jaren steeds minder zwaar op mijn budget drukken, omdat ik meer zal gaan verdienen en omdat door de inflatie het bedrag steeds minder waarde heeft.
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 17:34:

[...]

Natuurlijk is dat een probleem. Het is een maatschappelijk probleem want als TO straks in de problemen komt dan moeten we met zijn allen voor haar reisjes en kledij opdraaien.

Even kijken hoor...

Ja jij was het zelf die zij dat studieschuld bijna nooit wordt kwijtgescholden... dan hoef je hier toch ook niet bang voor te zijn?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 november 2010 @ 17:35:

[...]

Onder onhandige keuzes van een jong volwassene die blijkbaar nog dingen te leren heeft.

Aanvulling; Dit is natuurlijk niet het grootste gedeelte van haar studieschuld. Het grootste gedeelte van die schuld is gebruikt om collegegeld en boeken te betalen. Om de huur te betalen en om boodschappen te kunnen doen.Kijk, dat bedoel ik nou dus ook precies, Kaaaatje snapt het tenminste.
quote:journalista schreef op 29 november 2010 @ 17:43:

@Kaaaaaaaatje , als ik MeFunny zo hoor, klinkt het niet alsof ze een hele leuke studententijd heeft gehad ... nou ik heb een toptijd gehad! en als ik het had mogen overdoen, had ik het niet anders gedaan...

waar haal je die illusie vandaan?

was een erg leuke tijd.

maar dan schuldenvrij.
quote:Combat schreef op 29 november 2010 @ 16:01:

Ik had geen verkeerde studiekeus gemaakt en mijn schuld is ¤ 37.000. Ik moet per 1 jan terug gaan betalen en voorzie nog geen problemen.

Ik heb geleefd! Ik heb genoten! en ik ben ook nog wijzer geworden tijdens mijn studietijd. Ik ben van plan carriere te gaan maken, dan betaal ik het wel terug. Mocht dit plan in duigen gaan vallen en kom ik in de goot terecht, dan wordt het allemaal kwijtgescholden. Ik hoop binnenkort eindelijk mijn rijbewijs te halen.

Anders dan anderen heb ik stedentrips gemaakt tijdens mijn studie, had ik geen ouders die mij ergens mee hielpen, heb ik altijd gewerkt, ging ik uit wanneer ik dat wilde, heb ik nooit droog brood of studentenvoer gegeten, deed ik gewoon waar ik zin in heb en tsjah, nu heb ik een schuld, maar ook een goede baan! Je ken niet alles hebben hoor... Ik denk dat ik ongelukkiger was geweest als ik als een arme studente had geleefd.

Sorry hoor maar na deze post ben ik gestopt met lezen.

Egoistisch dat is het. Want goh je de blaren op je handen werken tijdens je studie en je studie halen en zonder studie schuld de rest van je leven werken.

maar nee hoor JIJ hebt genoten en als het mis gaat mag IK voor de kosten opdraaien samen met alle mensen die het wel voor elkaar hebben. Deze post toont het grote failliet van onze maatschappij aan. Ach joh dan ga ik toch een schuldsanering in. Wat maakt dat uit. Waar is je eergevoel dan.

@To respect dat je inziet dat je ingeslagen weg voor jou niet de goede is en je probeert het te veranderen. Succes en zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen.
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 17:36:

Het zal de tijdgeest wel zijn. IN mijn tijd was het not done om te lenen en op vakantie te gaan. Iedereen wilde schuldenvrij aan het echte leven beginnen. Soms lukte dat niet en daar baalde je van. Hier lees ik een soort van vanzelfsprekendheid om te lenen voor luxe goederen zoals kleding en stedentrips en een rijbewijs. Daar is de halve wereld bankroet aan gegaan de laatste drie jaar, omdat de uitgaven hoger lagen dan de inkomsten, mensen leven van imaginair geld. Nu moet de overheid miljoenen uittrekken voor schuldhulpverlening en schuldsanering.

Ik denk inderdaad dat het tijdsgeest is, en ik denk dat het maar goed is dat de tijdsgeest aan het veranderen is. Het is steeds minder makkelijk om zonder studieschuld af te studeren. Helemaal als de huidige plannen van het kabinet worden doorgevoerd. Daarom kunnen mensen maar beter accepteren dat studeren een investering is waarvoor je soms kosten maakt die je pas later terug verdiend.

TO heeft een ondoordachte keuze gemaakt door te lenen voor vakantie en kleding (al vind ik kleding wel degelijk een levensbehoefte en 4 jaar zonder nieuwe kleding lijkt mij vrij onmogelijk).

En als je vind dat de wereld hieraan ten onder is gegaan mag je blij zijn dat TO op tijd tot inkeer lijkt te zijn gekomen.
Uit de eerste pagina lees ik dat je dus enorm hebt genoten van het studentenleven. En niet als je maar de basisbeurs had? Vreemde conclusie. Ik heb vier jaar basisbeurs uitwonend gehad, niets geleend en tóch had ik een appartement èn heb ik onwijs genoten.
quote:Sillies schreef op 29 november 2010 @ 17:48:

[...]

Die enorme bedragen zijn 8 jaar collegeld, huur , 2 vakanties en 1000 aan kleding, de rest is derente die erbovenop is gekomen.

Dat zijn de uitgaven waaraan ik zelf heb bepaald het aan uit te geven, maar om nou te zeggen dat ik er allerlij leuke luxe dingen van heb gedaan, nee beetje te kort door de bocht van sommige reacties hier, naarmate de tijd verstrekt binnen dit topic worden de reacties steeds korter door de bocht,best jammer.

Voor iedereen, misschien eerst goed lezen voordat je reageerd...

8 keer collegegeld = ca. 13000 euro

kleding 1000 erbij is dan 14.000 met rente had je nu op 16 ofzo gezeten. Rest zit dus in vakantie, rijbewijs, kapotte apparaten?

maar dat zijn geen leuke dingen verder?

Kom op. Aanvaard je schuld en aanvaard dat je totaal onverantwoord, opportunistisch en blindelings de sjaak hebt gehangen met geld dat niet van jou was. Dat je je daarvoor schaamt is terecht. Het betaalt alleen niet je schuld af. Daar zal je de komende 15 jaar wel druk mee zijn
quote:journalista schreef op 29 november 2010 @ 17:37:

[...]

nee, maar wel als je vindt dat je studietijd bij voorbaat al lijden (met lange IJ ) is en dat je op een houtje moet bijten en je het schompes moet werken, dat kan je je hele leven nog...

maar ben het wel eens met anderen Sillie, je moet het echt gaan terugbetalen en niet in de slachtofferrol gaan hangen en hopen dat het wordt kwijtgescholden...Waar halen jullie dat idee nou vandaan? Ik hang toch ook juist helemaal niet het slachtoffer uit? En ik hoop al helemaal niet dat het word kwijtgescholden, dat wordt het namelijk alleen als je de aankomende 15 jaar echt in de goot ligt... Ik wil gewoon tips en ervaringen van anderen, dat stelt mij gewoon een beetje gerust, meer niet....
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 17:38:

[...]

je krijgt gedurende je schuldentijd steeds aanbiedingen tot aflossing waar je niet tegenop kan sparen. Beetje spaarrekening tegenwoordig rented maar amper op tegen de inflatieIk wacht vol smart op een goede aanbieding, op dit moment kan het voor mij nog steeds niet uit om versneld af te lossen!
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 november 2010 @ 17:54:

[...]

Ik denk inderdaad dat het tijdsgeest is, en ik denk dat het maar goed is dat de tijdsgeest aan het veranderen is. Het is steeds minder makkelijk om zonder studieschuld af te studeren. Helemaal als de huidige plannen van het kabinet worden doorgevoerd. Daarom kunnen mensen maar beter accepteren dat studeren een investering is waarvoor je soms kosten maakt die je pas later terug verdiend.

Nou het was vroeger ook niet makkelijk om zonder schuld af te studeren. Maar ja wij hadden geen mobieltjes en vakantie deden we ook niet aan, voor kleding ging je naar de kringloop en als er een apparaat kapot was dan had je pecht

TO heeft een ondoordachte keuze gemaakt door te lenen voor vakantie en kleding (al vind ik kleding wel degelijk een levensbehoefte en 4 jaar zonder nieuwe kleding lijkt mij vrij onmogelijk).

En als je vind dat de wereld hieraan ten onder is gegaan mag je blij zijn dat TO op tijd tot inkeer lijkt te zijn gekomen.
quote:journalista schreef op 29 november 2010 @ 17:37:

maar ben het wel eens met anderen Sillie, je moet het echt gaan terugbetalen en niet in de slachtofferrol gaan hangen en hopen dat het wordt kwijtgescholden...Ik vind niet dat Sillies in een slachtofferrol kruipt en ik heb haar geloof ik ook niets horen zeggen over het speculeren op kwijtschelding na 15 jaar.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 november 2010 @ 17:56:

[...]

Ik wacht vol smart op een goede aanbieding, op dit moment kan het voor mij nog steeds niet uit om versneld af te lossen!ik heb pas een goede gehad, maar ik zit ook echt in de laatste fase, die ga ik wel aannemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven