Geld & Recht alle pijlers

Ben dom geweest, nu enorme studieschuld

29-11-2010 15:53 531 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste geheim strooi ik vandaag maar op het forum, omdat ik het toch kwijt wil. Echt supergeheim is het niet, meerdere mensen uit mijn omgeving, de belangrijkste, weten ervan, maar ja, ze weten niet dat het ontzettend aan me knaagt en het bedrag weet alleen mijn partner. Daar komt het: 30.000 euro. Hoe kan dat nou zoveel zijn? Nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo kon laten oplopen!!!...Ik voel me echt een mislukkeling...eerst verkeerde studiekeus gemaakt, rijbewijs niet gehaald, nieuwe studie gekozen, maar door omstandigheden vertraagd en al die tijd (6 jaar lang) geleend...vooral de laatste twee jaar volop, om huur te kunnen betalen, hoge tandartskosten, evengoed op vakantie en om op de normale voet door te leven, terwijl ik me dat eigenlijk niet kon veroorloven...daarvoor vooral alleen om mijn studiegeld te betalen en rijbewijs...In de eerste jaren nog gewoon een bijbaantje gehad, maar door studievertraging baan opgegeven en nog maar af en toe gewerkt...maakte steeds de verkeerde keuzes en dacht steeds, als ik fulltime werk straks dan heb ik dat zo in 2 jaartjes afbetaald....Vandaag trok ik het niet meer, heb mijn lening op 0 gezet! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar ervoor weglopen heeft geen zin meer. Bij de pakken neer zitten ook niet. Ik heb er zelf voor gekozen, maar voel me schuldig, dom en wil er nu toch wel zo snel mogelijk van mijn schuld af. Ik dacht dat ik er zelf wel goed mee om kon gaan, maakte heel bewust de keuze om te gaan lenen en was mij bewust van alle regeltjes rente etc. maar nu weegt het me veel zwaarder op mijn schouders dan gedacht... Ik wilde het gewoon kwijt, maar zou ook graag tips willen hoe hier mee om te gaan, of anderen ook een studieschuld hebben? Hoe jullie aflossen? Ik hoef officieel nog niet af te lossen, ben nog bezig met het afronden van mijn studie wat nu echt bovenaan mijn lijstje staat voordat ik nog meer schulden krijg wegens het niet behalen van mijn diploma....tjeetje, de angst vliegt me echt aan nu....
quote:Sillies schreef op 29 november 2010 @ 18:40:

Een spaarrekening vinden die meer dan 2,4 % rente oplevert gaat wel een beetje moeilijk worden in deze tijd denk ik?

Daarom wil ik het gewoon meteen aflossen, geeft me ook een hoop voldoening om de schuld te zien dalen, en het geeft me ook een hoop geruststelling denk ik zomaar, en dat vind ik ook erg belangrijk, dat ik een goed gevoel heb, dat ik het aflos. Maar ik wil natuurlijk wel de beste oplossing, misschien los ik wel 500 af per maand i.p.v. 600, zodat ik ook 100 p.m. spaar. Dan hoef ik niet volledig op mijn vriend te leunen bij onverwachte 'dingen' Mocht ik al weer een aardig buffertje hebben opgebouwd kan ik altijd daarvan nog weer een deel extra aflossen, net zoals idd de belastingteruggave. Maar binnen 5 jaar word wel een streven, want wil ook een gezinnetje

Ja, ik denk ook dat dat moeilijk is in deze tijd, om een spaarrekening met hogere rente te vinden. Maar dat is wat Kaaaaaatje haar argument is, dus vandaar.

Ik denk dat het een mooi streven is en als je er echt voor gaat en dus geen andere dure wensen (vakantie, auto, dure kleding enz.) hebt, het ook wel zou kunnen lukken ook. Je zou het als een soort sport kunnen zien, om het zo snel mogelijk af te betalen
quote:Janna_ schreef op 29 november 2010 @ 18:33:

[...]

Ik snap helemaal niets van jou.

1. Het is altijd handig om wat spaargeld achter de hand te hebben.

2. Het rente percentage wat Duo nu aanbiedt is ook maar voor 5 jaar vast. We weten niet wat het over 5 jaar is. Het zou dan ook 4% kunnen zijn...

3. TO gaat die ¤30.000 hoogstwaarschijnlijk niet binnen die 5 jaar aflossen.

4. Wanneer TO nu een spaarrekening ergens kan vinden die 2,4% rente geeft, zou het theoretisch niets uit maken of ze het geld daar op zet of aan Duo betaald, toch? Want dat groeit het bedrag aan rente dat ze betaald even hard als dat ze krijgt.

5. Wanneer ze dus ergens een hoger rentepercentage kan krijgen op een spaarrekening, dan ze aan Duo moet betalen, heeft ze het verschil als winst. Daar zou ze dan voor kunnen kiezen.

Kun je me nu volgen??

Ik kan je zeker volgen. Ik trek er alleen een andere conclusie uit :D.

Als TO nu een spaarrekening vind waar ze het voor 2,4% kan neerzetten lever dat inderdaad niets op. Maar als je denkt dat de spaarrente eventueel nog wel kan gaan stijgen de komende vijf jaar en TO zet haar spaargeld op een dergelijke rekeninig kan ze daar dus... geld op verdienen.

Mocht na 5 jaar blijken dat TO pech heeft en dat de rente over het studieschuld veel hoger wordt dan de rente over haar spaargeld kan ze het dan altijd nog gebruiken om af te lossen.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 29 november 2010 @ 18:34:

Het is misschien hard. Maar geld uitgeven wat je niet hebt aan luxe, ja dan kom je in de problemen. Zo simpel is het.

Hoe kom je daar weer uit.

Ik zou eens gaan praten met een goede financieel adviseur. Eens kijken hoe je het "goedkoopste" je lening kan afbetalen. Wat voor jou haalbare aflossing is. Er zijn vaak vele mogelijkheden.

Veel studenten vergeten belasting terug te vragen dat kan ook nog een behoorlijke som geld uit vandaan komen, je kunt tot minimaal 3 jaar terug terug vragen. Misschien ook waard om naar te kijken.

En de tip van kijken naar spaarrente en de rente die je betaald over je lening.

Als je meer spaarrente krijgt als je rente voor je lening betaald is het natuurlijk zinvoller om te sparen en dan vertraagder af te lossen. Per saldo hou je dan geld over. Het is echter wel een kwestie van volhouden van dat sparen.

Heeft je werk een spaarloon regeling, is ook een hele mooie voor dit soort dingen.

Ik denk dat je zelf een heel eind kunt komen met bedenken wat handig is op financieel gebied. En ik denk dat het ook verstandig is dit te gaan proberen, want je wilt niet dat je nog een keer zo wordt verrast door de gevolgen van een eigen actie.

Nog een mooie tip om wat extra liquide middelen te verkrijgen. De middelingsregeling van de belastingdienst voor mensen met een sterk wisselend inkomen. Er staan geloof ik meerdere topics over dit onderwerp op dit forum.
ik leen ook bij de ib-groep. Ik zie op tegen het terug betalen maar mijn ouders kunnen mij niet genoeg bij staan om rond te komen.

Toch doe ik af en toe iets extra's zoals een weekend/week weg. Hier spaar ik wel voor.

Ik besef gelukkig wel goed dat geld niet aan de boom groeit en dat ik een tijd vast zit aan het terug betalen. So be it, ik heb straks wel een diploma waar ik blij mee ben en een leuke studententijd gehad.

Ik had liever niet geleend, maar door veel gezondheidsproblemen is een bijbaan niet te doen voor mij, tenzij ik 2 jaar studievertraging op zou willen lopen en dat wordt waarschijnlijk duurder als lenen
a docter a day keeps the apple away
ohw en sommige steden hebben een tegemoetkoming voor studenten moet je even kijken hoe dat bij jou gemeente is
a docter a day keeps the apple away
Het enige wat je kan doen is werken,bikkelen en afbetalen OF so you think u can dance winne lol

Verder vind ik een aantal reacties overdreven over dat je als student maar een arm leven moet aangaan.

Wat maakt het nou uit of je op je 20e krap bij kas zit of op je 30e?

Ik heb een schuld van 10.000 en een rechtenstudie. Geen rijke paps en mams dus heb gewerkt en geleend om te kunnen studeren.

Verder heb ik een eigen huisje, geen 2e hands spullen en bergen schoenen en kleding..

Spijt? Absoluut niet! Je bent jong en je wilt wat. Als ik morgen dood ga heb ik een geweldige jeugd en studententijd gehad en zag ik er (m.i) goed uit.

Ik heb de wereld mogen zien en ik heb heerlijk gegeten en geleefd.

Ben blij dat ik al dat geld aan mezelf en mn naasten heb mogen uitgeven!

Ook betaal ik netjes belasting dus ik benadeel de maatschappij niet.

+ aangezien ik de schuld afbetaal vind ik mezelf en ieder ander die leent en afbetaald wel zelfstandig. Iedereen maakt keuzes. Dat we niet dezelfde maken wil nie zeggen dat er 1 per definitie fout is.
worrying does not take away tomorrows troubles, it takes away todays peace.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 november 2010 @ 18:50:

[...]

Ik denk dat je zelf een heel eind kunt komen met bedenken wat handig is op financieel gebied. En ik denk dat het ook verstandig is dit te gaan proberen, want je wilt niet dat je nog een keer zo wordt verrast door de gevolgen van een eigen actie.

Nog een mooie tip om wat extra liquide middelen te verkrijgen. De middelingsregeling van de belastingdienst voor mensen met een sterk wisselend inkomen. Er staan geloof ik meerdere topics over dit onderwerp op dit forum.j/a, dat is een goede! Bedankt Kaatje, vriendlief heeft dit vorig jaar geloof ik gedaan, levert zeker een hoop op, even goed vergelijken en je werkjaren kiezen die je aan elkaar koppelt. Maar dat geld straks idd ook voor mij, zodra ik fulltime begin dan....
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 16:38:

Ik ben blij dat ik als student in bitt're armoe heb geleefd. Ik heb wel wat geleerd over de waarde van geld en over het ene gat dichten met de ander. Koopjes jagen, je neus niet ophalen voor tweedehands spullen en genieten van "vakantie in eigen stad"Mee eens. En dan met hulp van mijn partner en een goede baan mijn lening van 15.000 Euro binnen 5 maanden of zo terugbetaald begin direct met afbetalen en ga niet wennen aan meer geld hebben. Dan zit je er zeker niet 30 jaar mee maar ben je er redelijk snel van af.
Sillies, misschien is het al gezegd, maar zou het kunnen dat alles je nu een beetje aanvliegt omdat je op het punt staat om je studie af te ronden? Die allerlaatste studiefase is een periode waarin veel mensen in paniek raken. Er komt nogal wat op je af: je hebt de stress van het goed en op tijd moeten afronden van je studie en tegelijkertijd steekt de gedachte 'en wat daarna' de kop op.

Alles op z'n tijd. Als je echt bijna klaar bent, concentreer je dan nu even op de laatste loodjes. Daarna, als je eigenlijk klaar bent en op je eindbeoordelingen zit te wachten, kun je weer naar de toekomst gaan kijken en nadenken over solliciteren, schuld aflossen etc.

Blijft het je aanvliegen of dreig je te stranden met je studie omdat je te veel loopt te piekeren, schroom dan niet om een afspraak te maken met een studentenpsycholoog. Sterkte!
quote:heelveelkleurig schreef op 29 november 2010 @ 19:10:

Sillies, misschien is het al gezegd, maar zou het kunnen dat alles je nu een beetje aanvliegt omdat je op het punt staat om je studie af te ronden? Die allerlaatste studiefase is een periode waarin veel mensen in paniek raken. Er komt nogal wat op je af: je hebt de stress van het goed en op tijd moeten afronden van je studie en tegelijkertijd steekt de gedachte 'en wat daarna' de kop op.

Alles op z'n tijd. Als je echt bijna klaar bent, concentreer je dan nu even op de laatste loodjes. Daarna, als je eigenlijk klaar bent en op je eindbeoordelingen zit te wachten, kun je weer naar de toekomst gaan kijken en nadenken over solliciteren, schuld aflossen etc.

Blijft het je aanvliegen of dreig je te stranden met je studie omdat je te veel loopt te piekeren, schroom dan niet om een afspraak te maken met een studentenpsycholoog. Sterkte!

WOW! Slaat er ineens iemand ff de spijker op zijn kop! Ja, het klopt gewoon precies wat je zegt! Ik ben al 'gestrand' met mijn studie...dit kwakkelt al een jaar/jaren (natuurlijk wegen er ook hele andere dingen mee waarom het niet wil/wilde lukken) Vandaar de vertraging...

Sjeetje, ok, nog meer op een rijtje zetten en vooral doorknallen met m'n studie!
Thanx lieve mensen die goed meedenken en reacties en knuffels geven waar ik wat aan heb!!!
Ik heb dus wel mijn rijbewijs nu, ja grotendeels van het geld van de DUO. Ik zie het als een investering in de toekomst, bovendien was ik in de gelegenheid om het voor de helft van de prijs te doen.

Misschien vinden sommigen dit dom, ik ben blij dat ik het heb. Ik weet nu zeker dat ik geen baan hoef af te slaan wegens geen rijbewijs.
quote:chelseygirl schreef op 29 november 2010 @ 19:10:

[...]

Mee eens. En dan met hulp van mijn partner en een goede baan mijn lening van 15.000 Euro binnen 5 maanden of zo terugbetaald begin direct met afbetalen en ga niet wennen aan meer geld hebben. Dan zit je er zeker niet 30 jaar mee maar ben je er redelijk snel van af.

15.000 euro binnen 5 maanden afbetalen?

Goh, dan had je als pas afgestudeerde wel een héél goed betaalde baan (meer dan 3000 euro netto?)

Of je partner heeft erg genereus bijgedragen.

In beide gevallen lijkt me het niet realistisch om die situatie door te trekken naar die van TO en te stellen dat ze er wel redelijk snel van af zal zijn.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Broedkippetje schreef op 29 november 2010 @ 20:17:

[...]

15.000 euro binnen 5 maanden afbetalen?

Goh, dan had je als pas afgestudeerde wel een héél goed betaalde baan (meer dan 3000 euro netto?)

Of je partner heeft erg genereus bijgedragen.

In beide gevallen lijkt me het niet realistisch om die situatie door te trekken naar die van TO en te stellen dat ze er wel redelijk snel van af zal zijn.Nee, maar met bvb 500 euro per maand aflossen kan TO al een heel eind komen. En met 1000 Euro, als haar vriend meehelpt is het na een jaar al 12.000 Euro minder en is zijn binnen 3 jaar er klaar mee.
Das kut! Maar eerlijk: dat had je toch kunnen weten?

Edit: heb alleen de OP gelezen.
Laat ik dan ook maar even inhoudelijk advies geven.

Stop vandaag nog met lenen! Ga je op je studie richten en rond die zo snel mogelijk af. Als je dat dan gedaan hebt een baan zoeken. Als je die gevonden hebt zou ik gewoon heeeeeel zuinig gaan leven(echt letten op elke euro) en zsm zoveel mogelijk aflossen.

Het is kut. Maar je hebt het zelf gedaan en het zal toch echt terugbetaald moeten worden! En dat kun jij best als je even doorzet. Daarna zal het als een ware bevrijding voelen dat je schuldenvrij bent.
quote:chelseygirl schreef op 29 november 2010 @ 20:24:

[...]

Nee, maar met bvb 500 euro per maand aflossen kan TO al een heel eind komen. En met 1000 Euro, als haar vriend meehelpt is het na een jaar al 12.000 Euro minder en is zijn binnen 3 jaar er klaar mee.

Ik begrijp dat je het mysterie over hoe jij 15.000 euro kan afbetalen in 5 maanden niet gaat verhelderen?

Jammer, want het maakt me onbeschaamd nieuwsgierig!

Maar helemaal mee eens, hoor.

Ik heb 2 jaar lang 500 euro per maand afgelost, en grote delen van vakantiegeld en 13e maand.

Dan schiet het echt enorm op.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Broedkippetje schreef op 29 november 2010 @ 20:32:

Ik heb 2 jaar lang 500 euro per maand afgelost, en grote delen van vakantiegeld en 13e maand.

Dan schiet het echt enorm op.Ja he, het is ook echt fijn om het bedrag van je schuld echt omlaag te zien schieten. Dat werkt weer motiverend.
quote:journalista schreef op 29 november 2010 @ 17:35:

[...]

waarom zo zuur allemaal? ik zal in ieder geval niet met zulke negatieve ik-moest-op-een-houtje-bijten-en-dat-was-klote-maar-ik-heb-het-gered gevoelens terugkijken op m'n studie. mogen we ook nog een beetje plezier hebben? je studententijd is ook een beetje vorming

(en ondergetekende heeft bijna derde studie af en nominaal gestudeerd)Waarom zo zuur allemaal? Nou om de doodeenvoudige reden dat met dit topic wel het heersende beeld van de eeuwige student wordt bevestigd. Lang leve lol, lekker leven van andermans centen en na mij de zondvloed. Het is maar goed dat de politiek daar paal en perk aan wil stellen.
[quote]Kaaaaaaaatje schreef op 29 november 2010 @ 17:21:

[...]

Deze moet je even toelichten. Ik snap niet zo goed hoe het opbouwen van studieschuld samenhangt met oplopende kosten voor de maatschappij.

http://www.studenten.net/ ... de_studieschuld_studenten

Ziehier de uitleg.
quote:evelynsalt schreef op 29 november 2010 @ 21:52:

[...]

Waarom zo zuur allemaal? Nou om de doodeenvoudige reden dat met dit topic wel het heersende beeld van de eeuwige student wordt bevestigd. Lang leve lol, lekker leven van andermans centen en na mij de zondvloed. Het is maar goed dat de politiek daar paal en perk aan wil stellen.Dus als er 1 moeder is die een topic opent dat ze zich alleen nog maar moeder voelt en geen vrouw meer dan zijn alle moeders alleen nog maar moeders een geen vrouw. Een stereotype bevestigen lijkt mij niet echt een argument om iets niet te doen.
quote:evelynsalt schreef op 29 november 2010 @ 21:56:

[quote]Kaaaaaaaatje schreef op 29 november 2010 @ 17:21:

[...]

Deze moet je even toelichten. Ik snap niet zo goed hoe het opbouwen van studieschuld samenhangt met oplopende kosten voor de maatschappij.

http://www.studenten.net/ ... de_studieschuld_studenten

Ziehier de uitleg.En ook hier zie ik geen uitleg over hoe het opbouwen van een studieschuld (die terug wordt betaald door de student) een belasting is voor de maatschappij. Ook niet als ik dit stukje lees.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 november 2010 @ 21:59:

[...]

Dus als er 1 moeder is die een topic opent dat ze zich alleen nog maar moeder voelt en geen vrouw meer dan zijn alle moeders alleen nog maar moeders een geen vrouw. Een stereotype bevestigen lijkt mij niet echt een argument om iets niet te doen.Nee, appels met peren vergelijken is een sterke......
@ kaaatje

http://www.geldenrecht.nl ... vier-jaar-tijd-verdubbeld

De overheid ziet studenten liever lenen dan een bijbaantje nemen. Dat zou tot betere cijfers leiden.....aldus het betreffende artikel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven