Vivamod
donderdag 21 oktober 2010 om 16:42
Beste allemaal,
Ik heb het topic 'Angels 4' gesloten, en wil in dit topic graag wat vragen beantwoorden die ik hier en daar voorbij zag komen.
* Was de permaban van HPL een vooropgezet plan?
Nee, de permaban was geen vooropgezet plan. We hebben deze ban gegeven na eerdere tijdelijke bans en hebben hierin zorgvuldig gehandeld. Het was een weloverwogen beslissing waar ik nog steeds helemaal achter sta. De ban wordt dan ook niet teruggedraaid.
* Waar blijft een reactie van de angels?
De angels reageren op mijn verzoek niet inhoudelijk op de onrust van de laatste weken. Ik wil jullie vragen om ze ook niet in hun moderatortopics of in andere topics om antwoorden te vragen: daarmee worden ze in hun modereerwerkzaamheden belemmerd. Ik wil jullie verder verzoeken jullie vragen/opmerkingen over deze onrust centraal in dit topic te houden. Ik zal dan kijken in hoeverre ik kan antwoorden, zonder er een eindeloze discussie van te maken. Na dit bericht kan ik pas morgenochtend weer reageren aangezien ik verder afwezig ben.
* Was je partijdig in de kwestie rondom Hans?
Als ik een klacht ontvang over een forummer, neem ik de klager en de klacht altijd serieus. Dat heb ik ook gedaan met een klacht die ik in dit geval kreeg over Hans. Ik heb zijn berichten in de gaten gehouden, maar kwam tot de conclusie dat er geen enkele reden was om in te grijpen. Nogmaals: we kunnen alleen ingrijpen op dingen die op het forum gebeuren. We kunnen niet handelen op basis van zaken die zich achter de schermen van het forum afspelen (via mail, op andere fora, irl etc).
* We vinden dat Angel 2 met een privé-nick over de grenzen is gegaan. Waarom is er niet ingegrepen?
Allereerst vind ik het vervelend dat er op verschillende plekken privé-nicks van Angel 2 bekend zijn gemaakt. De angels zijn enige tijd geleden teruggegaan in de anonimiteit en hadden daar een heel goede reden voor.
Als angels naar de mening van Viva over grenzen heen gaan, zullen we ze daarop aanspreken en/of ze vragen hun vleugels neer te leggen. In het geval van Angel Two vinden we niet dat zij de gedragsregels voor de angels overschreden heeft.
Tot slot wil ik een eerder bericht nog herhalen: Viva gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens (zie: www.viva.nl/privacy). Bij het aanmaken van een account geef je Viva toestemming om je persoonsgegevens (e-mailadres, eventueel ingevulde echte naam, geboortedatum e.d.) op te slaan. Deze toestemming kun je echter altijd weer intrekken. Als je een mail stuurt naar forum@viva.nl verwijderen we dan ook je persoonsgegevens uit ons systeem en veranderen we je gebruikersnaam op jouw verzoek in iets anoniems. Consequentie is dan wel dat het account niet meer werkt.
groetjes, Naomi
Ik heb het topic 'Angels 4' gesloten, en wil in dit topic graag wat vragen beantwoorden die ik hier en daar voorbij zag komen.
* Was de permaban van HPL een vooropgezet plan?
Nee, de permaban was geen vooropgezet plan. We hebben deze ban gegeven na eerdere tijdelijke bans en hebben hierin zorgvuldig gehandeld. Het was een weloverwogen beslissing waar ik nog steeds helemaal achter sta. De ban wordt dan ook niet teruggedraaid.
* Waar blijft een reactie van de angels?
De angels reageren op mijn verzoek niet inhoudelijk op de onrust van de laatste weken. Ik wil jullie vragen om ze ook niet in hun moderatortopics of in andere topics om antwoorden te vragen: daarmee worden ze in hun modereerwerkzaamheden belemmerd. Ik wil jullie verder verzoeken jullie vragen/opmerkingen over deze onrust centraal in dit topic te houden. Ik zal dan kijken in hoeverre ik kan antwoorden, zonder er een eindeloze discussie van te maken. Na dit bericht kan ik pas morgenochtend weer reageren aangezien ik verder afwezig ben.
* Was je partijdig in de kwestie rondom Hans?
Als ik een klacht ontvang over een forummer, neem ik de klager en de klacht altijd serieus. Dat heb ik ook gedaan met een klacht die ik in dit geval kreeg over Hans. Ik heb zijn berichten in de gaten gehouden, maar kwam tot de conclusie dat er geen enkele reden was om in te grijpen. Nogmaals: we kunnen alleen ingrijpen op dingen die op het forum gebeuren. We kunnen niet handelen op basis van zaken die zich achter de schermen van het forum afspelen (via mail, op andere fora, irl etc).
* We vinden dat Angel 2 met een privé-nick over de grenzen is gegaan. Waarom is er niet ingegrepen?
Allereerst vind ik het vervelend dat er op verschillende plekken privé-nicks van Angel 2 bekend zijn gemaakt. De angels zijn enige tijd geleden teruggegaan in de anonimiteit en hadden daar een heel goede reden voor.
Als angels naar de mening van Viva over grenzen heen gaan, zullen we ze daarop aanspreken en/of ze vragen hun vleugels neer te leggen. In het geval van Angel Two vinden we niet dat zij de gedragsregels voor de angels overschreden heeft.
Tot slot wil ik een eerder bericht nog herhalen: Viva gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens (zie: www.viva.nl/privacy). Bij het aanmaken van een account geef je Viva toestemming om je persoonsgegevens (e-mailadres, eventueel ingevulde echte naam, geboortedatum e.d.) op te slaan. Deze toestemming kun je echter altijd weer intrekken. Als je een mail stuurt naar forum@viva.nl verwijderen we dan ook je persoonsgegevens uit ons systeem en veranderen we je gebruikersnaam op jouw verzoek in iets anoniems. Consequentie is dan wel dat het account niet meer werkt.
groetjes, Naomi
maandag 29 november 2010 om 12:59
Beste Woensdag2010,
Logisch dat je niet blij bent (dat is een understatement) dat je nog geen reactie hebt gehad. Wij vinden het ook vervelend dat we zo achter lopen met de mail.
Wel werd hiermee meteen het probleem duidelijk. We (Annerieke) heeft op 16 november opgeroepen je klachten per mail in te dienen. Wij kijken momenteel dan ook naar de mailtjes die hierna binnen zijn gekomen. Dus de mail die jij blijkbaar een maand geleden heb gestuurd, valt dan buiten de inventarisatie.
Wij zouden, als het om een reactie gaat op de post van AnneriekeB je dan ook willen vragen nogmaals te mailen naar forum@viva.nl Iets dat ook geldt voor iedereen die graag inhoudelijk wil reageren op deze post over het forumbeleid.
Dank je wel!
Logisch dat je niet blij bent (dat is een understatement) dat je nog geen reactie hebt gehad. Wij vinden het ook vervelend dat we zo achter lopen met de mail.
Wel werd hiermee meteen het probleem duidelijk. We (Annerieke) heeft op 16 november opgeroepen je klachten per mail in te dienen. Wij kijken momenteel dan ook naar de mailtjes die hierna binnen zijn gekomen. Dus de mail die jij blijkbaar een maand geleden heb gestuurd, valt dan buiten de inventarisatie.
Wij zouden, als het om een reactie gaat op de post van AnneriekeB je dan ook willen vragen nogmaals te mailen naar forum@viva.nl Iets dat ook geldt voor iedereen die graag inhoudelijk wil reageren op deze post over het forumbeleid.
Dank je wel!
maandag 29 november 2010 om 13:09
Beste Moderator2,
Misschien eens kijken in het Naomimapje? Er zijn angels hier die blijkbaar een speciaal mapje hebben kunnen aanmaken waarin nogal wat mail is ondergebracht!
Waarbij ik je wel wil helpen herinneren dat de problemen en narigheid op dit forum op of rond 27 september!!! zijn begonnen. Dat is twee maanden geleden.
De hoeveelheid mail met klachten van een grote groep forummers dateert dus van vóór 16 november en zal dan ook aanmerkelijk groter zijn. Kan mij wel voorstellen dat het afschrikt het beantwoorden daarvan te beginnen.
En nee, ik ga zelf geen mail meer sturen. Heb de hoop op reële en eerlijke antwoorden van de beheerders van dit forum al lang opgegeven.
groet,
woensdag2010
Misschien eens kijken in het Naomimapje? Er zijn angels hier die blijkbaar een speciaal mapje hebben kunnen aanmaken waarin nogal wat mail is ondergebracht!
Waarbij ik je wel wil helpen herinneren dat de problemen en narigheid op dit forum op of rond 27 september!!! zijn begonnen. Dat is twee maanden geleden.
De hoeveelheid mail met klachten van een grote groep forummers dateert dus van vóór 16 november en zal dan ook aanmerkelijk groter zijn. Kan mij wel voorstellen dat het afschrikt het beantwoorden daarvan te beginnen.
En nee, ik ga zelf geen mail meer sturen. Heb de hoop op reële en eerlijke antwoorden van de beheerders van dit forum al lang opgegeven.
groet,
woensdag2010
maandag 29 november 2010 om 15:06
Vivamod2 er is gecommuniceerd vanuit de Angelengroep dat er antwoord op mail zou komen mbt beleidsvragen. De Angelen konden die antwoorden echter niet geven(zonder overleg met jullie), maar de antwoorden zouden echt komen. Ik neem aan dat die antwoorden komen zonder dat je je mail nogmaals hoeft te sturen. Gewoon omdat dat is toegezegd.
Fijn!
Fijn!
maandag 29 november 2010 om 15:16
Overigens lijkt bij die toezeggingen steeds wel wat mis te gaan. Of dat nu gaat om "morgen geef ik een uitgebreide reactie", "morgen open ik een topic" of "Wilde je in elk geval vast laten weten dat ik je mail ontvangen heb en dat je nog een reactie van me krijgt"(daterend 27 april). Er wordt een toezegging gedaan en dan verwacht ik dat die wordt nagekomen, anders moet je die toezegging gewoon niet doen. Dit frustreert.
Ik begrijp dat er heel veel mail binnenkomt en dat er blijkbaar te weinig tijd is om die te beantwoorden, maar het is netjes om je eigen toezeggingen na te komen.
Ik begrijp dat er heel veel mail binnenkomt en dat er blijkbaar te weinig tijd is om die te beantwoorden, maar het is netjes om je eigen toezeggingen na te komen.
maandag 29 november 2010 om 15:47
Graag daarom dit topic gebruiken voor suggesties die dat als uitgangspunt hebben. Positief, negatief, opbouwend of kritisch, kom maar door!
Ik stel voor om de reacties die jullie hier geven volgens de SMART-methode te geven
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden
Scheelt een hoop frustratie voor alle partijen.
Ik stel voor om de reacties die jullie hier geven volgens de SMART-methode te geven
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden
Scheelt een hoop frustratie voor alle partijen.
maandag 29 november 2010 om 17:42
quote:Vivamod2 schreef op 29 november 2010 @ 11:39:
Beste Forumvrienden, graag allemaal on topic blijven. En zoals gezegd, klachten of ongerustheden, nemen we per mail (forum@viva.nl) in behandeling. Onnodig te zeggen dat je voor 'eisen' bij ons aan het verkeerde adres bent.
Verder zijn we ons ervan van bewust dat de bezoekers van het forum, het forum maken, net zoals de mods er voor zorgen dat het een prettig online thuis blijft voor iedereen die het forum een warm hart toedraagt.
Graag daarom dit topic gebruiken voor suggesties die dat als uitgangspunt hebben. Positief, negatief, opbouwend of kritisch, kom maar door!
Wat is hier nou weer de bedoeling van? Indien het op mijn post gebaseerd is: sorry dat ik niet mag vragen/eisen hoe ver jullie met de implementatie van de nieuwe regels zijn. Ik ben enkel benieuwd hoe het ermee staat, na weer eens 2 weken niets te hebben gehoord van de kant van viva. Lijkt me niet zo raar of onredelijk.
Daarbij komt dat er al maanden gezegd wordt dat mensen moeten mailen met vragen/klachten/verzoeken/opmerkingen naar bovenstaand adres, maar het is nogal lullig als je daar telkens geen reactie op krijgt.
Ook wisselt de functie van dit topic ook telkens: nu is het weer om suggesties om het forum leuk te maken, maar de beheerders en angels hebben dit topic de afgelopen weken gebruikt voor van alles en nog wat.
Mijn suggestie: open een nieuw topic, zet er duidelijk in waar jullie op dit moment aan werken qua verbeteringen van viva.nl, hoever jullie mailachterstanden zijn en reageer!
Beste Forumvrienden, graag allemaal on topic blijven. En zoals gezegd, klachten of ongerustheden, nemen we per mail (forum@viva.nl) in behandeling. Onnodig te zeggen dat je voor 'eisen' bij ons aan het verkeerde adres bent.
Verder zijn we ons ervan van bewust dat de bezoekers van het forum, het forum maken, net zoals de mods er voor zorgen dat het een prettig online thuis blijft voor iedereen die het forum een warm hart toedraagt.
Graag daarom dit topic gebruiken voor suggesties die dat als uitgangspunt hebben. Positief, negatief, opbouwend of kritisch, kom maar door!
Wat is hier nou weer de bedoeling van? Indien het op mijn post gebaseerd is: sorry dat ik niet mag vragen/eisen hoe ver jullie met de implementatie van de nieuwe regels zijn. Ik ben enkel benieuwd hoe het ermee staat, na weer eens 2 weken niets te hebben gehoord van de kant van viva. Lijkt me niet zo raar of onredelijk.
Daarbij komt dat er al maanden gezegd wordt dat mensen moeten mailen met vragen/klachten/verzoeken/opmerkingen naar bovenstaand adres, maar het is nogal lullig als je daar telkens geen reactie op krijgt.
Ook wisselt de functie van dit topic ook telkens: nu is het weer om suggesties om het forum leuk te maken, maar de beheerders en angels hebben dit topic de afgelopen weken gebruikt voor van alles en nog wat.
Mijn suggestie: open een nieuw topic, zet er duidelijk in waar jullie op dit moment aan werken qua verbeteringen van viva.nl, hoever jullie mailachterstanden zijn en reageer!
maandag 29 november 2010 om 21:05
maandag 29 november 2010 om 21:26
quote:Vivamod2 schreef op 29 november 2010 @ 11:39:
Beste Forumvrienden, graag allemaal on topic blijven. En zoals gezegd, klachten of ongerustheden, nemen we per mail (forum@viva.nl) in behandeling. Onnodig te zeggen dat je voor 'eisen' bij ons aan het verkeerde adres bent.Ik heb geen klacht, geen ongerustheid en geen eisen. Het enige dat ik wil is een actie of reactie op mijn mail. Verstuurd 1 en 3 november.
Beste Forumvrienden, graag allemaal on topic blijven. En zoals gezegd, klachten of ongerustheden, nemen we per mail (forum@viva.nl) in behandeling. Onnodig te zeggen dat je voor 'eisen' bij ons aan het verkeerde adres bent.Ik heb geen klacht, geen ongerustheid en geen eisen. Het enige dat ik wil is een actie of reactie op mijn mail. Verstuurd 1 en 3 november.
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
maandag 29 november 2010 om 21:29
quote:Vivamod2 schreef op 29 november 2010 @ 12:59:
Beste Woensdag2010,
Logisch dat je niet blij bent (dat is een understatement) dat je nog geen reactie hebt gehad. Wij vinden het ook vervelend dat we zo achter lopen met de mail.
Wel werd hiermee meteen het probleem duidelijk. We (Annerieke) heeft op 16 november opgeroepen je klachten per mail in te dienen. Wij kijken momenteel dan ook naar de mailtjes die hierna binnen zijn gekomen. Dus de mail die jij blijkbaar een maand geleden heb gestuurd, valt dan buiten de inventarisatie.
Wij zouden, als het om een reactie gaat op de post van AnneriekeB je dan ook willen vragen nogmaals te mailen naar forum@viva.nl Iets dat ook geldt voor iedereen die graag inhoudelijk wil reageren op deze post over het forumbeleid.
Dank je wel!Ik ben geen Woensdag, maar ik antwoord toch graag. Ik vind het vreemd dat jullie nu de mails gaan verwerken van na 16 november. En nogmaals: ik heb geen klacht. Het is ook geen reactie op de post van Annerieke. Ik heb een verzoek.
Beste Woensdag2010,
Logisch dat je niet blij bent (dat is een understatement) dat je nog geen reactie hebt gehad. Wij vinden het ook vervelend dat we zo achter lopen met de mail.
Wel werd hiermee meteen het probleem duidelijk. We (Annerieke) heeft op 16 november opgeroepen je klachten per mail in te dienen. Wij kijken momenteel dan ook naar de mailtjes die hierna binnen zijn gekomen. Dus de mail die jij blijkbaar een maand geleden heb gestuurd, valt dan buiten de inventarisatie.
Wij zouden, als het om een reactie gaat op de post van AnneriekeB je dan ook willen vragen nogmaals te mailen naar forum@viva.nl Iets dat ook geldt voor iedereen die graag inhoudelijk wil reageren op deze post over het forumbeleid.
Dank je wel!Ik ben geen Woensdag, maar ik antwoord toch graag. Ik vind het vreemd dat jullie nu de mails gaan verwerken van na 16 november. En nogmaals: ik heb geen klacht. Het is ook geen reactie op de post van Annerieke. Ik heb een verzoek.
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
maandag 29 november 2010 om 23:03
quote:AnneriekB schreef op 16 november 2010 @ 15:03:
Beste Forummers,
Er gebeurt veel op het Viva forum. Er ontstaan regelmatig discussies over het forum, de angels, de werkwijze en de besluiten die genomen zijn.
De angels hebben de afgelopen tijd hun handen vol gehad aan alles wat er speelde. Als moderator hebben ze veel te verduren gekregen en veel boze reacties moeten incasseren. Ze hebben keihard gewerkt en vaak ook flink moeten slikken. Er zijn dan ook een paar angels geweest die hun vleugels hebben neergelegd en een angel is op ons verzoek gestopt.
Zijn er dan geen fouten gemaakt door Viva? Ja, er zijn dingen gebeurd die niet handig waren, posts die misschien beter niet geplaatst hadden kunnen worden, reacties die te lang op zich lieten wachten en vragen die onbeantwoord bleven. En ook hebben we de angels soms te lang laten zwoegen en onvoldoende ondersteuning gegeven, terwijl ze keihard gewerkt hebben om de boel draaiende te houden, terwijl ze soms in een lastig parket zaten. We hebben de afgelopen tijd regelmatig het gevoel gehad, niet te weten hoe te reageren. Elke actie gaf een reactie, elke stap werd bekeken en van commentaar voorzien.
Kortom, redenen genoeg voor ons om alles eens onder de loep te nemen. Viva.nl is groot geworden, heel groot. Ruim 800.000 vrouwen bezoeken elke maand ons forum, daar zijn we trots op. En ja, terugkijkend moeten wij concluderen dat wij onvoldoende hard met jullie zijn meegegroeid. Dat de manier waarop we dingen aanpakken onvoldoende aansluit. En we beseffen ons nu des te meer dat het Viva-forum vraagt om een andere aanpak.
Angels
Angels zijn tot nu toe altijd actieve leden van het forum geweest. Dat was fijn, omdat angels op de hoogte waren van het forum, de mensen al kenden en wisten wat er speelde. Daar schuilt echter ook een gevaar in. Dat je je als angel persoonlijk aangesproken, of soms zelfs aangevallen voelt in sommige discussies. Ook als dat niet de intentie is.
En zoals gezegd, Viva is groot geworden. En angel zijn is een baan geworden en niet meer iets wat je er even bij kunt doen. Met respect voor de inzet en de toewijding die onze angels getoond hebben, zijn we ons gaan realiseren dat het modereren van een populair forum met deze omvang om een andere aanpak vraagt. Voor het aanstellen van nieuwe angels gaan we dan ook een sollicitatieprocedure instellen en zullen we mensen aannemen die niet al persoonlijk bij het forum betrokken zijn.
Naomi is al enige tijd ziek en zal voorlopig nog ziek blijven. We hopen dat zij snel weer beter zal zijn. Omdat het forum veel werk is en we de nieuwe werkwijze nog moeten uitrollen hebben we nu een freelance community manager aangenomen, deze zal reageren onder Vivamod2.
Regels
Verder zullen we de huisregels aanscherpen, en vooral verduidelijken. Doel is dat er minder discussie zal zijn over wat wel en niet mag. Heldere uitgangspunten voor iedereen die het forum bezoekt, maar ook voor ons en de angels. Respectvolle communicatie, zowel onderling als over en weer.
Privacy
Graag willen we nogmaals wijzen op de privacyregels zoals we deze hanteren. Viva en Sanoma gaan hier nauwgezet mee om en ook de angels zijn op de hoogte van de regels. Wij dragen verantwoordelijkheid voor de naleving van deze regels. Maar ook hier geldt dat de groei die het forum heeft doorgemaakt ons nog meer bewust maakt van onze gezamenlijke kwetsbaarheid.. Daarom hebben we de afgelopen weken de privacyregels verduidelijkt en worden de afspraken hierover nog nadrukkelijker vastgelegd met onze angels.
Een paar oude zaken
Verder wordt er herhaaldelijk gevraagd om opheldering over diverse zaken. Naomi heeft al op een aantal zaken een reactie gegeven, zoals HPL en Hans. Deze discussies gaan we niet nog een keer voeren. Er zijn weloverwogen besluiten genomen en deze worden niet teruggedraaid. Met 800.000 forummers zullen we het nooit allemaal met elkaar eens worden. Wij kunnen hooguit vragen om op een respectvolle manier met elkaar te communiceren en de genomen besluiten te respecteren.
Verder krijgen wij zaken te horen over ex-angels en forummers die via mails (persoonlijke accounts) of op andere sites zouden zijn gezegd. Zaken die via (persoonlijke) mailaccounts besproken worden, kunnen en willen wij niet beoordelen. En mochten we daarover “persoonlijk” geïnformeerd worden, kunnen we juist om privacy redenen niet publiekelijk – op het Viva-forum – reageren. Ook zaken die op andere fora spelen kunnen en willen wij niet beoordelen. Elke klacht nemen wij serieus, maar we zullen niet op alles publiekelijk, dus op het forum, reageren. Sommige zaken zijn persoonlijk. Verder willen we nog zeggen dat we naar aanleiding van een gesprek met Ethosa geen aanleiding hebben om Etosha te verdenken in het bezit te zijn van een lijst met privégegevens.
De privacyregels moeten bescherming bieden, maar zijn tegelijkertijd soms beperkend als wij om een publiekelijke reactie gevraagd worden. Wij vragen dat wederzijds te respecteren.
We hebben ons best gedaan een oplossing te vinden voor de problemen en een nieuwe werkwijze in het leven te roepen. Dit heeft tijd gekost en het invoeren zal ook nog een paar weken in beslag gaan nemen. Als er nog vragen leven die wij niet beantwoord hebben, dan verzoeken we jullie om die per mail aan ons te sturen naar: forum@viva.nl Dan zullen we daar persoonlijk op reageren. Het is niet onze wens om discussie te blijven voeren. We zullen dan ook niet blijvend ingaan op vragen die al eerder gesteld zijn en al (soms meerdere malen) door ons beantwoord zijn. In sommige gevallen zullen we het niet met elkaar eens zijn en worden. Het unieke van ons forum is dat er ruimte is voor vele meningen. Laten we die wederzijds respecteren.
Groetjes,
AnneriekeIk heb de post van Anneriekje er nog even bijgeplakt. Als je nog wacht op antwoord op je mail die al eerder verstuurd is (en waar absoluut een antwoord op zou komen, ja ja). Dan kan je heeel lang wachten. Alleen de nieuwe vragen worden beantwoordt. Het is maar dat jullie het weten.
Beste Forummers,
Er gebeurt veel op het Viva forum. Er ontstaan regelmatig discussies over het forum, de angels, de werkwijze en de besluiten die genomen zijn.
De angels hebben de afgelopen tijd hun handen vol gehad aan alles wat er speelde. Als moderator hebben ze veel te verduren gekregen en veel boze reacties moeten incasseren. Ze hebben keihard gewerkt en vaak ook flink moeten slikken. Er zijn dan ook een paar angels geweest die hun vleugels hebben neergelegd en een angel is op ons verzoek gestopt.
Zijn er dan geen fouten gemaakt door Viva? Ja, er zijn dingen gebeurd die niet handig waren, posts die misschien beter niet geplaatst hadden kunnen worden, reacties die te lang op zich lieten wachten en vragen die onbeantwoord bleven. En ook hebben we de angels soms te lang laten zwoegen en onvoldoende ondersteuning gegeven, terwijl ze keihard gewerkt hebben om de boel draaiende te houden, terwijl ze soms in een lastig parket zaten. We hebben de afgelopen tijd regelmatig het gevoel gehad, niet te weten hoe te reageren. Elke actie gaf een reactie, elke stap werd bekeken en van commentaar voorzien.
Kortom, redenen genoeg voor ons om alles eens onder de loep te nemen. Viva.nl is groot geworden, heel groot. Ruim 800.000 vrouwen bezoeken elke maand ons forum, daar zijn we trots op. En ja, terugkijkend moeten wij concluderen dat wij onvoldoende hard met jullie zijn meegegroeid. Dat de manier waarop we dingen aanpakken onvoldoende aansluit. En we beseffen ons nu des te meer dat het Viva-forum vraagt om een andere aanpak.
Angels
Angels zijn tot nu toe altijd actieve leden van het forum geweest. Dat was fijn, omdat angels op de hoogte waren van het forum, de mensen al kenden en wisten wat er speelde. Daar schuilt echter ook een gevaar in. Dat je je als angel persoonlijk aangesproken, of soms zelfs aangevallen voelt in sommige discussies. Ook als dat niet de intentie is.
En zoals gezegd, Viva is groot geworden. En angel zijn is een baan geworden en niet meer iets wat je er even bij kunt doen. Met respect voor de inzet en de toewijding die onze angels getoond hebben, zijn we ons gaan realiseren dat het modereren van een populair forum met deze omvang om een andere aanpak vraagt. Voor het aanstellen van nieuwe angels gaan we dan ook een sollicitatieprocedure instellen en zullen we mensen aannemen die niet al persoonlijk bij het forum betrokken zijn.
Naomi is al enige tijd ziek en zal voorlopig nog ziek blijven. We hopen dat zij snel weer beter zal zijn. Omdat het forum veel werk is en we de nieuwe werkwijze nog moeten uitrollen hebben we nu een freelance community manager aangenomen, deze zal reageren onder Vivamod2.
Regels
Verder zullen we de huisregels aanscherpen, en vooral verduidelijken. Doel is dat er minder discussie zal zijn over wat wel en niet mag. Heldere uitgangspunten voor iedereen die het forum bezoekt, maar ook voor ons en de angels. Respectvolle communicatie, zowel onderling als over en weer.
Privacy
Graag willen we nogmaals wijzen op de privacyregels zoals we deze hanteren. Viva en Sanoma gaan hier nauwgezet mee om en ook de angels zijn op de hoogte van de regels. Wij dragen verantwoordelijkheid voor de naleving van deze regels. Maar ook hier geldt dat de groei die het forum heeft doorgemaakt ons nog meer bewust maakt van onze gezamenlijke kwetsbaarheid.. Daarom hebben we de afgelopen weken de privacyregels verduidelijkt en worden de afspraken hierover nog nadrukkelijker vastgelegd met onze angels.
Een paar oude zaken
Verder wordt er herhaaldelijk gevraagd om opheldering over diverse zaken. Naomi heeft al op een aantal zaken een reactie gegeven, zoals HPL en Hans. Deze discussies gaan we niet nog een keer voeren. Er zijn weloverwogen besluiten genomen en deze worden niet teruggedraaid. Met 800.000 forummers zullen we het nooit allemaal met elkaar eens worden. Wij kunnen hooguit vragen om op een respectvolle manier met elkaar te communiceren en de genomen besluiten te respecteren.
Verder krijgen wij zaken te horen over ex-angels en forummers die via mails (persoonlijke accounts) of op andere sites zouden zijn gezegd. Zaken die via (persoonlijke) mailaccounts besproken worden, kunnen en willen wij niet beoordelen. En mochten we daarover “persoonlijk” geïnformeerd worden, kunnen we juist om privacy redenen niet publiekelijk – op het Viva-forum – reageren. Ook zaken die op andere fora spelen kunnen en willen wij niet beoordelen. Elke klacht nemen wij serieus, maar we zullen niet op alles publiekelijk, dus op het forum, reageren. Sommige zaken zijn persoonlijk. Verder willen we nog zeggen dat we naar aanleiding van een gesprek met Ethosa geen aanleiding hebben om Etosha te verdenken in het bezit te zijn van een lijst met privégegevens.
De privacyregels moeten bescherming bieden, maar zijn tegelijkertijd soms beperkend als wij om een publiekelijke reactie gevraagd worden. Wij vragen dat wederzijds te respecteren.
We hebben ons best gedaan een oplossing te vinden voor de problemen en een nieuwe werkwijze in het leven te roepen. Dit heeft tijd gekost en het invoeren zal ook nog een paar weken in beslag gaan nemen. Als er nog vragen leven die wij niet beantwoord hebben, dan verzoeken we jullie om die per mail aan ons te sturen naar: forum@viva.nl Dan zullen we daar persoonlijk op reageren. Het is niet onze wens om discussie te blijven voeren. We zullen dan ook niet blijvend ingaan op vragen die al eerder gesteld zijn en al (soms meerdere malen) door ons beantwoord zijn. In sommige gevallen zullen we het niet met elkaar eens zijn en worden. Het unieke van ons forum is dat er ruimte is voor vele meningen. Laten we die wederzijds respecteren.
Groetjes,
AnneriekeIk heb de post van Anneriekje er nog even bijgeplakt. Als je nog wacht op antwoord op je mail die al eerder verstuurd is (en waar absoluut een antwoord op zou komen, ja ja). Dan kan je heeel lang wachten. Alleen de nieuwe vragen worden beantwoordt. Het is maar dat jullie het weten.
maandag 29 november 2010 om 23:59
dinsdag 30 november 2010 om 08:07
Beste mod2
U vroeg, of zei, dat we hier melding konden doen over verbetering van het beleid.
Mijn mening is dat "stalkers" hier teveel ruimte krijgen en bescherming. Waarom neemt u niet in de voorwaarde op dat als mensen zich misdragen dat het voor hun eigen rekening is? Ik snap het privacy probleem maar iemand die bewust een nick aanmaakt (waarschijnlijk gewoon een andere nick hier heeft) wordt in mijn ogen beschermd als jullie geen openheid geven van die persoon. Dus zonder echte naam te noemen hoor. Laat ik aub daar duidelijk over zijn. Dat bedoel ik niet.
Maar het lijkt er een beetje op dat u, niet persoonlijk maar Sanoma, wat mensen teveel ruimte geeft. En dat is terug te zien in haatblogs, kijk naar Libelle qua maatschappy-pijler. Ohh ik dwaal af.
Ik hoop dat u en uw team zou willen nadenken hoe bepaalde dingen eventueel voorkomen zouden kunnen worden.
Met vriendelijke groet,
mylene valerie
U vroeg, of zei, dat we hier melding konden doen over verbetering van het beleid.
Mijn mening is dat "stalkers" hier teveel ruimte krijgen en bescherming. Waarom neemt u niet in de voorwaarde op dat als mensen zich misdragen dat het voor hun eigen rekening is? Ik snap het privacy probleem maar iemand die bewust een nick aanmaakt (waarschijnlijk gewoon een andere nick hier heeft) wordt in mijn ogen beschermd als jullie geen openheid geven van die persoon. Dus zonder echte naam te noemen hoor. Laat ik aub daar duidelijk over zijn. Dat bedoel ik niet.
Maar het lijkt er een beetje op dat u, niet persoonlijk maar Sanoma, wat mensen teveel ruimte geeft. En dat is terug te zien in haatblogs, kijk naar Libelle qua maatschappy-pijler. Ohh ik dwaal af.
Ik hoop dat u en uw team zou willen nadenken hoe bepaalde dingen eventueel voorkomen zouden kunnen worden.
Met vriendelijke groet,
mylene valerie
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
dinsdag 30 november 2010 om 10:34
Op zich wel slim. Er is maanden achterstand met het verwerken van mails. Dan komt er een berichtje in een topic dat natuurlijk lang niet iedereen leest waarin staat dat met de oude mails niks meer wordt gedaan. Die enkelen die het bericht toevallig lezen sturen hun mail opnieuw in en de rest kan wachten tot ze een ons wegen. Weg achterstand.
Ga ik ook doen op mijn werk als er achterstand is. Op vrijdag alles weggooien en maandag met een schone lei beginnen.
Ga ik ook doen op mijn werk als er achterstand is. Op vrijdag alles weggooien en maandag met een schone lei beginnen.