Kaasfondue

26-11-2010 11:11 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een keer met mijn vriend kaasfonduen. Heb alleen niet zo'n set, is dat per se nodig of kan het ook met een pan+theelichtje?

En wat is lekker om mee te kaasfonduen? Een kant en klaar pak met evt extra kaas of liever helemaal zelf maken? In geval van het laatste, heeft iemand een lekker recept?

Ik heb het zelf een keer eerder gedaan en toen had een vriendin paprika, champignons, brood. Hebben jullie verder nog tips?

Wij houden overigens wel erg van kaas, dus het mag wel wat sterker van smaak zijn.
Mag ik jullie bedanken voor de kookinspiratie voor vanavond :respect: En aangezien ik ernstig moe en zat ben ga ik voor Erwts pakjes oplossing
quote:Erwt schreef op 26 november 2010 @ 11:22:

Ik vond zelfgemaakte kaasfondue altijd veel lekkerder, tot ik deze probeerde (gewoon van AH):

[afbeelding]Nou, ik moet inderdaad toegeven dat het "uit dat pak" goed te eten is hoor. Wel met toevoeging van witte wijn en minimaal 2 tenen knof..
quote:Erwt schreef op 26 november 2010 @ 11:47:

Ik ga toch ook maar weer eens kaasfonduën! Wanneer? Wanneer? Dit weekend????
Me too! Goede voorbereiding op het skien met kerst!
quote:nouschi schreef op 26 november 2010 @ 11:33:

Heerlijk dat pakje. Even de pan met een knoflookteentje insmeren erg lekker.

Eens, heerlijk en makkelijk. Teen knoflook en ik doe er peterselie in en wat extra witte wijn, klaar.

Heb er nu al zin in!
Wij hebben ook geen speciaal pannetje, maar gebruiken gewoon de steelpan en vorken. Wordt wel sneller koud.

Kregen wel zo'n kaasfondue setje aangeboden, maar dan heb je nog meer spullen in huis. Ik wil wel een chocolade fonduesetje aanschaffen en denk dat ik de volgende keer daar in ga kaasfondue-en.
quote:mardjen schreef op 26 november 2010 @ 12:20:

Mag ik jullie bedanken voor de kookinspiratie voor vanavond :respect: En aangezien ik ernstig moe en zat ben ga ik voor Erwts pakjes oplossing

Daar hoef je je niet voor te schamen hoor. In Zwitserland liggen de supermarkten vol met verschillende soorten kaasfondue.

Alleen eet je het in Zwitserland alleen met brood.

Ik doe er alleen rauwe komkommer bij en een salade, maar zelfs dat doen de Zwitsers niet.
hier in AT ook, eigenlijk ook alleen met Brood, ik doe er nog kleine tomaatjes bij maar dat was het eigenlijk wel. mjummie. mischien vannavond ook wel....
Ik heb het vorige week voor het eerst gedaan met datzelfde pakje. Ik vond de smaak niet zo want de wijn overheerst voor mij teveel. Met extra kaas er doorheen geroerd vond ik het een stuk lekkerder. De pan had ik ingesmeerd met knoflook en om te dippen had ik paprika, broccoli, cherrytomaatjes, stokbrood en gebakken krieltjes en champignons. Erg lekker :-)
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Eetdate van vanavond gaat niet door (ziek kind hier) maar ik denk dat ik het toch ga maken als ze in bed ligt.. Heb zo`n zin!
Het lekkerste is 1 deel Gruyere, 1 deel Emmentaler.

met knoflook pan insmeren, de kaas oplossen op het vuur met witte wijn.

En voor de echte heerlijke zwitserse smaak een flinke scheut kirsch erin als je het pannetje op het stelletje zet, op de tafel.

De drank verdampt, maar de smaak wordt overheerlijk.

wij doen er ook wel een blokjes ham en ananas bij).

(naast al het groen en brood)
In de alpen (en ook de zwitserse) eten ze vaak kaasfondue met aardappelen, vleeswaren en brood. Ik vind dat minder lekker en wil er graag rauwkost bij. Thee of witte wijn bij emmerthal en raclette achtige fondues is aan te raden aangezien het anders een klont in je maag wordt.

Ik ben zelf van de oude kaas met knoflook e witte wijn... lekker makkelijk te maken en zoooooo lekker!
Met dank aan dit topic heb ik vandaag gekaasfonduëd
Ah een topic over kaasfondue! I need you. Ik heb net kaasfondue gemaakt, maar mijn kaas is een grote gummiachtige klomp geworden.. Kan ik dit nog redden??
Voor kant-en-klare kaasfondue gebruiken we altijd een pakje van de Digros (Uniekaas). De caquelon (pan van aardewerk) insmeren met een teentje knoflook, de kaasfondue opwarmen, beetje peper en nootmuskaat erbij en dan op tafel op een waxinelichthouder. Erbij: stokbrood (al eerder gesneden, zodat de kaas beter plakt), voorgebakken champignons, salami, ham, paprika, ananas en komkommer.

Als ik zelf kaasfondue maak gebruik ik een recept van (uit m'n hoofd): geraspte gruyere, geraspte emmenthaler, witte wijn, kirsch, peper, nootmuskaat, knoflook, bindmiddel. Ik haal de kaas bij de kaasboer.

Maar het lukt me niet goed om een egale massa te krijgen. Dus net als Pett mijn vraag: hoe zorg je dat je kaasfondue-ingrediënten goed mengen en dat het geen klomp wordt??
Ik maak voor mijn kaasfondue altijd een roux van boter en bloem. Dan doe ik er melk bij, wat bouillon en daarna laat ik de geraspte kaas erin smelten. Scheut witte wijn erdoor en op smaak brengen met zout, peper en knoflook. Op die manier heb ik nooit last van klonten.
Unique geduld, bij mij wordt het ook eerst een klont en daarna smelt het verder en wordt het wel lekker. Evt wat extra vocht (wijn) toevoegen. Ik bind met maizena aangelengd met kirsch werkt bij ons prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven