Kaasfondue
vrijdag 26 november 2010 om 11:11
Ik wil graag een keer met mijn vriend kaasfonduen. Heb alleen niet zo'n set, is dat per se nodig of kan het ook met een pan+theelichtje?
En wat is lekker om mee te kaasfonduen? Een kant en klaar pak met evt extra kaas of liever helemaal zelf maken? In geval van het laatste, heeft iemand een lekker recept?
Ik heb het zelf een keer eerder gedaan en toen had een vriendin paprika, champignons, brood. Hebben jullie verder nog tips?
Wij houden overigens wel erg van kaas, dus het mag wel wat sterker van smaak zijn.
En wat is lekker om mee te kaasfonduen? Een kant en klaar pak met evt extra kaas of liever helemaal zelf maken? In geval van het laatste, heeft iemand een lekker recept?
Ik heb het zelf een keer eerder gedaan en toen had een vriendin paprika, champignons, brood. Hebben jullie verder nog tips?
Wij houden overigens wel erg van kaas, dus het mag wel wat sterker van smaak zijn.
vrijdag 26 november 2010 om 12:24
vrijdag 26 november 2010 om 12:31
Wij hebben ook geen speciaal pannetje, maar gebruiken gewoon de steelpan en vorken. Wordt wel sneller koud.
Kregen wel zo'n kaasfondue setje aangeboden, maar dan heb je nog meer spullen in huis. Ik wil wel een chocolade fonduesetje aanschaffen en denk dat ik de volgende keer daar in ga kaasfondue-en.
Kregen wel zo'n kaasfondue setje aangeboden, maar dan heb je nog meer spullen in huis. Ik wil wel een chocolade fonduesetje aanschaffen en denk dat ik de volgende keer daar in ga kaasfondue-en.
vrijdag 26 november 2010 om 12:40
quote:mardjen schreef op 26 november 2010 @ 12:20:
Mag ik jullie bedanken voor de kookinspiratie voor vanavond :respect: En aangezien ik ernstig moe en zat ben ga ik voor Erwts pakjes oplossing
Daar hoef je je niet voor te schamen hoor. In Zwitserland liggen de supermarkten vol met verschillende soorten kaasfondue.
Alleen eet je het in Zwitserland alleen met brood.
Ik doe er alleen rauwe komkommer bij en een salade, maar zelfs dat doen de Zwitsers niet.
Mag ik jullie bedanken voor de kookinspiratie voor vanavond :respect: En aangezien ik ernstig moe en zat ben ga ik voor Erwts pakjes oplossing
Daar hoef je je niet voor te schamen hoor. In Zwitserland liggen de supermarkten vol met verschillende soorten kaasfondue.
Alleen eet je het in Zwitserland alleen met brood.
Ik doe er alleen rauwe komkommer bij en een salade, maar zelfs dat doen de Zwitsers niet.
vrijdag 26 november 2010 om 17:08
Ik heb het vorige week voor het eerst gedaan met datzelfde pakje. Ik vond de smaak niet zo want de wijn overheerst voor mij teveel. Met extra kaas er doorheen geroerd vond ik het een stuk lekkerder. De pan had ik ingesmeerd met knoflook en om te dippen had ik paprika, broccoli, cherrytomaatjes, stokbrood en gebakken krieltjes en champignons. Erg lekker
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
vrijdag 26 november 2010 om 18:04
Het lekkerste is 1 deel Gruyere, 1 deel Emmentaler.
met knoflook pan insmeren, de kaas oplossen op het vuur met witte wijn.
En voor de echte heerlijke zwitserse smaak een flinke scheut kirsch erin als je het pannetje op het stelletje zet, op de tafel.
De drank verdampt, maar de smaak wordt overheerlijk.
wij doen er ook wel een blokjes ham en ananas bij).
(naast al het groen en brood)
met knoflook pan insmeren, de kaas oplossen op het vuur met witte wijn.
En voor de echte heerlijke zwitserse smaak een flinke scheut kirsch erin als je het pannetje op het stelletje zet, op de tafel.
De drank verdampt, maar de smaak wordt overheerlijk.
wij doen er ook wel een blokjes ham en ananas bij).
(naast al het groen en brood)
zondag 28 november 2010 om 16:03
In de alpen (en ook de zwitserse) eten ze vaak kaasfondue met aardappelen, vleeswaren en brood. Ik vind dat minder lekker en wil er graag rauwkost bij. Thee of witte wijn bij emmerthal en raclette achtige fondues is aan te raden aangezien het anders een klont in je maag wordt.
Ik ben zelf van de oude kaas met knoflook e witte wijn... lekker makkelijk te maken en zoooooo lekker!
Ik ben zelf van de oude kaas met knoflook e witte wijn... lekker makkelijk te maken en zoooooo lekker!
dinsdag 30 november 2010 om 11:34
Voor kant-en-klare kaasfondue gebruiken we altijd een pakje van de Digros (Uniekaas). De caquelon (pan van aardewerk) insmeren met een teentje knoflook, de kaasfondue opwarmen, beetje peper en nootmuskaat erbij en dan op tafel op een waxinelichthouder. Erbij: stokbrood (al eerder gesneden, zodat de kaas beter plakt), voorgebakken champignons, salami, ham, paprika, ananas en komkommer.
Als ik zelf kaasfondue maak gebruik ik een recept van (uit m'n hoofd): geraspte gruyere, geraspte emmenthaler, witte wijn, kirsch, peper, nootmuskaat, knoflook, bindmiddel. Ik haal de kaas bij de kaasboer.
Maar het lukt me niet goed om een egale massa te krijgen. Dus net als Pett mijn vraag: hoe zorg je dat je kaasfondue-ingrediënten goed mengen en dat het geen klomp wordt??
Als ik zelf kaasfondue maak gebruik ik een recept van (uit m'n hoofd): geraspte gruyere, geraspte emmenthaler, witte wijn, kirsch, peper, nootmuskaat, knoflook, bindmiddel. Ik haal de kaas bij de kaasboer.
Maar het lukt me niet goed om een egale massa te krijgen. Dus net als Pett mijn vraag: hoe zorg je dat je kaasfondue-ingrediënten goed mengen en dat het geen klomp wordt??
dinsdag 30 november 2010 om 11:50