Geld & Recht alle pijlers

Ben dom geweest, nu enorme studieschuld

29-11-2010 15:53 531 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste geheim strooi ik vandaag maar op het forum, omdat ik het toch kwijt wil. Echt supergeheim is het niet, meerdere mensen uit mijn omgeving, de belangrijkste, weten ervan, maar ja, ze weten niet dat het ontzettend aan me knaagt en het bedrag weet alleen mijn partner. Daar komt het: 30.000 euro. Hoe kan dat nou zoveel zijn? Nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo kon laten oplopen!!!...Ik voel me echt een mislukkeling...eerst verkeerde studiekeus gemaakt, rijbewijs niet gehaald, nieuwe studie gekozen, maar door omstandigheden vertraagd en al die tijd (6 jaar lang) geleend...vooral de laatste twee jaar volop, om huur te kunnen betalen, hoge tandartskosten, evengoed op vakantie en om op de normale voet door te leven, terwijl ik me dat eigenlijk niet kon veroorloven...daarvoor vooral alleen om mijn studiegeld te betalen en rijbewijs...In de eerste jaren nog gewoon een bijbaantje gehad, maar door studievertraging baan opgegeven en nog maar af en toe gewerkt...maakte steeds de verkeerde keuzes en dacht steeds, als ik fulltime werk straks dan heb ik dat zo in 2 jaartjes afbetaald....Vandaag trok ik het niet meer, heb mijn lening op 0 gezet! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar ervoor weglopen heeft geen zin meer. Bij de pakken neer zitten ook niet. Ik heb er zelf voor gekozen, maar voel me schuldig, dom en wil er nu toch wel zo snel mogelijk van mijn schuld af. Ik dacht dat ik er zelf wel goed mee om kon gaan, maakte heel bewust de keuze om te gaan lenen en was mij bewust van alle regeltjes rente etc. maar nu weegt het me veel zwaarder op mijn schouders dan gedacht... Ik wilde het gewoon kwijt, maar zou ook graag tips willen hoe hier mee om te gaan, of anderen ook een studieschuld hebben? Hoe jullie aflossen? Ik hoef officieel nog niet af te lossen, ben nog bezig met het afronden van mijn studie wat nu echt bovenaan mijn lijstje staat voordat ik nog meer schulden krijg wegens het niet behalen van mijn diploma....tjeetje, de angst vliegt me echt aan nu....
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 15:02:

[...]

Ja dat is zeker stoer, maar ik hoef geen applaus.

Iemand die kan werken moet werken. Lenen prima, maar dan niet achteraf zeuren.Gelukkig zeurt er hier niemand.
quote:meds schreef op 30 november 2010 @ 14:12:

[...]

Volgens mij gaat het hier niet over de hypotheekaftrek, die mag van mij best worden aangepast trouwens, maar het gaat over lenen, als je geen inkomen hebt of kredietwaardig bent en dit op laten lopen tot 30.000 euro!!!!

Meds, ik begin jou een beetje zat te raken, je verdraaid de boel steeds, ik heb niet geleend voor mijn vakantie en rijbewijs! Dat heb ik van mijn eigen geld betaald. Ik hoef geen 'lesje'van jou te leren hoor! Ik heb de keuze gemaakt om voor mijn hoogste vaste lasten te lenen, om mijn huur te kunnen betalen 8 jaar lang. Aanvullende studiefinaciering kreeg ik niet, bijdrage van ouders ook niet, werkte er naast,dus loop nou niet steeds zo te ziften over dat rijbewijs en die vakantie, stel dat ik dat niet had gedaan, dan was het 5 duizend minder, heb ik nog steeds een schuld van 25.000 puur en alleen aan mijn studiex6jaar, huurx 8 jaar en zorgkostenx 8 jaar! Als ik niet ging lenen kon ik die studie ook niet doen, had ik geen HBO opleiding en droeg ik uiteindelijk ook voor ik weet niet hoelang minder af aan de belasting omdat ik minder verdien met een MBO opleiding. Ik heb de eerste vier jaar altijd een bijbaan gehad, waardoor ik gewoon een normale student was, niet schraal hoeven doen, maar ook niet luxe, spaarde voor duurdere uitgaven etc. De laatste twee jaar trok ik het door meerdere persoonlijke omstandigheden niet meer en heb ik maar af en toe een bijbaantje gehad,doordat ik het niet naadt mijn studie volhield, waardoor ik meer moest bijlenen...Ik had wel zuiniger kunnen lenen de laatste 2 jaar, dat is mijn einige fout geweest...

Wat betreft het hypotheek gebeuren, daar zijn ook genoeg mensen in die scheef lenen, boven hun macht en er notabene alle rentevoordeel uittrekken waar ik ook belasting voor betaal! Maar een hypotheek boven de macht(wat dus een hele hoop mensen hebben hier in NL) wilde ik gewoon wel even aan de kaak stellen, dat heeft half Nederland en ook zeker een paar zeikerds hier op dit forum die zelf zo'n kritiek lopen te spuien, terwijl ze zelf misschien een hypotheek boven hun kunnen hebben...dat wilde ik gewoon even aan de kaak stellen, want dat wordt maar wel allemaal zo normaal gevonden...
quote:Combat schreef op 30 november 2010 @ 15:05:

[...]

ik soms wel 30 uur. Naast een fulltime HBO studie he. En ook nog op tijd mijn diploma gehaald! Hartstikke goed!
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 30 november 2010 @ 15:06:

[...]

TO zeurt nu even, omdat ze zich realiseert dat ze het niet handig heeft aangepakt en dat ze nu is geschrokken dat ze zo veel studie schuld heeft. Waarom reageert iedereen daar toch zo fel op? Blijkbaar allemaal mensen die nooit iets hebben gedaan wat achteraf gezien niet zo handig was of niet zo goed doordacht. Laat TO toch lekker even balen, ze heeft zich zelf al bij de lurven gepakt en is er mee bezig gegaan. Meer kan ze toch ook niet doen.

Dat gezeur over lenen is helemaal niet nodig (met name, want de ik heb ook niet gedaan variant) brengt haar echt niets verder.Net zo goed als jij mag vinden dat ze het recht heeft om te zeuren over haar schuld, mag een ander vinden dat ze geen recht heeft om te zeuren.
quote:Sillies schreef op 30 november 2010 @ 15:07:

[...]

Meds, ik begin jou een beetje zat te raken, je verdraaid de boel steeds, ik heb niet geleend voor mijn vakantie en rijbewijs! Dat heb ik van mijn eigen geld betaald. Ik hoef geen 'lesje'van jou te leren hoor! Ik heb de keuze gemaakt om voor mijn hoogste vaste lasten te lenen, om mijn huur te kunnen betalen 8 jaar lang. Ja daaaag. Als jij je eigen geld niet uit had gegeven aan die vakantie en rijbewijs had je dat geld kunnen uitgeven aan je vaste lasten. Dat snap je toch zeker zelf ook wel.
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 15:08:

[...]

Net zo goed als jij mag vinden dat ze het recht heeft om te zeuren over haar schuld, mag een ander vinden dat ze geen recht heeft om te zeuren.Heb jij nog nooit ergens over gezegd: Ik weet dat het mijn eigen schuld is maar wat baal ik hier ontzettend van zeg. Dat is toch wat TO doet. En ik vind dat ze daar veel te hard op wordt afgebrand.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 30 november 2010 @ 15:10:

[...]

Heb jij nog nooit ergens over gezegd: Ik weet dat het mijn eigen schuld is maar wat baal ik hier ontzettend van zeg. Dat is toch wat TO doet. En ik vind dat ze daar veel te hard op wordt afgebrand.Natuurlijk heb ik dat wel eens gezegd. Alleen ging het toen niet over 30.000 euro.
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 15:14:

[...]

Natuurlijk heb ik dat wel eens gezegd. Alleen ging het toen niet over 30.000 euro.

Dus over minder moest jij al even je hart luchten...

Nee TO is echt schandalig bezig dat ze even haar hart wilde luchten en tips en advies wilde vragen zeg....

Ik vind het oprecht een goed ding dat je op het Viva forum niet alleen maar vertroeteld wordt en dat mensen ja en amen zeggen als iemand aan het klagen is. Maar ik vind dat mensen TO te hard aanpakken.

En dat mensen hun eigen normen en waarden projecteren op de keuzes die TO heeft gemaakt. En dat stoort me enorm (wat ook wel blijkt aan mijn overdreven hoeveelheid reacties hier).
Kaatje, jij adviseert TO om zelfs nog meer te lenen, dus snap je mijn punt waarschijnlijk ook niet.
*bijt op lip, heeft zegje gedaan en moet nu hardop lachen*
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 30 november 2010 @ 15:17:

[...]

En dat mensen hun eigen normen en waarden projecteren op de keuzes die TO heeft gemaakt.En dat doe jij niet?
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 15:18:

Kaatje, jij adviseert TO om zelfs nog meer te lenen, dus snap je mijn punt waarschijnlijk ook niet.Huh? Dat heb ik in elk geval niet bewust gedaan. Waar doe ik dat dan? Dan pas ik dat even aan.
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 15:08:

[...]

Net zo goed als jij mag vinden dat ze het recht heeft om te zeuren over haar schuld, mag een ander vinden dat ze geen recht heeft om te zeuren.Even voor alle duidelijkheid. Ik zeur niet en ben ook niet geschrokken van mijn schuld, daar was ik mij heel bewust van, ik wilde mijn verhaal graag kwijt omdat ik graag ervaringen van anderen wilde en hoe zij dat hebben aangepakt. Ik had gewoon een baalmoment, zo van Shit, ik ben het zat,het word alleen maar meer en nu kap ik met lenen,anders ben ik bang dat ik er erg tegenop ga kijken en dat voelt gewoon niet fijn, weegt mij te zwaar op mijn schouders. Dit (die 30.000 euro) kan ik dragen, omdat ik het snel minder wil maker, de druk moet eraf! Nu kan ik dat alleen doen door het niet nog zwaarder te laten wegen,af te studeren en daarna door af te gaan betalen. THAT'S IT! Geen gezeur dus, niet opzoek naar medelijden, eigenlijk ook niet naar kritiek, maar ja dat heb je nu eenmaal...MAAR VOORAL OP ZOEK NAAR VERLICHTING, TIPS EN KENNIS DOOR ERVARINGEN VAN ANDERE (OUD)STUDENTEN DIE OOK EEN IBGROEP/DUO LENING HEBBEN OF GAAN AFBETALEN!
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 15:19:

[...]

En dat doe jij niet?

Ja, tuurlijk. Iedereen doet dat.

Maar ik probeer wel te laten zien waarom ik iets zeg. En ik probeer ook de andere kant te laten zien.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 30 november 2010 @ 15:20:

[...]

Huh? Dat heb ik in elk geval niet bewust gedaan. Waar doe ik dat dan? Dan pas ik dat even aan.

Ergens op de eerste pagina's zeg je dat TO zich niet zo moet aanstellen en de lening niet op 0 moet zetten maar moet blijven lenen om toch te kunnen blijven doorleven.

Bovendien zeg je er ook nog eens bij dat je het behoorlijk dom vindt dat ze niet doorhad dat haar lening zo hoog opliep.
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 15:21:

[...]

Ergens op de eerste pagina's zeg je dat TO zich niet zo moet aanstellen en de lening niet op 0 moet zetten maar moet blijven lenen om toch te kunnen blijven doorleven.Je hebt gelijk, en dat hoef ik ook niet aan te passen. Ik vind namelijk nog steeds dat TO prima de afweging kan maken om wel te blijven lenen om opo die manier zo snel mogelijk haar studie af te kunnen ronden. Maar dan bedoel ik lenen voor huur, boodschappen en collegegeld, en niet voor vakantie en rijbewijs waar het de laatste pagina's elke keer over gaat.
Ach ja....natuurlijk.....
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 15:10:

[...]

Ja daaaag. Als jij je eigen geld niet uit had gegeven aan die vakantie en rijbewijs had je dat geld kunnen uitgeven aan je vaste lasten. Dat snap je toch zeker zelf ook wel.Dan snap jij toch zeker ook wel dat die vaste lasten van 8 jaar niet evenhoog zijn als die vakantie en rijbewijs?!?!?! Als ik van dat geld, laten we dus zeggen 5000 euro, niet op vakantie was geweest en mijn rijlessen had betaald, maar mijn vaste lasten dan was mijn schuld 5000 lager ja, als je een beetje goed bent in begrijpend lezen had je dat ook al in mijn reactie kunnen lezen.....
quote:Sillies schreef op 30 november 2010 @ 15:20:

[...]

Even voor alle duidelijkheid. Ik zeur niet en ben ook niet geschrokken van mijn schuld, daar was ik mij heel bewust van, ik wilde mijn verhaal graag kwijt omdat ik graag ervaringen van anderen wilde en hoe zij dat hebben aangepakt. Ik had gewoon een baalmoment, zo van Shit, ik ben het zat,het word alleen maar meer en nu kap ik met lenen,anders ben ik bang dat ik er erg tegenop ga kijken en dat voelt gewoon niet fijn, weegt mij te zwaar op mijn schouders. Dit (die 30.000 euro) kan ik dragen, omdat ik het snel minder wil maker, de druk moet eraf! Nu kan ik dat alleen doen door het niet nog zwaarder te laten wegen,af te studeren en daarna door af te gaan betalen. THAT'S IT! Geen gezeur dus, niet opzoek naar medelijden, eigenlijk ook niet naar kritiek, maar ja dat heb je nu eenmaal...MAAR VOORAL OP ZOEK NAAR VERLICHTING, TIPS EN KENNIS DOOR ERVARINGEN VAN ANDERE (OUD)STUDENTEN DIE OOK EEN IBGROEP/DUO LENING HEBBEN OF GAAN AFBETALEN!Ja ik snap wat je wilt, maar ja ik heb nou alleen maar kritiek en ongeloof.
zeg sillies, als je de tijd die je in het forum steekt, nu eens in je studie/bijbaantje steekt...
Zanne, jij komt wel lekker laat in dit topic he? nog eens verontwaardigd herhalen wat al honderd keer gezegd is. En jezelf op de borst slaan niet te vergeten. Gelukkig ga je (naar eigen zeggen) met geld efficienter om dan met woorden... want hier heeft natuurlijk niemand iets aan.
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 15:24:

Ach ja....natuurlijk.....Is dit een reactie op mij?
quote:Sillies schreef op 30 november 2010 @ 15:24:

[...]

Dan snap jij toch zeker ook wel dat die vaste lasten van 8 jaar niet evenhoog zijn als die vakantie en rijbewijs?!?!?! Als ik van dat geld, laten we dus zeggen 5000 euro, niet op vakantie was geweest en mijn rijlessen had betaald, maar mijn vaste lasten dan was mijn schuld 5000 lager ja, als je een beetje goed bent in begrijpend lezen had je dat ook al in mijn reactie kunnen lezen.....

Dat begrijp ik heel goed.

Het klopt alleen niet wat je zegt.

Jouw schuld had dus 5000 euro minder kunnen zijn doordat je niet je rijbewijs had gehaald en op vakantie was gegaan.
quote:Mlle_j schreef op 30 november 2010 @ 15:26:

Zanne, jij komt wel lekker laat in dit topic he? nog eens verontwaardigd herhalen wat al honderd keer gezegd is. En jezelf op de borst slaan niet te vergeten. Gelukkig ga je (naar eigen zeggen) met geld efficienter om dan met woorden... want hier heeft natuurlijk niemand iets aan.

Ja daar ben ik zeker trots op inderdaad.

Heb je helemaal gelijk in.

Maar ik begrijp dat hier alleen maar tips, en heel veel medelijden getoond mag worden.
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 15:28:

[...]

Ja daar ben ik zeker trots op inderdaad.

Heb je helemaal gelijk in.

Maar ik begrijp dat hier alleen maar tips, en heel veel medelijden getoond mag worden.Ik wijs je er alleen op dat je bijdragen niet constructief zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven