Rapley methode, tips en ervaringen
maandag 31 mei 2010 om 09:49
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.
Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.
Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.
Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.
Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)
Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.
Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.
Meer informatie hierover:
Borstvoeding.com/vast-voedsel
bijvoedingsforum
Kindje op komst/ rapley
Voedselintroductieschema
FAQ's van het bijvoedingsforum
Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen!
Cartoon: www.betje.com
Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.
Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.
Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.
Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)
Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.
Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.
Meer informatie hierover:
Borstvoeding.com/vast-voedsel
bijvoedingsforum
Kindje op komst/ rapley
Voedselintroductieschema
FAQ's van het bijvoedingsforum
Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen!
Cartoon: www.betje.com
woensdag 1 december 2010 om 13:04
woensdag 1 december 2010 om 13:08
Gehakt en rookworst is het enige dat Letje nog wel eens eet (een hapje, geen maaltijd). Kip heeft ze een keer doorgeslikt, daarna niet meer. Vis ook geen succes. Smeerworst (oh horror) eet ze soms, maar weigert ze andere keren weer net zo hard. Ik verstop nu af en toe een beetje gekookt ei of geraspte kaas in haar eten.
woensdag 1 december 2010 om 13:10
Mijn dochter kreeg ze af en toe vanaf 11-12 maanden, en heeft er pas onlangs voor het eerst eentje doorgeslikt (Letje stopt wel dingen in haar mond om te proeven, maar spuugt ze daarna weer uit als ze niet bevallen).
Ze heeft trouwens gisteren een stukje droge worst doorgeslikt, even in aanvulling op de vlees-post. Ik was wat stukjes aan het eten, en ze wilde er ook eentje proeven: zowaar doorgeslikt
Ze heeft trouwens gisteren een stukje droge worst doorgeslikt, even in aanvulling op de vlees-post. Ik was wat stukjes aan het eten, en ze wilde er ook eentje proeven: zowaar doorgeslikt
woensdag 1 december 2010 om 13:17
Hoe strikt zijn/waren jullie mbt vlees met toevoegingen voor 12 maanden?
Ik smeer uit principe geen smeerworst of smeerkaas op brood ivm zout en in het geval van de worst ivm orgaanvlees.
Maar een plakje runderrookvlees (licht gezouten) is behoorlijk zout, hetzelfde geldt voor ham en kipfilet.
Ik kook volledig zoutloos voor Bengelien, maar in 3 sneetjes brood zit volgens mij al een berg zout. Om dan ook nog zout beleg op brood te doen....ik weet het niet zo goed.
Feit is wel dat de ijzervoorraad terugloopt vanaf 9 maanden en dat ze dus vlees of ei moet eten.
Ik smeer uit principe geen smeerworst of smeerkaas op brood ivm zout en in het geval van de worst ivm orgaanvlees.
Maar een plakje runderrookvlees (licht gezouten) is behoorlijk zout, hetzelfde geldt voor ham en kipfilet.
Ik kook volledig zoutloos voor Bengelien, maar in 3 sneetjes brood zit volgens mij al een berg zout. Om dan ook nog zout beleg op brood te doen....ik weet het niet zo goed.
Feit is wel dat de ijzervoorraad terugloopt vanaf 9 maanden en dat ze dus vlees of ei moet eten.
woensdag 1 december 2010 om 13:26
Ja, Letje ook Droge kaiser-bolletjes zijn haar absolute favoriet. Yoghurt heeft ze een tijdje gegeten, maar sinds ze ziek is geweest is dat weer non-grata. Er is geen peil op te trekken. Hoe vaak ik wel niet gesmeerde boterhammen, bereide maaltijd, papjes, fruithapjes zelf heb opgegeten of heb weggegooid omdat ze niet wilde, of na een boterham een papje probeerde, daarna fruit, rijstewafels omdat ze toch iets moest eten... Demotiverend Tegenwoordig krijgt ze hapjes van mij, en als ze daar enthousiast op reageert krijgt ze meer. Anders maar niet.
woensdag 1 december 2010 om 13:32
quote:AlettaJacobs schreef op 01 december 2010 @ 13:26:
Ja, Letje ook Droge kaiser-bolletjes zijn haar absolute favoriet. Yoghurt heeft ze een tijdje gegeten, maar sinds ze ziek is geweest is dat weer non-grata. Er is geen peil op te trekken. Hoe vaak ik wel niet gesmeerde boterhammen, bereide maaltijd, papjes, fruithapjes zelf heb opgegeten of heb weggegooid omdat ze niet wilde, of na een boterham een papje probeerde, daarna fruit, rijstewafels omdat ze toch iets moest eten... Demotiverend Tegenwoordig krijgt ze hapjes van mij, en als ze daar enthousiast op reageert krijgt ze meer. Anders maar niet.zeeeeeeer herkenbaar!!!
Ja, Letje ook Droge kaiser-bolletjes zijn haar absolute favoriet. Yoghurt heeft ze een tijdje gegeten, maar sinds ze ziek is geweest is dat weer non-grata. Er is geen peil op te trekken. Hoe vaak ik wel niet gesmeerde boterhammen, bereide maaltijd, papjes, fruithapjes zelf heb opgegeten of heb weggegooid omdat ze niet wilde, of na een boterham een papje probeerde, daarna fruit, rijstewafels omdat ze toch iets moest eten... Demotiverend Tegenwoordig krijgt ze hapjes van mij, en als ze daar enthousiast op reageert krijgt ze meer. Anders maar niet.zeeeeeeer herkenbaar!!!
woensdag 1 december 2010 om 14:24
Dank voor jullie reacties! Kan ik toch een beetje vergelijken. GW je meisje is goed gaan eten dus!
Jacjac 3,5 boterham?? Veel zeg! Hier is aardappel favoriet, handen vol.
Maar duidelijk dat het bij elk kind anders is.
Vlees (tartaar) dus gisteren door de sperciebonen geblenderd, maar daar ging niet alles van op. Ik zeg prakken door iets wat ze wel lekker vinden, in ons geval aardappel. En er is hier van de week ook een stukje rookworst gegeten, maar ik vond een paar afgekloven stukjes op zijn voetenplank.
Rozijntjes mag zodra ze die op kunnen pakken. Dat is hier vanaf een maand geleden geloof ik. HIj smult ervan en ik vind regelmatig heel doorgeslikte druiven die zich weer met vocht gevuld hebben als toefje op de poep
Jacjac 3,5 boterham?? Veel zeg! Hier is aardappel favoriet, handen vol.
Maar duidelijk dat het bij elk kind anders is.
Vlees (tartaar) dus gisteren door de sperciebonen geblenderd, maar daar ging niet alles van op. Ik zeg prakken door iets wat ze wel lekker vinden, in ons geval aardappel. En er is hier van de week ook een stukje rookworst gegeten, maar ik vond een paar afgekloven stukjes op zijn voetenplank.
Rozijntjes mag zodra ze die op kunnen pakken. Dat is hier vanaf een maand geleden geloof ik. HIj smult ervan en ik vind regelmatig heel doorgeslikte druiven die zich weer met vocht gevuld hebben als toefje op de poep
woensdag 1 december 2010 om 18:58
Nou ik heb me verlaagd tot etenswaren verstoppen in iets wat ze lekker vindt en ik keek mooi op mijn neus. Vind het eigenlijk ook wel weer karakter dat ze zo consequent is
Ik had verpulverde tartaar door de yoghurt geroerd. Ze at het met smaak op maar bewaarde de tartaar op haar tong en werkte dat na een x aantal happen weer naar buiten om vrolijk haar mond weer open te doen voor de volgende serie happen yoghurt waarna er weer heel zorgvuldig gezeefd en gefilterd werd.
Ik had verpulverde tartaar door de yoghurt geroerd. Ze at het met smaak op maar bewaarde de tartaar op haar tong en werkte dat na een x aantal happen weer naar buiten om vrolijk haar mond weer open te doen voor de volgende serie happen yoghurt waarna er weer heel zorgvuldig gezeefd en gefilterd werd.
woensdag 1 december 2010 om 20:48
Ik zit hier braaf te wachten op de dag dat UKje 6 maanden is en we kunnen gaan rapleyen. Ze kan nu al aardig zitten (met hulp) en vindt ons eten erg interessant, maar ze is nog maar 4,5 maanden, dus we wachten braaf nog even.
Ik heb er erg veel zin in, lijkt me heerlijk om haar te zien kliederen!
Ik lees net dat een kindje 8 kilo was met 11 maanden...7,5 met 8 maanden.... Mijn dochter is een dikzakje! Ze woog vandaag bij de arts (onschuldig hartruisje, laatste check, niet weer terug komen) 7,7 kg. Ik heb geloof ik slagroom.
Ik heb er erg veel zin in, lijkt me heerlijk om haar te zien kliederen!
Ik lees net dat een kindje 8 kilo was met 11 maanden...7,5 met 8 maanden.... Mijn dochter is een dikzakje! Ze woog vandaag bij de arts (onschuldig hartruisje, laatste check, niet weer terug komen) 7,7 kg. Ik heb geloof ik slagroom.
woensdag 1 december 2010 om 21:18
woensdag 1 december 2010 om 21:52
Ja, vocht uit fruit telt ook mee. Ik vond het zelf heel geruststellend - ik heb een kind dat soms tijden niet drinkt, dus ik vond het prettig om te horen - Pas als je kind suf wordt en het buikvel niet meer terugveert, is het zorgwekkend. Als je kind niet ziek is, en je voldoende aanbiedt, zal ze nemen wat ze nodig heeft. Blijkbaar krijgt je dochter voldoende binnen
woensdag 1 december 2010 om 22:33
Fab, mijn meisje is zeker goed gaan eten! Tegenwoordig lust ze alles! Wel krijgt ze bij de oppas haar warme eten altijd geprakt, oppas is niet zo van de rapley en ik vind het wel prima. Maar ze eet alles wat ik maak met smaak op. Alleen is ze niet zo van broodbeleg., ze eet meestal dus brood met alleen een beetje (soja-)boter.
Ik hou zelf niet van vleeswaren op brood, dus dat hebben we nooit in huis. Kaas mag ze niet en als ik er appelstroop of banaan op doe vindt ze het minder lekker dan met alleen boter.
Raar kind van me.
Ik hou zelf niet van vleeswaren op brood, dus dat hebben we nooit in huis. Kaas mag ze niet en als ik er appelstroop of banaan op doe vindt ze het minder lekker dan met alleen boter.
Raar kind van me.
donderdag 2 december 2010 om 12:37
quote:allis schreef op 01 december 2010 @ 20:48:
.....
Niet mee vergelijken hoor! R was prematuur en heeft heel veel in moeten halen. Hij zit pas sinds zijn echte 11e mnd in de curve!
.....
Niet mee vergelijken hoor! R was prematuur en heeft heel veel in moeten halen. Hij zit pas sinds zijn echte 11e mnd in de curve!
vrijdag 3 december 2010 om 13:40
Mijn CB is extreem pro-rapley, op zich makkelijk en fijn maar de arts die ik trof houdt er wel wat vreemde ideeen op na.
Je moet zoutloos koken, maar kunt bijvoorbeeld wel soep geven....euh de basis van mijn soep is meestal bouillon en bij mij is dat toch wel iets zoutigs.
Stukje gehaktbal, die maak ik ook echt niet zoutloos (yuk).
Haring ( ) en makreel, plakje ham, smeerkaas en smeerworst waren andere suggesties qua vlees en vis....ook niet direct mijn eerste keus om te geven.
Verder moest ik vlees maar door pasta of rijst mengen aangezien ze dat wel graag eet, want ze gaat het er heus niet uitvissen als ze honger heeft aldus de CB-arts. Dat doet ze dus wel, maar dat komt omdat ik haar te veel te eten geef aldus de arts.
Vanmorgen zag ik wat de CB arts in het groeiboekje heeft geschreven als advies..... 3 maaltijden per dag. BV als ontbijt, brood bij de lunch, 's avonds warm + toetje
3 x raden wat ik met dat advies ga doen, tssssk.
Er is gisteren en vandaag toch iets vlees/vis ingegaan. Gisteravond wat kruimels tartaar (zonder zout en peper gebakken in roomboter) en vandaag +/- een halve eetlepel pangasius bij de oppas bij de lunch, ook gebakken in roomboter.
Je moet zoutloos koken, maar kunt bijvoorbeeld wel soep geven....euh de basis van mijn soep is meestal bouillon en bij mij is dat toch wel iets zoutigs.
Stukje gehaktbal, die maak ik ook echt niet zoutloos (yuk).
Haring ( ) en makreel, plakje ham, smeerkaas en smeerworst waren andere suggesties qua vlees en vis....ook niet direct mijn eerste keus om te geven.
Verder moest ik vlees maar door pasta of rijst mengen aangezien ze dat wel graag eet, want ze gaat het er heus niet uitvissen als ze honger heeft aldus de CB-arts. Dat doet ze dus wel, maar dat komt omdat ik haar te veel te eten geef aldus de arts.
Vanmorgen zag ik wat de CB arts in het groeiboekje heeft geschreven als advies..... 3 maaltijden per dag. BV als ontbijt, brood bij de lunch, 's avonds warm + toetje
3 x raden wat ik met dat advies ga doen, tssssk.
Er is gisteren en vandaag toch iets vlees/vis ingegaan. Gisteravond wat kruimels tartaar (zonder zout en peper gebakken in roomboter) en vandaag +/- een halve eetlepel pangasius bij de oppas bij de lunch, ook gebakken in roomboter.
woensdag 8 december 2010 om 20:49
Hier zijn we sinds een week of twee aan het rapley'en. Toch erg leuk om te zien dat hij steeds beter stukjes kan pakken en het met steeds meer plezier in zijn mond stopt. Maar echt met smaak eten doet ie eigenlijk alleen tomaat (!). En af en toe wat brood. De meeste andere dingen zijn heel, heel vies, als we z'n gezichtje mogen geloven...
Vlees eten lukt hier ook nog niet echt, wij eten het zelf ook niet zo vaak en dus krijgt hij niet zo vaak de kans om het te proeven. Vis eten we vaker, maar dat is zo lastig pakken met die kleine handjes...
Ik merk wel dat ik meestal teruggrijp op brood en tomaat omdat ie dat lekker vind, en wat makkelijke groenten en fruit als banaan, broccoli en wortel. Bij de meeste andere dingen lukt het hem toch niet om het te pakken, is het ofwel te glibberig, ofwel te klein, ofwel valt het uit elkaar voor ie het in zijn mond kan doen... Toch best lastig allemaal!
Vlees eten lukt hier ook nog niet echt, wij eten het zelf ook niet zo vaak en dus krijgt hij niet zo vaak de kans om het te proeven. Vis eten we vaker, maar dat is zo lastig pakken met die kleine handjes...
Ik merk wel dat ik meestal teruggrijp op brood en tomaat omdat ie dat lekker vind, en wat makkelijke groenten en fruit als banaan, broccoli en wortel. Bij de meeste andere dingen lukt het hem toch niet om het te pakken, is het ofwel te glibberig, ofwel te klein, ofwel valt het uit elkaar voor ie het in zijn mond kan doen... Toch best lastig allemaal!
vrijdag 10 december 2010 om 13:32
Ik heb hier de laatste berichten meegelezen (te lui om de meer dan 1000 berichten te lezen ), want het is bijna zover: rond kerst is Doperwtje 6 maanden oud en gaan we ook beginnen!
Heb er wel zin in, maar heb nog duizend-en-een vragen over van alles en nog wat. Ik heb Stefan Kleintjes hier liggen, maar ook een overzichtje van het CB hoe het voedingsschema er vanaf zes maanden uit zou kunnen zien.
Ik vraag me vooral veel af qua 'timing'. Doperwtje krijgt nu flessen rond 08 - 12 - 16 - 19.15 uur en is dan vanaf de fles meestal 60-90 minuten wakker. Ik vraag me dus af: wanneer moet ik een en ander invoeren, en vooral rond het avondeten? Mijn idee is om Doperwtje met ons 'mee te laten eten' (althans: als wij eten, krijgt hij ook iets, en dan zien we wel hoevel hij er van binnenkrijgt ). Ik kan me voorstellen dat ik na de 08-fles een uurtje later iets van fruit zou kunnen geven, na de 12-fles een broodkorst/rijstwafel , maar dan? Wanneer is 'avondeten' (lees: groenten voor eerst denk ik) handig? Hoe vullen jullie dit praktisch in?
vrijdag 10 december 2010 om 13:44
Wat leuk dat je bijna kan beginnen Erwt! Ik ben vorige week begonnen (met 5 en halve maand, ja heel ontaard). Maar mijn zoontje smult ervan. Ik ben wel begonnen met geprakt fruit, vond het op een of andere manier een beetje eng om hem hele stukken te geven. Ook omdat ik er net iets te vroeg mee begon. Maar een paar dagen terug griste hij zo een stuk banaan uit mn hand en stopte het in zn mondje. Hij ging er niet van kokhalzen of wat dan ook, at het gewoon lekker op. Gisteren heeft hij een stronkje broccoli gehad met het avondeten.
Ik moet dinsdag naar het cb en dan ga ik ook even vragen van dat schema. Vraag me dat net als Erwt af.
Ik zet hem nu gewoon rond 18.00u aan tafel, als vriend en ik ook gaan eten, zoonlief krijgt dan wat groente. Dan rond 19.15 in bad en rond 19.45u zijn laatste flesje. Het 'avondeten' hoeft die laatste fles niet te vervangen toch?
Ik moet dinsdag naar het cb en dan ga ik ook even vragen van dat schema. Vraag me dat net als Erwt af.
Ik zet hem nu gewoon rond 18.00u aan tafel, als vriend en ik ook gaan eten, zoonlief krijgt dan wat groente. Dan rond 19.15 in bad en rond 19.45u zijn laatste flesje. Het 'avondeten' hoeft die laatste fles niet te vervangen toch?
vrijdag 10 december 2010 om 13:47
erwt, ik heb zeker de 1e 2 maanden absoluut geen vaste etenstijden gehad, maar haar gewoon wat aangeboden als het zo uit kwam. Vaak sliep ze als wij gingen eten. Vaak at ze ook nagenoeg niets ervan, en ineens had ze het door en zaten we, zonder moeillijk te doen ineens op een middag en avond maaltijd en 2 tussendoortjes ('s ochtends is het voor het gemak hier nog steeds de fles).