Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Vaartspel is spelen met tempo, hoogtemeters en varieren van ondergrond. Heel wat anders dus dan interval training waarbij je bepaalde afstanden net onder, op of net boven je omslagpunt loopt.

Heb vanmorgen ter plaatse mijn kleiding keuze voorzien. Het zonnetje was als volop aanwezig dus ik heb me beperkt tot zomertight, thermoshirtje met lange mouwen met daarover een loopshirt met kort mouwen. Wel handschoentjes. (en die kon ik ook wel gebruiken).

Het was echt een prachtig parcours. Kleine paadjes door bos en dwars door de heide. En al die heidplantjes bedekt met rijp. Voelde me bevoorrecht dit mee te mogen maken.

Was in een heel leuk groepje beland van nog 4 andere lopers. Echt heel gezellig. Uiteindelijk zijn we wel uit elkaar gevallen. Of ik moet zeggen zijn we er onderweg 3 verloren. Nummer 4 was al eerder los van de groep. Maar daar ben ik toch weer bij kunnen komen. Super tijd gelopen. Zelf 3hr25;10 geklokt. Dus net geen pr voor de marathon. Maar gezien het feit dat het geen 42,195 was maar 42,5 dus toch een dikke pr.Volgens omstanders was ik eerst dame overall.Maar de uitslagen staan nog niet op internet. Ben na het douchen gelijk naar huis gereden. Ging verbazend goed.

Schade van vandaag is alleen een gigantische blaar op mijn voorvoet. Alle nagels die ik nog had zitten er nog aan. Dus daar dit keer geen problemen mee.
Ontzettende bikkel ben je!!!!! Echt respect !
super Baukje!! heb vanochtend op de mountainbike nog even aan je gedacht:) Het weer was inderdaad heerlijk. Had jij geen last van bevroren drinken in je flesjes? In mijn bidon was alles ijzig geworden en ik kon er niet meer uit drinken. Nu kun jij weer even herstellen.. En genieten van wederom een titel natuurlijk.. Ik geloof dat het vanaf dinsdag ook niet echt lekker hardloopweer wordt.. Met kou heb ik geen moeite maar harde wind en neerslag maken het toch ietsje minder leuk.

@ Tijgermeisje.. een vaartspel is variatie in alles op een niet-vastgelegde manier. Je kunt dus wisselen in ondergrond, hoogte, tempo e.d. (als je de mogelijkheid hebt) Je doet alles op gevoel en waar je zin in hebt. Bijvoorbeeld versnellen tot het bankje, dribbelen tot de lantaarn enz..

Een goede sportbh is ook wel belangrijk! En mijn ervaringen met een hartslagmeter zonder borstband zijn niet zo fantastisch. Je hebt tegenwoordig ook flexibele borstbanden en dat werkt toch echt beter vind ik..

Loop je trouwens veel aan een kant van de weg? De weg loopt vaak wat schuin dus dat kan ook voor klachten zorgen..

@ Dream.. ik vraag me af of koelen een goede oplossing is voor je kuiten. Ik zou eerder gaan voor koelen/verwarmen en dat afwisselen. Op die manier worden afvalstoffen die stijfheid kunnen veroorzaken makkelijker afgevoerd.

@ Lauwe.. jij zit duidelijk weer in de lift! Leuk! Je bent ook wel veel aan het fitnessen trouwens! Wat doe je dan? gewoon apparaten? Mijn voet doet trouwens nog steeds best wel veel pijn :s

Omdat het lopen bij mij niet gaat vanwege een zere voet ben ik vandaag een lekker stuk gaan mountainbiken met mn vriend en nog een vriend. Heerlijk in die sneeuw! Maar ik hoop toch dat die voet snel over is. Het schema ging net zo lekker! Was bang voor een stressfractuur maar dat lijkt het toch neit te zijn gelukkig..
Goedenavond dames, ik moet nog een heleboel bijlezen maar wilde toch even snel reageren.

Ik ben nog steeds aan het bijkomen van de ti's voor niks loop in Geldrop. De schoonheid van de loop id precies zoals Baukje omschreven heeft, prachtig gewoon. De halve marathon ging goed, gezien de omstandigheden. Ik ben zaterdag teruggekomen van 2 weken rondtrekken in Thailand . Om dat luie vet maar meteen een opdonder te geven had ik deze loop al gepland. Moet toch weer een keer beginnen toch?

Het was in ieder geval weer heerlijk!

Zo, nu even bijlezen
driewieler wauw 2 weken rondtrekken in Thailand, cool!

Baukje gefeliciteerd met je nieuwe PR!

fiekes/baukje dank vd uitleg v 'vaartspel', had al gelezen dat het voor de gevorderde lopers is ivm goed kunnen aanvoelen wat je lijf doet, ik lees dat als 'intensieve training en voor beginners te zwaar/te blessuregevoelig'.

Naja ik liep ook alweer te veel op de zaken vooruit want het vaartspel komt pas voor in het schema van 30 min. naar 1 uur hardlopen. Misschien wordt dat wel pas 2012. Hoorde van een hardlopende kennis dat je beter het 1e jaar niet meer dan 5 km loopjes kunt doen ivm het lijf dat maar langzaam went aan de nieuwe hobby.

Ik loop idd bijna altijd aan de linkerkant van de weg, maar ik probeer zoveel mogelijk off road te lopen, alles bijmekaar is het 50/50 asfalt en bospad, en asfalt vaak ook stoep en fietspaden met weinig verkeer en dan loop ik gewoon in het midden.

mountainbiken vind ik ook geweldig, naja, die paar keer dat ik het heb gedaan in de Ardennen. downhillen door de modder en dan na afloop die fiets schoonspuiten met een tuinslang, zou ik graag nog eens doen. Maar waar ik in mn eentje hardlopen wel prettig vind zie ik mezelf toch meer genieten van mountainbiken als ik het met iemand de lol kon delen. Helaas heeft mn vriend van een brommerongeluk een verrotte knie overgehouden :(

eens kijken of mn sportieve zusje te porren is voor een mountainbiketocht. Vorig jaar zomer een lange kanotocht met haar gemaakt en ze heeft volgens mij echt n sportlijf, hardlopen, zwemmen, kanoen, ze kan het allemaal heel goed, nou dan kan fietsen er ook nog wel bij

fiekes beterschap met je voet en dank vd mountainbike inspiratie
Baukje, gefeliciteerd! En het was inderdaad heel lekker fris mooi vriesweer om te lopen. Ik heb nog nooit trouwens 3 lagen gedragen over elkaar heen. Misschien dat ik dat ga doen als het meer dan 10 graden vriest :-)
Kyon ik ook niet , maar om me heen kijkend hadden vrijwel alle deelnemers op de 42,5km dus wel ook nog een jasje aan. Boven de halve marathon afstand en zeker vanaf de marathon afstand kun je toch ineens met hele andere problemen te maken krijgen.

Driewieler misschien ben ik je nog wel gepasseerd want ik ben nog een hel meute van de halve marathon voorbij gegaan die er bij een bepaalde drinkpost ineens bij kwamen voor een stukje.

tijgemeisje wat vaartspel is altijd wel goed hoor. Ook voor een beginnende loper. Afwisseling is namelijk het middel ter preventie van blessures. Dus even snel een heuveltje op, een stukje akker meenemen en het ruiterpad nemen met korte versnellingen is een heel speelse en heel doeltreffende manier van trainen als je dat ter afwisseling van andere trainingen doet.

Beterschap met je voet Fiekes. Heerlijk dat je voor zulke momenten je fietsje nog hebt he.
Baukje, super dat je weer zo fijn hebt gelopen!!! En heerlijk hebt genoten van de omgeving. Zag vandaag in de sportschool mensen hardlopen op de band, dan zou ik wel willen zeggen, GA TOCH NAAR BUITEN!!!!!! Het was zo'n mooi loopweer hier.

Driewieler, ook fijn gelopen en dat na 2 weken lekker thailand, vind dat toch knap ook hoor.

Tijgermeisje, gewoon lekker blijven lopen met je lagen kleren, misschien 'n tip, optimel heeft 'n leuke actie voor polar horloges, weet natuurlijk niet wat je budget is, maar met een paar pakken optimel krijg je al gauw 30 to 50 euro korting.(of maak ik nu reclame) en ik weet ook niet of je wel optimel lust!!!

Fiekes, ik probeer uit alle macht mijn conditie te behouden. Het voordeel van deze keer blessure is dat ik het spinning heb gevonden, en het fitnessen vind ik ook best leuk. Ik doe een aantal aparaten, maar ook nog 15 op een soort crosstrainer, 10 min op een step, en nog 15 min. fietsen. Ook om mijn conditie te behouden. Vervelend dat je voet nog steeds zo'n pijn doet. Hopelijk gaat het snel weer over.
Lauwe dank vd Optimel tip

Ik neig eerder naar een jaarabo op Runners World, daar zit de Polar FT 2 bij.

Maar eerst de Shock Absorber Running. De beha die ik nu heb (een oude Shock Absorber) is me eigenlijk te klein, en de schouderbanden doen af en toe pijn.

Straks lekker lopen, heb er zin in.
Dat ging lekker, sukkeldrafje afgewisseld met iets snellere kortere stapjes, bijmekaar (incl in- en uitlopen) 6079 stappen / ongeveer 3,5 km.

Wel een hoofdband en n petje opgedaan, handschoenen konden na 5 minuten wel weer uit.
Ik heb zojuist eindelijk weer gelopen! Voor het eerst in de lange tight die ik bij de Appie had gekocht voor maar 9 euro. Helaas blijkt de broek wat te groot en dat loopt niet zo lekker. Binnenkort dus op zoek naar een andere broek. De lange sokken van de Lidl liepen wel fijn, maar ik heb wel het vermoeden dat deze niet de hele winter mee zullen gaan... Verder het Craft shirt met korte mouw van vriend onder mijn jasje aangehad en dat was warm zat. De handschoenen konden ook al na een paar minuten weer uit. Ik had wel weer erg veel last van een loopneus trouwens...

Het heeft hier bij mij in het Noorden vrij veel gesneeuwd vandaag en voor het huis begint dat ook al wat op te vriezen Gelukkig was de hoofdweg waar ik op liep wel schoon. Dit was voor mij de eerste keer in het donker en ik vond het eigenlijk wel lekker!

Ik heb me voor een half jaartje ingeschreven bij Dutch Runners en heb nu alle podcasts van Renate kunnen downloaden. Ik ga van de week beginnen met het onderhouden van de 5 kilometer en als ik die lessen heb afgerond ga ik misschien wel trainen voor de 10... Gelukkig heb ik dus weer iemand die in mijn oor zegt wanneer ik moet lopen. Werkt voor mij toch wel erg prettig! Vanaf nu dus weer fanatiek aan de bak!

Baukje nog proficiat met je lange marathon! Blijf het knap vinden hoor! Wat is nu het volgende wat je wilt gaan doen?
Lekker bezig tijgermeisje.

Wat zijn jullie bikkels, heb vandaag niet gelopen maar zeker weten dat mijm handschoentjes dan aan gingen en aanbleven.

Hier ligt inmiddels ook een laagje sneeuw. heb zojusit mijn dochter van de zwemles opgehaald in een sneeuwbui.

Genoeg gefeitst vandaag dus maar niet uitgelopen. Wel slecht geslapen vannacht. Onrusitge benen en ik was gewoon te moe om te kunnen slapen. Het deed ook overal zeer als ik even op een zijde lag. Maar vanmrogen gewoon op de fiets naar mijn werk gegaan en weinig tot geen naweeen meer van de marathon van gisteren.

Simoon voldoende plannen. Met kerstmis de kerstcross, met oudjaar oudejaarsloop, begin jan. halve van egmond, begin febr.Midwinter marathon, eind febr. trail des Jonquilles en dan in april de zestig van texel. En dan zal er vast nog wel het een en ander aan traininswedstrijdjes tussenkomen.

Wel lekker he dat je wat houvast hebt aan de schema's.

Begrijp dat ook niet hoor lauwe dat op een dag als gsiteren er mensen binnen op een loopband gaan lopen. Er zijn mensen die enkel maar op de loopband lopen. wat moet dat ontzettend saai zijn.
Cool Baukje, je bent een bikkel, proficiat!

Ik ga woensdag weer lopen, doe nu elke dag de oefeningen die Chalar aanraadde. Na het lopen zal ik het koelen/warmen eens proberen. Bedankt voor de tip Fiekes!

Ik moet snel weer verder!

Oja, Simooon goed bezig weer! En Tijgermeisje trouwens ook (zie je ik lees het wel ;))
Een loopband lijkt me ook best Zen, alleen moet je niet teveel in trance raken want dan donder je dr af haha

Bij de sportschool waar ik een jaar of 10 geleden zat hadden ze van die clipjes om aan je shirt te doen, zodra het clipje losgetrokken werd stopte de band. Dat heeft me meermaals gered van een niet zo zachte landing

ook het direct afkunnen lezen van alle getalletjes, de tijd, afstand, hartslag als je de stang vastpakt, en het kunnen instellen van de hellingsgraad en constante snelheid vond ik wel fijn.

Over zachte landingen gesproken, ik zie n beetje op tegen morgen, ik heb nog nooit in de winter/sneeuw gerend en ik ben wat nerveuzig ivm evt. gladheid. Maar jullie rennen lustig door dus zo'n probleem zal het wel niet zijn? Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag.

Mn budget is beperkt en nu zit ik in dubio over de aanschaf van een nwe sportbeha. Aangezien ik 10 kg te zwaar ben (nou ja 12 om correct te zijn) en er inmiddels een kg of 3 a 4 af zijn vraag ik me af of het zin heeft om nu een bh te kopen die me na X maanden te groot is geworden.

Dus nog een tipvraagje: wat is een goedkope sportbeha die niet helemaal ruk is? Ik heb cup E die inmiddels richting de D aant gaan is.

Jaren geleden had ik er 1 vd Hema maar wat een verschil met de Shock Absorber! Maar aangezien de techniek niet stilstaat, misschien zijn die Hema dingen inmiddels verbeterd?

Ow en Simooon wat goed dat je voor die downloaddingen bent gegaan, jezelf kennende werkt dat, nou prima idee dus!

Dreamlogic thanx

Baukje moest nog ff aan je denken bij de beelden van de Warandeloop cross op tv, was bij Holland Sport.

Leuk zo'n volle agenda met al die loopevenementen.

Ik heb mn familie al ingelicht om een bep. dag eind april volgend jaar vrij te houden

lijkt me leuk om na het voltooien van de 5 km gezamelijk het glas te kunnen heffen op mn verjaardag (37 alweer, waar blijft de tijd?)
Hier ben ik ook weer even. Ben momenteel druk op mijn werk en eventuele andere baan (nog écht in beginstadium)

Afgelopen week ben ik bijna elke dag op de sportschool geweest en morgen "moet" ik er weer aan. 's Avonds wil ik toch wel een klein rondje lopen.

Dream: fijn dat de oefeningen helpen, ik zou er nog even mee doorgaan.

Driewieler & Baukje: fijn dat het goed ging in Geldrop. Aanstaande weekend ben ik bij mijn ouders in EHV en wil ik zondagochtend een deel van het parcours gaan lopen.

De sneeuw vind ik wel leuk, alhoewel ik wel wil blijven lopen!
Heb vandaag een rondje van 5km uitgelopen. Een gedeelte door het sneeuw. Niet dat ik sneeuw leuk vind, maar wel om doorheen te rennen.

Tijgermeisje verse sneeuw is niet glad dus goed om te doen. Loopt alleen wat zwaarder maar daardoor juist een goede training. He bos blijft eigenlijk altijd goed begaanbaar. Alleen bij een dikke pak sneeuw weet je niet meer wat eronder zit en kan het riskant worden. Maar zo vaak ligt er in nederland nu ook weer niet een dik pak. En verder kies ik dus bij gladheid voor of verse sneeuw of een goed gestrooid fietspad.

Ging overigens prima het lopen. Uitslagen staan helaas nog steeds niet on line.
Ik heb advies nodig...

Maandagavond met jasje gelopen en dat was behoorlijk warm. Vanmorgen scheen de zon, dus ik heb het bij een thermo met korte mouw, hardloopshirt met lange mouw en nog een shirtje met korte mouw daar overheen gehouden. De eerste helft ging prima, maar toen de tweede helft... Die was tegen de wind in! En wat was dat koud. Ik heb mijn les bewust 2x gelopen, want wandelen kon echt niet. En ondanks dat ik dus ben blijven joggen ben ik vernikkeld! Mijn benen doen pijn, zelfs mijn kont en mijn armen zijn ook niet happy.

Wat moet ik nu aandoen?!

Zal ik dan toch maar een wintertight aan moeten schaffen? En is die dan ook dikker of hebben jullie nog wat onder je tight aan?

En waar vind ik shirts met duimsgaten?

Had ik toch beter wel het jasje aan kunnen doen? Of zijn er nog andere shirts waar ik geen weet van heb? Wat mij betreft mag je ook merknamen geven, want ik vraag om advies en ik weet dat jullie geen aandelen hebben

Hoe dan ook, dit kan zo niet. Ben vernikkeld! En ben gewoon bang om met die ijspoten onder een warme douche te gaan staan...
Simoon, vandaag hebben ze ook gemeld dat de gevoelstemperatuur heel koud zou zijn. Hier in het zuiden ligt ie rond de -15 graden. Dus dat is erg koud. Bij zo'n temperaturen en wind, kun je echt beter verschillende lagen aandoen en zeker ook een jasje om de wind iets tegen te houden. Wintertight heb ik ook aan als het vriest. En die is wel degelijk een stuk warmer dan de gewone lange tight. Daarnaast kun je natuurlijk altijd nog een thermobroek onder je tight aantrekken.

Ik vind je wel een bikkel. Ik had vanochtend eigenlijk ook gepland om te gaan lopen, maar heb het toch gecanceld. Ik vond het dus echt te koud....brrr.
Simoon, bikkel ben je hoor. eerst geen motivatie en dan op zo'n ijskoude dag gewoon gaan lopen!! Ben je wel weer een beetje ontdooit!?

Kyon, je bent al zo'n bikkel door zo vroeg op te staan om te gaan lopen, dus jij kunt het wel hebben om een keer over te slaan!!!!

Vanmorgen was ik voor het eerst een beetje blij dat ik naar binnen mocht. Spinning was weer lekker. We hadden een les op 75%, vond het heel moeilijk om mijn hartslag goed te houden. Als ik ga staan ga ik toch wel makkelijk naar de 85% en als ik ga zitten, zakt mijn hartslag weer vrij snel onder de 65%. Maar goed, zo lang doe ik dat spinning nog niet dus misschien gaat het nog ooit beter.

Hardlopen ook een kwartier moest ik met dit gladde weer nog maar even laten en ik had ook niet echt tijd gehad. Maandag was ik pas om kwart over 8!! thuis door alle ellende op de weg. En gisteren was het op het werk zo druk en vergadering vooraf dat ik bijna 12 uur op het werk ben geweest. Pff, had toen echt geen fut meer. Maar heb nog een paar dagen vrij en wil tussen de sinterklaas perikelen toch nog zeker een paar keer lopen, als is het dan maar een kwartier en nog even fitnessen. T zal krap worden.
Simoon ik heb een wintertight van odlo en die zou voldoende beschreming bieden tot -20 graden (niet dat ik dan zou gaan hardlopen overigens). Broeken over elkaar lijkt me helemaal niet lekker lopen.

Uitslagen staan inmiddels on-line. Was dus inderdaad eerste. Met vrij grote voorsprong zelfs.
gefeliciteerd Baukje!

Na een wandeling naar de supermarkt met prikkende wangen thuisgekomen en besloten om binnen te steppen, precies de minuten volgens schema. Wat ik vrijdag doe zie ik dan wel, ik vond het vandaag echt te koud. (mn blote gezicht in de koude wind, had de rest megadik ingepakt)
Tijgermeisje ik smeer mijn gezicht met dit soort weer altijd in met vasaline creme als ik ga lopen of fietsen. Scheelt echt enorm.
quote:baukje schreef op 01 december 2010 @ 22:26:

Tijgermeisje ik smeer mijn gezicht met dit soort weer altijd in met vasaline creme als ik ga lopen of fietsen. Scheelt echt enorm.

Dat is een goede tip, Baukje!

Ik wilde ook gaan lopen, stond wel op de planning. Maar het zonnetje verdween al vrij snel en omdat het zo waaide zag ik het toch niet echt zitten. Morgen eens kijken. Als er nu wat minder wind en iets meer zon had gestaan...vind het helemaal niet erg om met kou te lopen, maar dit..brrrr!
Vaseline dus, Thanx (Ik had amandelolie opgesmeerd want weet wel dat creme juist niet goed is ivm het bevriezen van het water in de creme.)
Ik heb geen echte vaseline...Alleen van die rescue body lotion van Vaseline. En sudocreme zou ook kunnen denk ik, maar dan loop je met zo'n wit gezicht rond (al zal ik niemand tegenkomen denk ik). Zou een van de twee kunnen?

Nou ja, het sneeuwt hier ook weer goed...Denk dat we straks wel even met de honden een rondje gaan wandelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven