Pompoensoep
zondag 28 november 2010 om 17:00
Hallo allemaal,
Ik heb vroeger ooit eens pompoensoep bij iemand gegeten en vond er toen niets aan. Had er een "geitenwollensokkengevoel" aan over gehouden. Nu kwam laatst een vriendin met een pannetje pompoensoep langs en die was echt verrassend lekker! Heb haar recept gekregen, maar er zullen vast meer manieren ziin.
Wie heeft er nog meer een lekker pompoensoeprecept (3x woordwaarde) voor me?
Alvast bedankt!
Ik heb vroeger ooit eens pompoensoep bij iemand gegeten en vond er toen niets aan. Had er een "geitenwollensokkengevoel" aan over gehouden. Nu kwam laatst een vriendin met een pannetje pompoensoep langs en die was echt verrassend lekker! Heb haar recept gekregen, maar er zullen vast meer manieren ziin.
Wie heeft er nog meer een lekker pompoensoeprecept (3x woordwaarde) voor me?
Alvast bedankt!
zondag 28 november 2010 om 17:04
En wat is jouw recept?
Ik ben zelf niet dol op pompoen, maar het is wel te 'doen'.
Het recept van Sam (de blogger die hier op viva blogt en haar recepten deelt) had een pittige variant met gamba's. Deze heb ik gemaakt en was wel lekker. Heb hem alleen nog pittiger gemaakt danin het recept. Aan pompoen zit op zichzelf nl weinig smaak.
En ik heb ook nog een recept met witte wijn en room. Vond ik ook wel erg lekker.
Ik ben zelf niet dol op pompoen, maar het is wel te 'doen'.
Het recept van Sam (de blogger die hier op viva blogt en haar recepten deelt) had een pittige variant met gamba's. Deze heb ik gemaakt en was wel lekker. Heb hem alleen nog pittiger gemaakt danin het recept. Aan pompoen zit op zichzelf nl weinig smaak.
En ik heb ook nog een recept met witte wijn en room. Vond ik ook wel erg lekker.
zondag 28 november 2010 om 17:05
http://www.viva.nl/2010/0 ... aise-pompoensoep-filmpje/
zondag 28 november 2010 om 17:07
Zie dat haar nieuwe blog ook een pompoensoep is:
http://www.viva.nl/2010/1 ... b-italiaanse-pompoensoep/
http://www.viva.nl/2010/1 ... b-italiaanse-pompoensoep/
zondag 28 november 2010 om 17:13
Gisteren een geslaagd soepje gemaakt van zo'n groene pompoen. De tenen van een hele bol knoflook losmaken en ongeschild met wat olijfolie in aluminiumfolie wikkelen. Een uurtje op 200 gr. in de oven roosteren. De pompoen in stukjes zachtjes bakken in boter en dan aanvullen met water tot 3 liter. Flink zout erbij en nog flinker peper. Knoflook uit de teentjes knijpen en in de soep doen. Pureren. In elke soepkom een scheutje room op de soep schenken en even mooi doorroeren.
zondag 28 november 2010 om 17:21
Oh, ik pompoensoep.
Na een aantal pogingen ben ik tot dit recept gekomen (ik meet nooit af, dus precieze hoeveelheden weet ik niet)
ingrediënten
- pompoen, geschild en in blokjes
- ui, in snippers
- stuk of drie aardappels, geschild en in blokjes
- bouillon
- kerrie (2 tl)
- crème fraîche (klein kuipje, onegveer 150 ml denk ik)
- koriander
- peper
- zout
- boter
bereiden
- In een braadpan boter smelten en de ui fruiten.
- pompoenblokjes erbij en even laten bakken, samen met wat flinke snuffen kerrie en wat peper.
- groentebouillon erop schenken tot de pompoen ruim onder het vocht staat, aardappels erbij.
- Dit zachtjes laten pruttelen tot de pompoen en aardappels zo zacht zijn dat ze gemakkelijk uit elkaar vallen. (25-40 minuten)
- crème fraîche toevoegen en de boel met een staafmixer pureren (ik stamp eerst met een pureestamper alles fijner)
- proeven en eventueel nog zout toevoegen
- ten slotte koriander er over strooien
Lekker met stokbrood uit de oven.
Om het wat pittiger te maken doe ik er soms wat geraspte gember bij; ik ken ook versies met appel en wortel. Wat ik nog een keer wil proberen is kokosmelk toevoegen.
Na een aantal pogingen ben ik tot dit recept gekomen (ik meet nooit af, dus precieze hoeveelheden weet ik niet)
ingrediënten
- pompoen, geschild en in blokjes
- ui, in snippers
- stuk of drie aardappels, geschild en in blokjes
- bouillon
- kerrie (2 tl)
- crème fraîche (klein kuipje, onegveer 150 ml denk ik)
- koriander
- peper
- zout
- boter
bereiden
- In een braadpan boter smelten en de ui fruiten.
- pompoenblokjes erbij en even laten bakken, samen met wat flinke snuffen kerrie en wat peper.
- groentebouillon erop schenken tot de pompoen ruim onder het vocht staat, aardappels erbij.
- Dit zachtjes laten pruttelen tot de pompoen en aardappels zo zacht zijn dat ze gemakkelijk uit elkaar vallen. (25-40 minuten)
- crème fraîche toevoegen en de boel met een staafmixer pureren (ik stamp eerst met een pureestamper alles fijner)
- proeven en eventueel nog zout toevoegen
- ten slotte koriander er over strooien
Lekker met stokbrood uit de oven.
Om het wat pittiger te maken doe ik er soms wat geraspte gember bij; ik ken ook versies met appel en wortel. Wat ik nog een keer wil proberen is kokosmelk toevoegen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zondag 28 november 2010 om 17:24
Owh... lekker!
Zelf ben nogal van simpel en snel.
Zo'n flespompoen of oranje bio ding van de appie kopen.
Met een vork gaatjes prikken en dan op vol vermogen in de ping ongeveer 3/4 minuten.
Even laten nagaren en dan slachten. Een ruime soeppan met water en (groente)bouillonblokje opzetten, stukken pompoen erin tot ze gaar zijn. De hele bende in de blender en klaar.
Laatst heb ik muntblaadjes mee laten blenderen en in de kom een beetje (soja)room erdoor. (voor de kaas eters feta erover brokkelen of nog wat sesam zaadjes)
Stukje rode peper en of knoflook meeblenderen is ook lekker.
alleen opletten dat het niet te dik blijft, laatst was het net puree (ook lekker daar niet van).
Zelf ben nogal van simpel en snel.
Zo'n flespompoen of oranje bio ding van de appie kopen.
Met een vork gaatjes prikken en dan op vol vermogen in de ping ongeveer 3/4 minuten.
Even laten nagaren en dan slachten. Een ruime soeppan met water en (groente)bouillonblokje opzetten, stukken pompoen erin tot ze gaar zijn. De hele bende in de blender en klaar.
Laatst heb ik muntblaadjes mee laten blenderen en in de kom een beetje (soja)room erdoor. (voor de kaas eters feta erover brokkelen of nog wat sesam zaadjes)
Stukje rode peper en of knoflook meeblenderen is ook lekker.
alleen opletten dat het niet te dik blijft, laatst was het net puree (ook lekker daar niet van).
zondag 28 november 2010 om 17:26
mijn recept:
* dikke ui en wat knoflook in een klein beetje olie aan fruiten in een pan
* pompoen goed schoonboenen, met schil en al in blokjes snijden en dan bij de pan doen
* voeg hier wat water bij en wat groentebouillion
* alles zacht laten koken
* wanneer de pompoen gaar is, deze blenderen of met staafmixer pureren
* een kuipje philadelphia (naturel of met kruiden) er door roeren
* op smaak maken met zout en peper. Evt voor wat pit beetje sambal toevoegen
* dikke ui en wat knoflook in een klein beetje olie aan fruiten in een pan
* pompoen goed schoonboenen, met schil en al in blokjes snijden en dan bij de pan doen
* voeg hier wat water bij en wat groentebouillion
* alles zacht laten koken
* wanneer de pompoen gaar is, deze blenderen of met staafmixer pureren
* een kuipje philadelphia (naturel of met kruiden) er door roeren
* op smaak maken met zout en peper. Evt voor wat pit beetje sambal toevoegen
zondag 28 november 2010 om 18:16
Doe mij die van Jamie maar. Verrukkelijk!
Zie http://www.receptenenzo.n ... x?recept=40&gerecht=Jamie"]http://www.receptenenzo.n ... x?recept=40&gerecht=Jamie[/URL]'s%20Pompoensoep%20met%20croutons
Ik doe hem zonder croutons. Dan is hij al heerlijk. Ik ben wel van de pittig dus als je daar niet van houdt is een half pepertje genoeg.
Zie http://www.receptenenzo.n ... x?recept=40&gerecht=Jamie"]http://www.receptenenzo.n ... x?recept=40&gerecht=Jamie[/URL]'s%20Pompoensoep%20met%20croutons
Ik doe hem zonder croutons. Dan is hij al heerlijk. Ik ben wel van de pittig dus als je daar niet van houdt is een half pepertje genoeg.
zondag 28 november 2010 om 18:50
Dit is mijn favoriet;
1 kleine pompoen
1 ui
2 teentjes knoflook (of meer, of minder)
Korianderzaadjes (1 eetlepel ofzo)
Bouillonpoeder naar smaak
Harissa (soort Marokkaanse sambal, te koop bij de goede super)
Munt
Feta (pakje van 200 gram)
Room
Pompoen slachten en in stukjes snijden. Ui in stukken snijden en knoflook pellen. Dit alles in bouillon koken tot de groenten zacht zijn. Voeg korianderzaad toe. Dan met de staafmixer pureren tot het glad is. Breng het geheel lekker pittig op smaak met harissa. Voeg gehakte munt en in blokjes gesneden feta toe en laat dit heel even meewarmen. Opdienen met een scheut room erdoor. Tis niet moeilijk, wel erg lekker!
1 kleine pompoen
1 ui
2 teentjes knoflook (of meer, of minder)
Korianderzaadjes (1 eetlepel ofzo)
Bouillonpoeder naar smaak
Harissa (soort Marokkaanse sambal, te koop bij de goede super)
Munt
Feta (pakje van 200 gram)
Room
Pompoen slachten en in stukjes snijden. Ui in stukken snijden en knoflook pellen. Dit alles in bouillon koken tot de groenten zacht zijn. Voeg korianderzaad toe. Dan met de staafmixer pureren tot het glad is. Breng het geheel lekker pittig op smaak met harissa. Voeg gehakte munt en in blokjes gesneden feta toe en laat dit heel even meewarmen. Opdienen met een scheut room erdoor. Tis niet moeilijk, wel erg lekker!
zondag 28 november 2010 om 20:36
heb pas geleden pompoensoep met gember gegeten. Erg lekker. Heb geen recept trouwens, maar ik neem aan dat je zelf wel een beetje kunt knutselen.
Kan ook pompoensoep met kokos maken, ook erg lekker. Uitje en knoflook bakken, stukken pompoen erbij. Zachte pompoen uiteindelijk pureren en kokosmelk erbij. en voor de pit wat sambal erbij.
Klaar.
Kan ook pompoensoep met kokos maken, ook erg lekker. Uitje en knoflook bakken, stukken pompoen erbij. Zachte pompoen uiteindelijk pureren en kokosmelk erbij. en voor de pit wat sambal erbij.
Klaar.
zondag 28 november 2010 om 23:52
maandag 29 november 2010 om 07:03
Ohhh pompoensoep is my favorite!
Ik maak vaak een versie met ui, knoflook, rozemarijn en gember, heel kruidige smaak die goed bij bv een kerstdiner past. De rozemarijn laat je 15 minuten meekoken en vis je er dan weer uit, vervolgens pureer je de soep. Garneren met koriander.
Ik moet écht weer pompoensoep maken binnenkort.
Ik maak vaak een versie met ui, knoflook, rozemarijn en gember, heel kruidige smaak die goed bij bv een kerstdiner past. De rozemarijn laat je 15 minuten meekoken en vis je er dan weer uit, vervolgens pureer je de soep. Garneren met koriander.
Ik moet écht weer pompoensoep maken binnenkort.
maandag 29 november 2010 om 12:31
Kon je mijn link niet aanklikken? Gek, bij mij doet ie het wel. Nou hierbij het recept:
Pompoensoep met kaascroutons, Italiaanse stijl
Voor ongeveer 6 diepe borden soep
Nodig
· Een butternut- of flespompoen van ongeveer 500-700 gram
· Winterpeen, geschild en de kern verwijderd
· 3 tenen knoflook, in de schil
· 2 rode uien of 3 sjalotten, geschild en in kwarten
· Verse takjes rozemarijn
· Verse takjes tijm
· Peper en zout
Maken
1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
2. Doe alle ingrediënten in een ovenschaal of braadslee en zet een uur in de oven.
3. Maak ondertussen een liter bouillon met een goede kippenbouillon of met een blokje, wat je zelf wil. Doe de bouillon in de soeppan.
4. Haal de takjes rozemarijn en tijm uit de braadslee en gooi weg. Haal de gepofte knoflooktenen (in de schil) ook uit de braadslee en leg apart. Doe de geroosterde pompoen, winterpeen en ui nu in de pan met bouillon en laat een uur op laag vuur koken.
5. Haal de schil van de gepofte knoflook en doe twee tenen in de soeppan.
6. Pureer de soep totdat deze helemaal glad is (de schil van een butternut -of flespompoen kun je eten, dus deze kan gewoon worden gepureerd).
7. Proef en breng op smaak met peper en zout en voeg eventueel extra water of bouillon toe wanneer de soep te dik is naar je smaak.
8. Bind met kooktouw een paar nieuwe takjes verse tijm en rozemarijn aan elkaar en leg in de soep totdat je deze serveert.
9. De soep kun je vooraf maken en opwarmen in de pan wanneer je het gerecht wilt serveren. Check even of er niet teveel rozemarijnblaadjes achterblijven in de soep, want die zijn hard en niet fijn om op te kauwen! Als je de soep zeeft, ben je van dit probleem af…
Voor de croutons
Bak een ciabatta af en laat afkoelen. Snijd in plakken van ongeveer 1-2 cm. Rasp wat Parmezaanse kaas of Grana Padano en strooi op elk plakje brood wat van de kaas, zodat je een mooi dun laagje krijgt. Even onder de grill van de oven leggen totdat de kaas begint te bubbelen.
Finishing touch: roer wat mascarpone soepel in een kommetje en voeg er peper en zout aan toe. Doe een beetje op een lepel en laat in de soep glijden voordat je deze serveert.
Pompoensoep met kaascroutons, Italiaanse stijl
Voor ongeveer 6 diepe borden soep
Nodig
· Een butternut- of flespompoen van ongeveer 500-700 gram
· Winterpeen, geschild en de kern verwijderd
· 3 tenen knoflook, in de schil
· 2 rode uien of 3 sjalotten, geschild en in kwarten
· Verse takjes rozemarijn
· Verse takjes tijm
· Peper en zout
Maken
1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
2. Doe alle ingrediënten in een ovenschaal of braadslee en zet een uur in de oven.
3. Maak ondertussen een liter bouillon met een goede kippenbouillon of met een blokje, wat je zelf wil. Doe de bouillon in de soeppan.
4. Haal de takjes rozemarijn en tijm uit de braadslee en gooi weg. Haal de gepofte knoflooktenen (in de schil) ook uit de braadslee en leg apart. Doe de geroosterde pompoen, winterpeen en ui nu in de pan met bouillon en laat een uur op laag vuur koken.
5. Haal de schil van de gepofte knoflook en doe twee tenen in de soeppan.
6. Pureer de soep totdat deze helemaal glad is (de schil van een butternut -of flespompoen kun je eten, dus deze kan gewoon worden gepureerd).
7. Proef en breng op smaak met peper en zout en voeg eventueel extra water of bouillon toe wanneer de soep te dik is naar je smaak.
8. Bind met kooktouw een paar nieuwe takjes verse tijm en rozemarijn aan elkaar en leg in de soep totdat je deze serveert.
9. De soep kun je vooraf maken en opwarmen in de pan wanneer je het gerecht wilt serveren. Check even of er niet teveel rozemarijnblaadjes achterblijven in de soep, want die zijn hard en niet fijn om op te kauwen! Als je de soep zeeft, ben je van dit probleem af…
Voor de croutons
Bak een ciabatta af en laat afkoelen. Snijd in plakken van ongeveer 1-2 cm. Rasp wat Parmezaanse kaas of Grana Padano en strooi op elk plakje brood wat van de kaas, zodat je een mooi dun laagje krijgt. Even onder de grill van de oven leggen totdat de kaas begint te bubbelen.
Finishing touch: roer wat mascarpone soepel in een kommetje en voeg er peper en zout aan toe. Doe een beetje op een lepel en laat in de soep glijden voordat je deze serveert.
maandag 29 november 2010 om 14:44
Ik ga voor de thaise pompoensoep!!
http://www.smulweb.nl/135 ... recept/Thaise-pompoensoep
Die is echt zó lekker, allemaal proberen zou ik willen zeggen
woensdag 1 december 2010 om 16:52
Nou daar is ie dan eindelijk, komt eigenlijk wel dicht in de buurt van het Thaise pompoenrecept wat ik hierboven las.
Oosterse Pompoensoep
Benodigdheden:
pompoen (ongeveer 1kg)
zonnebloemolie (evt. ook wat boter)
verse gember 2 – 3 cm
1 flinke ui
3 flinke knoflookteentjes
1 rode peper
1 theelepel djinten (komijnpoeder)
1 theelepel ketoembar
1 theelepel massala
1 citroenblad (djeruk purut)
5 dl (halve liter) kippenbouilon
evt een beetje limoensap
1/2 blik kokosmelk
verse koriander
zout en peper
Bereiding:
Boen de pompoenschoon, verwijder de draden en zaden en snijd het vruchtvlees in blokjes. Verwijder de zaadlijsten van de peper en hak hem fijn. Schil en rasp of pers de gemberwortel. Snijd de ui in stukjes en pers de knoflook, Verhit de olie (met of zonder boter) en fruit hierin de ui en de knoflook. Voeg dan ook de peper, djinten, ketoembar, massala toe en direct hierna het citroenblad en de bouillon en de pompoenblokjes. Laat zachtjes pruttelen totdat de pompoen gaar is (15 a 20 min). Pureer het geheel met de staafmixer of in de blender. Daarna weer terug in de pan en voeg voorzichtig de kokosmelk naar smaak toe (mag ook minder dan een blik). Langzaam op temperatuur laten komen, hoeft niet direct te koken. Voeg eventueel nog een scheutje limoensap toe en naar smaak zout en peper toevoegen indien nodig. Voeg op het laatst als garnering een hoeveelheid vers gehakte koriander toe.
Eet smakelijk!
Oosterse Pompoensoep
Benodigdheden:
pompoen (ongeveer 1kg)
zonnebloemolie (evt. ook wat boter)
verse gember 2 – 3 cm
1 flinke ui
3 flinke knoflookteentjes
1 rode peper
1 theelepel djinten (komijnpoeder)
1 theelepel ketoembar
1 theelepel massala
1 citroenblad (djeruk purut)
5 dl (halve liter) kippenbouilon
evt een beetje limoensap
1/2 blik kokosmelk
verse koriander
zout en peper
Bereiding:
Boen de pompoenschoon, verwijder de draden en zaden en snijd het vruchtvlees in blokjes. Verwijder de zaadlijsten van de peper en hak hem fijn. Schil en rasp of pers de gemberwortel. Snijd de ui in stukjes en pers de knoflook, Verhit de olie (met of zonder boter) en fruit hierin de ui en de knoflook. Voeg dan ook de peper, djinten, ketoembar, massala toe en direct hierna het citroenblad en de bouillon en de pompoenblokjes. Laat zachtjes pruttelen totdat de pompoen gaar is (15 a 20 min). Pureer het geheel met de staafmixer of in de blender. Daarna weer terug in de pan en voeg voorzichtig de kokosmelk naar smaak toe (mag ook minder dan een blik). Langzaam op temperatuur laten komen, hoeft niet direct te koken. Voeg eventueel nog een scheutje limoensap toe en naar smaak zout en peper toevoegen indien nodig. Voeg op het laatst als garnering een hoeveelheid vers gehakte koriander toe.
Eet smakelijk!
vrijdag 3 december 2010 om 05:30
Ik zit hier hardop te lachen! We hebben hier in Amerika net Halloween en Thanksgiving achter de rug dus weer veel te veel gerechten met pompoen langs zien komen.
Zo stond ik bij iemand in de keuken en ze was pompoensoep aan het maken. Ik probeerde een beleefd gesprek gaande te houden en vroeg naar het recept....pompoen en water. Ja okay, dat is een logische eerste stap maar hoe dan verder, knoflook of misschien tabasco ofzoiets? Huh???? verder???? wat zou je dan nog meer in pompoensoep moeten gooien? Die vrouw vond me al een raar mens maar nu is ze helemaal overtuigd dat wij Hollanders knettergek zijn. Puh, wat een raar idee...knoflook in de pompoensoep.
Haar kinderen vinden mijn kinderen trouwens ook raar omdat ze i.p.v. mac&cheese pasta met vlees en groenten eten.
Ik zit nu te overwegen om een van jullie recepten te gebruiken om een grote pan soep te maken en die dan heel lief langs te gaan brengen. Want ja, ze heeft het zo druk en in deze drukke tijden moeten we onthouden waar het allemaal echt om draait eh? Naasteliefde enzo.
Zo stond ik bij iemand in de keuken en ze was pompoensoep aan het maken. Ik probeerde een beleefd gesprek gaande te houden en vroeg naar het recept....pompoen en water. Ja okay, dat is een logische eerste stap maar hoe dan verder, knoflook of misschien tabasco ofzoiets? Huh???? verder???? wat zou je dan nog meer in pompoensoep moeten gooien? Die vrouw vond me al een raar mens maar nu is ze helemaal overtuigd dat wij Hollanders knettergek zijn. Puh, wat een raar idee...knoflook in de pompoensoep.
Haar kinderen vinden mijn kinderen trouwens ook raar omdat ze i.p.v. mac&cheese pasta met vlees en groenten eten.
Ik zit nu te overwegen om een van jullie recepten te gebruiken om een grote pan soep te maken en die dan heel lief langs te gaan brengen. Want ja, ze heeft het zo druk en in deze drukke tijden moeten we onthouden waar het allemaal echt om draait eh? Naasteliefde enzo.
zondag 5 december 2010 om 17:54
quote:schuddebuikje schreef op 29 november 2010 @ 14:44:
Ik heb 'm gemaakt! Hij is lekker, in ieder geval één van de lekkerste die ik gegeten heb, maar ik hou toch echt niet zo van pompoen. Dat weeige smaakje eraan, nee. M'n man vond 'm wel heerlijk!
Had 'm nog wel extra op smaak gebracht met tabasco!
Ik heb 'm gemaakt! Hij is lekker, in ieder geval één van de lekkerste die ik gegeten heb, maar ik hou toch echt niet zo van pompoen. Dat weeige smaakje eraan, nee. M'n man vond 'm wel heerlijk!
Had 'm nog wel extra op smaak gebracht met tabasco!