Kerst 2010!

28-11-2010 14:15 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie ook al het kerstdiner voor 2010 aan het voorbereiden?

Weet je al wat je gaat serveren, waar je het gaat vieren of blijf je lekker thuis met borrelhapjes op de bank?

Plaats hier je recepten, je vragen en je foto's! Er zijn allicht forummers die je kunnen helpen, tips kunnen geven en mee kunnen genieten van al het lekkers!

Deel ook je ervaring met de speciale feestdagen assortiment van de supermarkten! Welke zijn aanraders, of juist niet?

Veel plezier!

Ik zou gisteren de kerstdelicious in de bus moeten hebben maar hij is er nog steeds niet :(
Balen, TM! Heb je een abbo dan? Had je hem inderdaad gister al moeten ontvangen. Is jouw postbode nog aan het staken????

Hi Schuddebuikje, haha, je bent dan echt geen barbaar! Maar er zit er hier geen in de buurt en ik maak het liever zelf dan van die kant en klare dingen te kopen.
Het je inmiddels de Delicious ontvangen TM? Ik heb ook een abbo, en de mijne was er woensdag. Staan wel leuke dingen in. Maar ik vond 'm van vorig jaar leuker

Op eerste Kerstdag komen mijn ouders waarschijnlijk eten, en ik ben al een beetje bezig met het menu. Ik weet precies waar ik ze blij mee maak, dus dat serveer ik maar. Het wordt waarschijnlijk een soep vooraf met broodjes, hoofdgerecht Varkenshaas 'en croute' (dat is een beetje zoals Beef Wellington alleen dan met varkenshaas) en dan moet ik nog een toetje bedenken.

2e Kerstdag gaan man en ik een menu maken voor ons samen. Een beetje geinspireerd door jou, twijfelmeid

We willen een 6-gangendiner, en we maken elk 3 verrassinggerechten.

Man doet koud voorgerecht, tussengerecht en het eerste toetje, ik doe warm voorgerecht, hoofdgerecht en het 2e toetje.

(Wij zijn toetjesmensen, dat lijkt me duidelijk )

We hebben Vis, Vlees en Vega verdeeld, zodat we niet hetzelfde doen, en het eerste toetje moet met fruit/ijs, het tweede met koffie of chocolade!

Ik ga waarschijnlijk iets doen met de Kreeft uit de Delicious! Ben heel benieuwd, wacht nog even de Kerst AH af en de GoodFood.
Blackdress lijkt me een keukenprinses

Ik hou dit topic in de gaten want ik wil graag een leuk/lekker/orgineel voorgerecht serveren.
Wij eten de 24e bij mijn schoonzus, zij maken de amuses en het hoofdgerecht en wij het voor en na-gerecht. Weet nog niet precies wat het gaat worden. Vorig jaar heb ik een voorgerecht gemaakt van zalmmousse en als nagerecht een traditionele engelse christmaspudding met custard, erg lekker. Zit nu te denken aan broccolisoepje met geitenkaas of courgettesoep met parmaham, en dan na combi van witte en bruine chocolademousse met lekkere dessertwijn. Heb wel al een christmascake (vruchtencake) gemaakt, die nu elke week gevoed wordt met whiskey
quote:lau72 schreef op 03 december 2010 @ 13:06:

Wij eten de 24e bij mijn schoonzus, zij maken de amuses en het hoofdgerecht en wij het voor en na-gerecht. Weet nog niet precies wat het gaat worden. Vorig jaar heb ik een voorgerecht gemaakt van zalmmousse en als nagerecht een traditionele engelse christmaspudding met custard, erg lekker. Zit nu te denken aan broccolisoepje met geitenkaas of courgettesoep met parmaham, en dan na combi van witte en bruine chocolademousse met lekkere dessertwijn. Heb wel al een christmascake (vruchtencake) gemaakt, die nu elke week gevoed wordt met whiskey Wat we eerste en tweede kerstdag gaan doen weten we nog niet, waarschijnlijk komen er een van die twee dagen wel vrienden bij ons eten, dus daar moet ook nog een en ander voor bedacht worden, maar dat zal dan wel wat spannender worden, amusediner of iets dergelijks.
Hee Blackdress, dat klinkt ook erg goed allemaal zeg!

Ik heb gisteren rond 6 uur 's avonds gebeld met de klantenservice van Sanoma/zester/delicious. De delicious zou binnen 4 werkdagen nabezorgd worden. Ligt er vandaag opeens een delicious op mijn deurmat...ik denk dat ik dus nóg een ga krijgen want het lijkt me stug dat dit al is naar aanleiding van mijn telefoontje van gisteren...

Maar goed, ik ga zo de delicious dus eens doorlezen. Even kijken wanneer de kerst-allerhande er is en dan moeten we een heel eind kunnen komen...
Nou fijn dat je hem hebt TM! Je kunt er altijd nog 1 weggeven !

Ik heb vanmiddag de GoodFood Kerst gekocht, ga ik vanavond heerlijk doorlezen! Als er iets bijzonders instaat laat ik het wel weten!

Gaan jullie ook 'voorkoken'? De dingen die je nog nooit hebt gemaakt? Ik doe dat nl. wel als er gasten komen eten. Ik ben nu lekkere kersentruffels aan het maken, staan in de koelkast af te koelen. Als ze lekker zijn dan maak ik die ook met Kerst.
Ik heb de Delicious in de winkel ff doorgebladerd maar kon niet zeggen dat ik hem geweldig vond.....

Ook met de GoodFood gedaan en die leek mij een stuk leuker!

Zijn de gerechten die in die bladen staan makkelijk te maken eigenlijk?

Ik weet nog niet wat ik met kerst doe.... Waarschijnlijk Zaanse Mosterdsoep en ben op zoek naar een recept waarbij ik zelfgemaakte pasta kan gebruiken. Iemand ideeën daarvoor misschien?
De GoodFood is erg leuk! Inderdaad leuker dan de Kerst Delicious. Recepten uit Delicious zijn erg makkelijk om te maken over het algemeen, GoodFood is echt wat culinairder. Staan recepten in van Chefkoks, en ook diegene met michelinsterren. Ziet er allemaal echt geweldig uit! Alleen Bill Granger staat tegenwoordig overal in. En als er 1 me niet aanspreekt is hij het wel. Krijg totaal geen trek van zijn gerechten.
Bill Granger? nooit van gehoord, maar als ik jou goed begrijp mis ik niets......

Misschien dat ik de GoodFood morgen wel meeneem! De recepten spraken me daar meer aan. Wat meer toetjes, taarten etc., echt van die dingen die je met kerst maakt. Dat miste ik een beetje in de Delicious.
De delicious was idd niet erg bijzonder. Zal eens gaan kijken naar GoodFood, dat blad ken ik niet.

Bill Granger vind ik wel leuk trouwens!

Ik doe meestal niet aan voorkoken. Ik vertrouw op mijn kookkunsten

Koekkie: zelfgemaakte ravioli is wel erg bijzonder en lekker! Wel veel werk...ik heb 't een keer gemaakt met een vulling van ricotta en spinazie.
Wij zouden eerst gaan gourmetten, maar ik denk dat ik daar toch vanaf zie. Uitgebreid koken is zo leuk. We zijn met 6 volwassenen en 2 kleine kinderen. Ik denk aan amuse - koud voorgerecht - bouillonnetje - hoofdgerecht, vlees, puree, stoofpeertjes en 2 groenten - toetje - koffie en thee met pralines.

Dus het overzicht heb ik, de specifieke invulling moet nog komen. Maar ik wacht idd. delicious en allerhande af. Daar haal ik altijd wel inspratie uit. Soms nog niet eens een specifiek recept, maar meer de richting. Ik probeer wel altijd in de klassieke franse of Italiaanse keuken te blijven. Dat gaat me het beste af, en mijn gasten vinden dat allemaal erg lekker.

GoodFood ga ik eens inkijken bij de boekhandel.
In de Goodfood staat ook een lekker gerecht met Kreeft. Ik denk dat ik die ga maken met Kerst. GoodFood is een leuk blad. Ik geloof dat er maar 2 uitkomen in een jaar, de Kerst uitgave en een Zomer uitgave. Zeker weten doe ik dat niet.
Klopt inderdaad, wat ik net zei. 2 uitgaves per jaar.

http://wereld.brutsellog.nl/tag/goodfood/
a leuk een kerstdiner topic.

Misschien kan ik hier nog wat inspiratie of tips opdoen?

Ik had in mn hoofd:

amuse:..... weet ik nog niet

voor: salade met brie en ham uit de oven

tussen: paprika soep met garnaaltjes

hoofd: kalfsoester met?? (de saus ben ik nog niet uit) bijgerechten aardappelgratin en geroosterde groenten

na: iets van mousse.

Hebben jullie nog tips/ideetjes?
Ramiaatje,

Die salade van ham en brie uit de oven, daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar! Recept?

Ik trof vandaag nog een leuke verrassing in de brievenbus! Ik heb enige tijd terug een KitchenAid blender gekocht en een bon op gestuurd voor een 'gratis' KitchenAid kookboek speciaal gericht op de blender. Vandaag ontving ik dat boek dus! "KitchenAid - Het blender kookboek - 24 uur per dag"

Er staat een heel lekker recept in, tenminste ik denk dat het lekker is (Griekse notengebakjes met kruidige cranberrycoulis) Misschien is dat ook nog wel iets voor kerst.....
quote:koekkie schreef op 04 december 2010 @ 17:13:

Ramiaatje,

Die salade van ham en brie uit de oven, daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar! Recept?

Ik trof vandaag nog een leuke verrassing in de brievenbus! Ik heb enige tijd terug een KitchenAid blender gekocht en een bon op gestuurd voor een 'gratis' KitchenAid kookboek speciaal gericht op de blender. Vandaag ontving ik dat boek dus! "KitchenAid - Het blender kookboek - 24 uur per dag"

Er staat een heel lekker recept in, tenminste ik denk dat het lekker is (Griekse notengebakjes met kruidige cranberrycoulis) Misschien is dat ook nog wel iets voor kerst.....

Koekie, is heel simpel.

Je snijdt dikke plakken van goede brie af, wat honing erop en omwikkelen met rauwe ham. Op bakpapier op de bakplaat heel even in een oven van ong 180 c, de brie gaat net een beetje smelten. Deze briepakjes leg je mooi op een bord met wat sla (ik neem vaak sla met rucola met daarover een lekkere kruidendressing).

Je kunt ook geitenkaas nemen ipv brie en spek ipv ham.
Eerste kerstdag met mijn zoons gourmetten bij mijn moeder, broer/zus met aanhang komen ook.

Gezellig en lekker.

2e kerstdag gaan mijn zoons naar hun vader, ga ik, net als vorig jaar, iets makkelijks doen met eten.

Kant en klare lasagna ofzo, of broodje kebab halen.

Dvd erbij en ik vermaak me wel.
als amuse dacht ik iets van een rolletje rookvlees of carpaccio gevuld met iets. Iemand nog tips voor de vulling?
ik kom zelf niet verder dan wat rucola, pijnboompitjes en pesto-dressing en dan oprollen. Maar er komt vast nog een keukenprinses langs

Ik heb ook een vraag, ik mag het voorgerecht maken en denk aan een trio van vis. Moet dat dan dezelfde soort vis zijn of mag dat ook verschillend zijn bijv makreelmousse, zalmrolletjes en garnalencocktailtje?
quote:ramiaatje schreef op 04 december 2010 @ 19:26:

als amuse dacht ik iets van een rolletje rookvlees of carpaccio gevuld met iets. Iemand nog tips voor de vulling?

Rucolasla, cherrytomaatjes in stukjes hakken, pijnboompitjes, geraspte parmesaan, dressing van olijfolie, balsamico en zout en peper.

Handiger is het als je dan een bolletje maakt van carpaccio. Dan blijft de vulling er beter in zitten.
quote:schuddebuikje schreef op 04 december 2010 @ 21:26:

ik kom zelf niet verder dan wat rucola, pijnboompitjes en pesto-dressing en dan oprollen. Maar er komt vast nog een keukenprinses langs

Ik heb ook een vraag, ik mag het voorgerecht maken en denk aan een trio van vis. Moet dat dan dezelfde soort vis zijn of mag dat ook verschillend zijn bijv makreelmousse, zalmrolletjes en garnalencocktailtje?Ja hoor, geen probleem.
quote:schuddebuikje schreef op 04 december 2010 @ 21:26:

Ik heb ook een vraag, ik mag het voorgerecht maken en denk aan een trio van vis. Moet dat dan dezelfde soort vis zijn of mag dat ook verschillend zijn bijv makreelmousse, zalmrolletjes en garnalencocktailtje?Er "moet" niks. Wel is het mooi als er een duidelijke lijn in je gerecht zit. Een element dat het geheel bindt... bijvoorbeeld: alles in dezelfde kleur, of een bereidingswijze die overeenkomt (b.v. drie keer mousse, steeds van een andere vis / schelpdier en op een andere manier opgemaakt). Ligt er maar net aan wat je zelf leuk vindt. Maar er "moet" niks, kijk gewoon naar wat je zelf lekker vindt.
Dit jaar twijfel ik erg wat te doen met kerst. Vorig jaar mijn vader uitgenodigd en ik word er onpasselijk van hoe die man schranst (onlangs wederom bevestigd toen wij hem uitnodigde voor een gezellige lunch). Hij at 2 meergranen pistolets vers afgebakken met kaas/ui/tomaat en 1 met brie pijnboompitten op en 1 gekookt ei en vroeg daarna nog om 6 boterhammen dik besmeerd met boter en beleg.

We gaan dit jaar op skivakantie en rijden 2e kerstdag heel vroeg weg. Eerste kerstdag is dus koffer in pakken en het liefst wil ik die dag zelf een beetje relaxen,

Iets van eten verzinnen waarbij hij niet zo achterlijk gaat schransen? Zou dat lukken? :(

Iemand een idee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven