Kerst 2010!

28-11-2010 14:15 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie ook al het kerstdiner voor 2010 aan het voorbereiden?

Weet je al wat je gaat serveren, waar je het gaat vieren of blijf je lekker thuis met borrelhapjes op de bank?

Plaats hier je recepten, je vragen en je foto's! Er zijn allicht forummers die je kunnen helpen, tips kunnen geven en mee kunnen genieten van al het lekkers!

Deel ook je ervaring met de speciale feestdagen assortiment van de supermarkten! Welke zijn aanraders, of juist niet?

Veel plezier!

quote:ramiaatje schreef op 04 december 2010 @ 15:29:

a leuk een kerstdiner topic.

Misschien kan ik hier nog wat inspiratie of tips opdoen?

Ik had in mn hoofd:

amuse:..... weet ik nog niet

voor: salade met brie en ham uit de oven

tussen: paprika soep met garnaaltjes

hoofd: kalfsoester met?? (de saus ben ik nog niet uit) bijgerechten aardappelgratin en geroosterde groenten

na: iets van mousse.

Hebben jullie nog tips/ideetjes?heerlijk recept van rode wijnsaus maar weet niet of dat beter bij rund en/of wild past. Kost wel even tijd maar is wel vooraf te maken.
lise, dan zou ik gaan voor een lekkere stamppot of biefstiek/gebakken aardappels en groente. Zeker als je op vakantie gaat niet te veel liflafjes kopen/maken.

Ik heb nog geen enkel idee wie ik wel of niet zie met kerst, of het uit of thuis is. Het interesseert me dit jaar ook eigenlijk niet, ik zie het wel.
quote:lise30 schreef op 05 december 2010 @ 04:11:

Dit jaar twijfel ik erg wat te doen met kerst. Vorig jaar mijn vader uitgenodigd en ik word er onpasselijk van hoe die man schranst (onlangs wederom bevestigd toen wij hem uitnodigde voor een gezellige lunch). Hij at 2 meergranen pistolets vers afgebakken met kaas/ui/tomaat en 1 met brie pijnboompitten op en 1 gekookt ei en vroeg daarna nog om 6 boterhammen dik besmeerd met boter en beleg.

We gaan dit jaar op skivakantie en rijden 2e kerstdag heel vroeg weg. Eerste kerstdag is dus koffer in pakken en het liefst wil ik die dag zelf een beetje relaxen,

Iets van eten verzinnen waarbij hij niet zo achterlijk gaat schransen? Zou dat lukken? :(

Iemand een idee?

Waarom laat je hem niet in z'n waarde? 't Is niet dat ie je arm vreet als ie genoegen neemt met boterhammen met boter. Of is ie megadik en maak je je zorgen over zijn gezondheid?

Zet genoeg snaai op tafel (chips, nootjes, stokbroodjes en kazen/salades) zodat de ergste honger al weg is voor ie aan tafel gaat.
Lise, ik zou iets kiezen waarvan hij weet dat hij het lekker vindt. Probeer je niet aan hem te ergeren, hem veranderen gaat niet lukken. Je weet in ieder geval dat hij geniet, als hij zo zit te eten

@Ramiaatje, ik heb nog een heel makkelijk recept van Toblerone-mousse. Erg lekker
quote:thee schreef op 05 december 2010 @ 04:23:

[...]

heerlijk recept van rode wijnsaus maar weet niet of dat beter bij rund en/of wild past. Kost wel even tijd maar is wel vooraf te maken.

Mmm, mijn favoriete saus Wil je het recept plaatsen? Misschien hebben anderen er wat aan, en ik ben ook benieuwd, alvast bedankt!

Ik zou bij een kalfsoester eerder gaan voor een (champignon)roomsaus, pepersaus, mosterdsaus.
quote:@Ramiaatje, ik heb nog een heel makkelijk recept van Toblerone-mousse. Erg lekker Ik ben ook wel benieuwd naar de toblerone mousse :-)
Ik ook klinkt heerlijk, ow ik heb zo'n zin om te kokkerellen. Volgend jaar kerst heb ik een mega keuken icl. Smeg fornuis, 6 pitten + 2 ovens en een losse combi-magnetron. Dan ga ik écht los

Heeft iemand van jullie een lekker recept van zalmbonbon gevuld met hollandse garnaaltjes?
De tobleronemousse!

Voor 4 personen:

5 el melkk, 200 gr. toblerone, 300 ml slagroom

Melk verwarmen, 2 hoekjes van de toblerone afbreken en apart leggen. De rest in stukken hakken en au bain marie smelten. De melk er ondertussen al roerend bij gieten en daarna een beetje af laten koelen.

Slagroom stijfkloppen en hem door de nog vloeibare toblerone spatelen. Afgedekt min. 4 uur koud wegzetten.

Maak met 2 lepels quenelles van de mousse. Serveer in glazen en rasp er de achtergehouden toblerone overheen.

Het is heel simpel, maar het is heel erg lekker
quote:schuddebuikje schreef op 05 december 2010 @ 12:45:

Ik ook klinkt heerlijk, ow ik heb zo'n zin om te kokkerellen. Volgend jaar kerst heb ik een mega keuken icl. Smeg fornuis, 6 pitten + 2 ovens en een losse combi-magnetron. Dan ga ik écht los

Wow, dat klinkt goed

Heeft iemand van jullie een lekker recept van zalmbonbon gevuld met hollandse garnaaltjes?Garnalen mengen met blokjes avocado en (zelfgemaakte) whiskey-cocktailsaus en deze vulling in de zalm doen. Klassiek, maar wel lekker!
quote:Blackdress schreef op 05 december 2010 @ 11:06:

[...]

Mmm, mijn favoriete saus Wil je het recept plaatsen? Misschien hebben anderen er wat aan, en ik ben ook benieuwd, alvast bedankt!

Ik zou bij een kalfsoester eerder gaan voor een (champignon)roomsaus, pepersaus, mosterdsaus.

Natuurlijk wil ik het plaatsen

Rode wijnsaus

nodig:

300 gram sjalotjes

(boter)

1 tl tijm

zout en peper

100 gram rookspekblokjes

3 dl rode wijn

1 pot (runder)fond (380 ml)

1/2 tl kaneel

3 el appelstroop

1 á 2 el bloem

Sjalotjes (gesnipperd) en spekjes bakken/fruiten en daarna wijn en fond erbij. Laat dit aan de kook komen en stoof het 1 uur. Toevoegen kaneel en stroop.

Meng bloem en water om saus tot gewenste dikte te binden.

p.s. blackdress, ik was, grinn zoals je weet, aan het zoeken naar je vorige identiteit. Ik denk dat ik het nu weet, haha, al weet ik het nog niet zeker.Yess, ik weet het nu eindelijk
Wat een goed topic! Er staan echt al geweldige recepten. De rode wijnsaus en tobleronemousse klinken fantastisch!

Ik heb vorig jaar een goede varkensrollade gemaakt met jus van sjalotten en gedroogde appeltjes, daarbij sperziebonen met spekjes en tot slot aardappelkroketjes uit de oven. (er eten ook kinderen mee en die deed ik met vooral het laatste een groot plezier!).

Ik heb toen het voor- en nagerecht simpel gehouden, ik dacht carpaccio als voorgerecht en ijs met lekkere saus als toetje.

Ik maak trouwens bijna nooit groot vlees klaar en heb dus wel een soort angst hiervoor (ik had ook voor de zekerheid biefstukjes in de vriezer klaarliggen voor het geval het jammerlijk zou mislukken). Ben ik de enige met 'groot vleesangst'?
Vanochtend nog maar weer eens nagedacht hoe het aan te pakken.... jullie hebben gelijk. Proberen me niet te storen en inderdaad ik verander hem niet meer. Dit jaar niet zo uitgebreid inderdaad want het is zonde als alles over blijft, want dat gebeurt natuurlijk best vaak op deze dagen. Wat een geweldige ideeen hebben jullie allemaal... erg leuk om mee te lezen en te onthouden voor volgend jaar als we weer thuis blijven. Stamppot is ook nog wel een idee, alleen niet echt kerst.... ik zal het eens voorleggen... wie weet heeft hij zelf al andere plannen ;)

Ga lekker door met verzinnen! Ik lees graag mee!
quote:Blackdress schreef op 05 december 2010 @ 13:25:

De tobleronemousse!

Voor 4 personen:

5 el melkk, 200 gr. toblerone, 300 ml slagroom

Melk verwarmen, 2 hoekjes van de toblerone afbreken en apart leggen. De rest in stukken hakken en au bain marie smelten. De melk er ondertussen al roerend bij gieten en daarna een beetje af laten koelen.

Slagroom stijfkloppen en hem door de nog vloeibare toblerone spatelen. Afgedekt min. 4 uur koud wegzetten.

Maak met 2 lepels quenelles van de mousse. Serveer in glazen en rasp er de achtergehouden toblerone overheen.

Het is heel simpel, maar het is heel erg lekker

Ik heb zojuist mijn kerstdessert gevonden!

Thanks
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Nou kan ik wel koken, maar stel nou he, dat die Tobleronemousse te zacht blijft, zou het helpen om een zakje Klop Klop door die slagroom te doen? Of help ik dan je hele recept om zeep en is het gewoon niet nodig?

Vorig jaar had ik chocoladecakejes gemaakt. Die kon je ook van te voren klaarmaken en op het laatste moment even in de oven schuiven. Beetje poedersuiker eroverheen, vanilleijs en wat framboosjes erbij, mint om het een leuk kleurtje te geven, klaar...

De cakejes bleven ook een beetje vloeibaar van binnen, dat hoorde zo en dat was echt zó lekker met dat ijs erbij.
Ik zoek voor bij mijn hoofdgerecht nog iets van een salade, liefst met avocado daarin verwerkt. Heeft iemand daar suggesties voor?
De hoeveelheden komen nauw bij desserts. Mocht het na 3 uur nog heel vloeibaar zijn kun je er altijd voor kiezen om het nog een uur in de vriezer te zetten. Geen idee of KlopKlop helpt.
@thee, bedankt voor het recept. Ga ik eens uitproberen.

Hahah, en hoe ben je d'r uiteindelijk achter gekomen? Ik heb deze nick al weer best lang Ben er al weer helemaal aan gewend.
@ Miss I: waar moet je salade bij? Ik heb een lekker recept met peer, kaas, avocado, rucola en witlof. Mmm!
quote:lise30 schreef op 05 december 2010 @ 15:30:

Vanochtend nog maar weer eens nagedacht hoe het aan te pakken.... jullie hebben gelijk. Proberen me niet te storen en inderdaad ik verander hem niet meer. Dit jaar niet zo uitgebreid inderdaad want het is zonde als alles over blijft, want dat gebeurt natuurlijk best vaak op deze dagen. Wat een geweldige ideeen hebben jullie allemaal... erg leuk om mee te lezen en te onthouden voor volgend jaar als we weer thuis blijven. Stamppot is ook nog wel een idee, alleen niet echt kerst.... ik zal het eens voorleggen... wie weet heeft hij zelf al andere plannen ;)

Ga lekker door met verzinnen! Ik lees graag mee!Ja joh, het kost je anders alleen maar negatieve energie. Zonde toch! Succes ermee!
quote:Blackdress schreef op 05 december 2010 @ 16:12:

@ Miss I: waar moet je salade bij? Ik heb een lekker recept met peer, kaas, avocado, rucola en witlof. Mmm!

Blackdress, thanks, maar ik geloof dat ik zelf al iets gevonden heb, dit klinkt iets meer 'winterachtig': Groene salade met avocado, geroosterde bacon en cashewnoten.

Ik las hier over rollade en toen dacht ik 'waarom niet'. Dat vind ik wel een lekker stukje vlees voor met Kerst, want dat eten we eigenlijk nooit. Sowieso komen daar de stoofpeertjes naar moeders recept bij (zij is helaas 5 jaar geleden overleden, dus dan is ze er toch een beetje bij) en verder wilde ik misschien iets met sugarsnaps doen (misschien too much als je het geheel ziet), aardappel gratin erbij (die maakt m'n zusje altijd) en dan nog iets fris met een salade. Dus zodoende
Is het raar om een voorgerecht met vis te maken en daarna als hoofdgerecht rollade te doen? Want ik heb hier wel wat inspiratie opgedaan. Zit nu te denken aan het volgende menu:

Blini met zalm en mini-garnalencocktailtje

Ossenstaartbouillon met paprika gesnipperd (dat rood en groen erin vond ik zo'n leuk idee!)

Rollade, aardappel gratin, stoofpeertjes á la mamma, salade met avocado, gegrilde bacon en cashewnoten (en misschien nog sugarsnaps)

Tobleronemousse (ik doe er voor de kleur ook nog wat verse framboosjes bij)

(Irish) koffie en lekkers

Zouden jullie hier blij van worden?
Héél blij Miss Innuendo, vooral als het voor me gemaakt zou worden
quote:schuddebuikje schreef op 05 december 2010 @ 12:45:

Heeft iemand van jullie een lekker recept van zalmbonbon gevuld met hollandse garnaaltjes?

Ik ben zelf nogal fan van de combi appel / zalm.

Ik heb eens een zalmbonbon gevuld met stukjes (frisse) appel, avocado en garnaaltjes. (stukjes witlof en sjalotjes is trouwens ook lekker) ik had er een bindend geheel van gemaakt dmv luchtige roomkaas met verse bieslook erdoor.
Lijkt me een heerlijk menu!! Mjam!
@miss inuendo: lijkt me heerlijk! Goed menu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven