Lichttherapie

07-12-2010 16:57 32 berichten
.
Ik heb geen ervaring met 'officiële' lichttherapie, maar zelfs sinds een jaar of 6 een eigen lamp die ik in de winter regelmatig gebruik.

Voor mij is het hemel op aarde! Vóór ik de lamp had, voelde ik me 's winters brak, ellendig, soms had ik pijn in mijn hele lichaam. Sinds ik de lamp heb, voel ik me in de winter veel meer net zoals in de zomer. Dit jaar was ik wat te laat met starten met de lamp én zwanger (ik vermoed dat de hormonen de symptomen versterken) en toen heb ik me een paar dagen écht heel, heel ellendig gevoeld, op het randje van zelfmoordneigingen.

Twee dagen nadat ik met de lamp gestart was, was dat weer over!
Alle reacties Link kopieren
Ik volg ook geen echte lichttherapie, maar ga bij de sauna 1 keer in de week op zon nepstrand liggen. Je beleefd in 20 min 24 uur en krijgt een behoorlijke dosis licht.

Dit helpt mij voldoende om goed te functioneren.

Maar gewoon proberen. ben benieuwd naar het resultaat!

X Sam
Ik gebruik ook sinds vorige winter een lichttherapielamp. Ik vind het geweldig, het helpt mij serieus de winter door. Ik voel me fitter, minder vermoeid, ik kan me beter concentreren en heb niet het gevoel dat ik voortdurend wil slapen.

Ik heb geen depressie, maar gewoon een winterdip. Voor mij is het echt een uitkomt, ik voel me echt beter.

Ik heb trouwens ook een lichtwekker, helpt me ook erg goed om wakker te worden.

Ik ben erg gevoelig voor licht.
/
@
Ik heb zelf 'n probleem met de kale natuur in de winter, daar zal lichttherapie niet voor werken ben ik bang.
Ik vind de Philips ambilight trouwens geweldig!

Weet niet of het veel bijdraagt aan de lichttherapie of tegen de winterdepressie, maar ik sta wel lekker op.

Het lastigste aan winterdepressie vind ik mensen die zeggen 'tja, ik kan in de winter ook niet opstaan'/ ik heb ook een winterdip. Dat is écht niet te vergelijken met serieuze winterdepressie! Voor mijn moeder bijvoorbeeld, is lichttherapie niet genoeg. Zij krijgt 's winters anti depressiva.
@
Lichttherapie duurt over het algemeen maar kort.

Meestal is het zo dat je gedurende een week iedere dag een uur achter de lamp gaat zitten. Daarbij hoef je niet continue in de lamp te kijken maar wel af en toe. Je kunt dus gewoon een boekje lezen bijvoorbeeld.

Voorafgaand aan de eerste sessie wordt met behulp van een vragenlijst bekeken hoe je stemming is. Ditzelfde gebeurt na afloop van de laatste sessie. Als het goed is is er een verschil zichtbaar.

Blijkt na een aantal weken dat die ene week niet afdoende geweest is dan kun je nog een keer een week doen.
Mijn lichtwekker is van het merk Lumi, ik heb hem al een paar jaar. Maakt geen vogel of natuurgeluiden, het wordt alleen licht, en wanneer het dan tijd is om op te staan maakt hij ook een zacht soort tikkend geluid, vergelijkbaar met van die holle houten blokjes waar je op de basisschool met een houten stokje op moet spelen bij muziek. (voor diegene die het dan snappen, haha). De wekker gaat absoluut geen winterdepressie tegen en werkt niet net zoals de lichttherapielamp. Het is wel hetzelfde speciale licht, dat zonlicht nabootst, maar dan minder lux. De lichtwekker zorg ervoor dat je hersenen door het licht langzaam wakker worden, in plaats van in een diepe slaap wakker te schrikken van dat helse gepiep van een normale wekker, toen wer ik regelmatig met hartkloppingen wakker, ik schrok me rot.

De lichttherapielamp (ik heb de PhillipsEnergyLamp) heeft 10,000 lux, en gaat echt een winterdip tegen. Ik vind het echt heel fijn. Het blijft een rotperiode, de winter. Maar met die lamp kan ik helderder denken en ben ik fitter, echt een heel verschil.
quote:Kastanjez schreef op 07 december 2010 @ 18:12:

Ik vind de Philips ambilight trouwens geweldig!

Weet niet of het veel bijdraagt aan de lichttherapie of tegen de winterdepressie, maar ik sta wel lekker op.

Het lastigste aan winterdepressie vind ik mensen die zeggen 'tja, ik kan in de winter ook niet opstaan'/ ik heb ook een winterdip. Dat is écht niet te vergelijken met serieuze winterdepressie! Voor mijn moeder bijvoorbeeld, is lichttherapie niet genoeg. Zij krijgt 's winters anti depressiva.

Klopt, een winterdip is niet te vergelijken met een depressie.

Ik heb ook last van een winterdip, waarbij niet kunnen wakker worden 1 van de eerste symptomen zijn, en logisch want het is donker buiten, onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat wanneer het donker is we moeten slapen.

Daarnaast heb ik last van vermoeidheid, de hele dag willen slapen, watten in mijn hoofd, niet kunnen concentreren en als ik niks doe, neerslachtigheid, nergens zin in hebben, op de bank willen liggen.

Op het moment dat ik meer moe wordt dan normaal, moet ik achter de lichtlamp, dan hou ik het onder controle.

Je kunt inderdaad een kuur doen, maar je mag er zovaak achter als je wil (wel `s ochtends). Dat doe ik dus ook. Ik computer lekker met mijn zonnetje aan, zo vaak ik kan. Heel de dag heb je dan zo`n zonnige dag gevoel.
Oh mislukt, het was een plaatje van mijn lichtwekker.
@
quote:TheEmpress schreef op 07 december 2010 @ 19:30:

[...]

Klopt, een winterdip is niet te vergelijken met een depressie.

Ik heb ook last van een winterdip, waarbij niet kunnen wakker worden 1 van de eerste symptomen zijn, en logisch want het is donker buiten, onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat wanneer het donker is we moeten slapen.

Daarnaast heb ik last van vermoeidheid, de hele dag willen slapen, watten in mijn hoofd, niet kunnen concentreren en als ik niks doe, neerslachtigheid, nergens zin in hebben, op de bank willen liggen.

Op het moment dat ik meer moe wordt dan normaal, moet ik achter de lichtlamp, dan hou ik het onder controle.

Volgens mij heb jij dus júist een winterdepressie! 'De hele wereld' (bij wijze van spreke) heeft in de winter een winterdip

Ik heb de Ambilight sinds vorig jaar. Wat voor een slechte ervaringen heb je erover gelezen? misschien kan ik ze bevestigen of ontkrachten (wat voor de een een slechte ervaring is, hoeft dat voor de ander niet te zijn natuurlijk).

Overigens gebruik ik in een normale winter (nu ben ik zwanger en voelt alles heel anders) de lamp ongeveer één week per maand, iedere ochtend bij het ontbijt een half uurtje.
Nee, dat denk ik niet. Ik heb geen negatieve gedachten namelijk, het "wil" alleen allemaal niet. Vooral doordat ik zo vreselijk moe en lamlendig ben, niet vooruit te branden. Maar ik vind het leven leuk, ik geniet van het leven en heb geen depresieve gedachten, daarom heb ik volgens mij 'gewoon' en dip. Soms ben ik wel wat neerslachtig, eerder emotioneel enzo, maar nog steeds geen negatieve of sombere gedachten.

Ik heb ook eens zo`n test gedaan, daar kwam ook een dip uit, geen depressie.

Overigens heeft echt niet iedereen er last van hoor. Ik ken zat mensen die zo stabiel als wat zijn en niks van mijn lichtlamp en wekker snappen, die vinden het maar gek. Allemaal prima, maar ik heb er vreselijk veel baat bij!
?
Ik heb volgens mij nooit negatieve bijwerkingen gehad. Ik weet wel, dat mijn man de lichtlamp ooit uitprobeerde, om half 5 's middags... Daarna heeft hij de hele nacht liggen stuiteren in zijn bed!! (en mijn man is iemand die slaapt zodra hij zijn kussen ruikt )
O Barbie, ik ben trouwens wel benieuwd wat de behandelaar jou heeft verteld over de werking van de therapie, wil je dat hier opschrijven? (kan ik ff checken of mijn verhaal nog klopt)
Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen Barbie.

Zelf heb ik net een Philips lichttherapielamp besteld, die komende week wordt geleverd. Ik heb namelijk geen zin om voor lichttherapie de deur uit te gaan als het ook thuis kan.
Fijn dat je in ieder geval gestart bent Barbie!

En eigenlijk zou het ook wel heel mooi zijn als je effectief resultaat hebt van 5x voor een lichtbak zitten toch?

Al kan ik me voorstellen dat het een beetje vreemd voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven