Mijn broer

06-12-2010 18:28 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Normaal lees ik altijd mee maar toch besloten om mijn probleem hier neer te zetten in de hoop dat ik praktische tips krijg.

Alvast mijn excuses voor het lange verhaal.

Ik zal bij het begin beginnen.

Ik was 4 jaar oud toen ik met mijn ouders en mijn broer naar Nederland ben gevlucht. Mijn broer was 8.

Wij waren toen asielzoekers en hebben in heel wat azc's gezeten.

Later kregen we een erg leuk huis in een leuke buurt.

Mijn broer en ik gingen naar school, hadden vriendjes en vriendinnetjes. We hadden het erg naar ons zin.

Mijn vader heeft nooit van mijn broer gehouden (het was niet zijn zoon trouwens). Hij was erg jaloers?? Ik weet niet wat hem bezielde om te doen wat hij heeft gedaan.

Toen mijn broer 14 jaar was kwam mijn vader op het idee om mijn broer naar ons land van herkomst te sturen voor een 'vakantie'. Mijn moeder vroeg visa aan en zij ging met hem mee.

In die tijd hadden wij nog steeds de nederlandse nationaliteit niet.

Mijn vader haalde mijn moeder toen over om terug te komen zonder mijn broer, zodat hij daar de taal en gebruiken zou leren.

Mijn moeder kwam inderdaad terug. Zonder mijn broer. Wat zij niet wist was dat mijn vader in haar afwezigheid mijn broer uit Nederland heeft uitgeschreven.

Een paar maanden later kregen wij het Nederlandse paspoort. Voor ons een hele opluchting. Alleen, mijn broer kreeg hem dus niet. Hij bestond als het ware niet voor de nederlandse overheid.

Toen begon de ellende, van rechtzaken tot brieven naar iedereen en alles wat maar iets betekend in Nederland.

Iedere keer werd mijn mijn broer afgewezen.

Mijn broer is later op zijn 18e op een illegale manier Nederland binnengekomen om bij zijn familie te zijn (inmiddels had ik er 2 zusjes en een broertje bij).

Hij heeft hier toen zwart gewerkt. En mijn moeder maar doorgaan met rechtzaken om hem op een legale manier bij haar te krijgen.

Mijn broer raakte erg depressief. Hij kon geen normale baan krijgen, geen huis, geen school. Hij zocht zijn heil in de drugs en later is hij naar een ander land gegaan om daar proberen asiel aan te vragen.

Om een lang verhaal kort te maken, mijn broer is nu 29. Hij zit al 5 jaar in de gevangenis (ander land) omdat hij daar illegaal is.

Mijn moeder trekt het niet meer. Ze heeft meerdere zelfmoordpogingen gedaan omdat haar gemis zo groot is. Ze is al 15 jaar ongelukkig. Ze haat het leven.

Zij kreeg deze week te horen dat mijn broer verder in de isolatiecel moet omdat er geen cellen beschikbaar zijn. De overheid daar weten niet wat ze met hem aanmoeten. Hij is staatloos.

Ik weet niet wat ik moet doen, het doet zo'n pijn om mijn moeder en broer zo te zien. Ik kan genieten van mijn leven, wetende dat mij zij zoveel pijn hebben.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen??

Liefs
De biologische vader is overleden voor zijn geboorte. Om het nog gecomliceerder te maken, de biologische vader is de broer van mijn vader.
wat een verhaal zeg.

het enige wat ik kan verzinnen is. Zorg dat je weer in het land kom waar je wel wordt geaccepteerd. LIbanon of ergens daar in de buurt. Als je daar ben op een legale manier. Dan ben je in ieder geval flexibler. Probeer daarna te emigreren vanuit dat land naar NL.

Ik ben geen jurist maar ik zou het op die manier proberen, vanuit een Detentiecentrum lukt het in iedegeval zeker niet, want dan ben je een doceer en geen persoon.

sterkte. mij motto is "liukt het niet rechtstreek dan maar met een omweg "
Je moet via het moderator topic (bovenaan elke pijler) aan een Angel vragen of ze het wil verplaatsen.
quote:Frankie33 schreef op 06 december 2010 @ 21:08:

Goeie bijdrage van je, Lupo. Eén toevoeging: niet alleen spelen de belangen van TO's broer een rol, maar zeker ook die van zijn moeder en zus. En dat speelt zich wel degelijk in NL af. Weet jij daar misschien nog iets meer over te zeggen?

* hoopt op forummers met juridische know how *

Frankie uiteraard spelen ook de belangen van TO en moeder (en dus betrokkenheid NL), maar wat ik bedoel is dat het Nederlands recht niet van toepassing is. Althans nog niet. Zoals ik het zie is de enige reden om broer naar NL te halen ogv gezinshereniging. Broer is volwassen waardoor dit al veel moeilijker wordt, het zal dan idd gaan om de belangen van ook moeder en zus.

Echter is er het bijkomende (complexe) probleem van stateloosheid.

Broer kan niet stateloos zijn want dit betekent dat hij geen documenten heeft en nergens recht op heeft. Mijn inziens is dus eerst zaak om documenten/nationaliteit te verkijgen. Krijgt hij dit niet in Libanon dan kan hij misschien in Zweden een procedure starten voor erkenning van zijn stateloosheid en dan voor een verblijfsvergunning. Dit kan hij niet in NL doen denk ik aangezien hij in Zweden verblijft. Vandaar dat ik zei nu Zweeds recht van toepassing is en niet Nederlands.

Ik vind het overigens onbegrijpelijk dat hij al zo lang in vreemdelingenbewaring zit. Is dit omdat hij illegaal in Zweden verbleef en dit daar strafbaar is? I
Ze weten in Zweden niet waar ze hem heen moeten sturen. Ze kunnen hem daar niet vrij laten omdat hij geen papieren heeft. Daarom zit hij daar zolang vast.

En doordat hij dus zo lang zit, hebben ze hem deze week in de isolatiecel gezet. Er moest plaats gemaakt worden voor nieuwkomers.
Er kan toch aangetoond worden dat hij directe familie van jullie is? Desnoods met een DNA-test. Dan is onomstotelijk waar hij vandaan komt. Of wil hij dat zelf niet erkennen? En zo nee wat zijn zijn redenen? Bang om teruggestuurd te worden als Palestijn naar Libanon waar hij niemand kent?
Wil Zweden hem dan naar Libanon sturen? En wil Libanon hem wel terug?

Zijn er in Zweden geen AZC's? Een isolatie-cel lijkt me bijna tegen de 'human rights' ingaan? Hoewel ik eigenlijk niet precies weet wat een isolatie-cel in Zweden inhoudt.
Broer zal eerst zijn identiteit moeten aantonen. Simpelste manier is een bewijs van geboorte opvragen in het geboorteland. Aan de hand daarvan kan afstamming en nationaliteit (of statenloosheid) worden vastgesteld. Indien broer daadwerkelijk statenloos wordt bevonden en geen criminele antecedenten heeft zal Zweden zijn inbewaringstelling kunnen heroverwegen. E.e.a. op grond van het Vluchtelingenverdrag (als Zweden dat verdrag volgt).
Aubrey, snap jij dan waarom haar broer al 5 jaar in Zweden vast zit, zonder dat er iets veranderd is aan de situatie? Een geboorte-akte opvragen/ontvangen kan lang duren, maar toch geen 5 jaar?
quote:Aubrey schreef op 07 december 2010 @ 20:53:

Broer zal eerst zijn identiteit moeten aantonen. Simpelste manier is een bewijs van geboorte opvragen in het geboorteland. Aan de hand daarvan kan afstamming en nationaliteit (of statenloosheid) worden vastgesteld. Indien broer daadwerkelijk statenloos wordt bevonden en geen criminele antecedenten heeft zal Zweden zijn inbewaringstelling kunnen heroverwegen. E.e.a. op grond van het Vluchtelingenverdrag (als Zweden dat verdrag volgt).Misschien een rare vraag Aubrey, maar moet hij niet een identiteitsbewijs hebben voordat hij zijn geboortebewijs kan opvragen?
@ Frankie, ik ken de Libanese wetgeving niet maar ik weet wel dat overheden ambtshalve een uittreksel uit het geboorteregister kunnen opvragen, ook bij andere landen. Broer hoeft dan alleen maar de juiste gegevens door te geven.
@ Siensien, nee, dat begrijp ik ook niet. Ik ken de procedures in Zweden niet. Hier in NL komt het niet voor, tenzij je criminele feiten op je naam hebt en het onderzoek naar identiteit dwarsboomt.
Eefje wat ik niet begrijp.. Hij zit daar al 5 jaar in vreemdelingenbewaring. Wat heeft hij of hebben jullie in die periode geprobeerd? Heeft hij met een Zweedse advocaat gesproken? Is er geprobeerd (bij de ambassade) een paspoort te krijgen? Of wat Aubrey zegt, heeft hij zijn identiteit aangetoond of proberen aan te tonen?

Ik krijg namelijk een beetje het idee dat jouw broer zelf ook deels verwijtbaar is. Kan het mis hebben hoor, maar werkt jouw broer mee of wil hij zelf ook niet zeggen waar hij vandaan komt en wie hij is? Als hij niet meewerkt wordt het er niet makkelijker op.

Echt ik raad aan om te beginnen met wat anderen al zeggen, eerst proberen zijn identiteit vast te stellen. Vervolgens zal hij een procedure moeten starten om zijn stateloosheid aan te tonen. Als dit is aangetoond kan hij verblijfsvergunning of nationaliteit aanvragen-Dit zijn lange en lastige procedures. Althans in Nederland, geen idee hoe dit er in Zweden toegaat. Vandaar de tip, praat met een Zweedse advocaat.
quote:Frankie33 schreef op 06 december 2010 @ 18:42:

Ik zou kamerleden e-mailen. Als ze geen sjoege geven: houd aan, vind zo veel mogelijk medestanders, bestook de kamerleden met brieven, be an ass (die netjes blijft), zodat ze je zat worden en iets gaan doen.

Want dit is onmenselijk.

Edit: ik schrijf mee als het moet.En ik ook!!!!!
quote:Aubrey schreef op 07 december 2010 @ 21:01:

@ Frankie, ik ken de Libanese wetgeving niet maar ik weet wel dat overheden ambtshalve een uittreksel uit het geboorteregister kunnen opvragen, ook bij andere landen. Broer hoeft dan alleen maar de juiste gegevens door te geven.Er is een enorme hoeveelheid landen waar geboortes niet opgegeven worden. Als hij als Palestijn in Libanon niet eens een paspoort krijgt lijkt het me sterk dat hij aangegeven is bij z'n geboorte.
@ Mayou, hij zal in ieder geval een poging moeten doen. Als hij medewerking verleent aan de Zweedse autoriteiten kunnen die de gegevens opvragen in Libanon. Libanon kan dan een verklaring afgeven dat zoiets niet bestaat. Die verklaring dient dan als bewijsstuk.

Het lijkt me sterk dat er helemaal niets van hem of van zijn familie te achterhalen is in Libanon. En met familie bedoel ik ook de zogenaamde 'extended family'. Daarnaast is er de mogelijkheid dat Zweden iemand daar naartoe stuurt, voorzien van foto van broer en alle vorige adresgegevens, die dan ter plekke onderzoek gaat doen door familie, voormalige buren, scholen en werkgevers te interviewen.
Ik heb ook het idee dat broer niet meewerkt. Bang om terug naar Libanon gestuurd te worden. En hoe triest het ook is voor hem, Libanon is geen oorlogsland. Momenteel tenminste niet. De situatie voor een palestijn is niet makkelijk (understatement), maar ook niet gevaarlijk.

Wat zou zo'n onderzoek dan toevoegen Aubrey? Laten zien dat er wél goede leefomstandigheden zijn? Of aantonen dat hij daar wel degelijk geboren is, 30 jaar geleden?

Geboorte-akte of niet, een libanees paspoort krijgt hij niet Mayou.
Zo'n onderzoek draagt bij aan de vaststelling van de identiteit. Op basis daarvan kan een beslissing worden genomen wat er met hem zal gebeuren. Stel, hij toont aan wie hij zegt te zijn, en dat hij inderdaad statenloos is, dan zou Zweden hem een verblijfsvergunning kunnen verlenen. Hij zou op den duur Zweeds staatsburger kunnen worden, waarmee hij vrij verblijf krijgt binnen de hele EU, hij zou dan in NL kunnen wonen.

Het is mogelijk, maar de bewijslast, of tenminste de inspanningsverplichting om aan te tonen wie hij is, ligt bij hem.

Dit had 5 jaar geleden al meteen gebeurd kunnen zijn.
Juist omdat hij 5 jaar geleden al had kunnen zeggen in Libanon geboren te zijn (en volgens mij aantonen met oude documenten uit NL) lijkt te zeggen dat hij zélf alles tegenhoudt. Eefie dit is geen verwijt hoor, we proberen mee te denken zodat er een oplossing gevonden kan worden. Want iemand die niets crimineels heeft gedaan, alleen 'maar' illegaal zijn, die verdient het niet jarenlang in een gevangenis te zitten. Hoop dat jullie vlug iemand vinden in Zweden die jullie kan bijstaan. Heb je al geprobeerd om met zweedse mensenrechten organisaties contact te krijgen?
anoniem_43588 wijzigde dit bericht op 08-12-2010 20:02
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Hoi,

Even een kleine update, ik heb vandaag met verschillende instanties contact gehad en die hebben mij weer in contact gebracht met amnesty international in Zweden.

Een dame van amnesty heeft mij nu gemaild.

Mijn engels is redelijk goed, maar wat er allemaal in die mail staat dat snap ik niet. Het gaat om bescheiden die ik voor haar moet aanleveren zodat zij naar de zaak kan kijken.

Kunnen jullie mij helpen om de mail te ontcijferen??
Ja hoor. Je hoeft hier uit privacy overwegingen niet de hele mail te plaatsen, alleen dat waar je niet uitkomt.
fijn om te lezen dat je iets verder geholpen bent eefie. Als het om juridisch engels gaat, dan kan ik je helaas niet helpen. Misschien dat een van de forummers vertaalster van beroep is en je kan en wil helpen.
Lief!!

Nou komt ie:

Dear .....,

The documents we will need are:

Initial asylum application + registration form

Application/statement from the lawyer to the Migration Board

Protocol from oral interview

All additional documents/statements given in to the Migration Board by the lawyer

The decision from the Migration Board

Appeal to the Migration Court by the lawyer

Statements made by the Migration Board to the Court

Additional statements by the lawyer to the Court

The judgement by the Migration Court

The appeal to the the Migration Court of Appeal

Judgement by the Migration Court of Appeal

Any additional documents, for example judgements in the criminal case, statment by the Migration Board to the Criminal Court, any applications to stay the deportation or requests for clemency to the Swedish Government and any additional decisions

If ...... doesn't have the documents, he should be able to get a copy from his former lawyer.

Additionally we would like to know if there is any date scheduled for an enfocement of the deportation. This is so we'll know how quickly we need to work. Amnesty works with migration and refugee matters, for example by giving general advice and investigate country information which can be used by the asylum applicant and the legal counsellor in the asylum process or in a request for clemency. We do not work as lawyers.

Please let me know if you need any further information.

The documents can be send to:

Amnesty International, Refugee and Migrants Team

Box 4719

116 92 Stockholm
Ik snap dus niet wat deze documenten precies zijn.

Mijn broer spreekt ook alleen NL, dus ik moet weten wat hij precies moet aanleveren.
quote:eefie1 schreef op 08 december 2010 @ 20:30:Bloody hell.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven