Freelance werk verkopen
maandag 27 september 2010 om 22:54
Hoi!
Ik heb, als beginnend freelancer, een vraagje aan de meer ervaren freelance tekstschrijvers/journalisten :
mag je een artikel twee keer verkopen? Ik heb een artikel voor één opdrachtgever geschreven, maar heb nog een andere, langere versie die ik graag aan een ander wil verkopen.
In het contract staat verder niks over exclusiviteit. Betekent dit dat het geen probleem is? Geldt exculsiviteit alleen voor dezelfde versie?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ik heb, als beginnend freelancer, een vraagje aan de meer ervaren freelance tekstschrijvers/journalisten :
mag je een artikel twee keer verkopen? Ik heb een artikel voor één opdrachtgever geschreven, maar heb nog een andere, langere versie die ik graag aan een ander wil verkopen.
In het contract staat verder niks over exclusiviteit. Betekent dit dat het geen probleem is? Geldt exculsiviteit alleen voor dezelfde versie?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
maandag 27 september 2010 om 23:03
Ik freelance in een heel andere branche, maar even gezond boerenverstand. Hoe zou jij het vinden als opdrachtgever als blijkt dat je aangeschafte product ook bij een ander terecht kwam (of de iets langere/kortere versie)? Ik zou je dan geen opdracht meer geven. Als je begint: streef naar een goed contact met je opdrachtgevers, bij twijfel niet doen.
dinsdag 28 september 2010 om 06:31
Volgens mij is dat ook afhankelijk aan wie je het wilt verkopen. Als je het stuk al hebt verkocht aan "de boerderij" en nu wilt verkopen aan "kip in bedrijf" zou ik als opdrachtgever niet blij zijn.
Als je het al hebt verkocht aan de "kip in bedrijf" en je wilt het nu verkopen aan "amsterdam zuid-as onder de loep" is het een interessantere vraag.
Als je het al hebt verkocht aan de "kip in bedrijf" en je wilt het nu verkopen aan "amsterdam zuid-as onder de loep" is het een interessantere vraag.
dinsdag 28 september 2010 om 06:37
Als je 'n product exclusief verkoopt dan lijkt me dat daar 'n heel ander prijskaartje aan komt te hangen. Je weet zelf of jouw prijs 'n koopje was voor de klant of exclusiviteit waardig.
Zelf verkoop ik foto's (via 'n bemiddelingssite) maar die verkoop ik dus niet exclusief, echter de klanten weten dat.
Misschien voortaan gewoon aan de klant aanbieden 'n stuk exclusief te kunnen kopen om misverstanden te voorkomen.
Zelf verkoop ik foto's (via 'n bemiddelingssite) maar die verkoop ik dus niet exclusief, echter de klanten weten dat.
Misschien voortaan gewoon aan de klant aanbieden 'n stuk exclusief te kunnen kopen om misverstanden te voorkomen.
dinsdag 28 september 2010 om 06:41
Als schrijver heb je zelf het auteursrecht op je tekst, maar meestal verleen je de klant een exclusieve licentie, waardoor alleen zij recht hebben op publicatie. Aangezien er geen licentie rechten zijn verleend of kosten hiervoor zijn betaald zou je deze tekst aangepast nog een keer kunnen verkopen. Maar of dat gewaardeerd wordt door je eerste opdrachtgever?
dinsdag 28 september 2010 om 06:48
Goeie van Elninjoo: werk voortaan met contracten, waarin de auteursrechten worden behouden of worden overgedragen. Dit is voor beide partijen van belang, als jij bijvoorbeeld een tekst schrijft voor een website, kan je in het contract vastleggen dat je alleen eenmalige licentie verleend voor die publicatie, als de klant het dan ook voor een boek of brochure wil gebruiken, dient hij licentie kosten of een afkoopsom te betalen.
dinsdag 28 september 2010 om 08:44
Ik werk zelf aan de opdrachtgeverskant en zou zo'n grapje absoluut niet waarderen! Ik werk ook niet altijd met contractuele afspraken over exclusiviteit maar als ik opdracht geef voor een artikel en daarvoor betaal wil ik het niet ineens nog een keer elders terug zien.
Leg je verzoek anders voor aan je eerste opdrachtgever. Stel dat die er vanwege de andere branche geen problemen mee heeft dan is je probleem opgelost. Als opdrachtgever zou ik het niet erg vinden om die vraag te krijgen, mits ik maar eerlijk kan zijn en aangeven dat ik het liever niet heb als dat zo is.
Leg je verzoek anders voor aan je eerste opdrachtgever. Stel dat die er vanwege de andere branche geen problemen mee heeft dan is je probleem opgelost. Als opdrachtgever zou ik het niet erg vinden om die vraag te krijgen, mits ik maar eerlijk kan zijn en aangeven dat ik het liever niet heb als dat zo is.
dinsdag 28 september 2010 om 08:46
quote:babado schreef op 28 september 2010 @ 06:48:
Goeie van Elninjoo: werk voortaan met contracten, waarin de auteursrechten worden behouden of worden overgedragen. Dit is voor beide partijen van belang, als jij bijvoorbeeld een tekst schrijft voor een website, kan je in het contract vastleggen dat je alleen eenmalige licentie verleend voor die publicatie, als de klant het dan ook voor een boek of brochure wil gebruiken, dient hij licentie kosten of een afkoopsom te betalen.Precies! Daar heb je ook nog mee te maken: de klant kan het afgenomen stuk in meerdere soorten media publiceren als je daar niets over hebt vastgelegd, zonder dat ze jou extra betalen.
Goeie van Elninjoo: werk voortaan met contracten, waarin de auteursrechten worden behouden of worden overgedragen. Dit is voor beide partijen van belang, als jij bijvoorbeeld een tekst schrijft voor een website, kan je in het contract vastleggen dat je alleen eenmalige licentie verleend voor die publicatie, als de klant het dan ook voor een boek of brochure wil gebruiken, dient hij licentie kosten of een afkoopsom te betalen.Precies! Daar heb je ook nog mee te maken: de klant kan het afgenomen stuk in meerdere soorten media publiceren als je daar niets over hebt vastgelegd, zonder dat ze jou extra betalen.