boek 16 jarige

09-12-2010 19:18 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn zoon leest nu: de moeder van David S van Yvonne Keuls. Hij is vandaag begonnen en is al op de helft! Hij kan er niet mee stoppen zo boeiend vind hij het. Hij leest het voor zijn eindexamen.

Hij heeft een paar jaar geleden het boek: morgen mag ik uit de kast, gelezen. Vrij heftig allemaal. Nu wil hij voor kerst een soortgelijk boek. Van een Nederlandse auteur. Ik dacht zelf aan het verotte leven van Floortje Bloem.

wie heeft leuke boekentips die aansluiten / lijken op wat hij nu al leest? Niet te kinderachtig (echte mannen eten geen kaas vind hij bijvoorbeeld niets aan)
Christiane F.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Christiane F is ook geweldig. En Jan Rap en zijn maat, natuurlijk. Afblijven van Carry Slee. Valst licht van Joost Zwagerman. Allemaal heerlijke boeken.
Ja doen het verotte leven van Floortje bloem!die ga ik ook weer eens lezen denk ik. Of het meisje met de 9 pruiken? Das misschien meer voor meiden... Of de diefstal van mijn jeugd, van Natasha Kampusch (maar die is niet Nederlandse)
Moet een Nederlandse auteur zijn.

en de Carry slee reeks zijn al verslonden
Ik heb nog nooit een boek van haar gelezen maar er zijn mensen die zweren bij Saskia noort..misschien iets? Terug naar de kust (film) was best heftig
Levenslang in Thailand van Pedro Ruijzing
Oh wat heerlijk... een zestienjarige jongen die aan het lezen is!

Als je googelt op 'leeslijst op thema' of 'lezen voor de lijst'

kun je boekenlijsten vinden die op thema gerangschikt zijn. De docent Nederlands van je zoon kan hem daar ook aan helpen.

Je schrijft dat het van een Nederlandse auteur moet zijn. Is dat omdat hij voor zijn lijst leest? (en dus in havo 4/vwo 5 zit)

Want dan zijn er nog meer eisen dan alleen de afkomst van de auteur.

Welke thema's vindt hij nog meer interessant? Dan kan ik even meedenken. (1x raden wat mijn beroep is...)
Misschien iets van Evert Hartman (Morgen ben ik beter / Oorlog zonder vrienden) of Jan Terlouw (Pjotr / de Kunstrijder / de Kloof)

Of waargebeurde verhalen, zijn er vaak veel in de boekhandel te vinden (ook NL'se auteurs).

@Sosofie, ik gok dat jouw beroep boekenverkoopster is?
'Echte mannen eten geen kaas' van Maria Mosterd.

Maar dat zal niet mogen voor de lijst.

Het verrotte leven van Floortje Bloem is ook mooi inderdaad.

Het gouden ei van Tim Krabbe?
Inderdaad, fijn dat hij zo leest

Alles van Yvonne Keuls is natuurlijk sowieso geweldig. Zelf heb ik pas 'Jan Rap en z'n maten' gelezen, dat is ook een geweldig boek van haar.
Haha....niet goed gelezen, zie dat hij echte mannen eten geen kaas niet leuk vond.

Misschien vindt hij ' Tirza' van Grunberg leuk of iets van Ronald Giphart. Of iets van Jan Wolkers, kan me herinneren dat de jongens uit mijn klas op die leeftijd dat wel erg interessant vonden
quote:Spoken schreef op 09 december 2010 @ 19:58:

@Sosofie, ik gok dat jouw beroep boekenverkoopster is? Klopt, ik geef nederlands op een middelbare school, vooral havo 3 en 4....
quote:sosofie schreef op 09 december 2010 @ 20:08:

[...]

Klopt, ik geef nederlands op een middelbare school, vooral havo 3 en 4....

O haha, ik dacht stiekem dat je een schrijfster was! Dit is wel logischer ja haha..

Maar dan zal jij idd wel beter weten wat ze tegenwoordig lezen en wat mag/kan voor de boekenlijst (al zullen bepaalde boeken er denk ik oneindig blijven opstaan).
Mijn zoon heeft Turks Fruit gelezen..en is nu bezig in een boek van Marek van der Jagt (Grunberg), uiteraard ook Jan Terlouw

moeten lezen.

Moederkruid van Carry Slee is ook een mooi boek

(maar ik zie dat alle boeken van C. Slee al verslonden zijn )
Misschien vindt hij de boeken van Vrank Post iets? In elk geval vinden jongens bij mij op school dit hele boeiende boeken!

Titels: Bad boys for life

Mijn zwarte ziel

Kapot?

Judgement day

Die mogen ze hier voor de lijst lezen, is een Nederlandse schrijver. De schrijver heeft in de jeugddetentie gewerkt en de verhalen zijn dus gebaseerd op ware gebeurtenissen.
quote:erne schreef op 09 december 2010 @ 20:03:

Haha....niet goed gelezen, zie dat hij echte mannen eten geen kaas niet leuk vond.

Misschien vindt hij ' Tirza' van Grunberg leuk of iets van Ronald Giphart. Of iets van Jan Wolkers, kan me herinneren dat de jongens uit mijn klas op die leeftijd dat wel erg interessant vonden Pfff... het boek Tirza is niet door te komen! De film was zo-zo...
De hemel van Hollywood- Leon de Winter.

De passievrucht - K. Glastra-van Loon

?

(stonden op mijn havo boekenlijst)
Tessa de Loo: De tweeling

Carry Slee: Moederkruid

Inderdaad van Joost Zwagerman: Vals Licht. (Die had ik ook nog op mijn lijst staan)
Ik vind het lastig om tips te geven. Een boek is zo persoonlijk...spreekt het verhaal je aan, is de inhoud en tekst niet te hoog (of te laag) gegrepen?

Ik bedoel: ik krijg af en toe de indruk dat de meeste 16-jarigen niets moeilijkers dan Carry Slee lezen, maar ik was toen al in Mulisch bezig.

Ik zou zeggen: geef hem voor kerst een abonnement op de bibliotheek, dan heeft hij de wereld om te lezen.
en dat abonnement op de bieb is nog gratis ook...

Jullie noemen wel veel boeken die op mijn school niet op de lijst mogen... (en die ik gruwelijk slecht vind, zoals Carry Slee... brrr) maar we weten natuurlijk helemaal niet of TO's zoon voor zijn lijst moet lezen...

Mimootje, kom maar op met de info!
Ligt er natuurlijk ook aan of iemand VMBO-tl doet, of VMBO-kader of HAVO/VwO. Bij ons verschilt de lijst tussen die afdelingen heel duidelijk....

Sosofie, ken je de schrijver Vrank Post?

Ik vind soms de sectie Nederlands bij ons behoorlijk star....want wat is nu belangrijker: Dat leerlingen lezen leuk gaan vinden en dus wel eens een lit. thriller lezen of dat ze lezen omdat ze moeten en dan hersenschimmen lezen van Bernlef...
quote:nouschi schreef op 09 december 2010 @ 19:27:

Christiane F.Hahaha Krijg een deja vue. Ik keek die film als puber bij maatschappijleer. Mijn vriendin en ik waren zo onder de indruk dat we de volgende dag ( net als Christiane) met rood geverfd haar op school kwamen.
quote:sosofie schreef op 09 december 2010 @ 20:34:

en dat abonnement op de bieb is nog gratis ook...

!

Is dat zo? Zou kunnen, ben al heel lang geen 16 meer.

Boekenbon dan?
Montyn - van Dirk Ayelt Kooiman vond ik prachtig toen ik die leeftijd had.

Moeten lezen en van genoten!

Slangen Aaien - Mirjam Boelsem ook.

Niet Nederlands, maar wel leuk om te lezen en spannend:

De serie van James Marsden - Morgen toen de oorlog begon

Russisch Blauw - Rasha Peppers

Buitenstaanders - Renate Dorrestein

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven