boek 16 jarige
donderdag 9 december 2010 om 19:18
mijn zoon leest nu: de moeder van David S van Yvonne Keuls. Hij is vandaag begonnen en is al op de helft! Hij kan er niet mee stoppen zo boeiend vind hij het. Hij leest het voor zijn eindexamen.
Hij heeft een paar jaar geleden het boek: morgen mag ik uit de kast, gelezen. Vrij heftig allemaal. Nu wil hij voor kerst een soortgelijk boek. Van een Nederlandse auteur. Ik dacht zelf aan het verotte leven van Floortje Bloem.
wie heeft leuke boekentips die aansluiten / lijken op wat hij nu al leest? Niet te kinderachtig (echte mannen eten geen kaas vind hij bijvoorbeeld niets aan)
Hij heeft een paar jaar geleden het boek: morgen mag ik uit de kast, gelezen. Vrij heftig allemaal. Nu wil hij voor kerst een soortgelijk boek. Van een Nederlandse auteur. Ik dacht zelf aan het verotte leven van Floortje Bloem.
wie heeft leuke boekentips die aansluiten / lijken op wat hij nu al leest? Niet te kinderachtig (echte mannen eten geen kaas vind hij bijvoorbeeld niets aan)
donderdag 9 december 2010 om 19:50
Oh wat heerlijk... een zestienjarige jongen die aan het lezen is!
Als je googelt op 'leeslijst op thema' of 'lezen voor de lijst'
kun je boekenlijsten vinden die op thema gerangschikt zijn. De docent Nederlands van je zoon kan hem daar ook aan helpen.
Je schrijft dat het van een Nederlandse auteur moet zijn. Is dat omdat hij voor zijn lijst leest? (en dus in havo 4/vwo 5 zit)
Want dan zijn er nog meer eisen dan alleen de afkomst van de auteur.
Welke thema's vindt hij nog meer interessant? Dan kan ik even meedenken. (1x raden wat mijn beroep is...)
Als je googelt op 'leeslijst op thema' of 'lezen voor de lijst'
kun je boekenlijsten vinden die op thema gerangschikt zijn. De docent Nederlands van je zoon kan hem daar ook aan helpen.
Je schrijft dat het van een Nederlandse auteur moet zijn. Is dat omdat hij voor zijn lijst leest? (en dus in havo 4/vwo 5 zit)
Want dan zijn er nog meer eisen dan alleen de afkomst van de auteur.
Welke thema's vindt hij nog meer interessant? Dan kan ik even meedenken. (1x raden wat mijn beroep is...)
donderdag 9 december 2010 om 19:58
donderdag 9 december 2010 om 20:03
donderdag 9 december 2010 om 20:15
quote:sosofie schreef op 09 december 2010 @ 20:08:
[...]
Klopt, ik geef nederlands op een middelbare school, vooral havo 3 en 4....
O haha, ik dacht stiekem dat je een schrijfster was! Dit is wel logischer ja haha..
Maar dan zal jij idd wel beter weten wat ze tegenwoordig lezen en wat mag/kan voor de boekenlijst (al zullen bepaalde boeken er denk ik oneindig blijven opstaan).
[...]
Klopt, ik geef nederlands op een middelbare school, vooral havo 3 en 4....
O haha, ik dacht stiekem dat je een schrijfster was! Dit is wel logischer ja haha..
Maar dan zal jij idd wel beter weten wat ze tegenwoordig lezen en wat mag/kan voor de boekenlijst (al zullen bepaalde boeken er denk ik oneindig blijven opstaan).
donderdag 9 december 2010 om 20:16
donderdag 9 december 2010 om 20:17
Misschien vindt hij de boeken van Vrank Post iets? In elk geval vinden jongens bij mij op school dit hele boeiende boeken!
Titels: Bad boys for life
Mijn zwarte ziel
Kapot?
Judgement day
Die mogen ze hier voor de lijst lezen, is een Nederlandse schrijver. De schrijver heeft in de jeugddetentie gewerkt en de verhalen zijn dus gebaseerd op ware gebeurtenissen.
Titels: Bad boys for life
Mijn zwarte ziel
Kapot?
Judgement day
Die mogen ze hier voor de lijst lezen, is een Nederlandse schrijver. De schrijver heeft in de jeugddetentie gewerkt en de verhalen zijn dus gebaseerd op ware gebeurtenissen.
donderdag 9 december 2010 om 20:18
quote:erne schreef op 09 december 2010 @ 20:03:
Haha....niet goed gelezen, zie dat hij echte mannen eten geen kaas niet leuk vond.
Misschien vindt hij ' Tirza' van Grunberg leuk of iets van Ronald Giphart. Of iets van Jan Wolkers, kan me herinneren dat de jongens uit mijn klas op die leeftijd dat wel erg interessant vonden Pfff... het boek Tirza is niet door te komen! De film was zo-zo...
Haha....niet goed gelezen, zie dat hij echte mannen eten geen kaas niet leuk vond.
Misschien vindt hij ' Tirza' van Grunberg leuk of iets van Ronald Giphart. Of iets van Jan Wolkers, kan me herinneren dat de jongens uit mijn klas op die leeftijd dat wel erg interessant vonden Pfff... het boek Tirza is niet door te komen! De film was zo-zo...
donderdag 9 december 2010 om 20:28
Ik vind het lastig om tips te geven. Een boek is zo persoonlijk...spreekt het verhaal je aan, is de inhoud en tekst niet te hoog (of te laag) gegrepen?
Ik bedoel: ik krijg af en toe de indruk dat de meeste 16-jarigen niets moeilijkers dan Carry Slee lezen, maar ik was toen al in Mulisch bezig.
Ik zou zeggen: geef hem voor kerst een abonnement op de bibliotheek, dan heeft hij de wereld om te lezen.
Ik bedoel: ik krijg af en toe de indruk dat de meeste 16-jarigen niets moeilijkers dan Carry Slee lezen, maar ik was toen al in Mulisch bezig.
Ik zou zeggen: geef hem voor kerst een abonnement op de bibliotheek, dan heeft hij de wereld om te lezen.
donderdag 9 december 2010 om 20:34
en dat abonnement op de bieb is nog gratis ook...
Jullie noemen wel veel boeken die op mijn school niet op de lijst mogen... (en die ik gruwelijk slecht vind, zoals Carry Slee... brrr) maar we weten natuurlijk helemaal niet of TO's zoon voor zijn lijst moet lezen...
Mimootje, kom maar op met de info!
Jullie noemen wel veel boeken die op mijn school niet op de lijst mogen... (en die ik gruwelijk slecht vind, zoals Carry Slee... brrr) maar we weten natuurlijk helemaal niet of TO's zoon voor zijn lijst moet lezen...
Mimootje, kom maar op met de info!
donderdag 9 december 2010 om 20:41
Ligt er natuurlijk ook aan of iemand VMBO-tl doet, of VMBO-kader of HAVO/VwO. Bij ons verschilt de lijst tussen die afdelingen heel duidelijk....
Sosofie, ken je de schrijver Vrank Post?
Ik vind soms de sectie Nederlands bij ons behoorlijk star....want wat is nu belangrijker: Dat leerlingen lezen leuk gaan vinden en dus wel eens een lit. thriller lezen of dat ze lezen omdat ze moeten en dan hersenschimmen lezen van Bernlef...
Sosofie, ken je de schrijver Vrank Post?
Ik vind soms de sectie Nederlands bij ons behoorlijk star....want wat is nu belangrijker: Dat leerlingen lezen leuk gaan vinden en dus wel eens een lit. thriller lezen of dat ze lezen omdat ze moeten en dan hersenschimmen lezen van Bernlef...
donderdag 9 december 2010 om 20:53
donderdag 9 december 2010 om 22:17
Montyn - van Dirk Ayelt Kooiman vond ik prachtig toen ik die leeftijd had.
Moeten lezen en van genoten!
Slangen Aaien - Mirjam Boelsem ook.
Niet Nederlands, maar wel leuk om te lezen en spannend:
De serie van James Marsden - Morgen toen de oorlog begon
Russisch Blauw - Rasha Peppers
Buitenstaanders - Renate Dorrestein
Moeten lezen en van genoten!
Slangen Aaien - Mirjam Boelsem ook.
Niet Nederlands, maar wel leuk om te lezen en spannend:
De serie van James Marsden - Morgen toen de oorlog begon
Russisch Blauw - Rasha Peppers
Buitenstaanders - Renate Dorrestein