Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Even meedenken hoor Dan zou je dus de voeding van 12.00 uur overslaan want om 16.00 uur zou je weer wakker kunnen zijn? Lijkt me niet het grootste probleem als dat maar één keer in de zoveel tijd is, toch?

(en wat drinkt ze maar lekker weinig, ik zal Zoon eens vertellen dat hij een voorbeeld aan haar kan nemen )
quote:jannes33 schreef op 07 december 2010 @ 16:03:

[...]

Hi Keeprunning

Fijn dat het voeden lekker loopt! Voor wat betreft je vraag. Ik denk niet dat je iets fout doet.

Het maagje is gewoon nog erg klein en het maagklepje functioneert nog niet optimaal bij de meeste baby's. Zeker als je kindje gulzig drinkt kan er voeding teruglopen. Allereerst is het belangrijk dat hij voldoende binnenkrijgt en dus goed groeit, tevreden oogt en genoeg plasluiers heeft.

Als dat het geval is, is het met name sneu en lastig. Je zou kunnen kijken of hij tussendoor een boertje kan doen of hem eventueel nog langer goed rechtop houden na de voeding. Verder zou je nog kunnen proberen of het lukt om hem te voeden in een houding dat hij meer rechtop zit.

Tot slot: Misschien is je kindje al heel hongerig als hij aan de borst gaat en daarom zo gulzig. Wellicht kun je hem toch nog iets eerder aanleggen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes!

Dank je wel voor je antwoord! Ik probeer hem nu vaker te laten boeren tijdens de voeding en het lijkt wat beter te gaan. Waarschijnlijk is het ook een deel eigen projectie: ik vind het erg sneu voor hem, na het spugen is hij echt even helemaal beduusd. Al wil hij na het verkleden gewoon weer verder drinken, dus heel erg is het misschien dan ook niet...

Nogmaals bedankt voor je antwoord!

Groetjes
@ Fussie: ik hoop dat het gaat lukken ik kan dan ook proberen om s'nachts een keertje te kolven op het werk. Zo kan manlief haar dan de voeding van 12u in de fles geven, en kan ik om 16u evt. voeden èn kolven (doe ik normaal om 8u)

Give it a try

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik moet het even kwijt: Ik heb vandaag een kolf gekocht Een Ameda Lactaline om precies te zijn en ik ben helemaal gelukkig!

Geen aandelen, maar wel een ode aan Baby&Borst in Almere
Iemand de laatste wij jonge ouders al gezien? Staat een artikel in over drie (vast fictieve) vrouwen die borstvoeding gegeven hebben, en na 1 maand , 6 en 12 maanden gestopt zijn en al eerder deels overgestapt zijn op de fles. Alledrie de stukjes eindigen met wat lyrische zinnen over hoe geweldig de fles wel niet is. Toch weer een mooie manier om reclame te maken voor flesvoeding voor kinderen jonger dan zes maanden...
Dat is echt een ku t blad wat betreft borstvoeding, ik word er steeds boos om. Het stikt er van de verborgen reclame over flesvoeding.

Ik vind borstvoeding echt geweldig om te geven, maar ik voel me hierin soms echt zeldzaam.

Is Okkie wat minder gegroeid 'maar je weet ook niet hoeveel er in gaat'. Maar ik weet wel wat eruit komt, zowel in zijn broek als in mijn kolf. Waarom willen mensen je onzeker maken?
quote:Miffy schreef op 09 december 2010 @ 21:51:

Iemand de laatste wij jonge ouders al gezien? Staat een artikel in over drie (vast fictieve) vrouwen die borstvoeding gegeven hebben, en na 3, 6 en 12 maanden overgestapt zijn op de fles. Alledrie de stukjes eindigen met wat lyrische zinnen over hoe geweldig de fles wel niet is. Toch weer een mooie manier om reclame te maken voor flesvoeding voor kinderen jonger dan zes maanden...Ohhh, ik heb het ook gelezen. Heel stom. Vooral de suggestie dat kinderen die flesvoeding krijgen dan ook meteen doorslapen.......
Het viel mij ook op ja! En elke keer dat 'mama blij, kind blij', 'allebei tevreden '... Alsof iedereen het alleen maar fijn vindt om over te stappen!

Ik zou het altijd ook heel jammer vinden, ook als het echt niet meer gaat...
Treurig he? Het ergste vind ik misschien wel dat ouders dat 'in het echt' ook zo overnemen.

Dat 'je weet ook niet hoeveel erin gaat' heb ik wel eens gepareerd met 'met een fles weet je dan weer niet wát erin gaat'. Werd me niet in dank afgenomen overigens.
Even een vraagje, misschien is het al eerder voorbij gekomen maar ik heb niet het hele topic gelezen. (Sorry dames.)

Mijn dochter is bijna 4 maanden, ik geef volledige bv op verzoek. En ze verzoekt nogal vaak... ik voed nog 8 keer per etmaal. Als ze op het kdv is krijgt ze 3 flessen, in diezelfde periode zou ik haar zeker 4 keer voeden. Ze slaapt dus nog niet door, komt 's nachts ook nog elke 3 uur.

Mijn oudste sliep ook pas na 6 maanden door, maar volgens mij voedde ik met 4 maanden geen 8 keer meer. Het CB vindt 8 voedingen te veel en vindt dat ik het moet rekken. Leuk plan hoor, kind laten krijsen als ze honger heeft... Daar doe ik niet aan mee. Ze drinkt ook echt goed elke keer, het is niet dat ze steeds na 3 slokjes klaar is en daarom snel weer wil.

Pfff, ik vind het vooral slopend omdat ik zelf weinig slaap. Ik wou eigenlijk vragen 'Is dit normaal', maar dat heeft weinig zin, want zelfs al is het abnormaal, het is gewoon zo. Vinden jullie dat ik de tijd tussen de voedingen inderdaad moet rekken, en zo ja, hoe doe ik dat??
quote:jannes33 schreef op 09 december 2010 @ 22:20:

[...]

Ohhh, ik heb het ook gelezen. Heel stom. Vooral de suggestie dat kinderen die flesvoeding krijgen dan ook meteen doorslapen.......Het is maar goed dat ik dat niet geloof, anders zou ik inmiddels geen bv meer geven (zie mijn vraag hierboven)
Wen, zo is mijn eerste gedachte bij "Alle drie tevreden... Wat wil je nog meer?" (Letterlijk uit dat stuk) ook meteen "Wat wil je nog meer?? De beste voeding voor je 1 maand oude baby misschien?"

Wordt vast ook niet gewaardeerd als antwoord
quote:flowerbloem schreef op 09 december 2010 @ 22:29:

Even een vraagje, misschien is het al eerder voorbij gekomen maar ik heb niet het hele topic gelezen. (Sorry dames.)

Mijn dochter is bijna 4 maanden, ik geef volledige bv op verzoek. En ze verzoekt nogal vaak... ik voed nog 8 keer per etmaal. Als ze op het kdv is krijgt ze 3 flessen, in diezelfde periode zou ik haar zeker 4 keer voeden. Ze slaapt dus nog niet door, komt 's nachts ook nog elke 3 uur.

Mijn oudste sliep ook pas na 6 maanden door, maar volgens mij voedde ik met 4 maanden geen 8 keer meer. Het CB vindt 8 voedingen te veel en vindt dat ik het moet rekken. Leuk plan hoor, kind laten krijsen als ze honger heeft... Daar doe ik niet aan mee. Ze drinkt ook echt goed elke keer, het is niet dat ze steeds na 3 slokjes klaar is en daarom snel weer wil.

Pfff, ik vind het vooral slopend omdat ik zelf weinig slaap. Ik wou eigenlijk vragen 'Is dit normaal', maar dat heeft weinig zin, want zelfs al is het abnormaal, het is gewoon zo. Vinden jullie dat ik de tijd tussen de voedingen inderdaad moet rekken, en zo ja, hoe doe ik dat??

Tja, ik zou niet gaan rekken. Mijn kinderen werden dan overstuur en vervolgens moe en als ze dan eenmaal dronken, dan waren ze te moe om veel te drinken en kwamen ze toch weer snel.

Als je kindje goed uit een fles drinkt, zou ik liever een keer 's nachts een ander een fles laten geven en zelf op de logeerkamer oid gaan liggen. 6 uur slaap doet vaak wonderen. Bij de ochtendvoeding 1 borst geven en 1 kolven... en klaar ben je.....

Succes!!!!
quote:phoehee schreef op 09 december 2010 @ 22:20:

Dat is echt een ku t blad wat betreft borstvoeding, ik word er steeds boos om. Het stikt er van de verborgen reclame over flesvoeding.

Ik vind borstvoeding echt geweldig om te geven, maar ik voel me hierin soms echt zeldzaam.

Is Okkie wat minder gegroeid 'maar je weet ook niet hoeveel er in gaat'. Maar ik weet wel wat eruit komt, zowel in zijn broek als in mijn kolf. Waarom willen mensen je onzeker maken?

Ik weet ook echt niet wat mensen soms bezielt (jaloers? eigen schuldgevoelens?)

Mijn zoontje heeft het de laatste tijd vaak benauwd. Ook na de voeding. Heeft nu ook ventolin. Zegt mijn schoonmoeder: Tja dan moet je misschien toch andere voeding gaan overwegen, want je kan zien dat hij op borstvoeding niet echt goed reageert........
Miffy, of 'alledrie tevreden - en de fabrikant nog het meest'

Flowerbloem, ik vind 8 x voeden per etmaal met 4 maanden zeker niet abnormaal, juist heel normaal. Dus nee, ik vind niet dat je moet rekken zou niet weten waarom.

Hooguit een keertje bijslapen inderdaad, en ken je de gouden regels voor het geven van nachtvoedingen al?
Flowerbloem geen tips, echt huilen om honger valt echt niet te rekken, dat is voor niemand fijn. Mijn zoon (ook 4 mnd) rekt vaak zelf, maar ik heb ook het idee dat hij in de draagdoek geen of minder hongersignalen krijgt. Dan moet ik echt zelf de tijd bijhouden.
Even een kolf vraagje. Als ik kolf lopen er eerst kleine straaltjes het flesje in, dat straaltje wordt steeds kleiner tot er uiteindelijk druppelen wordt. Tot wanneer moet je kolven? Tot er helemaal niets meer komt of al stoppen bij dat druppelen?

Mijn tepels voelen soms beurs als ik zo lang kolf (druppelen gaat heel lang door), maar aan de andere kant dacht ik dat het ook slecht is als je borst niet helemaal leeg gaat?
Konela, je borst gaat nooit helemaal leeg, want je blijft ondertussen gewoon melk produceren. Doorgaan tot het pijn doet, lijkt me niet gezond. Kolf je alles, of drinkt je kind aan de borst en kolf je zo af en toe een keer? In het tweede geval is het echt niet erg om je borst niet "leeg" (voor zover dat kan, dus) te kolven: je kind krijgt er in het algemeen meer uit dan een kolf.

Flowerbloem, zou je zelf minder dan 8 voedingen op een dag willen geven?

Ik zou zelf overdag niet gaan rekken, omdat mijn eigen kind duidelijk 's nachts meer komt als hij overdag minder gedronken heeft (hij heeft op het kdv soms niet zoveel zin in de fles), maar misschien dat dat bij jouw kind weer heel anders zou werken.
Miffy, zoon drinkt aan de borst. Ik kolf voor voorraad en als we ergens hee gaan. Bedankt voor je reactie. Met name mijn tepels zijn blij met dit antwoord
Ik kolf tot het druppelen langzaam gaat en stop dan konela.

De wij mag mij wel interviewen: ik was dinsdag vergeten melk uit de vriezer te halen voor KDV dus dacht ik dan geef ik hem nu een kunstvoeding en dan kan ik genoeg kolven voor KDV morgen. Leuk plan maar om kwart over 4 kwam de kleine man HONGER!!

Ofwel woensdag hingen mijn wallen op de grond....

Vult lekker he die KV....not....
Konela ik masseer en duw op het einde zodat de druppels weer straaltjes worden. Als dat ophoudt is het bij mij klaar.
Ben nu al weer benieuwd naar dat artikel heb het nog niet gelezen......

Ik kan ook erg moe worden van die reacties van sommige mensen....Mijn schoonmoeder ook, mijn dochter had enorme krampjes rond de 4-6wk, zegt ze "misschien toch maar over op andere voeding??" Ehm...NEE

En nu op het werk ook hoor. Ik kolf 2x per dienst, en er wordt door iedereen gezegd: "o, dan stop je zeker met de BV want dit is toch zo onhandig, steeds kolven " Ehm...NEE

Ik kolf meestal 15min. Omdat dit de tijd is dat ik meestal 1 volwaardige voeding kan kolven (150cc) en omdat ik dat het beste vol kan houden. Langer is niet prettig. Maar als ik na bijv. 12min zie dat er niks meer komt, dan stop ik. Maar langer doe ik eigenlijk nooit. Vooral s'morgens als dochterlief de ene kant drinkt, dan kolf ik de andere. Meestal binnen 10min heb ik dan 150cc en dan stop ik. Zo kan zij ook nog een kleine 10min drinken aan die kant.

Ik vraag me trouwens af....ik kolf nu elke avond rond 21u omdat dochterlief dan slaapt. Maar nu heb ik "al" 14 (!) voedingen van 150cc in de vriezer....plus nog 3 zakken met ijsblokjes....Wordt dit een serieus melkoverschot of wat kan ik het beste doen??

Thanx maar weer
Doorkolven tot je een andere vriezer nodig hebt (of er dan eentje kopen, en nóg doorkolven ). Ooit ben je vast heel blij met een voorraad die nu te groot lijkt!
quote:wen schreef op 09 december 2010 @ 22:48:

Miffy, of 'alledrie tevreden - en de fabrikant nog het meest'

Flowerbloem, ik vind 8 x voeden per etmaal met 4 maanden zeker niet abnormaal, juist heel normaal. Dus nee, ik vind niet dat je moet rekken zou niet weten waarom.

Hooguit een keertje bijslapen inderdaad, en ken je de gouden regels voor het geven van nachtvoedingen al?

Thnx, ik ga af en toe aan mezelf twijfelen door het CB. Maar het is geen wiskunde he met zo'n babietje...

De gouden regels voor nachtvoeding? Staan zeker ergens in dit topic, ik ga even zoeken. Gelukkig drinkt ze heel snel, dus een nachtvoeding duurt maar een kwartiertje en dan slapen we allebei weer heerlijk in.... voor 2 uur en 3 kwartier.
quote:zuster25 schreef op 10 december 2010 @ 11:21:

Ik vraag me trouwens af....ik kolf nu elke avond rond 21u omdat dochterlief dan slaapt. Maar nu heb ik "al" 14 (!) voedingen van 150cc in de vriezer....plus nog 3 zakken met ijsblokjes....Wordt dit een serieus melkoverschot of wat kan ik het beste doen??

Thanx maar weer :kiss:[/fgcolor]Ik heb een melktekort momenteel, kan ik wat van je overnemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven