Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Volgens mij staan ze in het vorige topic Flowerbloem
Zuster, heb je een doel voor je voorraad? Bij de oudste wist ik dat ik als hij acht maanden zou zijn, een week weg zou gaan, en ik wilde genoeg voorraad hebben om die hele week te overbruggen. Uiteindelijk ging hij drie dagen voor mijn vertrek ineens van zes naar drie voedingen per dag, dus er bleef nog een heleboel over. Dat heeft hij op het kdv gedronken nadat ik gestopt was met kolven op mijn werk. Was ook best lekker om daar nog voorraad voor te hebben.

Nu ligt er denk ik een liter of vijf in de diepvries, en dat gaat de jongste denk ik ook drinken als mijn kolfverlof voorbij is (we zorgen er tot die tijd wel voor dat de voorraad een beetje blijft rouleren. Soms gaat er dus melk in de vriezer en komt er tegelijkertijd melk uit, om te voorkomen dat er straks acht maanden oude melk ligt, want zo lang is het ook in de vriezer niet houdbaar.)

Als ik jou was, zou ik denk ik het kolven tijdens de ochtendvoeding afbouwen: voorraad is leuk, maar 's ochtends gewoon lekker je kind voeden zonder dat er een kolf ook aandacht wil zou ik leuker vinden
Wij gaan in Maart 4 dagen naar Barcelona en ik wil daar wel gaan kolven zodat als mijn meisje bij opa en oma is, ze wel gewoon mijn melk kan drinken....

Ik kolf s'morgens zodat ik s'avonds een voeding voor haar heb. Tijdens het eten is (en blijft) ze om heel veel voeding vragen in relatief korte tijd. Ze wil het liefst van 16u tot 19u non-stop bij mij drinken maar dat gaat ten koste van mijn tepels en mijn productie wordt er niet beter op zeg maar....

Nu kolf ik dus s'morgens die 150cc extra die ze s'avonds rond 18u30 drinkt voor ze naar bed gaat (19u) Omdat ze dan slaapt tot de volgende morgen 7u ben ik wel s'avonds rond 21u gaan kolven anders is de ruk voor mij ook te lang van 18u tot 8u en dan plof ik

Ik haal als ik ga werken melk uit de vriezer en de vers gekolfde is dan als reserve zeg maar. Dus ik vries redelijk vers in altijd. Mijn "oudste" melk is nu van (schrik niet...) 29 nov.......

Misschien toch tijd voor een nieuwe vriezer want ik heb "maar" drie lades....waarvan 1 dus afgeladen met melk....
@ Miffy: na de eerste voeding van 8u ga ik met haar in bad of douchen. Daarna, zo rond 10u 10u30 laat ik haar nog even drinken voor ze weer naar bed gaat. Dat is echt een heerlijk moment lekker gedouched, op haar kamertje in de schommelstoel

@ Flowerbloem: roept u maar gratis af te halen....
Zuster, als je je Barcelonavoorraad compleet hebt kun je er toch ook voor kiezen om de melk die je vanavond om negen uur kolft, morgen rond etenstijd te geven, en dat ochtendkolven verder te laten zitten, of begrijp ik het nu verkeerd?

Hier ook maar drie lades, en die raken behoorlijk vol. De laatste keer dat we eters hadden, was het mooi dat het vroor: kon het ijs dat we als toetje hadden gewoon buiten staan
Dat zou kunnen....maar ik kolf s'avonds een stuk minder (80-100cc) dus dan moet ik van twee avonden sparen.....Of toch de late kolf-sessie achterwege laten...

Of gewoon shoppen voor een nieuwe vriezer

Ik lees trouwens hele wisselende dingen hoe lang het in de vriezer houdbaar is. In het boek wat ik heb van Stefan Kleintjes staat 3mnd en bij de handleiding van mijn Medela kolf staat 6 maand of zelfs een jaar....Wat houden jullie aan? Drie maand?
hi meiden

Hier een kersverse moeder met borstvoedingsvragen

Mijn zoontje is met 34 weken zwangerschap geboren op 16 nov.

Ik geef sinds het begin borstvoeding, zowel via de borst (met tepelhoedje) en afgekolft via flesje. Dit gaat goed..

Mijn vragen:

* zijn jullie ook zo vreselijk misselijk en soms duizelig bij het geven van borstvoeding? Vooral tijdens het kolven wordt ik ff helemaal niet lekker, iedere keer weer......

* klopt het dat je vit D zelf moet slikken als je bv geeft? wij geven de kleine wel vit D en K.

* Ik kolf maar zo'n 40cc per borst ... is dit weinig? ik ben nu 3 weken bezig. In het begin was mijn productie meer. Hij drinkt nu vaker uit de borst.. dan drinkt hij er wel 80cc uit ! Maar met kolven is het niet veel soeps. Zuster .. kan ik wat van jouw voorraad krijgen :p hihi

Ben benieuwd naar jullie ervaringen
en o ja, ik kolf meestal zo'n 15 a 20 minuten. tot die druppels idd heel langzaam gaan. Echte straaltjes heb ik trouwens bijna nooit !
quote:zonnetje82 schreef op 10 december 2010 @ 13:14:

hi meiden

Hier een kersverse moeder met borstvoedingsvragen

Mijn zoontje is met 34 weken zwangerschap geboren op 16 nov.

Ik geef sinds het begin borstvoeding, zowel via de borst (met tepelhoedje) en afgekolft via flesje. Dit gaat goed..

Mijn vragen:

* zijn jullie ook zo vreselijk misselijk en soms duizelig bij het geven van borstvoeding? Vooral tijdens het kolven wordt ik ff helemaal niet lekker, iedere keer weer......

* klopt het dat je vit D zelf moet slikken als je bv geeft? wij geven de kleine wel vit D en K.

* Ik kolf maar zo'n 40cc per borst ... is dit weinig? ik ben nu 3 weken bezig. In het begin was mijn productie meer. Hij drinkt nu vaker uit de borst.. dan drinkt hij er wel 80cc uit ! Maar met kolven is het niet veel soeps. Zuster .. kan ik wat van jouw voorraad krijgen :p hihi

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Van harte! Fijn dat je je baby zelf kunt voeden ook al is hij te vroeg geboren.

Vitamine D wordt wel aangeraden aan vrouwen die borstvoeding geven. Ik moet bekennen dat ik het in de wind sla, ik heb de eerste maanden nog mijn zwangerschapsvitaminen geslikt en daarna ben ik gestopt met vitaminen.

40 CC kolven vind ik niet weinig, zeker in het begin niet. Je kunt de hoeveelheid die je kolft niet vergelijken met wat je zoontje live aan de borst drinkt, hij kan dat veel effectiever dan een kolf dat kan. Het is wel verstandig om zo snel als kan, over te stappen op alleen live voeden en zonder tepelhoedje. Beter voor je borsten en beter voor je productie.

De misselijkheid en duizeligheid herken ik zelf niet. Bij het geven van borstvoeding komt een stoot oxytocine vrij, wat zorgt voor een lagere bloeddruk en hartslag, de bloedvaten aan de voorkant van je lichaam worden wijder (en daar krijg je het dus warmer), bij een volle maag stimuleert het de spijsvertering en bij een lege maag remt het het juist. Ik kan me voorstellen dat het daardoor misschien bij jou duizeligheid (vanwege de bloeddruk) oproept. Maar misselijkheid kan ik niet zo goed plaatsen. Is het elke keer zo, of hangt het samen met net gegeten of niet?

Heb je tijdens de toeschietreflex ook last van negatieve gevoelens, neerslachtig, onrustig oid?
he wen, dank voor je snelle reactie ! Duidelijk hoor :-)

Ik vind die 40cc weinig, omdat ik in het begin soms wel tot 110cc kwam per kolfbeurt.. maar goed, we hebben nog voldoende om af en toe een flesje te geven... dus dat is fijn.

Ik vind die misselijkheid ook erg vreemd, het zal vast met hormonen te maken hebben maar ik lees er maar erg weinig over op internet. Naar mijn idee is het iedere keer aanwezig, onafhankelijk van of ik wel/niet gegeten heb. Ik zal er eens extra op letten.

Ik heb niet echt negatieve gevoelens tijdens het geven van borstvoeding.. alhoewel het vreemde wel is dat ik met goede moed begin .. en dan ineens denk: hoelang houd ik dit nog vol? Dit gevoel start pas zodra ik de kolfmachine aanzet. Dus ergens wordt ik er toch naar/onrustig van.

Ik las net al op internet iets over D-mer ofzo o D-tsr .. maar dan ben je volgens mij echt enorm treurig ofzo? dat heb ik dan weer niet...... beetje vaag dus.

Vraagje tussendoor: gaat jullie voorkeur uit naar speen of duim? (als je dan toch moet kiezen hihi..)
Dat was wel een van de dingen waar ik aan dacht Zonnetje, dysforische toeschietreflex. Geen idee of dat ook in mindere mate kan voorkomen, maar wel handig om in de gaten te houden.

Als het blijft, en niet minder wordt oid, zou ik even een lactatiekundige raadplegen (IBCLC gecertificeerd)

Ik ga voor de speen! Of eigenlijk, voor geen van beiden, maar als ik toch moet kiezen, dan liever de speen.
Hallo Zonnetje zo kom je elkaar nog es tegen...hihi

Wat goed dat je BV geeft! Ik heb tot 3 maand ook met tepelhoedje gevoed, sindsdien doe ik zonder en dat gaat ook prima! Mocht je tzt tips nodig hebben voor het afbouwen...

Mijn voorkeur gaat uit naar de duim...maar meer omdat ik zelf bij een speen, meteen een twee-jarige voor me zie die, met speen in, een poging doet om te praten. Maar dat komt misschien omdat ik alleen dat soort gevallen in mijn omgeving zie. Er zijn ongetwijfeld genoeg andere situaties waarbij het anders verloopt.

Mijn voorkeur voor de duim cq vingers komt eigenlijk omdat het in het begin van de BV periode wordt afgeraden (tepel-speen verwarring) en ik ben van mening dat mijn dochtertje (4mnd) zich nu heel goed zelf kan troostten op de momenten dat ze het nodig vind. Als ze moe is oid. Ze doet dat ook wel eens in bedje als ze wakker ligt te kijken. Speen kan ze zelf nog niet op die momenten in of uit doen. En ik hoef nooit s'nachts er uit omdat ze haar speen kwijt is

Ik denk dat voor beide wat te zeggen valt...
hi wen

Ja psies.. nou ik zal het in de gaten houden.. en evt. een lactatiekundige inschakelen.

zuster25: whaha ja .. grappig is dat ... al die interessante topics ook op dit forum haha

JA! als je tips hebt om van het tepelhoedje af te komen.... kom maar op. Ik ben gewoon bang dat onze kleine mijn tepel gewoon nooit kan pakken omdat het 10x kleiner is dan het tepelhoedje (wat ie heel gemakkelijk pakt).. maar wie weet.

Ik dacht eerst ook altijd dat duimen mijn voorkeur had. Maar nu lees ik op internet toch dat de speen beter zou zijn voor het gebit / spraak etc. Naja we zien het wel.

Idd handig dat de duim niet op de grond kan vallen haha.. hoe vaak ik een vriendin niet naar boven heb zien rennen voor de speen van haar zoontje.. pff.. gek werd ik ervan!
Ik heb gewacht met afbouwen tot ik er zelf aardig flauw van was. Zonder tepelhoedje pakte ze de borst gewoon helemaal niet. Dus lastig als je weg bent. Voeden in het openbaar kan ook minder subtiel.

Ik heb gewacht tot ze goed kon drinken met hoedje. Met 3 maand is de zuigtechniek al zo "vast" dat het niet meer zo snel veranderd. Want ik was dus bang voor tepelkloven en narigheid zonder dat hoedje. Ik heb tijdens het voeden of na het kolven geprobeerd. Na het kolven is je tepel immers ook groter dus pakt makkelijker. Hier ging het eigenlijk vanzelf steeds beter. Wel de eerste 3 wk zonder hoedje flink last van aanzuigpijn gehad. Nu dus niet meer en gaat het vlekkeloos.

Pffff, even advies nodig, dames! Baby26 is nu 3,5 maand.

Ik zit een beetje te hannesen met haar ritme/ mijn ritme. Ze zit nu op 6 a 7 voedingen per dag, alhoewel het er gister opeens 8 waren.

Als ik haar laat slapen vanaf 8u worden het er meestal 6 maar met veel gespook tussen 3 en 5, dus nu maken wij haar weer wakker om 23 uur voor een (live) voeding. Ze begint (hoop ik) vaker 6 a 7 uur te slapen, tot 5 a 6 uur, maar nog lang niet altijd. (afgelopen za, ma en di, daarna weer niet). Vannacht was ze echt wel 10x wakker....

Maar overdag laat ze vaak wel meer dan 3 uur tussen voedingen, minimaal 1x op een dag 3,5 a 4 uur. En aangezien we dan in de knel komen op andere momenten (ze wil vrijwel nooit minder dan 3 u ertussen, of slaapt dan net) maak ik haar dus na 3,5 uur wakker.

Aan de ene kant denk ik: zo lang ze nog minimaal om 5 en 8 uur drinkt, moet ik overdag vaak zien te voeden, tot ze altijd tot in elk geval 5u slaapt, of liefst nog langer.

Aan de andere kant voelt het erg onnatuurlijk om haar elke dag wel een keer wakker te moeten maken, zo krijgt ze nooit de kans naar minder voedingen te gaan, of wel?

Wat doen jullie?

En nog een vraag: ze drinkt sinds 2 dagen opeens zo kort, echt nog geen 10 minuten aan de eerste borst. Daarvoor meestal makkelijk een kwartier. Kan dat zo plotseling veranderen?
Rond de 4 maanden was er dacht ik een regelmoment, dus dat kan heel goed dat ze nu minder lang drinkt.

Mijn zoontje ging doorslapen toen ik het sturen van de voedingen op gaf. Ik liet hem echt helemaal bepalen wanneer hij wilde drinken, de eerste 2 dagen kwam hij midden in de nacht en daarna kwam hij om 5 uur (vanaf 1930) en daarna steeds iets later :-) Hij is nu bijna 8 maanden en nu slaapt hij van 1900 tot 800 :-) Heerlijk! Nog even volhouden!!
quote:26gelukkig schreef op 10 december 2010 @ 21:20:

Pffff, even advies nodig, dames! Baby26 is nu 3,5 maand.

Ik zit een beetje te hannesen met haar ritme/ mijn ritme. Ze zit nu op 6 a 7 voedingen per dag, alhoewel het er gister opeens 8 waren.

Als ik haar laat slapen vanaf 8u worden het er meestal 6 maar met veel gespook tussen 3 en 5, dus nu maken wij haar weer wakker om 23 uur voor een (live) voeding. Ze begint (hoop ik) vaker 6 a 7 uur te slapen, tot 5 a 6 uur, maar nog lang niet altijd. (afgelopen za, ma en di, daarna weer niet). Vannacht was ze echt wel 10x wakker....

Maar overdag laat ze vaak wel meer dan 3 uur tussen voedingen, minimaal 1x op een dag 3,5 a 4 uur. En aangezien we dan in de knel komen op andere momenten (ze wil vrijwel nooit minder dan 3 u ertussen, of slaapt dan net) maak ik haar dus na 3,5 uur wakker.

Aan de ene kant denk ik: zo lang ze nog minimaal om 5 en 8 uur drinkt, moet ik overdag vaak zien te voeden, tot ze altijd tot in elk geval 5u slaapt, of liefst nog langer.

Aan de andere kant voelt het erg onnatuurlijk om haar elke dag wel een keer wakker te moeten maken, zo krijgt ze nooit de kans naar minder voedingen te gaan, of wel?

Wat doen jullie?

En nog een vraag: ze drinkt sinds 2 dagen opeens zo kort, echt nog geen 10 minuten aan de eerste borst. Daarvoor meestal makkelijk een kwartier. Kan dat zo plotseling veranderen?Ik zou ook zeggen: niet meer wakker maken. Dat hoeft echt niet meer bij 3,5 maand (tenzij er een praktische reden is, omdat je bijvoorbeeld weg moet). Als ik mijn zoon (4 mnd) om 11 uur wakker maak voor een avondvoeding, komt hij weer om ca 4 uur. Als ik hem laat slapen (vanaf 8 uur) slaapt hij tot een uur of 5. Ik heb het idee dat als ik hem uit het diepst van zijn slaap wakker maak, hij daarna ook lichter slaapt. Het is nu weekend, dus misschien even experimenteren?????
Mijn middelste van 3 heeft waterpokken (echt heel veel en overal, zelfs in haar mond). Ik hoop niet dat mijn jongste van 4 mnd het ook krijgt. Beschermt borstvoeding daar misschien een beetje tegen? Dat zou mooi zijn.
Sluit me bij jullie aan: ik zou haar ook niet wakker maken, maar gewoon zien hoe het loopt.

Jannes, volgens mij beschermt het niet echt tegen waterpokken. Maar kinderen onder de 1 krijgen het veel minder erg, en kunnen het dan later nog een keer krijgen (weer veel minder erg), is mij van alle kanten verteld.
Bij mijn weten beschermt bv niet tegen waterpokken.

al komt waterpokken bij kindjes onder 1 jaar heel weinig voor.
gelukkig zijn wen en ik het altijd eens

en bijvoorkeur tegelijkertijd

In dat andere topic waren we ook al gelijk, terwijl er al ruim een uur niets meer gepost was. Ik zweer het je, telepathie!

(typ ik toch eerst 'tepelathie' )
tepelathie
thanks dames (tepelathie....haha)
Wat is elektrisch kolven lastig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven