Werk & Studie alle pijlers

advies arbo arts binden?

12-12-2010 17:05 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zit ik ziek thuis, burn out.

ik wil niet (nog) niet te veel in details treden, dus hoop dat jullie me kunnen helpen met de sumiere informatie.

van baas mag ik niet terug naar mn eigen locatie en moet ik uren opbouwen op een andere vreemde locatie met mensen die ik niet of nauwelijks ken.

dit heb ik geprobeerd en is totaal niet goed gegaan, combinatie van te snel aan het werk gegaan en de vreemde omgeving en mensen waar ik me heel ongelukkig bij voel.

nu heeft de arbo arts een dringend advies gegeven aan mijn baas om me op mijn oude locatie terug te plaatsen. ik dolgelukkig natuurlijk, want dat scheelt voor mij echt heel veel de vertrouwde omgeving en mensen.

Maar ik ben bang dat mijn baas dit advies toch net gaat opvolgen.

Mag dat? mag hij dit weigeren ? hierdoor belemmerd hij mijn herstel toch.

Dit advies is trouwens in overleg gegaan tussen psycholoog en arbo arts.

Het is nu natuurlijk weekend en zit mezelf helemaal gek te maken met het idee dat het niet door gaat en wat k dan moet doen.

excuses voor de fouten, maar toetsenbord werkt niet goed meer en mist dusaf en toe een letter en spatie
Heel lullig, maar je baas mag idd het advies van de arbo naast zich neerleggen. De meeste werkgevers doen dat echter niet zo snel zonder hele goede reden omdat dat in een later stadium erg tegen ze kan gaan werken.
Hij mist niet alleen af en toe een letter maar haalt ze ook door elkaar.....

Je werkgever moet wel een hele goede reden hebben om er niet in mee te gaan. Het verloop van jouw ziekte en beter worden heeft hij in handen gegeven van de Arbo i.p.v. hemzelf. Hij is het echter niet verplicht om het op te volgen naar mijn weten maar kan dan ook geen bemiddeling verwachten als het dus misloopt lijkt mij.
Dank je wel voor de antwoorden.

wat precies zijn rede is dat ik niet terug mag weet k egenlijk niet precies.

hij moet dus wel een goede reden hebben om het niet op te volgen.

Oh ja ik zie dat het ook door elkaar staat idd, ben moe en heb hoofdpijn kan me neit zo goed concentreren, sorry.
Heb je redenen waarom je bang bent dat je baas het advies niet opvolgt?
Ik heb meerdere malen gevraagd of ik daar terug mocht, bijna gesmeekt. Hij heeft me toen vooral luid en duidelijk gezegt dat ik dat maar uit mijn hoofd moest zetten, dat dat toch niet zou gebeuren.

als ik in mijn normale doen ben heb ik al moeite met veranderingen, maar goed dan kan ik er toch nog wel een manier op vinden om er mee om te gaan.

Nu is dit gewoon heel moeilijk voor me en ja als het echt echt niet anders kan zal ik wel moeten,maar ik ben bang dat het mijn herstel in de weg zal zitten.

Het voelt als heimwee.Ik weet niet of iemand daar mee bekent is? maar ik word er echt lettelijk ziek van,kan dus ook echt niet op vakantie.

Ik ben halverwege dit jaar daar tijdelijk weggegaan, op mijn verzoek, omdat er wat nare dingen gebeurd waren en ik eventje puntjes op de i moest zetten bijmezelf, dit was in overleg en de afspraak was dat ik na ongeveer 4 maanden weer terug zou gaan. nu ben ik dus 4 maanden geleden ingestord en mag ik dus helemaal niet meer terug.
ik bedoel dat ik door mijn last van de heimwee normaal gesproken ook niet op vakantie kan.
Kan het zijn dat je baas denkt dat je ingestort bent door je oude werkplek? Of in ieder geval deels...
Heeft je baas gezegd waarom je niet terug kunt? Ik kan wel begrijpen dat het voor je baas lastig is. Je bent op eigen verzoek daar weggegaan en nu wil je terug komen maar je hebt een burn out dus niet in staat echt goed te werken. Hij moet ook naar andere dingen kijken zoals het team/ collega's e.d

Ik sanp jou echter ook. Als je niet goed in je vel zit kunnen nieuwe omstandigheden bedreigend zijn.

Kun je niet met je baas overleggen om te kijken of er een werkplek is waar jullie beiden mee eens kunnen zijn?
quote:Gravinnetje schreef op 12 december 2010 @ 17:17:

Je werkgever moet wel een hele goede reden hebben om er niet in mee te gaan. Het verloop van jouw ziekte en beter worden heeft hij in handen gegeven van de Arbo i.p.v. hemzelf. Hij is het echter niet verplicht om het op te volgen naar mijn weten maar kan dan ook geen bemiddeling verwachten als het dus misloopt lijkt mij.

Volgens mij is dit niet zo hoor... je werkgever is nl eindverantwoordelijk voor de reintegratie, en is idd niet verplicht om het advies van de bedrijfsarts op te volgen. Dat is nl wat het woord al zegt: een advies.

Het is zelfs zo dat als de BA er flink naast zou zitten met zijn adviezen, en je werkgever volgt het advies klakkeloos op, hij uiteindelijk verantwoordelijk gehouden wordt als het mis gaat. Hij is nl verplicht om het advies te toetsen op relevantie en mag het niet klakkeloos overnemen (is een keer een uitspraak over geweest).

In jouw geval lijkt het me echter een zinnig advies van de BA. Mocht je werkgever er niet in mee gaan, dan kan je altijd nog een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Nadeel daarvan is dat het ook niet bindend is voor je werkgever.

Wellicht kan je anders eerst met hem in gesprek gaan, waarom hij je niet op je eigen plek wil laten reintegreren, en dat je jouw visie daarop geeft?
Als je niet een bent met de aa, kan je een second opinion bij het uwv aanvragen. Die is ook niet bindend, maar in geval van een rechtzaak, weeg het erg zwaar. Als je niet doet wat de aa zegt, kan je werkgever je loon stop zetten. Als niet mee en bent, moet jnaar de rechter. Zonder uitspraak van het uwv, ben je erg zwaak in je case. Een second opinion kost volgens mij 50 euro.

Je werk gever kan ook dit aanvragen als hij niet met de arboarts eens is. Als je de adviezen volgt en hij niet, kan hij je loon niet stepzetten. Mocht hij het doen, neem een advocaat.
* mosterd *
Heb je al eens overwogen een gesprek aan te gaan met z'n drieën? Jij, de bedrijfsarts en je werkgever.
quote:poppie-75 schreef op 12 december 2010 @ 18:01:

[...]

Volgens mij is dit niet zo hoor... je werkgever is nl eindverantwoordelijk voor de reintegratie, en is idd niet verplicht om het advies van de bedrijfsarts op te volgen. Dat is nl wat het woord al zegt: een advies.

Het is zelfs zo dat als de BA er flink naast zou zitten met zijn adviezen, en je werkgever volgt het advies klakkeloos op, hij uiteindelijk verantwoordelijk gehouden wordt als het mis gaat. Hij is nl verplicht om het advies te toetsen op relevantie en mag het niet klakkeloos overnemen (is een keer een uitspraak over geweest).

In jouw geval lijkt het me echter een zinnig advies van de BA. Mocht je werkgever er niet in mee gaan, dan kan je altijd nog een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Nadeel daarvan is dat het ook niet bindend is voor je werkgever.

Wellicht kan je anders eerst met hem in gesprek gaan, waarom hij je niet op je eigen plek wil laten reintegreren, en dat je jouw visie daarop geeft?Uhm, wat precies is niet zo? Ik zeg toch ook dat werkgever het niet verplicht is? Maar ik zeg ook dat hij de beoordeling in handen van de Arbo heeft gegeven en hij dit dus in principe zal volgen tenzij hij een goede reden heeft om dit niet te doen.
een werkgever is verplicht om alles te doen om je weer aan het werk te krijgen. Als jij aan kunt tonen dat terugkeer naar je oude werk het beste is voor herstel, zal een werkgever daar aan mee moeten werken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Gravinnetje schreef op 12 december 2010 @ 18:17:

[...]

Uhm, wat precies is niet zo? Ik zeg toch ook dat werkgever het niet verplicht is? Maar ik zeg ook dat hij de beoordeling in handen van de Arbo heeft gegeven en hij dit dus in principe zal volgen tenzij hij een goede reden heeft om dit niet te doen.Ik bedoelde dat werkgever volgens mij niet perse zwaarwegende redenen hoeft aan te voeren om het advies niet op te volgen.
quote:toffe schreef op 12 december 2010 @ 17:45:

Ik heb meerdere malen gevraagd of ik daar terug mocht, bijna gesmeekt. Hij heeft me toen vooral luid en duidelijk gezegt dat ik dat maar uit mijn hoofd moest zetten, dat dat toch niet zou gebeuren.

als ik in mijn normale doen ben heb ik al moeite met veranderingen, maar goed dan kan ik er toch nog wel een manier op vinden om er mee om te gaan.

Nu is dit gewoon heel moeilijk voor me en ja als het echt echt niet anders kan zal ik wel moeten,maar ik ben bang dat het mijn herstel in de weg zal zitten.

Het voelt als heimwee.Ik weet niet of iemand daar mee bekent is? maar ik word er echt lettelijk ziek van,kan dus ook echt niet op vakantie.

Ik ben halverwege dit jaar daar tijdelijk weggegaan, op mijn verzoek, omdat er wat nare dingen gebeurd waren en ik eventje puntjes op de i moest zetten bijmezelf, dit was in overleg en de afspraak was dat ik na ongeveer 4 maanden weer terug zou gaan. nu ben ik dus 4 maanden geleden ingestord en mag ik dus helemaal niet meer terug.

Ok ,na zo'n reaktie kan ik me voorstellen dat je opziet tegen zijn reaktie. Zou je met de psycholoog het gesprek kunnen oefenen? Of is er iemand binnen het bedrijf die bij het gesprek aanwezig kan zijn en die er wat neutraler instaat? (bijvoorbeeld iemand van HR)

Wacht in ieder geval niet af. Hoe lang geleden heeft je baas dit advies gekregen? Als dit afgelopen week is geweest zou je bijvoorbeeld je actief kunnen opstellen en kunnen bellen om een afspraak met hem te maken. Dan hoef je dan nog niet het gesprek aan te gaan maar doe je het in stappen.

De bedrijfsarts vragen om te bemidelen is over het algemeen geen goed idee. Hij is daar niet voor bedoeld en zal dit meestal ook niet willen. Verder heb je volgens mij hier al aardig wat advies gekregen over wat je kunt doen als je baas het advies niet opvolgt maar de eerste vraag die het uwv zal vragen is of er overleg heeft plaats gevonden.

Door het gesprek aan te gaan laat je ook zien dat jij als werknemer ook alles doet om je herstel te bevorderen. want daar zijn jullie alletwee verantwoordelijk voor.
Jesje dat een bedrijfsarts niet in gesprek kan gaan met zowel werknemer als werkgever is inmiddels een achterhaald idee.
Een bedrijf doet in principe wat de arbo zegt, dus maak je niet druk.
Ik weet waarom hij me daar niet wil hebben, ik was daar leiding gevende en op een gegeven moment was de balans tussen leiding en personeel een beetje kwijt, werk werd allemaal goed gedaan hoor en als ik niet aan had gegeven er eventjes tussen uit te moeten dan had ik daar nog gestaan. ( 2overvallen binnen een jaar). ik zou in die 4 maanden opgeleid worden zodat alle puntjes op de i gezet zouden worden en in die 4 maanden zou ik de tijd krijgen om een beetje tot rust te komen.

De afspraak was dus dat ik terug zou komen. helaas is er in die 4 maanden ook van alles gebeurd enben ik volledig ingestord.

Als ik nu terug ga dan kom ik niet terug als leiding gevende, want dat kan ik nu nog niet, ook niet als ik naar een andere winkel zou gaan. dit is puur om uren op te gaan bouwen en "simpel"werk te gaan doen. dus echt alleen om weer op te bouwen en de band met werk niet kwijt te raken.

MIj gaat het er echt nu alleen om om op mijn vertroude werkplek mijn uren weer op te gaan bouwen, omdat ikhet nu gewoon niet aan kan om in een nieuwe omgeving en nieuwe mensen te zijn. als ik straks weer 100% ben dan maakt het me niet zo veel uit waar ik heen ga ( tot op zekere hoogte dan), want dan kan ik gewoon veel logischer nadenken en me er op voorbereiden.

Nu is het gewoon echt overleven voor mij en kan ik het er gewoon niet bij hebben.

als het goed is heb ik binnenkort idd een gesprek met mijn baas en ik hoop gewoon dat hij er in mee gaat of dat ikhem kan overtuigen waaromhet beter is.

Maar ja nu is het weekend en kan ik er niets mee natuurlijk en ga ik me vreselijk druk zitten maken.
je leidinggevende heeft een stem, de arboarts adviseert en feitelijk moeten jij en je leidinggevende eruit komen. heb je misschien een vertrouwenspersoon of een maatschappelijk werken in het bedrijf die je kan raadplegen? veel grote bedrijven bieden naast een arboarts een maatschappelijk werker aan werknemers
quote:Zwuppeliennn schreef op 12 december 2010 @ 19:25:

Jesje dat een bedrijfsarts niet in gesprek kan gaan met zowel werknemer als werkgever is inmiddels een achterhaald idee.

mag jij met mijn arboarts gaan praten

Ik heb het echt over bemiddelen he? niet over een gesprek hebben met de werkgever om hem uit te leggen waarom hij dit moet doen.

Onze arbodienst is van mening dat zij het advies geven en daar hulp bij kunnen aanbieden, maar dat bij bemiddeling HR (ik dus) mag instappen
Je zult zelf moeten aangeven wat je wil Jesje en waar volgens jou het probleem ligt, maar de bedrijfsarts dient in zo'n geval als gespreksleider en zorgt ervoor dat beide partijen hun mening netjes kunnen laten horen.
quote:toffe schreef op 12 december 2010 @ 19:28:

als het goed is heb ik binnenkort idd een gesprek met mijn baas en ik hoop gewoon dat hij er in mee gaat of dat ikhem kan overtuigen waaromhet beter is.

Maar ja nu is het weekend en kan ik er niets mee natuurlijk en ga ik me vreselijk druk zitten maken.

Je druk maken is een van de redenen waarom je burnt out bent. Juist in je weekend moet je los kunnen laten juist omdat je nu niets kan.

Overigens is een winkelomgeving (werk ik ook bij) heftig met jouw problemen omdat de werkdruk klantgestuurd is. Heb je dus ook al weinig invloed op. Ik snap trouwens wel dat je baas aarzelt om je als leidinggevende op je huidige filiaal in te zetten als medewerker. Maar als de AB zegt dat dit beter is zal daar een oplossing voor moeten worden gevonden. Kijk even of je mogelijkheden ziet ipv argumenten omdit te doen. Als jij al met ideeen komt over wat je zou kunnen doen, heb je al een heel ander gesprek.
De Arbo kun je inderdaad ook prima inzetten als mediator.

Maar wat is de bedoeling. Wil jij nog wel als leidinggevende gaan werken t.z.t.? Of is die optie nu van de baan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven