Kerst 2010!

28-11-2010 14:15 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie ook al het kerstdiner voor 2010 aan het voorbereiden?

Weet je al wat je gaat serveren, waar je het gaat vieren of blijf je lekker thuis met borrelhapjes op de bank?

Plaats hier je recepten, je vragen en je foto's! Er zijn allicht forummers die je kunnen helpen, tips kunnen geven en mee kunnen genieten van al het lekkers!

Deel ook je ervaring met de speciale feestdagen assortiment van de supermarkten! Welke zijn aanraders, of juist niet?

Veel plezier!

Iemand een idee wat voor alternatief je kan gebruiken voor een kookring?
quote:jann schreef op 12 december 2010 @ 10:25:

Ik zag ook lekkere ijsbonbons. Heeft iemand die al eens op? Is dat wat?

Ik heb bij de Lidl zo'n doosje ijsbonbons gekocht.

Die hebben helaas de Kerst niet gehaald .
quote:_maris_ schreef op 12 december 2010 @ 15:33:

Iemand een idee wat voor alternatief je kan gebruiken voor een kookring?

Wel eens gehoord dat mensen zo'n plastic pijp in stukken zagen.

Zo'n grijze regenwaterbuis.
Weer even bijgelezen. Lekkere recepten opgeslagen: groentetaartje van Mariss en die mosterdsoep is ook mjummie.

Mevr de Kees, gefeliciteerd met je zwangerschap!

Blackdress, Hiltje had voor onze meet een superrecept voor vitello tonato. Hij staat in het topic van meet 2. Zit nu mobiel te forummen dus ik kan hem niet voor je kopiëren. Gil maar ff als je hem niet kan vinden.
Ah, Koreveen, dankjewel! Ga ik daar eens kijken!

Maris, stond dat recept in de Boodschappen? Daar heb ik 'm namelijk in gezien vandaag. (of iets wat er verdacht veel op leek )

Alternatief voor een portioneerring is inderdaad een plastic pijp in de doorsnede die je wilt.

De yoghurtmousse (het recept wat ik eerder hier heb geplaatst) was echt ge-wel-dig. Heerlijk zacht en romig van smaak. Die gaat het zeker worden met kerst!
Mooie menu's en recepten komen er voor bij!

1e kerstdag ben ik en mijn vriend bij schoonfamilie. Ik mak dan een gang, maar weet nog niet welke.

2e kerstdag komen mijn ouders bij ons. Zij maken het voorgerecht: Rosbiefrolletjes met gazpachodressing en geroosterde pistaches.

Als hoofdgerecht maak ik Beef Wellington. Waarschijnlijk met peultjes of sugarsnaps en stoofpeertjes. Iemand tips voor een aardappel-bijgerecht hierbij? ik dacht aan een aardappelpastinaakpuree.

Nagerecht moet ik nog bedenken, waarschijnlijk iets in minipannetjes. Heb gisteren voor een etentje bramen in room in minipannetjes gemaakt, was erg lekker: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=527686
Everytime you make a typo, the errorists win.
@infojunk, in de kerstallerhande staan heel veel aardappelvariaties!

Ik maak zelf een aardappel dauphinoise en dan steek ik daar sterren uit. Geen idee of dat gaat lukken, maar dat zien we dan wel weer
Blackdress, geen idee, het zat in mijn mapje. Daarin heb ik tig recepten, uitgescheurd uit allerlei blaadjes.

Infojunk, ik wil binnenkort deze aardappelnotenkoekjes gaan maken, misschien dat iets? klik

Alhoewel jouw aardappelpastinaakpuree ook goed klinkt!
Klinkt allebei lekker, maar ik wil niet zoiets zwaars. De Beef Wellington is met die bladerdeeg al zwaar, lijkt me. De koekjes sla ik wel even op in m'n AHkookschrift, zijn wel leuk!
Everytime you make a typo, the errorists win.
Deze staat deze maand in de Boodschappen! Vrijwel hetzelfde, haha! Bizar!

kleine knolselderij, geschild, in plakken van 1 cm

4 eetl. olijfolie

2 sjalotjes, gesnipperd

200 g gemengde paddenstoelen, schoongeveegd en gehakt

50 g amandelen, hazelnoten of cashewnoten, gehakt

zout en versgemalen peper

300 g verse spinazie

100 g zachte geitenkaas, in 4 plakken van 1 cm dik

1 citroen, in partjes

kookring Ø 10 cm

Bereiden:

Kook de knolselderij in 10 minuten beetgaar. Verhit voor de tapenade 2 eetlepels olijfolie en fruit hierin de sjalotjes. Schep de paddenstoelen en noten erdoor en bak op een hoge stand 2 minuten. Voeg zout en peper toe. Roerbak de spinazie met zout en peper in de rest van de olijfolie tot het blad geslonken is. Steek een cirkel uit de selderij en de geitenkaas. Leg de selderij in de ring op een warm bord. Leg daarop de spinazie en daarop de geitenkaas. Verwijder de ring en leg op de geitenkaas een beetje tapenade. Garneer met een citroenpartje. Herhaal dit voor de andere porties.
Nou, ik ben weer wat verder met mij ideeën...

Maar nu heb ik bedacht dat ik als nagerecht iets met stoofpeertjes wil maken. Ik zat te denken aan een stoofpeertjesmousse. Kan ik dan gewoon een chocolademousse-recept gebruiken en dan ipv chocola gepureerde stoofpeertjes erdoorheen doen? Of gaat dit mis?
Dat vrees ik wel. Chocola wordt natuurlijk stevig, stoofperen niet.

Ik zou een chocolademousse maken en daarbij 1 stoofpeer serveren, is dat een idee?
Hier recept van een stoofperenmousse:

http://www.kookjij.nl/rec ... -met-in-amandelen-zie-opm
ik las dat iemand op zoek was naar een recept voor vitello tonato?

4 pers:

1 blikje tonijn op olie uitgelekt

4 ansjovisfilets uitgelekt ( ik doe er meestal 2 of 3 probeer even uit, je kan altijd nog wat erbij gooien niet meer eraf)

2 el kappertjes

2 el droge witte wijn

1 el citroensap

2 el melk

6 el mayonaise

300 g dun gesneden kalfsfricandeau (vleeswaar)

grof gemalen zwarte peper

pureer tonijn met de ansjovis, 1,5 el kappertjes, wijn, citroensap, en melk met staafmixer tot gladde saus. Meng ook de mayo erdoor evt nog scheutje melk erbij als de saus te dik is. Zo dik als yoghurt moet de saus zijn.

Spreid de plakken fricandeau op grote borden, ze meoten elkaar net iets overlappen. Schep de tonijnsaus erop en strijk uit over de fricandeau. Strooi de rest vd kappertsjes en de peper erover. Ik doe er zelf dan nog een pluk rucola op.

De tonijnsaus kun je al een dag of een paar uur van te voren maken. Dat komt ook de smaak ten goede. Bewaar de saus afgedekt in koelkast, maar laat voor serveren op kamertemp, komen.
Dankjewel ramiaatje. Misschien wil ik vitello tonato maken, maar dat weet ik nog niet zeker!
quote:Blackdress schreef op 12 december 2010 @ 18:23:

Dankjewel ramiaatje. Misschien wil ik vitello tonato maken, maar dat weet ik nog niet zeker!

Dit is het recept van Hiltje (en ik heb het gegeten en was echt heerlijk!)

Hierbij het recept van mijn vitello tonnato:

- Zet in een grote pan een halve tot hele fles witte wijn aangevuld met water op het vuur. Doe er een gehalveerde ui, een winterwortel in stukken en een theelepel zout bij. Voeg dan een flinke handvol verse kruiden toe. Ik had dit keer bladselderij, thijm en rozemarijn maar andere kruiden kunnen ook (salie etc).

-Breng dit aan de kook en laat een kwartiertje zachtjes doorkoken.

- Neem dan een flink stuk kalfsfricandeau of kalfsoester (ik had een stuk van 650 gram) en doe deze in de pan. Pocheer het vlees zachtjes een minuut of 15. Zet dan het vuur af en laat het vlees in het vocht afkoelen.

Ik heb het vlees over gedaan in een bakje met het vocht en een nacht in de koelkast gezet.

- De saus: 2 blikjes tonijn op olie met een 3 eetlepels goede mayonaise (ik had het niet zelf gemaakt maar de olijvonaise van calve genomen) en een flinke kneep citroen pureren. Verdun de saus met flink wat van het vocht/bouillon van de vitello. Flink wat kappertjes erin.

-Vlees heel dun snijden en op bord/schaal draperen. Saus er royaal over heen gieten en garneren met kappertjes.
Zo en nu ik weet dat ik zelf ook ga koken eens het topic doorspitten
Ah, super suuz83! Dank je wel! Ik weet alleen niet of ik het zo bij de rest van de gerechten vind passen. Ik weet dat mijn man iets doet met coquiles en hij maakt een bouillon. Ik heb dan waarschijnlijk het voorgerecht (koud), dan hij de coquiles (lauw-warm), dan de bouillon (tussen), dan doe ik het hoofdgerecht met Kreeft en hij een toetje met fruit en ik doe de koffieparfait.
een erg vis menu...hoewel kalfsoester ook heel licht is maar kan me voorstellen dat je misschien een iets verfijnder gerecht wilt maken...

ik las trouwens over de pancettahapjes van AH ik heb die op een bruchetta gemaakt met de foodmeet en die waren heel geslaagd. Ik had ze gecombineerd met bruchetta met veldsla, mosterd-appelmoes en paraham.

ik ga 1e kerstdag samen met mijn vader koken en ik maak het menu. We eten met zijn vieren dus dat is goed te doen, we houden allen van veel liflafjes dus het worden veel gangen en dan dus heel kleine gerechtjes. Is ook makkelijk met onze twee kleine mannen die we dan tussendoor de benodigde aandacht kunnen geven ik denk aan iets van 6 tot 8 gangen (8 incl koffie/bonbon en glas bubbelachtig iets vooraf) en ik denk ook aan Italiaans geïnspireerd, ik houdt er wel van om in lijn te koken. Er gaan al 100 ideeën door mijn hoofd: vitello tonato, citroen-risotto met coquilles, bouillon met een reuze ravioli, semifreddo, tiramisu, bruchetta met? iets met vijgen/balsamico en kaas, de auberginerolletjes van GB met gerookte mozzarella en pittige tomatensaus.....

TM leuk idee ook (en nog leuker dat voorbeeld doet volgen) met jullie gesplitst menu en wat handig die keuken op de begane grond
Ik stelde net voor aan lief om vitello tonato te maken, en dat werd zeer enthousiast ontvangen . Het wordt dus of met Kerstavond, of op Tweede Kerstdag in ieder geval de vitello tonato a la Hiltje. Verder weet ik het nog niet, maar ik blijf hier lezen.
Ha Blackdress,

Na enig googlen kwam ik ook dat recept van de stoofpeertjesmousse tegen! Dat gaat 'm dan worden denk ik!

Ik moet ook een rode amuse maken en een geel warm voorgerecht en ik ben nu tot de volgende opties gekomen:

Amuse:

bietengazpacho of

rosbiefroosjes met mierikswortel en rode bietenblokjes of

vijgen en dadels met pancetta

en als voorgerecht:

safraan-yoghurtsoep of

zelfgemaakte ravioli met kaasvulling of

gevulde aardappel (uit de kerstallerhande, stonden nog wel meer lekkere aardappelgerechten in!) of

een risotto met saffraan (geel he..)

Nog maar even verder nadenken welke van deze opties ik ga maken, wat denken jullie?

Vitello tonato is ook erg lekker, die van Hiltje was een succes op de meet!

Leuke ideeen ook Suuz83, zie lekkere dingen voorbij komen bij jou!
Beetje late reactie, maar bedankt voor het mango yoghurt mousse idee ramiaatje! (geloof dat jij dat voorstelde?)

Is wel lekker fris. Vriend wil alleen perse óók tiramisu maken naast de toblerone mousse.. zegt dat dat in zijn familie wel goedkomt ik ga, koppig als ik ben, toch ook voor de frisse variant! Dan maar 3 toetjes verspreid over de hele dag
Ah, wat komen hier een heerlijke dingen voorbij! Waarom is Kerst maar 2 dagen Met deze inspiratie kan ik weken vooruit.

Twijfelmeid, met een rode amuse kun je ook iets doen met tomaat? Die rosbiefroosjes met mierikswortel klinken goed! Voorgerecht zou ik gaan voor risotto. Ik ben dol op risotto. Ik maak het meestal wel elke week, dus daarom eten we het met kerst een keer niet

Ik ga denk ik toch voor de vitello tonato. Ben ik allang van plan om een keer te maken, dus moet het er nu maar van komen.

En Elastiekje 3 toetjes lijkt me een superplan! Voor elk wat wils!

Even off topic: Kennen jullie het kookboek HOME MADE? Ik heb 'm net uitgezocht voor m'n kerstpakket, maar wat een fan-tas-tisch boek. Ik ben een gelukkig mens

Fijne avond allemaal!
Ik ga niet geweldig met mn kerstmenu (voor 2de kerstdag) Eerste kerstdag is afzien bij mn schoonouders, zelfs vriendlief wilde eigenlijk daar niet eten.

Tot nu toe;

spinaziesoepje met rivierkreeftjes

3 bereidingen van zalm, allen koud, tartaar, zalmhaasje met een dipje en een zalmrolletje

Garnalen in tempurabeslag met een salade

En dan waarschijnlijk een hertenbiefstukje met rode wijn pasta en.....geen idee wat voor groente

creme brulee (iemand nog een receptje wat niet helemaal standaard is?) Baileys ijs en iets van fruit.

Vorig jaar had ik 7 gangen, nee hoef ik dit jaar niet perse weer, maar mijn porties zijn aan de beschaafde kant. Mams en vriendlief hadden zoiets van 7 gangen, maar uiteindelijk had iedereen gewoon goed gegeten. (Geen buikpijn en ook niet misselijk)
ik wil waarschijnlijk lamsrack gaan maken. Ik heb dit wel vaak gegeten, maar nog nooit zelf bereid. Hoe moelijk is dit? Grote mislukkingskans? Bereidingstips zijn welkom. Heeft iemand nog lekkere tips voor een marinade ( die van mevrouwdekees klonk heerlijk, maar vind mosterd niet matchen bij de rode wijn saus).

Verder wil ik het serveren met de rode wijn saus en een knolselderij aardappelpuree. Welke groente zouden jullie hierbij serveren. Ik dacht aan spruitjes, maar dit eet schoonbroer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven