Eenzaam

13-12-2010 18:35 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook, je eenzaam voelen. Het overvalt me gewoon... het gevoel dat alles dat je investeert in anderen niet bij je terug komt.. B.v. msn.. al de tijd die ik gespendeert heb aan het contacten van mensen... die allemaal weg zijn... verdwenen. Het niet hebben van spontane vriendschappen... het bedelen om tijd van iemand anders... ben er gewoon doodmoe van...

Zie het even niet meer zo goed...
Horen, zien en .... reageren
Stop met zelfmedelijden hebben en ga dingen ondernemen die jou blij maken. Ga met de mensen om die wel investeren in een vriendschap.

Het komt niet vanzelf maar achter je laptop erom rouwen helpt ook niet.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Ik begrijp het wel hoor, ik heb dat ook weleens gehad. En het is dan heel lastig om uit zo'n 'vibe' te komen.

Maar uiteindelijk moet je toch proberen om jezelf een schop onder de kont te geven, en er op uitgaan!

Misschien kun je kijken waar al je vroegere vriendschappen op kapot gelopen zijn, en wat daar jouw aandeel in is geweest, of wat je gewoon niet meer wil. Wellicht heb je de 'verkeerde' vrienden gekozen. Ik wilde ooit graag hip en happening zijn, maar dat soort mensen past dus gewoon niet bij mij, en dat loopt stuk. Nu heb ik hele lieve vrienden, waarvan er een paar best hip en happening zijn, en sommigen niet. (hiermee bedoel ik zoals de maatschappij dat dan zou bestempelen, ik vind mijn vrienden fantastisch en zou ze nooit in willen ruilen voor iemand met een Gucci tas of iets dergelijks) Maar daar moest ik ook op de harde manier achterkomen, misschien kun je hier iets mee.

Of word lid van een vereniging, ga korfballen (gemengd, dus diverse contacten), zoek iets wat je leuk vindt!
Ik begrijp het wel hoor, ik heb dat ook weleens gehad. En het is dan heel lastig om uit zo'n 'vibe' te komen.

Maar uiteindelijk moet je toch proberen om jezelf een schop onder de kont te geven, en er op uitgaan!

Misschien kun je kijken waar al je vroegere vriendschappen op kapot gelopen zijn, en wat daar jouw aandeel in is geweest, of wat je gewoon niet meer wil. Wellicht heb je de 'verkeerde' vrienden gekozen. Ik wilde ooit graag hip en happening zijn, maar dat soort mensen past dus gewoon niet bij mij, en dat loopt stuk. Nu heb ik hele lieve vrienden, waarvan er een paar best hip en happening zijn, en sommigen niet. (hiermee bedoel ik zoals de maatschappij dat dan zou bestempelen, ik vind mijn vrienden fantastisch en zou ze nooit in willen ruilen voor iemand met een Gucci tas of iets dergelijks) Maar daar moest ik ook op de harde manier achterkomen, misschien kun je hier iets mee.

Of word lid van een vereniging, ga korfballen (gemengd, dus diverse contacten), zoek iets wat je leuk vindt!
Msn is nauwelijks een manier om in contacten te investeren. Daarbij denk ik echt dat je in de meeste gevallen terugkrijgt wat je investeert bij contacten. Als jij uitstraalt dat je erg afhankelijk bent in die contacten en in jouw ogen 'investeert' dan kan dat op anderen weleens overkomen als claimerig of afhankelijk. Vriendschappen zijn meestal niet zo spontaan, het vergt tijd investeren, zeker als je wat ouder bent dan 8.
En toch, als je dan dingen onderneemt die jou blij maken, met mensen die niet écht de verbinding aangaan, kun je je nog eenzamer voelen. Volgens mij is er ook niet één oplossing. Wat mij helpt is dat ik het goed met mezelf heb, het fijn maak als ik alleen ben, en inderdaad daarnaast regelmatig dingen onderneem met vriendinnen of vrienden waarbij ik dan geen hooggespannen verwachtingen heb. Msn en andere digitale zaken (zoals ook een Viva-forum) helpen bij mij niet tegen eenzaamheid; ik ervaar namelijk geen verbinding. En dat is volgens mij de essentie. Verbinding kun je niet afdwingen, maar door er bewust van te zijn, kun je misschien afstand (afscheid?) nemen van mensen, bestaande contacten en nieuwe verbindingen aangaan met mensen die meer bij je passen. Geef het de tijd, forceer niets. Go with the flow!

Eenzaamheid, het kan je inderdaad overvallen. Sterkte Carliena!

Gras groeit niet harder door eraan te trekken.
En met 'het vergt investeren' bedoel ik dus op een goede manier investeren. Dat is dus niet op msn iemand de hele tijd aanspreken bijvoorbeeld.
Gooi dat MSN de deur uit, ga de hort op. Steek energie in contacten van je werk of school. Vraag of mensen met je mee gaan naar iets ( concert, winkelen, feest, enz). Wees sociaal maar verwacht niks terug.
Eenzaamheid maak je in feite zelf.

Wat vind je zo ongezellig aan jezelf, dat je het niet prettig vind om alleen te zijn. Ik kan me zo voorstellen dat je zo nu en dan behoefte hebt aan mensen om je heen, maar als je het met jezelf niet goed kan vinden dan lukt het met anderen meestal ook niet.

Zorg eerst dat je het prettig en gezellig krijgt in je eentje en ga vandaar uit de boer op naar nieuwe vrienden, ze zullen merken dat je lekker in je vel zit en dat is altijd aantrekkelijk.
quote:Cateautje schreef op 13 december 2010 @ 19:03:

Eenzaamheid maak je in feite zelf.

Wat vind je zo ongezellig aan jezelf, dat je het niet prettig vind om alleen te zijn. Ik kan me zo voorstellen dat je zo nu en dan behoefte hebt aan mensen om je heen, maar als je het met jezelf niet goed kan vinden dan lukt het met anderen meestal ook niet.

Zorg eerst dat je het prettig en gezellig krijgt in je eentje en ga vandaar uit de boer op naar nieuwe vrienden, ze zullen merken dat je lekker in je vel zit en dat is altijd aantrekkelijk.

Dit vind ik best een beetje een kort door de bocht. Het kan óók zijn dat je je oude vriendenkring ontgroeid bent, of je bent net verhuisd, en dat je dus gewoon nog geen vrienden hebt, of dat je gewoon een tijdlang zoveel dingen aan je hoofd had dat je geen tijd en energie had voor sociale contacten. Dat wil niet zeggen dat je per se niet met jezelf overweg kunt. En ik vind het daarnaast ook nog eens niet waar dat je eerst beter in je vel moet zitten en dán pas nieuwe vrienden kunt maken. Het maken van nieuwe vrienden en leggen van nieuwe contacten kan ook best het enige zijn wat er nog aan ontbreekt en dat je je daarna prima in je vel zit.

Tuurlijk, als jij enorm veel ellende in je leven hebt, en je wilt nieuwe vrienden om dat mee te gaan delen zodat je niet meer zo alleen bent, en je voelt je ellendig en denkt dat vrienden de oplossing zijn, dat gaat niet werken. Niemand gaat beginnen aan een soort liefdadigheidsproject, zo werken vriendschappen niet. Maar wat jij zegt is íets te kort door de bocht.
quote:Zamirah schreef op 13 december 2010 @ 18:57:Wees sociaal maar verwacht niks terug.Goeie tip. Eenzaamheid overvalt je inderdaad. Het werkt denk ik niet in je voordeel wanneer je gaat denken wat je allemaal niet hebt. Zoals je zegt, je bent moe in het steken van energie in van alles en nog wat maar krijg je er voor jouw gevoel niets voor terug. Laat het los en laat het gaan en zet die denk machine in je hoofd stil want die draait maar als een vicieuze cirkel in de rondte. Gebruik deze komende maanden om eens jezelf te verwennen en tijd aan jezelf te besteden. Lekker in bad of douche, sop je in met een heerlijke geur, joggingpak aan (eerst afdrogen) en dan met iets lekkers op de bank relaxen. Of ga erop uit, er zijn zoveel dingen die je kunt doen. Maak je hoofd schoon en loop je neus achterna.
quote:Solveig schreef op 13 december 2010 @ 19:08:

[...]

Dit vind ik best een beetje een kort door de bocht. Het kan óók zijn dat je je oude vriendenkring ontgroeid bent, of je bent net verhuisd, en dat je dus gewoon nog geen vrienden hebt, of dat je gewoon een tijdlang zoveel dingen aan je hoofd had dat je geen tijd en energie had voor sociale contacten. Dat wil niet zeggen dat je per se niet met jezelf overweg kunt. En ik vind het daarnaast ook nog eens niet waar dat je eerst beter in je vel moet zitten en dán pas nieuwe vrienden kunt maken. Het maken van nieuwe vrienden en leggen van nieuwe contacten kan ook best het enige zijn wat er nog aan ontbreekt en dat je je daarna prima in je vel zit.

Tuurlijk, als jij enorm veel ellende in je leven hebt, en je wilt nieuwe vrienden om dat mee te gaan delen zodat je niet meer zo alleen bent, en je voelt je ellendig en denkt dat vrienden de oplossing zijn, dat gaat niet werken. Niemand gaat beginnen aan een soort liefdadigheidsproject, zo werken vriendschappen niet. Maar wat jij zegt is íets te kort door de bocht.

Ik heb het niet over bergen ellende, dat ten eerste.

Iemand die het niet erg vind om alleen te zijn, is ook niet eenzaam.

Eenzaamheid straalt van je af en dat voelen mensen en daar maak je jezelf niet aantrekkelijker door, integendeel.

Dus TO, begin er mee om het gezellig te maken voor jezelf, als je dan van die eenzame gevoelens af bent, dan is het ook gemakkelijker aansluiting te vinden bij anderen.
Ben ik heel erg als ik zeg dat ik MSN een waardeloos medium vindt?

Wat heb je eraan?

Ik gebruik het eigenlijk alleen als ik even snel een fotootje door wil gooien omdat ik dan gelijk een antwoord wil

(ben net begonnen met fotografie en wil dan direct het commentaar)

Maar het gebruiken om mijn contacten te onderhouden?

Daar heb ik toch een telefoon, mijn bank en flessen wijn voor?

Dus....gooi MSN eraf en ga mensen ontmoeten

Sportschool, in het bos met de hond, vrijwilligerswerk, supermarkt....

Enne....mijn vrienden vinden nooit dat ik bedel om aandacht.

Vind dat zo'n rare zin...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
msn en investeren in vriendschappen? Die connectie zie ik niet. En waarom zijn alle mensen nu ineens weg dan?

Ik voel me absoluut niet eenzaam. Ik hou van op mezelf zijn en als ik mijn verhaal kwijt wil is er altijd wel iemand die ik kan bellen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Waarom mag je het niet erg vinden om alleen te zijn? Het kan toch best dat je liever mensen om je heen hebt? Dat heeft niets te maken met niet met jezelf op kunnen schieten en je hoeft het ook niet eerst leuk te vinden om alleen te zijn om vrienden te maken. Je hebt nou eenmaal mensen die het prima doen in hun uppie en je hebt mensen die liever gezelschap hebben, dat wil niet zeggen dat de één beter in zijn vel zit dan de ander. Heeft voor een groot deel met je karakter te maken.
quote:Solveig schreef op 13 december 2010 @ 19:08:

[...]

Dit vind ik best een beetje een kort door de bocht.

Vind ik eigenlijk niet

Het kan óók zijn dat je je oude vriendenkring ontgroeid bent, of je bent net verhuisd, en dat je dus gewoon nog geen vrienden hebt, of dat je gewoon een tijdlang zoveel dingen aan je hoofd had dat je geen tijd en energie had voor sociale contacten. Dat wil niet zeggen dat je per se niet met jezelf overweg kunt.

Nope dat wil dat inderdaad niet zeggen, maar in de tijd dat je verhuisd bent, je je vrienden bent ontgroeid, en je heel veel andere dingen aan je hoofd had stond dus blijkbaar een nieuwe vriendenkring niet op je prioriteiten lijstje

Dat kan

Maar dan kan je niet de rest van de wereld er de "schuld" van heven dat er heen nieuwe vrienden en vriendinnen op de stoep staan

Het is een feit dat je daar in moet investeren

En ik vind het daarnaast ook nog eens niet waar dat je eerst beter in je vel moet zitten en dán pas nieuwe vrienden kunt maken.

Het gaat wel vaak makkelijker, omdat je meer open staat voor nieuwe mensen, das ten minste mijn ervaring

Het maken van nieuwe vrienden en leggen van nieuwe contacten kan ook best het enige zijn wat er nog aan ontbreekt en dat je je daarna prima in je vel zit.

Dat kan, en dan zal dat iets zijn waar je ZELF actie op ondernemen moet

Want nogmaals, mensen kunnen aan je neus niet zien dat je graag nieuwe contacten wil leggen, je zal daarin zelf een eerste stap moeten zetten

Ik kan trouwens prima alleen zijn hoor, vermaak me uitstekend met mezelf. Maar alleen als ik weet dat er wel een sociaal netwerk is, als dat er helemaal niet is zou ik me ook eenzaam voelen.
Summerdance, ik zeg toch ook nergens dat het vanzelf gaat of dat het de schuld van anderen is?
quote:Solveig schreef op 13 december 2010 @ 19:25:

Summerdance, ik zeg toch ook nergens dat het vanzelf gaat of dat het de schuld van anderen is?

Dat zeg ik toch ook niet

Maar als men nieuwe vriendschappen wil (of zoals TO eenzaam bent) dan zal de persoon zelf actie moeten ondernemen....

Je kan blijven hangen in het "oh wat ben in zielig" verhaal maar daar komen mensen niet van aanbellen.
Ik denk dat je verhaal best herkenbaar is voor velen. Je verwacht op een gegeven moment ook initiatief van een ander in het contact, logisch. Wat ik geleerd heb bij dit soort 'contacten' is om na te gaan: wat heb ik eigenlijk aan ze? zijn ze er wel echt voor me als het nodig is?

Ga er vooral niet achteraan lopen, maar ga leuke dingen ondernemen (ja, ook in je eentje! dat kan heus heel erg leuk zijn!) Ontmoet nieuwe mensen waarmee je echt contact gaat onderhouden i.p.v. msn. (msn is leuk als iemand heel ver weg woont o.i.d.)

Zit niet in over de contacten die je gaat verliezen, maar kijk naar hoeveel rijker je gaat worden met nieuwe contacten in real life.
quote:Spijker schreef op 13 december 2010 @ 19:19:Ik voel me absoluut niet eenzaam. Ik hou van op mezelf zijn en als ik mijn verhaal kwijt wil is er altijd wel iemand die ik kan bellen.Niet iedereen heeft iemand die ze zomaar kunnen bellen om hun verhaal kwijt te kunnen. En wanneer je je voelt zoals TO, dan kan dat misschien het gevoel van eenzaamheid alleen maar versterken.
quote:paloma schreef op 13 december 2010 @ 19:28:

[...]

Niet iedereen heeft iemand die ze zomaar kunnen bellen om hun verhaal kwijt te kunnen. En wanneer je je voelt zoals TO, dan kan dat misschien het gevoel van eenzaamheid alleen maar versterken.

Maar Paloma, mij ga je niet wijsmaken dat INEENS je hele sociale netwerk wegvalt.

Ik heb ook vriendschappen die verwateren, ophouden of wat dan ook

Maar ik weet ook dat ik steeds een nieuwe toevoer aan nieuwe mensen heb

(dat staat er een beetje plastisch maar ik weet niet zo goed hoe ik het genuanceerder neer moet zetten)

Onbewust investeer ik ook in nieuwe mensen, die dan nieuwe vrienden worden

Zo is er een vaste groep en een pluk vrienden die komen en gaan...

Weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven

Ik weet namelijk van mezelf dat ik graag mensen om me heen heb, en zorg er dus (onbewust) ook voor dat die groep in beweging blijft

Het staat er heel raar, maar zo werkt het bij mij wel ongeveer

En die communicatie gaan niet over MSN, maar gewoon live
Ik vind MSN ook niet bepaald iets waar je vrienden mee maakt, ik gebruik het alleen vor een klein praatje met familie.
Ik begrijp precies wat je bedoeld. Vrienden bellen nooit uit zichzelf altijd bel ik. En dan nog hebben ze meestal nooit tijd om iets af te spreken. Soms kan ik het achter me laten en vermaak mezelf maar het is wel leuk als het ook een keertje van een ander komt.

Zo zijn heel wat vriendschappen verwaterd doordat ik op een geven moment geen zin meer had om ze achterna te lopen. Nooit meer wat gehoord.

Belde soms een "vriendin" kreeg voicemail, ingesproken, niets meer gehoord. Maanden later diegene tegengekomen en zegt ze: "Ja heb je voicemail gehoord maar druk druk druk" ......

Tis kut, maar ja wat kan je eraan doen.

Gr. Annmary
Vrienden liggen in de Java-zee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven