Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Gaat best vanzelf toch Germanwings? En hoe zit dat met de flessen dan? Vallen die wel weg na een tijdje? Of blijven ze die toch drinken voorlopig? Ik heb er totaal geen verstand van haha.

Wat voor broodkorstje mogen ze eigenlijk straks? Wit, bruin?
Ik heb me er een tijd best druk om gemaakt, dochter at nl. nagenoeg niets, dat zou ik bij een volgende dus niet meer zo hebben, want het was echt ineens, hup eten! En toen kon ik ook vrij snel flessen laten vallen (ging eigenlijk ook vanzelf, wij voeden op verzoek en ze liet er dan na een middag maaltijd steeds meer tijd tussen). Brood ben ik pas vanaf een maand of 8 gaan geven. Daarvoor at ze het toch nog niet, en granen zijn vrij zwaar te verteren voor die kinderdarmpjes.
Fijn dat ze toch ineens lekker is gaan eten. Kan me voorstellen dat je je daar druk om hebt gemaakt hoor. Oke brood kan ik dus beter even mee wachten..

Heb jij alles rapley gedaan? Of ook weleens een prakje gegeven, of werkt het idee hele rapley-methode niet meer als je ze gepureerd eten van een lepeltje geeft?
Erwt wat leuk dat jullie ook al gaan beginnen! In het begin moet je maar kijken hoe het uitkomt. Wij konden geen schema aanhouden want regelmatig lag hij te slapen tijdens het eten. Wel heb ik vrij snel geprobeerd het avondeten rond half 6 te doen en dat zit er nu na een half jaar wel in. In het begin gaat het ook niet om eten maar om oefenen met kauwen, slikken en proeven. Ik deed het een half uur na een borstvoeding.

Bij ons was het wel echt zo (en nog) zien eten doet eten. Hierdoor werd hij nieuwsgierig en kon ik af en toe iets geven. Als hij nu niet veel wil eten, gaan wij gewoon verder eten en meestal pakt hij dan de draad zelf wel weer op.
Eerste tijd heb ik alleen rapley gedaan, maar toen ze eenmaal wat beter ging eten kreeg ze bij de gastouder grof geprakt. En nu hangt het er vanaf hoe het uitkomt en of we zin hebben in veel troep of niet
Leuk, jullie reacties!

Vanuit de gedachte 'zien eten doet eten' leek het me inderdaad vooral handig om gelijktijdig te eten, maar tijdens ons avondeten slaapt Doperwtje eigenlijk altijd. Hij gaat rond 17.30 slapen en wordt dan rond 19.15 wakker. Maar goed, misschien maar gewoon een beetje vogelen.

Ik zie dat jullie het ook al over flessen/tuitbekers hadden. Ik vroeg me dat ook af inderdaad. Vriend zei gisteren nog dat hij had gelezen dat tuitbekers niet zo goed schijnen te zijn?!

Het lastige lijkt me om te bepalen wanneer er een fles kan afvallen...

En verder zie ik in het 'schema' van het CB 's ochtends een papfles (of met lepeltje?) staan en 's avonds een gewone fles. Nu vroeg ik me af in hoeverre dat andersom misschien ook kan, want een Doperwtje met rijstebloem (daar zijn we wel al mee begonnen) bevalt me namelijk wel voor 't slapen 's avonds
Volgens mij kan andersom ook gewoon hoor Erwt, in de ochtend een fles en in de avond lekker rijstebloem. Wat jij en Doperwtje het fijnste vinden toch?

Misschien past Doperwtje zijn slaapritme nog wel aan joh. Kunnen jullie toch gezellig met het hele gezin aan tafel.
Ohja, en De MutsenVraag Van De Dag :

Ik ben een beetje bang dat hij zich verslikt....

Gebeurt dat snel? En zo ja, moet ik een EHBO-baby-cursus gaan doen of komt zo'n baby er zelf weer 'uit'?
Kinder-ehbo zou naar mijn mening sowieso verplicht moeten zijn voor iedere ouder, of je nu rapleyt of niet. Je wilt het niet hopen, maar als er ooit iets met je kind gebeurd is het toch wel handig als je een paar basisbeginselen van de ehbo kent.

Maar om je gerust te stellen, dochter heeft zich hier vaak genoeg verslikt, maar ze weet het er altijd weer zelf uit te werken.
Kom hier ook weer eens buurten. Mag je bij bijna 1 jaar nog van rapley spreken eigenlijk?

Erwt bijna 6 maanden alweer. Leuk dat je ook rapley gaat doen. Ik zie dat je al hele goede adviezen hebt gekregen. Het is inderdaad gewoon een beetje uitproberen in het begin. En nog eten wij niet altijd gelijk met Pienmini (avondeten). Verslikken zal zeker een keer gebeuren maar ze werken het er zo weer uit. Eigenlijk heel fascinerend om te zien.

Zien eten, doet eten, geldt hier soms wel soms niet. Maar na even in een dip gezeten te hebben gaat het eten hier weer heel goed. Hij begint helaas wel met eten op de grond gooien (echt klieren). We blijven consequent nee zeggen maar het zet nog niet echt zoden aan de dijk. En het is een echte vleesliefhebber.

Beng ik maak voor Pienmini dus wel gewoon zoutloos vlees of vis klaar. Kleine moeite. En heel af en toe krijgt hij een hapje van ons bord.
Copy paste van het bv topic:

*mopperdemopper, komt net terug van de dietiste grrrr mopper*

Hi borstvoedende moeders, ik kom even bij gelijkgestemdem uitblazen. Zoals de meesten van jullie weten tobt mijn zoon al sinds hij drie maanden is met zijn ijzer. Hij is nu 13 maanden dus het kan niet meer liggen aan zijn te vroeggeboorte. Dus wou de KA weten of het aan de BV kon liggen, of op een andere manier aan wat hij eet. Word ik gestuurd naar een dietiste die niets van BV weet.

Zijn dieet is prima voor zover ze kon zien, alleen wat weinig vlees/vis/ei (krijgt hij niet elke dag) maarja, ik volg het voedingsschema van kleintjes, en die is nogal vegetarisch en zegt ook dat dat helemaal niet erg is, omdat in BV alles zit.

Wat betreft ijzer kan dit door de voeding wel degelijk lager komen, er zit in bv minder ijzer, maar wat erin zit, is makkelijker op te nemen dan uit voeding of supplementen. En mijn eigen ijzer is goed, dat is ook getest.

Verder doe ik alles om juist die ijzer opname te bevorderen (vitC na het eten, volkorenbrood, etc)

Kom ik toch in een discussie over of er wel genoeg in Borstvoeding zou zitten en dat ik toch moest weten dat vanaf 6 maanden toch echt bijgevoed moest worden omdat bv dan niet meer genoeg voedingsstoffen geeft en dat als hij steeds bv krijgt hij natuurlijk zijn brood niet op eet en dat is toch niet wenselijk. En dat terwijl hij dus onwijs veel eet!! Zeker voor zijn gewicht krijgt hij meer dan de aanbevolen hoeveelheid binnen.

Ik wil best horen hoe we zijn eetpatroon kunnen veranderen, en ik sta er ook voor open om andere dingen te geven zoals vlees, als hij daar baat bij heeft. "ik zeg niet dat je moet stoppen met borstvoeding, maar hij moet wel genoeg binnenkrijgen" kan ik helemaal niks mee. Ik vertelde dat veel deskundigen toch iets anders beweren, maar daarop zei ze dat die lactatiekundigen toch een ander doel hebben (haha wat dan? kinderen ziek maken? )

Dus ik ben geen steek verder, daar komt het op neer en ik weet nou nog niet waar het door komt dat hij te weinig ijzer heeft.
Wij rapleyen sinds twee weken en ik vind het echt superleuk. Nu is onze zoon een enthousiaste eter die met in elke hand een wortel een stuk bloemkool naar binnen probeert te werken en die nog geen megaverslikkingen heeft gehad, dus dat scheelt. Ik vraag me alleen af vanaf hoeveel maanden je rijstwafels kunt aanbieden. Volgens Kleintjes vanaf 6 maanden, volgens de Bambix verpakking vanaf 8. Het lijkt me behoorlijk droog voor zo'n kleintje, maar ik eet die elke dag en mijn zoon probeert er al weken eentje uit mijn mond te grissen.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Tav leuk he? Grappig als het zo gaat, hier werd de bloemkool met de armen zo naar zich toegeschoven.

Rijstwafel gaf ik gewoon met 6 maanden. Lekker licht verteerbaar. Het lijkt droog, maar ze sabbelen erop tot het zacht is. heb je Bambix rijstwafels?
@fabindia Ik ben een meelezer op dit forum en zag toevallig je post over je zoon en zijn ijzertekort. Mijn zoon heeft dit ook sinds zijn geboorte, heeft dit helaas van mij geerfd. Wij hebben beide een afwijking in osns bloed, waardoor wij chronische ijzertekort hebben. Klinkt heftiger dan het is hoor, in het dagelijkse leven merk je er niets van. Ik wist dit pas halverwege mijn zwangerschap en na de hielprik van mijn zoon kwam hetzelfde resultaat. Wellicht een idee om het bloed eens te laten onderzoeken. Afwijking heet alfa thalassemie. Succes!
missy, mijn zoon heeft toch ook die hielprik gehad? Worden alle kindjes daar niet standaard op getest? Dank voor het meedenken in elk geval. Het is gewoon jammer dat de borstvoeding als eerste boosdoener wordt aangewezen en andere mogelijkheden niet onderzocht.
@fabindia Klopt, uit de hielprik zien ze dat je kindje een laag Hb/ ijzertekort heeft. Maar in combinatie met mijn bloedarmoede, zijn ze verder gaan zoeken naar een oorzaak. Heb je zelf of je partner een laag Hb?
Volgens mij controleren ze bij de hielprik niet het Hb, ze screenen alleen op een aantal aangeboren afwijkingen.

En Fab, wat een prut gesprek bij die dietiste, verder helaas weinig tips voor je.
@germanwings In mijn geval ging het ook om het meten van een aangeboren afwijking: bij een eerdere meting hadden ze al gezien dat mijn zoon toen een laag Hb had en dat was al een indicatie dat hij wellicht dezelfde afwijking zou hebben.
Dank je, Fabindia. We hebben inderdaad de bambix rijstwafels, want ik kon geen andere vinden zonder zout. Van ijzertekort weet ik helaas niets.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Hm ijzertekort weet ik ook niks van, maar vind het raar dat ze meteen over de bv beginnen hoor fabindia.

Een vraagje aan de ervaren rapleyers..Ik ben net naar het cb geweest en de arts zei dat mijn zoontje (6 maanden) ook al kip, vette vis en een half eitje mag eten. Ik wist echt niet dat je hier al zo vroeg mee mocht beginnen. Ik was eigenlijk van plan hem zeker nog een maand fruit en groente te geven, daarna misschien wat rijst, aardappel en pasta en dan pas vis, vlees en ei..Wat hebben jullie gedaan??
optimus, op bv.com staat een voedselintroducite schema, daar heb ik me redelijk aan gehouden, vond het handig als houvast.

Vlees en vis en ook ei zijn wij pas veel later gaan geven en nog steeds krijgt ze niet iedere dag vlees (ook omdat wij vaak vegetarisch eten).
Dank je Germanwings, ik ga meteen kijken naar dat schema. Wij eten zelf wel erg veel vlees en vis, maar vind niet dat mijn zoontje het nu al hoeft te eten. Ik reageerde net heel verbaasd op het cb en toen zei de arts "Ja als hij geen vlees, vis of ei krijgt, dan krijgt hij een tekort aan ...?" (ben vergeten watvoor tekort hij dan zou krijgen). Vind ik vreemd, want hij krijgt ook nog melk waar toch het meeste in zit.
Hoi hoi, wij zitten na 3 weken een beetje in een rapley-dipje. Ons kleine mannetje eet nog nog niet zo veel, en nu drinkt hij ook steeds minder. Mijn ouders vinden dat ik niet zo moeilijk moet doen en hem gewoon een potje moet geven, of apart voor hem moet gaan koken en gaan pureren. Maar potjes geven wil ik niet, en apart koken wil ik ook niet aan beginnen, het is hier al druk genoeg zonder dat ik twee keer per dag kook...

Maar het rapley'en schiet echt nog niet op, heel af en toe gaat er wel eens iets naar binnen, maar meestal niet. Het grootste succes totnogtoe was een volgeladen lepel met wat aardappelpuree, prei en gehakt erdoor gemengd (ovenschotel). Die ging in een keer naar binnen (hij mag dan zelf de lepel pakken en in zijn mond doen), en daarna nog twee erachteraan... Misschien is ons kleine mannetje een vleeseter? Zou slecht uitkomen met twee bijna-vegetarische ouders!
quote:Optimus schreef op 14 december 2010 @ 11:48:

Een vraagje aan de ervaren rapleyers..Ik ben net naar het cb geweest en de arts zei dat mijn zoontje (6 maanden) ook al kip, vette vis en een half eitje mag eten. Ik wist echt niet dat je hier al zo vroeg mee mocht beginnen. Ik was eigenlijk van plan hem zeker nog een maand fruit en groente te geven, daarna misschien wat rijst, aardappel en pasta en dan pas vis, vlees en ei..Wat hebben jullie gedaan??Volgens Rapley herself mag je bij 6 maanden al bijna alles geven, alleen niet te veel zout, geen noten ivm verslikgevaar, en geen honing. En zoals ik al aangaf is gehakt tot nu toe het grootste succes bij onze kleine man... ik ga het dus zeker niet bij groente en fruit alleen houden. Stukjes brood krijgt hij nu ook al, dat is makkelijk te eten voor hem.
Darjeeling, gewoon blijven aanbieden, hier duurde het tot zeker 8 maand voordat ze substantieel wat ging eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven