Geld & Recht alle pijlers

woning verkocht, grote restschuld

15-12-2010 17:19 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand weet hoe hier uit te komen.

Mijn vriend zit op het randje van faillessement en heeft zijn woning gedwongen moeten verkopen. Hij heeft een restschuld (van zijn hypotheek) van ca. 70.000 euro.

Heeft iemand ervaring hiermee. Kan een restschuld na een periode toch worden kwijtgescholden?

En stel dat zijn zaak failliet gaat (kans is heel groot) dan blijft hij dus achter met een nog grotere schuld. Volgens mij heeft WSNP in dit geval niet veel zin omdat de hypotheekverstrekker en de belastingdienst t.a.t. hun geld willen terugzien.

Weet iemand raad?
quote:meds schreef op 15 december 2010 @ 18:14:

Laura, voor priveschuld kan je een WSNP aanvragen of je hem krijgt vanwege een hypotheekschuld denk ik niet. Zeker niet als er ook nog een restschuld van een eigen onderneming bovenopkomt. Je kan alleen maar in de WSNP als je een baan hebt, niet als je een (bijna) failiiette ondernemer bent

Ik vind dit zo oneerlijk! Iemand die zo zijn best doet, wordt te hard gestraft. Dat er afbetaald moet worden is logisch maar ik zie zo veel andere gevallen om me heen; idd te luxe vakanties, dure auto's, 1000 euro per maand alleen aan de boodschappen met een inkomen van een kleine 1500 euro (ja die kennissen heb ik), mogen aankloppen bij de gemeente en komen dus wel 3 jaar in de schuldsanering. Lossen nog geen 100 euro per maand af!

Het is appels met peren vergelijken en het is een risico dat je neemt als je zzp-er bent maar soms vind ik het niet eerlijk zoals het er aan toe gaat.
quote:Letgo schreef op 15 december 2010 @ 17:57:

[...]

Van de boete wisten we niks. Heeft de adviseur niet voor gewaarschuwd. We zijn dan ook bezig met juridische stappen wegens het verzaken van de zorgplicht. .

Hebben jullie destijds geen offerte getekend, en alles gelezen?? Ik ben het met je eens dat een adviseur de voorwaarden (opbouw rente enz. ) met je door moet nemen, maar je hebt ook nog contracten die je tekent! Een koopakte wordt vaak minitieus doorgenomen, maar een hypotheekofferte?? Waar moet ik tekenen wordt er dan gezegd!!

De adviseur heeft zorgplicht, de klant onderzoeksplicht, that's what I think!!

En dan schrijf ik dit in het licht van de tijd waarin de adviseurs minder vertelden, minder bang hoefden te zijn voor die zorgplicht.
quote:Zwuppeliennn schreef op 15 december 2010 @ 17:47:

[...]

Ik vind dat eerlijk gezegd schandalig..... Het is fijn dat er een schuldsanering is, maar het is toch belachelijk dat er zomaar uitgegeven kan worden naar hartelust en dat na 3 jaar een beetje karig leven alles weer goed is?!

'na 3 jaar een beetje karig leven'.

nou dat vind ik een gevalltje kort door de bocht redeneren. die mensen komen echt compleet aan de grond, staan op de rand van dakloosheid... en dan moeten ze 3 jar van vrijwel niets leven, omdat al hun geld opgaat aan de schuldsanering. als je dat zo tof lijkt moet je het zelf eens proberen.
ik vind dit ook heel naar klinken, je vriend probeerde waarschijnlijk echt er bovenop te komen, op eigen kracht, maar die recessie treft je gewoon keihard, ook al werk je je uit de naad...

naar dat hard werken eigenlijk niet beloond wordt in dit geval.

een bittere pil.
anoniem_116811 wijzigde dit bericht op 15-12-2010 18:34
Reden: spelfouten
% gewijzigd
quote:Tralalalala schreef op 15 december 2010 @ 18:32:

[...]

nou dat vind ik een gevalltje kort door de bocht redeneren. die mensen komen echt compleet aan de grond, staan op de rand van dakloosheid... en dan moeten ze 3 jar van vrijwel niets leven, omdat al hun geld opgaat aan de schuldsanering. als je dat zo tof lijkt moet je het zelf eens proberen.Tralalala, in de schuldsanering kom je echt niet op straat te staan. Overdrijven is ook een vak hè. En vergeet niet, die mensen hebben zichzelf in die positie gemanouvreerd. Daar is niemand anders verantwoordelijk voor.
quote:Tralalalala schreef op 15 december 2010 @ 18:32:

[...]

nou dat vind ik een gevalltje kort door de bocht redeneren. die mensen komen echt compleet aan de grond, staan op de rand van dakloosheid... en dan moeten ze 3 jar van vrijwel niets leven, omdat al hun geld opgaat aan de schuldsanering. als je dat zo tof lijkt moet je het zelf eens proberen.Een karig leven voor een periode van 3 tot 5 jaar.......ik teken er voor dat mijn vriend zo'n periode mag meemaken. We zijn inderdaad ook al ruim 2 jaar uit elkaar omdat het risico te groot is dat ik ook aansprakelijk wordt gesteld voor zijn schulden. Ons hele priveleven ligt nu al ruim 2 jaar op zijn gat. Geloof me; als hij morgen een modaal inkomen zou kunnen krijgen middels een baan bij een werkgever en hij zou per maand 300 euro moeten aflossen, de rest van zijn leven.....dan pakt hij dat met beide handen aan. Maar zo simpel is het niet, die rotrecessie heeft hem genekt en dat idiote vertrouwen in de mens! Het zijn niet alleen de schulden, je verandert er zelf ook door als mens.
Celine, als hij 2 jaar geleden al zo ontzettend in de problemen zat waarom is hij dan in hemelsnaam doorgegaan met zijn bedrijf?
Wat ik toch niet snap is dat wanneer dit al twee jaar speelt dat hij niet eerder de stekker er uit heeft getrokken en een baan is gaan zoeken. Met een baan had hij waarschijnlijk zijn huis prima kunnen betalen (het is niet echt een duur appartement). Ik snap gewoon niet dat hij het ervoor over heeft dat jullie uit elkaar gaan. Dat zijn huis gedwongen verkocht moet worden. Als ZZP-er kan je toch zo stoppen. Of denk ik nu te makkelijk?

Dit is zeker geen oordeel hoor. Ik vraag me oprecht af waarom hij zo lang door is blijven gaan terwijl alles om hem heen omvalt.
Haha ik ben mosterd zie ik nu.
quote:Zwuppeliennn schreef op 15 december 2010 @ 18:37:

[...]

Tralalala, in de schuldsanering kom je echt niet op straat te staan. Overdrijven is ook een vak hè. En vergeet niet, die mensen hebben zichzelf in die positie gemanouvreerd. Daar is niemand anders verantwoordelijk voor.

Mensen komen ind e schuldsanering als het vaak al grondig mis aan het gaan is, en dan staat ook hun woning op de tocht.

dat bedoel ik.

ik vind het ook dom dat mensen maar uitgeven als gekken, terwijl ze het zich niet kunnen veroorloven. maar om nou te doen alsof ze er makkelijk vanaf komen, nl. 3 jaar lang een beetje karig leven, dat is volgens mij niet zo.
En vergeet niet dat hij als zelfstandig ondernemer in 20 jaar tijd meer belasting heeft betaald, dan vele anderen ooit in hun leven zullen doen.

Ik wil echt geen medelijden opwekken, ZZP, een BV of wat dan ook, is een risico maar kijk eens naar wat een zelfstandig ondernemer al heeft afgedragen aan belastingen.

Waarom wordt er nou niet soepeler om gegaan met hardwerkende ondernemers die simpelweg pech hebben (gehad). Misschien een tijdelijke oplossing en in betere tijden wat meer afdragen.

Ik zie hem dalijk eindigen op straat of bij het leger des heils.

Is het eerlijk dat iemand zo hard gewerkt, zo eindigt?

Niemand die het risico neemt hem in huis te nemen voor een langere tijd. Ik kan hard overkomen bij jullie misschien maar ik heb ook nog een schoolgaande zoon en ik wil niet meegesleurd worden in zijn ellende. Weet je hoe moeilijk het is om deze beslissing te MOETEN nemen?
quote:Tralalalala schreef op 15 december 2010 @ 18:49:

[...]

Mensen komen ind e schuldsanering als het vaak al grondig mis aan het gaan is, en dan staat ook hun woning op de tocht.

dat bedoel ik.

ik vind het ook dom dat mensen maar uitgeven als gekken, terwijl ze het zich niet kunnen veroorloven. maar om nou te doen alsof ze er makkelijk vanaf komen, nl. 3 jaar lang een beetje karig leven, dat is volgens mij niet zo.In mijn ogen kom je er makkelijk vanaf ja als je na een fractie van de schuld afbetalen er vanaf bent. Een kennis van mij zit in de schuldsanering en als ik zie hoe zij leeft dan valt mijn mond echt open. Daar is echt niks karigs aan te bespeuren.
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 18:28:

[...]

Hebben jullie destijds geen offerte getekend, en alles gelezen?? Ik ben het met je eens dat een adviseur de voorwaarden (opbouw rente enz. ) met je door moet nemen, maar je hebt ook nog contracten die je tekent! Een koopakte wordt vaak minitieus doorgenomen, maar een hypotheekofferte?? Waar moet ik tekenen wordt er dan gezegd!!

De adviseur heeft zorgplicht, de klant onderzoeksplicht, that's what I think!!

En dan schrijf ik dit in het licht van de tijd waarin de adviseurs minder vertelden, minder bang hoefden te zijn voor die zorgplicht.Dat hebben we gedaan. En we hebben de hypotheekadviseur ook gevraagd hoe het zat met die boete bij vervroegd aflossen. Daar op heeft hij geantwoord dat er geen boete is bij verkoop van het huis. Dat die boete alleen gerekend wordt wanneer je vervroegd aflost, bijvoorbeeld wanneer je een grote som geld erft of wanneer je over stapt naar een andere kredietverstrekker. Wij zijn er van uit gegaan dat dat correcte informatie was.
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 18:40:

[...]

Een karig leven voor een periode van 3 tot 5 jaar.......ik teken er voor dat mijn vriend zo'n periode mag meemaken. We zijn inderdaad ook al ruim 2 jaar uit elkaar omdat het risico te groot is dat ik ook aansprakelijk wordt gesteld voor zijn schulden. Ons hele priveleven ligt nu al ruim 2 jaar op zijn gat. Geloof me; als hij morgen een modaal inkomen zou kunnen krijgen middels een baan bij een werkgever en hij zou per maand 300 euro moeten aflossen, de rest van zijn leven.....dan pakt hij dat met beide handen aan. Maar zo simpel is het niet, die rotrecessie heeft hem genekt en dat idiote vertrouwen in de mens! Het zijn niet alleen de schulden, je verandert er zelf ook door als mens.

bah, erg naar hoor!

ik hoop dat het op een of andere wijze niet zo rampzalig afloopt.

die recessie is echt vreselijk...

nou... houd moed, ooit houdt die recessie op, en je vriend heeft toch de juiste instelling. nl die van hard werken.

dat moet toch ooit wel beloond worden!!
quote:Zwuppeliennn schreef op 15 december 2010 @ 18:50:

[...]

In mijn ogen kom je er makkelijk vanaf ja als je na een fractie van de schuld afbetalen er vanaf bent. Een kennis van mij zit in de schuldsanering en als ik zie hoe zij leeft dan valt mijn mond echt open. Daar is echt niks karigs aan te bespeuren.

oh? nou dat vind ik wel raar.

volgens mij moet je dan rondkomen van 10 euro per week ofzoiets?

werkt die vriendin zwart ofzo?
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 18:50:

En vergeet niet dat hij als zelfstandig ondernemer in 20 jaar tijd meer belasting heeft betaald, dan vele anderen ooit in hun leven zullen doen.

Ik wil echt geen medelijden opwekken, ZZP, een BV of wat dan ook, is een risico maar kijk eens naar wat een zelfstandig ondernemer al heeft afgedragen aan belastingen.

Waarom wordt er nou niet soepeler om gegaan met hardwerkende ondernemers die simpelweg pech hebben (gehad). Misschien een tijdelijke oplossing en in betere tijden wat meer afdragen.

Ik zie hem dalijk eindigen op straat of bij het leger des heils.

Is het eerlijk dat iemand zo hard gewerkt, zo eindigt?

Niemand die het risico neemt hem in huis te nemen voor een langere tijd. Ik kan hard overkomen bij jullie misschien maar ik heb ook nog een schoolgaande zoon en ik wil niet meegesleurd worden in zijn ellende. Weet je hoe moeilijk het is om deze beslissing te MOETEN nemen?

Celine, waarom ben je constant zijn schulden aan het vergoeilijken? Hij kan wel heer hard werken, maar dat is toch geen excuus om geld uit te geven wat je niet hebt? Die opmerking over de belasting slaat ook kant nog wal.

Wat doet je vriend er nu concreet aan om zijn problemen op te lossen? Doorgaan op deze manier heeft totaal geen zin. Heeft hij al eens geinformeerd naar wat nu de beste manier is om verder te gaan? Niks doen en op deze manier doorgaan verergert het probleem alleen maar.

Ik snap heel goed dat jij hem niet in huis neemt.
quote:Tralalalala schreef op 15 december 2010 @ 18:53:

[...]

oh? nou dat vind ik wel raar.

volgens mij moet je dan rondkomen van 10 euro per week ofzoiets?

werkt die vriendin zwart ofzo?

Hoe kom je nou weer bij 10 euro per week? Het weekbedrag is opgebouwd uit verschillende componenten en ligt wel wat hoger dan die 10 euro. Hoe hoog weet ik niet precies.

Nee, ze werkt er niet zwart bij. Ze bietst de halve wereld bijelkaar en krijgt allerlei aanvullende bijstand op een of andere manier.
@ Zwuppelman en Letgo; zijn bedrijf is (was) zijn leven. Zijn werk is zijn lust en zijn leven. Hij moet er niet aan denken om niets te moeten of hoeven doen. Hij heeft geprobeerd om zijn bedrijf te redden. Hij leeft voor zijn zaak. Hij houdt van zijn werk, het geld interesseert hem minder, dat heeft hem dus genekt...... Hij is een goede vakman maar geen zakenman, dat is het enige dat hem te verwijten valt.

Beetje dom, erg dom eigenlijk, ik weet het. Ik zeg hem al 3 jaar om het op te geven voor de schade nog groter wordt maar hij wil het niet. En zie, het leed is nu niet meer te overzien.
quote:Tralalalala schreef op 15 december 2010 @ 18:52:

[...]

.... je vriend heeft toch de juiste instelling. nl die van hard werken.

dat moet toch ooit wel beloond worden!!thanks!!!
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 18:18:

[...]

10.000 euro ben ik idd kwijt maar heb me daar al bij neergelegd maar ik wilde hem op dat moment helpen.

Hij is een zzp er, geen BV dus. ZZP-ers zijn harde werkers die vaak niet zakelijk genoeg zijn. Willen alleen maar hard werken en goed werk afleveren. Tja dom, het kan maar hij had beter in loondienst kunnen zitten en voor een baas zijn best kunnen doen.Een goede ZZP/er is zeker zakelijk. Anders red je het niet. Als je niet zakelijk bent, ben je beter af in loondienst. Maar goed, dat heeft je vriend nu wel door volgens mij.
celine, je hoeft je niet te verdedigen tegen mensen die vinden dat het zijn eigen schuld is.

hij is misschien naief geweest, en nu komt hem dat duur en zuur te staan. echt jammer.
quote:Zwuppeliennn schreef op 15 december 2010 @ 18:53:

[...]

Celine, waarom ben je constant zijn schulden aan het vergoeilijken? Hij kan wel heer hard werken, maar dat is toch geen excuus om geld uit te geven wat je niet hebt?

Geloof het of niet, hij geeft geen geld uit want hij heeft geen geld.
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 18:57:

@ Zwuppelman en Letgo; zijn bedrijf is (was) zijn leven. Zijn werk is zijn lust en zijn leven. Hij moet er niet aan denken om niets te moeten of hoeven doen. Hij heeft geprobeerd om zijn bedrijf te redden. Hij leeft voor zijn zaak. Hij houdt van zijn werk, het geld interesseert hem minder, dat heeft hem dus genekt...... Hij is een goede vakman maar geen zakenman, dat is het enige dat hem te verwijten valt.

Beetje dom, erg dom eigenlijk, ik weet het. Ik zeg hem al 3 jaar om het op te geven voor de schade nog groter wordt maar hij wil het niet. En zie, het leed is nu niet meer te overzien.Wat voor vak oefent hij uit?
quote:Tralalalala schreef op 15 december 2010 @ 19:00:

celine, je hoeft je niet te verdedigen tegen mensen die vinden dat het zijn eigen schuld is.

hij is misschien naief geweest, en nu komt hem dat duur en zuur te staan. echt jammer.Wederom bedankt!
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 18:57:

Beetje dom, erg dom eigenlijk, ik weet het. Ik zeg hem al 3 jaar om het op te geven voor de schade nog groter wordt maar hij wil het niet. En zie, het leed is nu niet meer te overzien.

Ik snap het wel Celine, maar op een gegeven moment moet je toch echt zeggen tot hier en niet verder. Nu kan hij het nog zelf doen, maar straks wordt hij gewoon gedwongen. Dan zijn er geen keuzes meer en is het leed nog groter dan nu.

Verder eens met Liselotte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven