Geld & Recht alle pijlers

Hoe kom je er achter of iemand nog leeft?

16-12-2010 09:17 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gelet op de privacy kan ik niet te veel uitweiden maar ik vroeg me af of iemand weet hoe je kan achterhalen of iemand (de opa van een vriendin in mijn geval) nog leeft zonder contact met de familie te hoeven zoeken? Dus via (officiele) instanties?
Familieberichten online bekijken? Geen garantie dat ie nog wél leeft maar het is een begin.
quote:Tia Dalma schreef op 16 december 2010 @ 09:19:

Familieberichten online bekijken? Geen garantie dat ie nog wél leeft maar het is een begin.Al gedaan zonder resultaat maar bedankt voor het meedenken...
Mensenlinq kun je proberen, daar staan alle overlijdensberichten in die ook in de krant hebben gestaan.
Bij de gemeente navragen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Als niet-familielid is dat erg lastig. Onlangs heb ik een hospice gebeld, over een vriend die daar lag. Maar ze mochten mij geen informatie verstrekken. Ik heb toen gekozen om de familie wel te bellen.
woont diegene in een bejaardentehuis? Heb je een telefoonnummer van die persoon?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Je zou het eens kunnen proberen via de gemeente, de belastingdienst of de SVB. Moet je wel naam en geboortedatum weten. Kans dat ze het je vertellen is niet zo groot, ivm privacy, maar misschien heb je geluk.
quote:Mylene_Valerie schreef op 16 december 2010 @ 09:26:

Bij de gemeente navragen?

Mensenlinq had ik al geprobeerd maar dat levert niks op.

Weet iemand of de gemeente meewerkt aan zoiets en zo ja, welke gegevens je nodig hebt?
Nee, de gemeente heeft strenge privacyregels.
Ik weet dat je niet teveel wil prijsgeven, maar het verbaast me dat je niet gewoon je vriendin kunt bellen om te vragen hoe het met haar opa is?

Althans iemand die ik vriendin noem, die kan ik ook bellen.
De gemeente werkt waarschijnlijk niet mee. Zelfde geldt voor de SVB. Je zal creatief moeten zijn om achter de info te komen die je nodig hebt. In ieder geval heb je een naam plus geboortedatum nodig, of het BSN (burgerservicenummer)
Mag ik vragen waarom je dit zo graag wil weten, en waarom je niet gewoon je vriendin kunt vragen hoe het met haar opa is?
En maar goed dat ze die privacy in het oog houden. Want voor hetzelfde geld wil iemand iets heel anders met die gevevens...
quote:Medatative_rose schreef op 16 december 2010 @ 09:40:

Ik weet dat je niet teveel wil prijsgeven, maar het verbaast me dat je niet gewoon je vriendin kunt bellen om te vragen hoe het met haar opa is?

Althans iemand die ik vriendin noem, die kan ik ook bellen.De zoektocht is juist voor die vriendin. Zij weet niet of hij nog leeft en heeft verder geen contact met haar familie en wil niemand van de familie (ook de opa zelf niet) benaderen maar wil wel om therapeutische redenen weten of hij nog leeft.
Ah dat is al heel wat anders, ik zou dan zelf naar het gemeentearchief gaan. Daar zal je zeker wat vinden en is vrij toegankelijk. Als hij overleden is, dan kun je het daar vinden.

Mits hij in die gemeente ook is overleden geloof ik.
Gemeentearchief geeft pas jaren na dato info vrij. Dan zou opa bijvoorbeeld 75 jaar geleden moeten zijn overleden.

Wat je wel zou kunnen doen is naar opa's laatst bekende woongemeente een brief sturen met daarin het verzoek of de brief naar opa wordt doorgestuurd, met daarin de gegevens van de vriendin en dan is het aan opa of hij contact opneemt of niet. Nadeel hiervan is dat wanneer opa een familielid heeft die zijn administratie verzorgd, dat dan de famlie ook op de hoogte is van vriendin's contactgegevens.
quote:Aubrey schreef op 16 december 2010 @ 10:00:

Wat je wel zou kunnen doen is naar opa's laatst bekende woongemeente een brief sturen met daarin het verzoek of de brief naar opa wordt doorgestuurd, met daarin de gegevens van de vriendin en dan is het aan opa of hij contact opneemt of niet. .TO meldt dat de vriendin ook geen contact met opa wil hebben: De zoektocht is juist voor die vriendin. Zij weet niet of hij nog leeft en heeft verder geen contact met haar familie en wil niemand van de familie (ook de opa zelf niet) benaderen maar wil wel om therapeutische redenen weten of hij nog leeft.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Maar je vriendin moet het dan toch bij de gemeente kunnen achterhalen?
Kun jij dan niet heel nonchalant háár familie opbellen (en dan niet met je eigen naam) en vragen naar betreffende man? Dan hoor je vanzelf wel of hij dood is of je krijgt zijn nummer.
En als je hem dan aan de lijn krijgt... Vraag je of hij een 40 delige pannenset wil kopen... Nu in de aanbieding!
quote:Janna_ schreef op 16 december 2010 @ 10:16:

En als je hem dan aan de lijn krijgt... Vraag je of hij een 40 delige pannenset wil kopen... Nu in de aanbieding! Bijvoorbeeld! Of je vraagt of hij al een uitvaartverzekering heeft!
quote:Aubrey schreef op 16 december 2010 @ 10:00:

Gemeentearchief geeft pas jaren na dato info vrij. Dan zou opa bijvoorbeeld 75 jaar geleden moeten zijn overleden.

De gegevens in het GBA worden vastgelegd op persoonskaarten en persoonslijsten. Het tweede kalenderjaar na overlijden zijn deze beschikbaar bij het CBG. Als opa dus in 2008 of eerder is overleden, dan is een uittreksel van zijn persoonskaart of -lijst dus te verkrijgen bij het CBG. Hier is de link: http://194.171.109.12/page/150

In zo'n uittreksel staan de naam van de ouders, huwelijken, kinderen en soms ook nog het beroep. Het adres e.d. wordt niet verstrekt. Als opa niet bekend is bij het CBG, dan betekent dat dat hij ná 2008 nog in leven was.

Een andere optie; telefoonboeken uitpluizen? Ik weet niet of hij een veelvoorkomende naam heeft, maar tenzij je Jansen heet moet de combinatie naam, voorletters en woonplaats toch te herleiden zijn?
Thanks, dat CBG is de instantie die ik zocht lijkt me!
Ach, gewoon een goede vriendin met een smoes laten bellen naar familie, joh.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven